Onko kukaan käynyt psykologisissa testeissä työpaikkaa hakiessa

Sain maanantaina puhelun, että olen päässyt kolmestakymmenestäviidestä työnhakijasta kahden parhaan joukkoon ja kysyttiin olisinko halukas käymään psykologisissa testeissä. Tottakai olen valmis menemään tuollaiseen testaukseen mutta, mitä ihmettä siellä testissä tehdään ja mitä siellä kysellään. Ajattelin että menenkö tuonne testeihin ihan omana itsenäni ja olen justihin sellainen kuin olen (myös huonoine puolineni) vai yritänkö sitten esittää pikkuisen parempaa kuin olen =) Antakaapas vinkkejä! Kiitos :flower:
 
työäiti
Ja tehtävät vaihtelevat kovasti sen mukaan millaisiin tehtäviin haet. Jossain käytetään ryhmätehtäviä, jossain testataan loogista päättelykykyä, järjestelmällisyyttä, paineensietoa, jne...

Ole oma itsesi, tyhmyyksiä luonnollisesti kannattaa välttää. Haastattelijat ottavat usein sanasi kirjaimellisesti. Ainakin kun olen omia tuloksiani lukenut...
 
Niitä testejäkin on erilaisia. Joissakin haastatellaan, joissakin tehdään ryhmätöitä ja ainakin kirjallisia tehtäviä on. Niissä mitataan jonkin sortin älykkyyttä eli mahdollisimman nopeasti täytyy tehdä mahdollisimman monta tehtävää oikein jne. Kivoja testejä! Minä ainakin tykkäsin niiden tekemisestä. Ole vain oma itsesi. Se riittää. Et sinä kovin paljon pysty niissä testeissä muita huijaamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja työäiti:
Haastattelijat ottavat usein sanasi kirjaimellisesti. Ainakin kun olen omia tuloksiani lukenut...
Juu, minäkin olen sen huomannut. Yhdessä palautteessa sanottiin minusta, että "Melko asiallinen". Olinkohan heittänyt jonkun typerän vitsin johonkin väliin... :whistle:
 
Kiitoksia jo näkökulmista, olisiko vielä muita kokemuksia? Mietin kuitenkin, että tehtävään johon haen, haetaan jotakuta hillittyä ja hallittua. Tai tällainen kuva minulle jäi haastattelussa. Kuitenkaan sellainenhan minä en ole. Joten tuli sellainen olo että pitäisiköhän siellä testissä olla hillitympi mitä todellisuudessa on ja pyrkiä jättämään suusta hyppivät sammakot kotiin :D
 
no
olen ollut. vastaat juuri sitä mitä tulee ekana mieleen, et ala miettimään ja muuttamaan vastauksia. näin saat hyvinkin tarkan profiilin itsestäsi. JA, tod näk ottavat sinut, jos testi menee ok, koska testit ovat kalliita firmalle.
 
työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Beck:
Kiitoksia jo näkökulmista, olisiko vielä muita kokemuksia? Mietin kuitenkin, että tehtävään johon haen, haetaan jotakuta hillittyä ja hallittua. Tai tällainen kuva minulle jäi haastattelussa. Kuitenkaan sellainenhan minä en ole. Joten tuli sellainen olo että pitäisiköhän siellä testissä olla hillitympi mitä todellisuudessa on ja pyrkiä jättämään suusta hyppivät sammakot kotiin :D
Eiköhän haastattelijalle ole tullut jo todellinen kuva sinusta ja se on ollut hyväksyttävä. Olemalla jotain muuta sulla menee koko testitulos vääräksi. Hän tarvitsee vain vähän tukea kahden ehdokkaan valinnan välillä. Siellä varmaan testataan lähinnä jotain tiettyä työssä tarvittavaa ominaisuutta, mitä ei ole haastattelussa niin helppo arvioida.
 
sain itse paikan
Jaa ei kokemusta työpaikanhaku psyktest. mutta kouluun haku psyktest kyllä.

Sosiaali- ja terveysalalle hakiessani piti olla siisti pukeutuminen(ensivaikutelma). Osa pomppas kun olivat möläyttäneet suustaan myöntävän vastauksen kysyttäessä: "Oletko kokeillut /tunnetko jonkun joka on käyttänyt tai käyttää huumeita"? Musteläiskä testeissä oli vahvasti pirun näköisiä klänttejä mutta kyllähän sen tiesi ettei siihen niin voi vastata tai byebye opiskelupaikka.

Jos sulla ei ole, niin mieti itsellesi vamiiks jotain harrastuksia, uinti ulkoilu (pidät itsestäsi / fyysisestä kunnostasi huolta) ja muuten olet oma ihana itsesi. Pelot pois ja vastaat reippaasti niihin kysymyksiin mitä kysytään, turhat liiruttelut pois, toki tilanteen mukaan. Hymyile ja muista jos kättelette niin ei mitään kuollut kala kättelyä ja katse silmiin.
 

Yhteistyössä