Onko kukaan koskaan saanut pysäytettyä mahataudin yhteen perheenjäseneen?

  • Viestiketjun aloittaja röyh
  • Ensimmäinen viesti
Viaaras
Meillä oli viime viikolla vaan yhdellä mahatauti. Kellään muulla ei ole ollut mitään oireita. Nyt ehkä jo uskallan ajatella että se oli siinä. En tosin ymmärrä miten tässä näin kävi kun yleensä mahatauti kiertää meidät kaikki vuorollaan.
 
Päikyssä oli varotus ja lapselle ei tullu, mutta mulla oli kaksi päivää vähän väliä tunne että hetkellä millä hyvänsä lentää laatta. Vatsassa tuntu kuin olisi vuoristoradassa. Ei kyllä laatta lentäny, että jäi tolle tasolle. Me kyllä ollaan vuosia syöty maitohappobakteereja et auttasko ne?
 
"Kenkku"
Eristämällä sairaan joo. Kun oli joskus tarpeeksi iso asunto, niin sairas oli yksinään huoneessaan. Kaksi sisarusta nukkui muualla. Itse käytin "hengityssuojausta" siivotessani oksennusta. Useamman kerran vältettiin tartunnat.
 
Onko noissa muute eroja, eli mä oon ihan pihalla kun ite sairastin oksutaudin viimeks lapsena ja en muista siitä mitään....paitsi yksi iski kun olin raskaana ja se kesti yhden päivän niin ei ole oikein kokemusta. Eli kauan toi kestää ja miksi se sairastuttaa kaikki?
 
"mariella"
Käsien peseminen on tehokas tapa välttää sairastumista.
Vessan hana kannattaa käsienpesun jälkeen sulkea paperilla ja avata ovi paperilla tai kyynärpäällä.
Myös ovenkahvojen, valokatkaisijoiden, puhelinten ja tietokoneiden näppäimistöjen desinfiointi auttaa välttämään viruksia.
 
vieraskin.
Mulla oli kaksi viikkoa sitten. Töistä saatu tauti. Oksennus ja ripulointi ja sitten nousi kuume ja lihassärky. Mies ja kolme lasta säästyivät taudilta, vaikka ärhäkästi töissä levisi.
 
hoitaja-äiti
Meillä yleensä lapsella mahatauti lievänä, miehellä vähän rajumpi ja itselläni ei tule ollenkaan. Hyvä käsihygienia ja maitohappobakteerit auttaa ja varmaan myös luontainen alttius sairastua herkästi ja oireilla mahalla.
 
vieras*
Kyllä. Meillä on kaksi vessaa, sairastanut käyttää toista ja muut toista. Saiarstuneelle on myös oma erillinen käsipyyhe. Meillä kaikki persevät kätensä aina vessassa käynnin jälkeen ja aina ennen ruokailua, myös kotiin tultaessa pessään kädet. Ei ole pahemmin sairasteltu.
 
Onko noissa muute eroja, eli mä oon ihan pihalla kun ite sairastin oksutaudin viimeks lapsena ja en muista siitä mitään....paitsi yksi iski kun olin raskaana ja se kesti yhden päivän niin ei ole oikein kokemusta. Eli kauan toi kestää ja miksi se sairastuttaa kaikki?
Pöpöt on tehokkaita leviämään ja tarttuu jo eteenpäin ennenkun itse tietää saaneensa tartunnan. Kesto vaihtelee paljon ja rajuus. Itelllä viimeksi kului sängyn pohjalla 3,5vrk vaikka normaalisti menee 12h oireet ohi ja vuorokaudessa koko tauti.
 
Neljälasta
[QUOTE="jeps";30805084]Täällä! Monta kertaa. Keinoina erilliset vessat ja ankara käsien pesu + desinfiointi + pintojen puhdistaminen (ml. ovenkahvat)[/QUOTE]

Näin meilläkin. Joskus onnistuu, joskus ei:) viimeisimmäksi vaan yksi neljästä lapsesta sairasti. Tiukka "eristys" heti taudin alettua! Tautiselle oma wc
 
"vastustuskyky"
Meillä vatsatauti on tullut erittäin harvoin muihin kuin yhteen perheenjäseneen.

Ei tehdä muuta asian hyväksi, kuin se, että sairastuneella on oma käsipyyhe. No, viimeksi itselläni oli joku järkyttävä ilm. noro, joten pyysin muita käymään toisessa vessassa noin päivän ajan.
 
"Lissu"
Meillä on ihan normaali käsihygienia riittänyt tuohon, ei mitään eristämisiä olla edes yritetty. Silloin kun lapset oli ihan pieniä ja heitä joutui väkisin paljon "käsittelemään" (kantamaan ja pitämään sylissä) niin tauti kyllä meni aina läpi koko perheen. Mutta sanotaan tuosta 5 v ikäisestä ylöspäin ei sairastunut ole yleensä enää tartuttanut muita. Osaavat silloin jo hyvin huolehtia itse käsien kunnollisesta pesusta aina ennen ateriaa jne, sekä sairaat että terveet.
 
Juu. On ollut useampikin masutauti, joka on vaan ollut joko yhdellä tai kahdella. Nelihenkinen perhe ollaan. Ihan perushygienia, käsien ja oksennusvadin pesu saippualla. Meillä ei ole mitään käsidesejä. Eli en tiiä, mistä se johtuu, että joskus tauti käy kaikki läpi ja joskus ei. Joskus jostain kohtaa kotoa se pöpö on hypännyt toiseen ja joskus ei, mistä niitä tietää.
 

Yhteistyössä