Onko kenelläkään neliönmuotoista ruokapöytää?

Ihan käyttökokemuksia kaipaisin, sillä nyt on alkanut viehättää ajatus neliönmuotoisesta ruokapöydästä ja selkänojallisista tuoleista aikaisemman piiiitkän pirtinpöydän sijaan. Hyviä ja huonoja puolia? MIstä hankitte oman pöytänne ja millaiset tuolit?

Meillä pöytä olisi tulossa yli satavuotiaaseen hirsitaloon :)
 
"Sara"
Meillä mies tuunasi vanhasta pöydästä. Teki siis jatkopalan ja maalattiin pöytä ja vanhat tuolit valkoisiksi. Pöytä on muistaakseni 130x130 cm. Kahdeksan hengen pöytä. Ihan hyvä pöytä on ollut.
 
[QUOTE="Sara";25899742]Meillä mies tuunasi vanhasta pöydästä. Teki siis jatkopalan ja maalattiin pöytä ja vanhat tuolit valkoisiksi. Pöytä on muistaakseni 130x130 cm. Kahdeksan hengen pöytä. Ihan hyvä pöytä on ollut.[/QUOTE]

Ajattelin mm. sellaista, että neliön muotoiseen pöytään varmaan mahtuu paremmin ruuat ja silti jää kunnolla tilaa syödä? Kun ainakin näissä nykyisissä pöydissä mitä meillä nyt on, ei oikein jää tilaa syödä jos kaikki ruuat ja tykötarpeet tulee pöytään myös.

Alkuperäinen ajatus meillä oli tehdä itse se pitkä pirtin pöytä, joten voisihan sitä tehdä leveämmäksi samalla. Mutta jostain syystä nyt kiehtoo tuo neliönmallinen pöytäkin :)
 
"vieras"
Mulla on "sitkun"-haaveena neliönmuotoinen ruokapöytä just siks että mahtuis ruoat,juomat ym kunnolla pöytään. "Sitkun" liittyy siis tulevaisuudenhaaveisiin,sitkun on sen kokonen asunto että sinne kunnolla mahtuu..
Tällähetkellä siis keittiöön mahtuu ok:sti tollanen perus-4 hengen suorakaiteen muotoinen pöytä. Keittiö on onneks sen verran pieni että leipiä,juomia ym tykötarpeita ylettää ottaa sivupöydältä pöydästä nousematta (siis jos istuu sillä puolen missä se sivupöytä on).
 
Ei itsellä
Minun vanhemmilla on neliön mallinen pöytä, muuten ihan kiva MUTTA kukaan ei yllä ottamaan maitoa, leipää yms jos ne on keskellä pöytää, eikä pöydän toiselta puolen yllä antamaan mitään :D toki voi olla niin suuri neliö että jos tekee pienemmän niin ei ongelmaa? Isolle perheelle varmasti kiva, ja onhan se hieno! Paljon tyylikkäämpi kuin normi pienet =)
 
minttulinnea
Meillä on valkoinen Pohjanmaan kalusteen neliömallinen pöytä jatkopalalla. eli 120x120 + 40cm jatkopala. Tuolit myös samaiselta firmalta 8kpl. Ostettiin Sotkalta pari vuotta sitten.

Oon tykännyt tosi paljon. Tosiaankin kaikki tarjottavat mahtuu pöytään ja se on ihanaa. Mahtuu myös kattamaan hyvin. Siitä tykkään että ihmiset on ikäänkuin toisiaan vasten eli kenenkään ei tarvii huutaa toiseen päähän et joku kuulis niinkuin yleensä pitää kapeessa pöydässä. Kaunis ja toimiva. En vaihtais pois.
 
Meillä oli neliö, 150x150. Joka sivulle mahtui hyvin kaksi tuolia, jopa enemmänkin. Mutta kukaan ei oikein ylettänyt tarjottaviin, vaikka niille hyvin olikin tilaa pöydän keskellä. Pöytä oli myös aavistuksen liian suuri siihen tilaan, koska yhdelle seinustalle tuli "pakon sanelemana" vielä kaappi.

Siispä pienensin pöytää, on nyt 120x150. Edelleen joka sivulle mahtuu kaksi istujaa (toisella pitkällä sivulla nyt puusohva, jossa usein istuu kolme), ja kaikki ylettyvät paremmin tarjottaviin.

Riippuu tietysti perheen koosta, jos 120x120 riittää, niin ihan hyvä. Meille se olisi ollut liian pieni, kun normaalisti meitä istuu pöydän ääressä 7. Ja tuollainen 150x150 oli kyllä liian iso meille, niin tilaan nähden kuin muutenkin.

Ja meidän pöytä oli mun itse tekemä, joten sen muokkaaminenkin oli helppoa.
 
hassua
just etin netistä neliöpöytiä. Meillä suht pieni ruokailuerkkeri. Askossa yks 140x140 mutta mietin et vois tulla ahdasta tuolien kanssa, kodin ykkösessä 120 x 120. Kertokaa joku mahtuuko kuinka monta tuolia oikeesti tollaseen 120x 120 pöytään. Mulla omasta takaa tuoleja jotka ei kovin kookkaita. Tarttis varmaan vähän mittaillakin mutta jos jollain omaa kokemusta niin mielellään kuulisin.
 
"Vieras"
Meillä on ihana puinen,valkovahattu 120x120 pöytä, jossa penkit. Kaksi mahtuu just samalle penkille vierekkäin kahvittelemaan, varsinainen syöminen on jo ahdasta. Meidän nelihenkiselle perheelle riittää hyvin, mut heti on ahdasta kun vieraita. Vois olla siis isompi. Tuo myös tosi hankala kattaa ja tuossakin tulee jobongelma ettei ylety kuin kurkottelemalla. Joten ei minusta kauhean käytännöllinen :(
 

Yhteistyössä