Onko kukaan käynyt vatsatähystyksessä?

Tai mikä sen virallinen nimi onkaan.. Miehen pitäis mennä jatkuvan kovan närästyksen takia, johon ei mikään auta, mutta en mä saa sitä meneen sinne kun se ilmeisesti niin kammoksuu koko ajatusta.

Onko se oikeesti kauheeta? Miten saan miehen sinne meneen, puhuminen ei tunnu auttavan?!?
 
fd
Mulle on tehty gastroskopia 17-vuotiaana. Kyljellään makolin ja nielin skooppia. Vähän yökkäytteli, mutta hyvin meni muuten. Tutkimus kesti ehkä n 10min. Potilashan voi saada rauhoittavaa lääkitystä ennen tutkimusta jos oikein jännittää.


Alkuperäinen kirjoittaja Olivia83:
Tai mikä sen virallinen nimi onkaan.. Miehen pitäis mennä jatkuvan kovan närästyksen takia, johon ei mikään auta, mutta en mä saa sitä meneen sinne kun se ilmeisesti niin kammoksuu koko ajatusta.

Onko se oikeesti kauheeta? Miten saan miehen sinne meneen, puhuminen ei tunnu auttavan?!?
 
pahempi oli se alakautta tehtävä suolitähystys, joka tehtiin ton ylätähystyksen jälkeen heti...mua ei edes yökkäyttäny..vähän tuntu ilkeeltä, kun kamera meni tosta mahaportista (? ) läpi, mutta ei kestä kauan...sain rauhottavaa sitä ennen...kannattas ehkä kuitenki mennä, jos jotain selviäis siinä...
 
Carlos74
Kaks kertaa olen käynyt. Onhan se ällöttävä tutkimus, mut mä ainakin sain helvetilliseen närästykseen sitä kautta syyn ja lääkityksen. Ja nykyisen lääkityksen kanssa närästys pysyy kyllä loitolla. Ja on se mun mielestä niin ärsyttävä tutkimus, että mä ainakin olen itselleni luvannut, että siihen en enää mene :|
 
Mä oon kans käyny jo muutama vuosi sitten. Se oli tosi nopee toimenpide eikä "sattunut" ollenkaan. Lähinnä ahdisti. Onhan se aika rajua kun joutuu paksua putkea nielemään ja siinä sitte väkisinkin yökkii. Mutta loppujen lopuksi ei se ole niin paha ollenkaan, itteenikin jännitti ihan hirveesti mennä sinne mut sain ottaa äidin sinne mukaan joka sit piti kädestä kiinni koko sen ajan :D Se autto paljon! Nykyään on sitten koettu kaikenlaisia toimenpiteitä ja tää tähystys ei kyl oo pahimpana kokemuksena listassa. :)
 
Kaks kertaa olen minäkin käyny ja molemmat kerrat yhtä inhottavia :x Toisella kertaa tehtiin ilman puudutusta ja toisella kertaa kurkku puudutettiin, mut sillä puudutteella ei mun mielestä ollu mitään merkitystä. Ihan yhtälailla yökötti vaikka puudutettiin. Mä siis yökein koko ajan taukoamatta ja vaikka kuin yritin keskittyä hengittämään rauhallisesti niin oksennusrefleksille en voinu mitn. Ihan pieniä hetkiä pystyin olemaan niin, ettei yrjöttäny. Mutta se hyvä puoli tossa on, että se on hetkessä ohi. Onneks!
 
olin
Ei ollu kauheeta! Pelkäsin hirveesti, mut hyvin meni. Tokihan siinä yököttää, mutta ei se haittaa, ei sitä ennen syödä.Satu ei yhtään. Kattelin vielä vierestä telkkarista näkymiä... Ei kestä kauaa, muutaman minuutin, alle 5.
 
aune
Yhden kerran tehty ja minun mielestä kaikki vaan kertoo kauhukertomuksia mutta ei minusta ollu paha. Hoitaja oli ihana, rauhotteli ja puhu ku pikku lapselle niin se minut ainaki sai rauhalliseksi.
 
Joo, mä ainakin sain puudutetta ihan pyytämättä ja hoitaja oli mullakin tosi ihana ja tuntu ku olisin ollu pikkutenava kun se sillain "lässytti" koko toimenpiteen. Koin itse takapuolen :) tähystyksen pahempana.
 

Yhteistyössä