Onko kokemusta että lapsilla molemmat sukupuolet?

  • Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti
Helekutti
On ystävä joka on hermafrodiitti. Eikä ole leikattu lapsena, on hyvin kiitollinen vanhemmilleen. Ulkopuolisille aina esiintynyt tyttönä/naisena mutta on päättänyt ettei mitään leikellä, koskaan.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja mä lähtisin miettimään sukupuolta niin että jos:
olis kohtu ja munasarjat niin leikkauttaisin tytöksi.Jos ei niin kasvattaisin poikana.
Mun mielestä pitäis olla jompi kumpi sukupuoli.Ja onhan se pakko jompana kumpana kasvattaa jo pelkästään sen vuoksi että on valittava lapselle nimi.
Itse en uskaltaisi tehdä niin isoa päätöstä lapsen puolesta. Lapsen tulee itse päättää asia kun kasvaa. Ja nimi olisi ehkä pienin huolista.. Kastaisi vaikka Rauniksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja mä lähtisin miettimään sukupuolta niin että jos:
olis kohtu ja munasarjat niin leikkauttaisin tytöksi.Jos ei niin kasvattaisin poikana.
Mun mielestä pitäis olla jompi kumpi sukupuoli.Ja onhan se pakko jompana kumpana kasvattaa jo pelkästään sen vuoksi että on valittava lapselle nimi.
Itse en uskaltaisi tehdä niin isoa päätöstä lapsen puolesta. Lapsen tulee itse päättää asia kun kasvaa. Ja nimi olisi ehkä pienin huolista.. Kastaisi vaikka Rauniksi.
Näin miekin aattelen. Ei sitä voi heti synnyttyä tietää kumpiko lapsi sisimmässään on jos sattuu ulkosesti olemaan molempia tai epämääräinen. Minustakin tulee odottaa ja katsoa kumpaan kallistuu iänmyötä.
 
Epäselvien sukupuolien tunnistaminen vain toiseksi sukupuoleksi ei välttämättä ole mikään helppo nakki. Esim. ulkoiset sukupuolielimet saattavat näyttää tytön elimiltä, mutta kehossa voi silti olla kivekset piilossa. Ja toisinpäin.

Ilmeisesti tytöksi leikkaamista suositaan enemmän, koska se on kirurgisesti helpompi toimepide.
 
Venla
Alkuperäinen kirjoittaja Onpas:
Ilmeisesti tytöksi leikkaamista suositaan enemmän, koska se on kirurgisesti helpompi toimepide.
Keskustelussa mainitussa dokumentissa muistaakseni kerrottiin, että päätöstä tehdessä punnitaan monesti alapään "ulokkeen" pituutta. Jos se on yli tietyn rajan, sitä pidennetään vielä lisää ja siitä muokataan penis. Jos se on lyhyempi, sitä lyhennetään entisestään ja siitä muokataan klitoris.

Olisi kiinnostavaa nähdä tilastoa, kuinka suuri osa näistä lapsista leikataan ja onko tosiaan tytöksi leikattuja enemmän (näin voisi kuvitella). Olisi myös kiinnostavaa nähdä tilastoa siitä, miten he kokevat sukupuolensa aikuisena. Jostain syystä ainakin minä olen dokumenteissa törmännyt useimmiten lapsiin, jotka on leikattu pojiksi, mutta jotka ovat kuitenkin tunteneet itsensä tytöiksi.
 
Huumekoira
Ei ole kokemusta, mutta viime raskauden aikana näin unta, että syntyy tyttö jolla on pieni pili, kukkamaisen varustuksen lisäksi. Aloin ajatella asiaa ja päätin, että oli hän kuka ja millainen hyvänsä, niin saa olla kuka on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no ei meille annetukaan mitään 100% varmuutta vaan sanottiin että näyttää nyt siltä että näin saattaa asia olla joten kai siinä nyt jokin todellisuuspohja voi olla ja kerrottiin jostain vaihtoehdoista ja tosiaan sanottiin ettei tää oo mitään ennenkuulumatonta siksi varmaan täälläkin voisi jollain olla kokemusta meille jakaa että onko oltu tyytyväisiä siihen jos on päädytty heti syntymän jälkeen leikkaukseen. Me ollaan ajateltu että se voisi olla helpompaa että on jo alusta asti yksi sukupuoli niinkuin normaalistikin ja papereihin voitaisiin se laittaa eikä tarvisi isompana "hävetä" että törmää siihen määrittelemätön sukupuoli sanaan...
Helpompaa siis teille. Lapsihan oppii kyllä ymmärtämään oman erilaisuutensa jos vanhemmat ovat sen hyväksyneet ja tukevat tässä asiassa.

Minäkin odottaisin siihen saakka, että lapsi tietää itse kumpaan sukupuoleen kokee kuuluvansa ja että osaa itse myös päättää haluaako leikkausta vai ei. Siihen saakkahan te "valitsette" lapsen sukupuolen esim. pukeutumisen ja hiusten suhteen, mutta se onko teidän valintanne oikea jää nähtäväksi.
 
Huumekoira
Miksi muuten pitäisi hävetä semmoista, joka on syntymässä saatu? Tai siis, kuka sitä häpeää ja miksi? Eihän se ole kenenkään syy, jolloin kellä se häpeä siitä sitten on.
 
ap
Kyllä, oltiin ekana tavallisessa ultrassa josta saatiin lähete tayssiin 4d hen ym muihin kokeisiin ku ultrassa luultiin ensin että sydämen kammioissa on jotain häikkää, sukupuolesta ei puhuttu mitään. Tayssissa varmistui että kammiot on ihan kunnossa mutta sitten havaittiin tää juttu. Mutta sitä ei sen enempää tutkita kun näkee sitten syntyessä koska se ei oo terveydelle vaarallinen. Näistä vaihtoehdoista keskustellaan sitten lähempänä laskettua aikaa lääkärin kanssa vielä. Nyt siis oon rv32.
 
!!!
Jo jatkuva leikkauskierre sukuelinalueilla on traumatisoivaa!! Paljon pahempaa kuin naisten ympärileikkaus. Kivut ja psyykkisesti henkilökohtaisen alueen väkivaltainen murtaminen. Leikkauksia joudutaan tekemään useita, ei vain yhtä. Minä odotettaisin että lapsi itse määrittelee sukupuolensa. Joskus lapsi määrittelee itsensä intersukupuoliseksi, ei jompaan kumpaan valtasukupuoleen.
 
ap
meille sanottiin että leikkauksista toipumisen suhteen olisi juuri helpompaa leikata pienempänä ja että leikkauskin on heti syntymän jälkeen vaivattomampi eikä puhuttu mitään että tarvitsisi useita leikkauksia ?!
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Minäkin odottaisin siihen saakka, että lapsi tietää itse kumpaan sukupuoleen kokee kuuluvansa ja että osaa itse myös päättää haluaako leikkausta vai ei. Siihen saakkahan te "valitsette" lapsen sukupuolen esim. pukeutumisen ja hiusten suhteen, mutta se onko teidän valintanne oikea jää nähtäväksi.
En osaa sanoa mitä itse tekisin tilanteessa... Mutta mietin tuota edellistä kommenttia. Miltä lapsesta sitten tuntuu, kun sanotaan vaikkapa kouluiässä hän huomaakin olevansa enemmän poika, mutta on jo koulussa tunnettu tyttönä? Minkäikäisenä ylipäänsä lapsi sitten osaa sanoa kumpaa sukupuolta TUNTEE olevansa? Luulisi että jos asian kanssa odotetaan lähemmän kouluikää, niin vaikeaa tulee olemaan tuo...

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meille sanottiin että leikkauksista toipumisen suhteen olisi juuri helpompaa leikata pienempänä ja että leikkauskin on heti syntymän jälkeen vaivattomampi eikä puhuttu mitään että tarvitsisi useita leikkauksia ?!
On varmaan siinä mielessä helpompaa, kun toipuessa pieni vauva ei osaa valittaa kipua samalla tavalla kuin isompi lapsi. En siitä huolimatta leikkaisi lasta (eli valitsisi hänelle sukupuolta aikuisten toiveiden mukaan).
 
ap
ei vaan kyse oli nimenomaan siitä että leikkausalue paranee nopeammin . Tuntuu vähän oudolta että täällä kerrotaan asiat just eritavalla ku sairaalassa. siis hyvä asiahan se on että saa eri näkökulmia mutta tulee vähän ristiriitaset fiilikset kieltämättä. Mutta siis ei taida olla ketään nyt jolla olis ihan omakohtaista kokemusta asiasta? Olisin kaivannu vähän vertaistukea.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ei vaan kyse oli nimenomaan siitä että leikkausalue paranee nopeammin . Tuntuu vähän oudolta että täällä kerrotaan asiat just eritavalla ku sairaalassa. siis hyvä asiahan se on että saa eri näkökulmia mutta tulee vähän ristiriitaset fiilikset kieltämättä. Mutta siis ei taida olla ketään nyt jolla olis ihan omakohtaista kokemusta asiasta? Olisin kaivannu vähän vertaistukea.
Ota yhteyttä tonne yllä olevaan linkkiin - tai siis niihin yhteyshenkilöihin
 

Yhteistyössä