Onko ketään muita joilla valvotaan edelleen vaikka lapsi jo 2v!?

Apua! Meillä senkun valvominen vaan jatkuu, koskaan ei olla nukuttu esim 2 yötä putkeen hyvin. Satunnaisesti, n. kerran parissa kuukaudessa, poika (täytti just 2v) on nukkunu putkeen koko yön. Säälittävää, että me vanhemmat ei saada lastamme nukkumaan vaikka IHAN KAIKKEA on yritetty! Oon aikaisemminkin kirjottanu tänne samasta aiheesta, silloin kylläkin eri nimimerkillä..

Ollaan menossa allergiatesteihin, maitoa tai viljoja (tai jotain muuta) itse epäilen mutta haenkin nyt lähinnä vertaistukea, onko muita, jotka tuntevat olevansa katkeria koko maailmalle kun muut nukkuu ja me ei vaikka lapsi on jo kohta leikki-ikäinen!? :headwall:
 
Kokemuksesta voin kertoa, että meillä lapsi alkoi ylipäätään nukkumaan, kun saatiin allergiat selville. Nyt syksyllä diagnosoitiin astma ja saatiin siihen lääkitys ja nyt nukutaan jo täysiä öitä! Onnea selvittelyihin, toivottavasti teillä nukutaan pian myös.

Ps. Pienten lasten allergiatestit eivät välttämättä kerro totuutta. Niissä ei läheskään kaikkien allergiat paljastu. Meillä veri-ja pricktestit on tehty kahdesti ja niiden mukaan allergiaa ei ole. Tosiasiassa niitä löytyy vähän liikaakin.
 
:wave: täällä valvotaan myös. Meillä poika nyt 1v7,5kk ja tätä on jatkunut syntymästä asti. Milloin minkäkin ikäkauden aiheuttamana. :/
Unikoulua on kokeiltu kaksi kertaa, mutta nyt on taas sellainen vaihe, että käy kiltisti nukkumaan, nukkuu vaihtelevasti joko klo 23 tai 03, viimeistään klo 04 kuuluu itkun sekainen "mamma" huuto. Unet, mielikuvitus ja villi päivä hoidossa tekevät tehtävänsä. ;) Jos ja kun menen viereen nukkumaan, nukutaan tyytyväisenä aamuun, mutta kun se oli niin kiva joskus nukkua omassakin sängyssä ihan koko yö. :headwall:

Meillä oli neiti samanlainen saman ikäisenä, joten jos lohduttaa niin kyllä se aikanaan menee ohi. Paitsi, että nyt neiti potee kaiken maailman pahoja unia ja nukkuu välillä taas vanhempien välissä. Ikää neidillä nyt 3v4kk.

Olen lohduttautunut sillä, että nukun sitten kun lapset lähtee kotoa. :LOL:
 
Meillä oli neuvolassa aina vaan sama juttu eli joku ikäkausihommeli menossa tai jännä päivä tai tulee hampaita tai on opittu uusi taito :eek:. Meillä on lapsella myös refluksi, mutta allergiaoireena. Ei siis vaivaa, jos ruokavalio on kohdallaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Meillä oli neuvolassa aina vaan sama juttu eli joku ikäkausihommeli menossa tai jännä päivä tai tulee hampaita tai on opittu uusi taito :eek:. Meillä on lapsella myös refluksi, mutta allergiaoireena. Ei siis vaivaa, jos ruokavalio on kohdallaan!
Meillä ei allergiaa, vaan ilmeisesti rakentteellista. Empä vaan tiedä mikä tuon rakenteellisen tilanne on kun eivät suostu tähystämään.

 
Kiitos kaikille vastanneille ja voimahaleja :hug:

On tuo kyllä kumma homma kun neuvolassa ja tuntuu että yksityiselläkin eivät tunnu uskovan kun lapsen äiti sanoo, että tämä ei oo normaalia. Kyllä kai me itse tiedetään, milloin meidän lapsi voi hyvin!? Itse olen monta MONTA kertaa valittanu asiasta tuolla neuvolan puolella ja tulosta ei synny... Kovasti saan myötätuntoa, mutta kaikkien mielestä tilanne on vaan "normaali". Nyt sitten yksityisen kautta lähetteellä toiselle lastenlääkärille ja josko sitten päästäis joihinkin testeihinkin... Jännityksellä odotan. Taas viime yö oli melko ok, ei herätttiin "vaan" 5 kertaa... |O
 
Olipa ihanaa lukea, että muutkin valvoo 2-vuotiaan kanssa... ;) Just viime yönä meni homma aivan ranttaliksi ja sain itse nukuttua ruhtinaalliset 4,5 h |O kun poika valvotti oikein urakalla (ois halunnu lähteä alakertaan leikkimään klo 2 ja sitten uudestaan klo 4.30). Meillä tuskin kyseessä on allergia, koska on välillä nukkunu pitkiäkin pätkiä (useita kuukausia) joka yö aamuun asti eli tää on kai jotain ikään liittyvää. Harmi vaan, että tätä yöllistä puokkoilua on jatkunu nyt kesästä asti ja loppua ei näy...

Koitetaan jaksaa - eiköhän tuo vielä ohi mene... :)
 
Meillä esikoinen nukku ekan yönsä putkeen 3v 9kk, kun nielurisat leikattiin pois (oli siis todennäköisesti hengitysvaikeuksia öisin ja se pelästytti ja itketytti öisin)!!!
Pikku-kakkonen on nukkunut kolme-neljä kertaa joskus yön putkeen, ja on nyt 23 kk.
Pikku-kakkosella on kyllä allergioita, ja epäilys on että isollakin niitä ja ne valvottivat. Mutta kun ne prickit ja rastit on aina ollu negoja, niin diagnostia ei ole tullut. :headwall:
:hug:
 
Minun poikani on nyt 2v 4kk ja lopultakin alkaa näkyä valoa tunnelin päässä! Reilut kaksi vuotta nukkuminen oli aina enemmän tai vähemmän levotonta -useimmiten enemmän. Mitään allergioita tms. ei ole todettu. Lapsi on ollut alusta saakka vähäuninen ja on hyvin vilkas. Öisin näkee paljon unia, puhuu unissaan, heräilee, valvoo, lähtee sängystä liikkeelle jne. Mutta nyt siis tosiaan on mennyt kohta kuukausi noin yhdellä yöheräämisellä, joka sekin tapahtuu vasta aamuyöstä. Ilmeisesti uni tuossa vaiheessa jo on niin kevyttä ja lapsi alkaa olla valmis heräämään, mutta onneksi on aina nukahtanut uudelleen.

Vyöhyketerapiasta olen hakenut kausittain apua. Ihan varma en sen tehosta ole, mutta ei siitä haittaakaan ole :) Ja uskoisin, että vahvistaa myös vastustuskykyä (näin ainakin hoitoterapeutti sanoo). Poika aloitti syksyllä päiväkodin ja on ollut poissa sairauden takia vain yhden päivän. Tai sitten on ollut hyvä tuuri :)

Voimia valvojien vanhemmille!
 
Mantatyttö: Miksi ei suostuta tähystään? Meillä olisi tähystetty 6 kk ikäinen, jos ei allergiaselvittelyistä olisi tullut tulosta. Tämä tosin yksityisellä, sairaalassa oltaisiin edelleen varmaan jossain jonossa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja NallePuh82:
Mantatyttö: Miksi ei suostuta tähystään? Meillä olisi tähystetty 6 kk ikäinen, jos ei allergiaselvittelyistä olisi tullut tulosta. Tämä tosin yksityisellä, sairaalassa oltaisiin edelleen varmaan jossain jonossa...
Niin, sen kun tietäisi! Ollaan käyty Oulussa ja siellä lääkäri sanoi että poika on liian pieni (oli sillon alle vuoden) tähystykseen, koska siinä nukutetaan. Kun poika oli pikkusen päälle vuoden soitin ja kysyin uudelleen, mutta edelleen kuulemma liian pieni
:eek: Tiedän kyllä että on tähystetty paljon pienempiäkin, mutta sanoivat että oulussa ovat pyrkineet vähentämään pienten tähystämistä juuri tuon nukutuksen vuoksi. Mulla on tarkoitus soittaa sinne ensiviikolla ja kysellä vielä et joko päästään.
 
Aika outoa meininkiä :eek: . Meillä on jo yksi nukutus takana, 10 kk iässä poistettiin kitarisa ja laitettiin putket. Ei tosin ollut mikään kovin pitkä nukutus, mutta hyvin meni. Tehdäänhän vastasyntyneille sydänleikkauksiakin, niin on aika outoa, ettei nyt taaperolle tehtäsi tähystystä, joka on kuitenkin aika pieni toimenpide.
 
Meidän poika on nyt 2,5-vuotias ja edelleen ovat yöt levottomia. Yleensä 2-3 krt yössä huudetaan tai pompitaan muuten sängyssä niin ahkeraan, että herään siihen rumbaan. Viime yönä heppu valvoi pitkästä aikaa 3 tuntia KESKELLÄ YÖTÄ, joten eipä täälläkään ole hyvin nukuttu viime yönä. En ole muutenkaan hyväuninen, mutta tämän pienokaisen syntymän jälkeen en ole vielä kertaakaan nukkunut koko yötä putkeen. Krooninen väsymys vaivaa siis. :(
 
Käytiin sitten lääkärissä ,joka oli olevinaan ihan oikea lastenlääkäri. Totesi, että poikamme on aivan normaali, ei kuulema tartte mitään testeja vaikka olen varma, että jotain allergiaa on. Päinvastoin käänsi aiheen siihen, että on huolissaan meidän vanhempien jaksamisesta!! :headwall: Melkein teki mieli huitasta sitä tätiä että ehkä olisin mennyt jollekin AIKUISTEN lääkärille jos kyse oli MINUN uupumisesta (joka ei tietenkään sekään ole kaukana)... Suoraan lääkärin suusta: "minun reseptini tähän tilanteeseen olisi kyllä se, että vanhemmat viikoksi lomalle ja mummi hoitaa". Ja toinen: "mitä sinä sitten odotit tältä käynniltä?" :kieh: Olisin niin kovasti halunnut, että meidät otetaan tosissaan. Eihän se voi olla normaalia, että kaikki yöt valvotaan ja kakkaa joskus jopa 8 kertaa päivässä!? Joskus on hyviä päiviä että kakkaa vain muutaman kerran mutta aina useammin kuin kahdesti. Mitä mieltä te ootte? Väri vaihtelee tavallisesta keltaiseen ja tumman vihreetäkin on nähty...
 
Juu eihän tuo teidän tilanne minusta enää ihan normaalin rajoissa ole. Jos yhtään lohduttaa niin minulle on myös tarjottu "keskusteluapua" sairaalasta, jossa yritin epätoivoisesti selvitellä lapseni allergioita. Liian usein lääkärien mielestä vika on äidin korvien välissä. Usein kysytään myös, että onko eka lapsi. Mitähän hiton merkitystä sillä on diagnoosin kannalta :eek: .

Joka tapauksessa usein joutuu käymään ensin muutamalla typeryksellä ennen kuin sitä apua saa. Hyvä nyrkkisääntö kuitenkin on (opin kantapään kautta) mennä allergologille, ei lastenlääkärille!
 
Kyllä minunkin mielestäni rikkonaiset yöt ja noin tiheä ja "outo" kakkaaminen viittaavat allergioihin. Ihan ensialkuun voisit pitää ruokapäiväkirjaa lapsen syömisistä ja oireilusta (nukkumiset, kakat...), siitä voisitte saada ensivinkkejä mikä ruoka mahtaa aiheuttaa ongelmia. Ja voitte ihan omin päin testata myös olla esim. kaksi viikkoa ilman maitotuotteita ja kananmunaa; niin lyhyessä ajassa ei vielä kehity mitään puutteita tms. mutta saattaisi tulla jo jonkinverran tuloksia. Sitten suuntaisin lasten allergologin vastaanotolle ruokapäiväkirja kädessä (lastenlääkärit eivät useimmiten todellakaan osaa allergioita, kuten NallePuhkin totesi).
 
Mikä teidän mielestä on sitten huonosti nukuttu yö?

Meidän tyttö (2v3kk) herää yleensä aina kerran yössä kun tulee meidän viereen nukkumaan (nukkuu omassa huoneessa) tai huutaa äitiä ja mä käyn hakemassa meidän sänkyyn loppuyöksi eikä me olla koettu että se haittaisi, mä oon itseasiassa onnellinen kun ei tarvitse herätä kuin kerran yössä. Tyttö ollut aina huono nukkumaan...
 
Nunneliini: Minun mittakaavallani tyttönne nukkuu LOISTAVASTI =) Poikamme nukkuu nyt, kun allergiat ovat kurissa suurin piirtein noin. Joskus herättää 3 kertaa yössä, mutta useimmiten 1-2 kertaa ja joskus ei lainkaan.

Kun puhutaan allergisista lapsista jotka nukkuvat huonosti, niin usein kyse on esim. lohduttomista yöitkuista, heräämisistä vaikkapa kerran tunnissa, yövalvomisesta tuntikaupalla... Siis oikeasti puhutaan tosi huonoista öistä.
 
Meiltäkin löytyy kohta 2 vuotias, joka valvottaa edelleen öisin |O Sairaus tosin löytyy taustalta, mutta lääkityksen pitäisi olla kohdallaan ja valvomisen ei PITÄISI johtua siitä enää. Välillä on hyviä kausia ja nukkuu yöt läpeensä hyvin, mutta nyt on takana taas jo kuukauden putki, että ollaan herätty 1-5 kertaa yössä itkeskelemään. Olen itse miettinyt josko näkisi vaikka niin paljon vauhdikkaita unia, että siksi heräilee, mutta en sitten tiedä. Tosin lapsi on ollut päivisinkin kiukkuinen...ehkä siksi, että ei saa sitten tarpeeksi unta itsekään.

Olen monet kerrat käyttänyt lasta lääkärillä näiden yöhulinoiden takia, ja joskus vain ei löydy mitään fyysistä syytä tuohon valvomiseen (tosin aina vedotaan siihen olemassa olevaan sairauteen, että nyt on vain huonompi kausi...)

Olen miettinyt, että jos tämä jatkuu yli kolmen ikävuoden, silloin kyllä vaadin pääsya johonkin tarkempiin tutkimuksiin..
 
Hyvä että aloitukseni on herättänyt keskustelua!

Nunneliini Tuollainen yö olisi minun unelma! Siis että poika vain kerran heräisi ja tulisi meidän viereen nukkumaan. Mutta tosiaan puhutaan TODELLA huonoista öistä. Yleensä nukutaan niin, että 20-21 poika nukahtaa (joskus jopa yksin mutta yleensä niin että joku istuu vieressä) ja viimeistään klo 24 tulee jo meidän sänkyyn. Yleensä ei nukahda sen jälkeen vaan alkaa todella kiduttava parituntinen, joskus jopa 4h että VALVOTAAN. Itkee, kitisee, valittaa, haluaa kaikkea ja ei mitään, haluaa äitin käden ja iskän käden ja sitten yhtäkkiä ei saakaan koskea ym.... Eli väsynyt on mutta ei vaan saa nukutuksi. Sitten kun lopulta simahtaa ei siltikään nuku montaa tuntia vaan viimeistään 06 ollaan pystyssä taas... :headwall: Eli siitä voi sitten laskea montako tuntia saadaan unta/yö.

Ei muuta tällä kertaa... :wave: Voimia kaikille, onneksi on kohtalotovereita!
 
Joo, kyllä on TOSI hyvä yö, jos yhden ainoan kerran herää ja sekään ei varsinaisesti vaadi muuta kuin viereen hakemisen!! Meillä poika 1.3v oli viime yönä esimerkiksi herätty kello kolmeen mennessä neljä kertaa!? Senkin jälkeen vielä muutama kerta, ennekuin oli aamu. Välillä valvotaan, kun poika keksii, ettei esim kello 4 enää nukukkaan. Kokeiltu on kaikki ja päivät ihan ok (ei nuku liikaa tai muuta). JOs joudutte heräämään vain kerran, olkaa onnellisia =) Pahinta itselle on juuri tuo vähän väliä herääminen, kun juuri ehdit nukahtaa ja nukkua esim. puoli tuntia, niin jo taas kuuluu itku. Itse olen myös huono nukkuja, enkä saa näiden herätysten ja touhujen jälkeen pitkään aikaan nukuttua |O
 
Meillä kaksi poikaa, 4v ja 1v9kk. Tämä vanhempi on aina ollut huono nukkuja. Vuoden vanhaksi heräsi 10-15 kertaa yössä, siitä kerrat alkoi harvenemaan. Kaksi vuotiaana enää 5-10 kertaa ja nyt 4vuotiaana herää 0-5 kertaa yössä. Välillä näkee pahoja unia, tarvii peittoo, on pissahätä. Joskus kitisee muuten vaan. On nukkunut alle 2vuotiaasta omassa huoneessa. Toisinaan riittää se että käy vaan vierässä ja jatkaa unia, joskus tulee meidän sänkyyn. Jossain veiheessa olin kyllä tosi väsynyt yöheräilyihin. Ei kyllä ole valvoskelemaan yöllä jäänyt, mutta yöt ovat olleet rikkonaisia. Allergioita ei ole.
Nuorempi poika taas on ollut aina parempi nukkumaan. Tällä hetkellä herää 0-2 kertaa yössä, tutti suuhun ja uni jatkuu. Pikkuveli siirtyi viikko sitten samaan huoneeseen veikan kanssa ja hyvin on yöt mennyt.

Olen tullut siihen tulokseen että lapset vaan ovat erilaisia nukkujia vaikka samalla lailla hoidettaisiin. Sekin on persoona kysymys. Toivotan vaan jaksamisia väsyneille äideille ja toivotaan että yöt paranevat. Apuja en osaa antaa, vain myötätuntoa. Saas nähdä millainen nukkuja tämä kolmas on, joka syntyy keväällä.
 

Yhteistyössä