Onko kenenkään teistä lapsi käyttänyt koulun suksia liikuntatunnilla?? Nyt on sellainen tilanne, että

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
oikeasti on rahat hirveän vähissä. En saanut kaikkia laskujakaan maksettua viimeisimmästä opintotuesta+siitä palkasta mitä saan kun teen töitä aina välillä, mutta tiedän että sossutukeenkaan en nyt pääse käsiksi, koska joulun alla oli liian isot kulut ja ne vaikuttaa vielä (ostin joululahjoja ja muuta tarpeellista) ja nyt pitäisi oikeasti ostaa esikoiselle sukset ja monot, mutta ne on ihan hirveän hintaisia käytettynäkin! Vanhat sukset on lyhemmät kuin lapsi itse, joten ne ei oikein mitenkään enää käy, pikkuvelillä menee kyllä. Mietin onko ihan törkeän noloa hiihtää koulun varusteilla? Onko jonkun muun lapsi hiihtänyt? Tai sitten on vaan otettava lainaa niitä varten.... Osamaksu tms.
 
"vieras"
Sitävartenhan niitä siellä on ett niillä voisi hiihtää!

Mä toivon että olis joku systeemi että koulun urheiluvälinerahastoon voisi lahjoittaa rahaa, jotta lapset sais sitten KAIKKI hiihtää niillä koulun kamoilla. En näe järkeväksi ostaa joka talvi kahdelle lapselle samankokoisia talviurheiluvarusteita, kaikkea kahtena kappaleena. Meillä ei mitään voi kierrättää lapselta toiselle.

Tuntuu vähän turhalle jos suksilla hiihdetään alle 10 kertaa niinkuin etelä-suomen talvissa on tapana.
 
Minä hiihdin aina. Miks ois ostettu omat muutamaa hiihtotuntia varten kun muuten inhosin hiihtoa. Yläasteella meillä oli jo tosi hyvät ja hienot uudet sukset koulussa, mutta ala-asteella oli vaan niitä ihme monoja missä oli se räpylän mallinen kärki joka painettiin sillä metallijutulla sukseen kiinni. Ne oli aika hirveet, mutta en mä niitäkään hävennyt koskaan, eihän ne mun olleet.
 
Rollolainen
siis eikä sun rahta riitä edes 99e suksipakettiin?
sillähän kyllä saa pari baarireissua tehtyö, ymmärän.

Cittarissa ainkin on nyt tarjouksessa suksipaketti tuohon hintaan. ymmärtääkseni on muuallakin kuin Rovaniemellä
 
Rollolainen
[QUOTE="vieras";25463100]Meidän lapsen luokkalaisista kolmella oli ollut omat sukset, loput (~15) hiihtivät koulun suksilla.[/QUOTE] meidän poikien koulussa ne kävelevät ladun vieressä joila suksia ei ole. sukset joita koululls on ovat nin vahoja että edes opet ei halua lasten niilä hihtävän ja vaikuttaa meilläpäin numeroon jos ei ole välineitä mukana, viaka kuinka selittäisit ettei oo rahaa/ järkeä ostaa...
 
"vieras"
Minä hiihdin kerran tosin en kovinkaan pitkää matkaa, mutta kuitenkin. Se kokemus oli vähän tönkkö muistaakseni eli suksissa oli voidetta eli pitoa oli, mutta pitoa olikin liikaa... tai siis väärälle kelille pitoa. Sukset tökki, eikä oikein päässyt luistamaan suksilla. Ainoa miinua niissä koulun suksissa tosiaankin on se, että siellä suksen pohjassa voi olla mitä vaan. Voi olla voidetta -10 asteeen kelille tai sitten siellä ei ole mitään, jolloin sukset lipsuvat.

Mullakin oli sukset mua vähän lyhyemmät ja otin ihan pokkana ne kouluun aina mukaan. Kulki hyvin bussissakin, kun oli niin lyhyet ja olipahan aina hyvät voiteet. :D
 
siis eikä sun rahta riitä edes 99e suksipakettiin?
sillähän kyllä saa pari baarireissua tehtyö, ymmärän.

Cittarissa ainkin on nyt tarjouksessa suksipaketti tuohon hintaan. ymmärtääkseni on muuallakin kuin Rovaniemellä
:headwall:

Jos on tiukilla niin sitä juma"#/()=?`on tiukilla jopa sen 99 paketin kanssa.

Koulun sukset on käyttöä varten, eikä sitä tarvitse hävetä. En ymmärrä miksi tässä maassa pitää aina hävetä ja ajtella että mitä joku toinen mahdollisesti ajattelee, ellei mulla ole lapselleni ostaa kaikkea mitä se tahtoo ja haluaa tai mitä muut pystyvät.
 
Riippuu sit vähän, että mikä on koulun maikan suhtautuminen siihen, ettei oo omia suksia. Meillä sai ainakin oppilas kuulla kunniansa, jossei ollu suksia koulussa (oli syy mikä hyvänsä). Ehdotan siis, että soitat itse opettajalle, vaikka sitten vaan kysyäksesi, että onko koululla suksia ja sitten siinä sivussa selität tilanteen.
 
Viimeksi muokattu:
meidän poikien koulussa ne kävelevät ladun vieressä joila suksia ei ole. sukset joita koululls on ovat nin vahoja että edes opet ei halua lasten niilä hihtävän ja vaikuttaa meilläpäin numeroon jos ei ole välineitä mukana, viaka kuinka selittäisit ettei oo rahaa/ järkeä ostaa...
Koulun tulee olla ilmaista. Ootte tyhmiä jos nielette ton. Ei ne saa rankaista vähävaraisten lapsia siitä, ettei ole varaa ostaa välineitä! Tästä on muistaakseni jo esimerkki tapauksiakin...
 
vieras alkup.
siis eikä sun rahta riitä edes 99e suksipakettiin?
sillähän kyllä saa pari baarireissua tehtyö, ymmärän.

Cittarissa ainkin on nyt tarjouksessa suksipaketti tuohon hintaan. ymmärtääkseni on muuallakin kuin Rovaniemellä
Ei riitä. Ei millään. Paitsi toki jos otan lainaa. Baarissa olen käynyt viimeksi vuonna 2004, eli siitä on kyllä jo aikaa. Kampaajalla en käy, leikkaan hiukseni itse. Itselle ostin viimeksi omia vaatteita viime keväänä kirpparilta (oli pakko ostaa pari hametta kun vanhat alkoi jo olla niin törkeitä), muuten en ostele vaatteitakaan. Meikkejä en käytä, mutta on mulla hätävarana ripsari arviolta vuodelta 2007, jos tulee juhlia... Luistimet kyllä ostin molemmille lapsille, mutta suksiin ei enää rahat riittäneet. Maksoin myös koulun liikuntakerhomaksun (25e/lapsi/kausi) ja tuokin oli ihan hillitön ylimääräinen maksu... Että näin meillä. Ruokaa tehdään aina halvalla jne. Mitään baareja ei voisi ajatellakaan!!! Niin ja julkisilla liikutaan, mutta silti näin. Ei ole parin koululaisen opiskelija-yh:lla oikeasti kovin häävit oltavat täällä... Näin vaalien allakin tää on ihan hyvä tiedostaa.
 
"vieras"
Koulun tulee olla ilmaista. Ootte tyhmiä jos nielette ton. Ei ne saa rankaista vähävaraisten lapsia siitä, ettei ole varaa ostaa välineitä! Tästä on muistaakseni jo esimerkki tapauksiakin...
Mutta hiihtovälineet pitää lapsella olla. Piste. Se ei kuitenkaan suuria vaadi, että lapsi pääsee hiihtämään ja kokee olevansa samanarvoinen luokkakavereidensa kanssa. Talvi ei tule yks kaks. Koulun hiihtotunnit ei voi tulla kellekään puun takaa yllärinä.
 
"vieras"
Onko kouluilla nykyään paljonkin liikuntatuntikäyttöön tarkoitettuja lainattavia suksia? Ei mun kouluaikoina vaan ollut, jokainen toi kotoa omansa mukanaan ja ne joilla ei suksia ollut kävelivät sitten tietyn lenkin tunnin aikana.
 
"vieras"
Mielestäni voit ihan hyvin laittaa lapsesi kouluun ilman suksia. He voivat kertoa opelle, että sukset ovat jääneet pieniksi ja he eivät ole kerenneet ostaa uusia tai äiti ei ole halunnut ostaa. Toki totuuden voi kertoa. Tai sitten jätät lapsesi kotiin niinä päivinä, kun on hiihtoa. :p
 
[QUOTE="vieras";25463196]Mutta hiihtovälineet pitää lapsella olla. Piste. Se ei kuitenkaan suuria vaadi, että lapsi pääsee hiihtämään ja kokee olevansa samanarvoinen luokkakavereidensa kanssa. Talvi ei tule yks kaks. Koulun hiihtotunnit ei voi tulla kellekään puun takaa yllärinä.[/QUOTE]

JA jos koululla on lainattavissa olevia välineitä, niitäkin VOI ihan hyvin käyttää.....



Monot muuten kannattaa olla kuitenkin itseltä, mikäli mahdollista.
Ainakin mun kouluaikana koulun monot oli......... aika..... hmmm, mielenkiintoisia.
Koulun lainavälineistä nyt harvoin tappelua ehtii tulla, että kuka saa käyttää, suurimmalla osalla kun lienee omat kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
vieras alkup.
Mainittakoon, että mitään 99e suksipakettia en todellakaan edes harkinnut. Laskuja on rästissä melkein 200 e ja eräpäivät häämöttää ja ruokaakin tarttis ostaa. Kirpparilta ostin ne luistimetkin, toiset oli 5 euroa ja toiset 7 eli ne oli edulliset. Annoin ne joululahjaksi. Joululahjaksi ostin myös vaatteita molemmille, kirpparilta pari lautapeliä ja kirjaa, parit pyjamat, alkkareita ja sukkia. Sukulaiset osteli leluja. Kirpparilta koetin kattoa suksia, mutta siellä pyydettiin ihan räsistäkin 50e-> ja huutiksessakin oli hinnoissaan + postit olis tullut vielä päälle, että...
 
"vieras"
Onko minkä ikäinen lapsi kyseessä? Entäs monojen tilanne, mahtuvatko entiset vielä? Meinaan että ei kai se nyt niin paha ole jos on liian lyhyet sukset, ainakin luisteluhiihto onnistuu paremmin? Jos ei hirveästi "hiihtokokemusta" niin helpompi hiihtää jos sukset vähän lyhyet kuin että olisi liian pitkät. Voisiko joltain kaverilta lainata? Ei siinä kyllä mitään häpeämistä ole vaikka koulun välineillä hiihtääkin jos vaan koululta löytyy edes suunnilleen sopivat.
 
vieras alkup.
Niin ja ostan toki siis lainalla, jos tuntuu, että on tosi-tosi noloa hiihtää koulun suksilla. Ei toi poika tiennyt tai muistanu hiihtääkö kukaan muu koulun suksilla. Ainakin noilla parhailla kavereilla on kyllä omat. Soittelen sinne koululle. Tiedotteessa luki vaan, että hiihtoa on (ja päivämäärät) ja että tarkistakaan kotona jo hyvissä ajoin, että välineet on sopivat :( Mut joo, ei auta ko soittaa ja tunnustaa köyhyytensä.
 
Heh, no meillä tuli just viesti koululta, kaikille vanhemmille. Että koulu ottaa mielellään vastaan yläaste ja lukioikäisille talviurheiluvälineitä.
Minäkään, en ole suksia lapsille ostanut, enkä osta. En liikuntatunnin takia.
luistelemassa sensijaan käyvät molemmat joten luistimet on hommattu.
Tuolle pienimmälle varmaan hommaan sukset, niitä kun saapi ihan ilmatteeksi tai paril kympil.
 
vieras alkup.
[QUOTE="vieras";25463239]Onko minkä ikäinen lapsi kyseessä? Entäs monojen tilanne, mahtuvatko entiset vielä? Meinaan että ei kai se nyt niin paha ole jos on liian lyhyet sukset, ainakin luisteluhiihto onnistuu paremmin? Jos ei hirveästi "hiihtokokemusta" niin helpompi hiihtää jos sukset vähän lyhyet kuin että olisi liian pitkät. Voisiko joltain kaverilta lainata? Ei siinä kyllä mitään häpeämistä ole vaikka koulun välineillä hiihtääkin jos vaan koululta löytyy edes suunnilleen sopivat.[/QUOTE]

Osaa kyllä hiihtää hyvin ja on aiempina vuosina hiihtäny vapaa-aikoina. Monot on ihan kamalan pienet. Oli jo viime talvena pienet ja nyt ei oikeasti mene enää jalkaan. Sukset on siis lyhemmät kuin poika itse, poikaa about nenään asti. Sauvat on navan tuntuville... Sauvat varmaan ois varaa ostaa, mutta mitä tekee pelkillä sauvoilla ko monot ja sukset on niin törkeen hintaisia. On siis neljännellä luokalla tää esikoinen! Ei oikein voi kavereilta lainata, kun ne on kaikki samalla liikkatunnilla... Ainakin noi lähemmät kaverit siis, enkä oikein kehtaa vieraammilta anella kun en niiden vanhempiakaan tunne. Suksialekaan ei oo tainnut vielä alkaa? Olishan ne sukset kivat, mutta ei hitsit noita hintoja! Huutiksessakin olis ollut yksi paketti vain 30 e (paljon halvempi kuin kirppareilla), mutta postarit ois sit ollut melkein toiset samat siihen päälle. Mutta joo, saahan sitä lainaa jos tarvii. Mietin vaan et kantsiiko noiden takia. Luottotiedot sentään on (vielä) kunnossa.
 
"vieras"
Älä osta uusia tänä vuonna. Osta ens vuonna. Teidän poika on 11v. ja varmasti kasvuikäinen , eikä kasvupyrähdyskään ole vielä tullut... Ens vuonna sulla olis taas sama ongelma, joten osta sit ens vuonna
 
aaah...
Koulusta tuli viesti, että toivottavaa olisi jokaisen vanhemman ostavan lapsille sukset. Mistäs ostaa kun ei ole rahaa ylimääräiseen. Jos pistän asiat tärkeysjärjestykseen, niin ruoka, laskut ja matkakulut on ihan ensi sijalla. Sillä 100:lla eurolla on nyt eletty puoli kuukautta neljä henkeä, bensaan ja ruokaan. Nyt vedellään viimeisiä. Että siitä vielä pari baarireissua kun vetäisen niin voi Rollokin olla tyytyväinen...
 

Yhteistyössä