Onko lähipiirissäsi "asustelapsia"?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23260726]No niin sen varmaan täytyy olla :) Mut sovitaan että sun takki on hyvä ja kallis ja meillä tuo halpistakki,joka on sopivankokoinen,ajaa asiansa,eli toimii erittäin hyvin kyläilyreissuilla ja kaupoissa. Mutta pulkkamäkeen me ollaan valitettavasti jouduttu ostamaan sit eri kuteet,kun ei ollut varaa laittaa satasta pelkkään untsikkaan :)

Mä ostelen noita kalliimpia ja merkkivaatteita sit mielummin teineille,noilla kaksi kokoa vuodessa kasvavilla leikki-ikäisillä ne menisivät vähän niinkuin kankkulan kaivoon. Ja kesäisin,kun ryömitään hiekkalaatikolla ja kieritään nurmikolla,niin mulle on ihan yks hailee lukeeko housujen lapussa Ciraffe vai Burberry. Pois se kuluu kuitenkin.[/QUOTE]

Sinä sen aloitit toteamalla että untuvatakki on huono, koska sun untuvatakki ei käy kuin hienosteluun. Mun lapsella ei ole untuvatakkia :) Mulla kyllä on... Mutta siltikin uskon, että tässä maailmassa voi olla lapsillekin tarjolla ulkoiluun ihan toimivia untuvatakkeja, sillä mitä sillä untuvalla oikeasti kaupassa tehdäään. Sehän on tarkoitettu erityisen lämpimäksi takiksi. Mutta nyt sitten toimivat takki muuttui ilmeisesti sbobbailuksi ja ehdottomasti burberryn ostamiseksi (en usko että burberryn untuvatakki on paras ulkoiluun...)
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Sinä sen aloitit toteamalla että untuvatakki on huono, koska sun untuvatakki ei käy kuin hienosteluun. Mun lapsella ei ole untuvatakkia :) Mulla kyllä on... Mutta siltikin uskon, että tässä maailmassa voi olla lapsillekin tarjolla ulkoiluun ihan toimivia untuvatakkeja, sillä mitä sillä untuvalla oikeasti kaupassa tehdäään. Sehän on tarkoitettu erityisen lämpimäksi takiksi. Mutta nyt sitten toimivat takki muuttui ilmeisesti sbobbailuksi ja ehdottomasti burberryn ostamiseksi (en usko että burberryn untuvatakki on paras ulkoiluun...)
Toki voi olla :) Ja senhän jo totesinkin sanomalla edellisessä viestissä että hinnakkaampi takki ilmeisesti on myös toimivampi. Loppuosa viestistäni ei ollut erityisesti juuri sinulle kohdistettu,vaan ihan yleinen toteamus myös muihin tämän ketjun viesteihin,esim. siihen joka viittasi Keski-Eurooppalaiseen lasten pukeutumistyyliin. Toimiva takki ei ole snobbailua,mutta se on,että ostetaan lapselle epämukavia vaatteita,jotka toki näyttävät hyvältä mutta käytännöllisyys onkin jo ihan eri juttu. En ostaisi vauvalleni farkkuja,edes niitä halpaversioita enkä myöskään untuvatakkia,olkoon kuinka kallis tahansa :)
 
"Neith"
nooh, mun pojalla on nahkatakki ja maiharit, niittivyötä ym :D
eli ostelen sille kyllä tollasia turhake vaatteita, joita käytetään toki vain "erikoistilanteissa"..
yleensä päällä on verkkarit ym mukavampaa, pihalla haalari tai toppapuku jne. (ikää on kohta 4v)
ymmärrän siis sen että lapsille ostetaan "turhuuksia" mutta sitä en ymmärrä että lapsi puetaan epämukaviin vaatteisiin, tai epäkäytännöllisiin eli "liian hienoihin" vaatteisiin jolloin lapsi ei voi toimia kuten lapsi toimii..
 
"hilkka"
Meillä on myös POIKA joka on jo 4v saakka ollut hyvin tarkka siitä, mitä päälleen laittaa. Toki minä äitinä katson, että tulee sään mukaan tarpeeksi lämmikettä, mutta tyylin ja sitä myöten myös mahdollisen epämukavuuden on poika valinnut itse. Ikää on nyt 8 vuotta ja hyvinkin usein joudumme sotimaan vaateasioista. Esim. ei collegevaatteita missään nimessä, vaan myös toppahousujen alle puetaan aina farkut, olivat ne sitten kuinka hankalat tahansa käytössä.
 
:)
Ollaan täällä nyt niin merkkitietoisia. :D Ystäväperhe tuli lomalle suomeen ja lapsilla oli kaikki hienot ruudulliset merkkivermeet päällä ja mitä tapahtui? Mentiin yhdessä ostamaan käytännöllisiä vaateita, haalareita ja kypärämyssyjä, suomen lumiseen talveen ja lapsilla oli kivaa käytännöllisissä vaatteissaan laskettelumäessä. Ei mennyt lumi saappaisiin tai housuihin. Sormia ei pallellut ja voitiin olla pitkään aktiivisesti ulkona. Kehuja tuli hyvästä laadusta.

Nuo patsasteluvaatteet on asia erikseen ja meilläkin niitä on ja merkit on hallussa.
 
Ollaan täällä nyt niin merkkitietoisia. :D
Miten tämä meni merkkitappeluksi? Hienostella voi henkkamaukalla ja burberryllä ja toimivia vaatteita voi saada edullisesti ja kalliilla. Halvalla tai kalliilla voi myös saada tarkoitukseen tai henkilölle sopimattomia vaatteita. Hyvännäköisyys taas on makuasia, jotkut saa sitä edukkaasti ja jotkut investoi sen takia enemmän.

Mutta toki palstalla on periaate että kallis on snobbailua, kauniisti pukeutuminen on epäkäytännöllistä. Mutta mistä ihmeestä tämä juontaa juurensa?
 
"vieras"
Miten tämä meni merkkitappeluksi? Hienostella voi henkkamaukalla ja burberryllä ja toimivia vaatteita voi saada edullisesti ja kalliilla. Halvalla tai kalliilla voi myös saada tarkoitukseen tai henkilölle sopimattomia vaatteita. Hyvännäköisyys taas on makuasia, jotkut saa sitä edukkaasti ja jotkut investoi sen takia enemmän.

Mutta toki palstalla on periaate että kallis on snobbailua, kauniisti pukeutuminen on epäkäytännöllistä. Mutta mistä ihmeestä tämä juontaa juurensa?
Emmä koe sitä niin että kallis on snobbailua. Hyvä ulkoiluhaalari voi olla kallis,ei se mun mielestä ole silloin mikään snobivaate. Kauniisti pukeutuminen mielletään yleensä varmaan jotenkin muuten kuin toppahousut ja -takki. Jos joku mulle sanoo että haluaa pukeutua nimenomaan kauniisti lähtiessään lenkille,niin ihmettelisin. Ulkovaatteet voivat olla sporttisia ja tyylikkäitä,mutta kauniiksi en niitä sanoisi. Sillon kun mennään mummon synttäreille,pukeudutaan kauniisti.
 
lepe
Asutaan Sveitsissä ja täällä kaikki lapset puetaan erittäin hyvin. Eivät yhtään ymmärrä pohjoismaisia oloasuja, hassutteluasuja jne. Heistä tuo on huonoa/laiskaa vanhemmuutta.
Missähän päin te asutte? Me nimittäin asutaan myös Sveitsissä (ranskankielisellä alueella) ja täällä kyllä lapset puetaan hyvin tarkoituksenmukaisesti ja "lapsellisesti". Isoin ero on se, että pikkuvauvoilla ei käytetä potkuhousuja ollenkaan vaan esim. college- tai trikoohousuja. Värit ovat myös todella hillittyjä ja kaikki ihastelevat aina Suomesta raahaamiani värikkäitä lastenvaatteita.
 
..
Meillä poika ei yhteen aika halunnut käyttää mitään muuta kuin farkkuja, vaikka ois kaapissa ollu gollegehousua ja verkkariakin tarjolla. Että ei se pieni farkkumies aina asustelapsi oo!! :)
 
"vieras"
Mulla on varmaan sitten asustelapsi tämän mitapuun mukaan, samoin ystävälläni. Minulla on 3- vuotias tyttö, ystävälläni 5- vuotias poika. Molemmat kyllä hankittaisiin enemmänkin lapsia jos saataisiin, mutta yhteen on tyydyttävä. Ja kun siitä yhdestä ainokaisesta ollaan niin onnellisia, niin kyllä häneen panostetaan. Toisaalta kun ei ole kuin yksi lapsi on sitä rahaaki ihan erilailla käyttää sen ainokaisen vaatteisiin ja asusteisiin. Pulkkamäkeen puetaan käytännöllinen ja laadukas haalari, mutta asusteet on sielläkin katsottu yhteensopiviksi. Kaupungille puetaan hienostelutakki ja farkut tai hame ja saattaapa tyttärelläni olla lisäksi kaulakoru, rannekoru ja käsilaukkukin, IHAN OMASTA HALUSTAAN. Samoin kaverin pojalla on cap- lippis, koska poika on sen itse halunnut ja koska isänsä sellaisen toi tuliaisiksi. Saattaa näyttää epäkäytännöllisltä, mutta lapset ovat ihan itse halunneet asusteensa, minä olen valinnut vain tärkeimmät vaatteet. Kaupungille saakin pukeutua erilailla kuin pulkkamäkeen.
 
asustelapsi
Mä olin asustelapsi. Mulle ostettiin aina Guccia tai Lanvinia tai joitain muita merkkivaatteita. Hiukset kiharrettiin joka aamu ja meikkaaja meikkas kevyen nudemeikin.

Äiti pani mut aina Vuittonin laukkuun ja sieltä mä sitten kurkistelin. Arvatkaa haisiko siel laukus jos pieras.
 
Kuten myös Ranskassa tai Italiassa. Siellä lapset on kauniisti puettuja. Täällä Suomessa on hienoa jos on haalari päällä ja kypärämyssy päässä. Se on käytännöllistä ja tämä ennen kaikkea. Jos täällä ostat lapselle Burberryn kuteita niin olet äiti joka hienostelee eikä oikeasti välitä lapsestaan.
Saattaa olla kysymys myös ilmasto-olosuhteista. Suomen talvessa vaatteiden pitää olla ennen kaikkea käytännöllisiä, tosin tämä ei mielestäni sulje pois sitä, että ne voivat olla samaan aikaan MYÖS kauniita.

Sekin vaihtelee, mitä pidetään kauniina. Mun mielestä uusretrokuosit ja kirkkaat värit lasten vaatteiisa on sata kertaa kauniinpia kuin joku beige Burberry. Sellainen on jumalattoman tylsää (myös aikuisilla; mä saan näppyjä näistä twinset-helmikorutyypeistä). Kyllä sitä ehtii hillitysti pukeutumaan aikuisenakin sitten.
 
Kielioppi ja -taito hukassa?
[QUOTE="vieras";23262332] Samoin kaverin pojalla on cap- lippis, koska poika on sen itse halunnut ja koska isänsä sellaisen toi tuliaisiksi. Saattaa näyttää epäkäytännöllisltä, .[/QUOTE]

Mikäs se sellainen cap- lippis on?????

Ja ihan epäkäytännöllinen lippis? Hurjaa.
 
Sellainen on jumalattoman tylsää (myös aikuisilla; mä saan näppyjä näistä twinset-helmikorutyypeistä). Kyllä sitä ehtii hillitysti pukeutumaan aikuisenakin sitten.
En minä ainakaan saa nyppyjä toisten vaatteista, niiden kirkkauksista tai värittömyydestä. Toisilla on omat tyylinsä, meillä omansa. Täytyy olla itse harmaa ja tyytymätön, jos muiden valinnat aiheuttaa nyppyjä.

Makuasiat toki sitten erikseen.
 
Minusta on kiva käyttää lapsella kauniita yhteensointuvia, mutta käytännöllisiä vaatteita. Harmittaa kun lähdetään kavereiden kanssa ulkoilemaan ja sitten tenavat eivät voi poiketa vaikka lumikasaan pomppimaan, kun yhdellä natiaisella on liian hienot/epäkäytännölliset vaatteet (esim. kolmivuotiaalla farkut ja toppatakki --> lunta takin alla ja farkut märkänä). On helpompaa pukea käytännöllistä ja olla aina valmis touhuamaan. Kun juhlitaan tai "edustetaan" niin sitten puetaan toki tilanteen mukaan.

Jokainen taplaa tyylillään.
 
Viimeksi muokattu:
nakko
Missähän päin te asutte? Me nimittäin asutaan myös Sveitsissä (ranskankielisellä alueella) ja täällä kyllä lapset puetaan hyvin tarkoituksenmukaisesti ja "lapsellisesti". Isoin ero on se, että pikkuvauvoilla ei käytetä potkuhousuja ollenkaan vaan esim. college- tai trikoohousuja. Värit ovat myös todella hillittyjä ja kaikki ihastelevat aina Suomesta raahaamiani värikkäitä lastenvaatteita.
Zürichissä asutaan. Terkkuja sinne!
 
börre
Alkuperäinen kirjoittaja näin;23263014:
Itse koitan välttää pukemasta lapsiani asustelapsiksi. Haluan, että he ovat aivan kuin muutkin lapset ja tuntevat olonsa myös sellaisiksi.
muistan omasta tarha-ajasta, kun ryhmssä oli yksi tyttö, jolla oli tosi kauniita vaatteita. Ihailimme kaikki niitä. Lapsesi varmasti kiittää, että on typerän näköinen tavis ruppatutassa
 
"hmm"
Haloo ihmiset, ap nyt varmaan tarkoittaa tässä asustelapsilla sitä, että pitää olla viimeisen muodin mukaan vaatteet. Silleen, että pikkulapset puetaan 10 vuotta ikäistään vanhemmiksi. Ja se on todella surullisen näköistä. Pienet tytöt puetaan teinien tai jopa nuorten aikuisten vaatteisiin.

Vaatteethan voivat ehdottomasti olla siistit, vaikkei ne olekaan muodin huipulta.

Meillä käytetään kotona verkkakreita ja kalsareita, mutta kun lähdetään ihmisten ilmoille niin pistämme SIISTIT vaatteet, kyllä.
 
Mun poika oli varmaan viime kesänä, 4½ v iässä, oikein asustelapsi. Eli meinaan jotain ihme "räppikautta" ja kulki sellainen pölön näköinen räppärilippis päässä, lököfarkut jalassa, ja huppareitahan tuo käyttäisi aina. Yhyy ja kyynel. Se halusi pukeutua juuri niin.

Mä tykkään yleisesti ottaen pukea lapset nätisti, käytännöllisesti ja asianmukaisesti. Jos mennään pulkkamäkeen niin heillä on tottakai toppavaatteet. Jos mennään ravintolaan syömään niin siellä ei vissiin tarvita Kuomia ja toppakuteita, vaan päällä voi olla jotain nätimpää ja pikkusievää.

Ihan oikeasti mulle tulee sanasta "asustelapsi" mieleen lapsi, joka on hankittu siksi että lapset on nyt muotia. Lapsi kulkee mukana viimeisen päälle tiptop stailattuna, vrt. pieni chihuahua timanttikaulapantoineen käsilaukussa. Ja sitten lapsen voi lykätä päiväkotiin ja isovanhemmille hoidettavaksi & kasvatettavaksi, ja ottaa joskus taas mukaan jos äiti tarvitsee suloisen asusteen senhetkiseen asuunsa sopivaksi.
 
[QUOTE="vieras";23260186]Ai kaikki muut vaatteet on rumia paitsi P.Diddyn mallisto kolmevuotiaille? Jotenkin mä arvostan leikki-ikäisen vaatteissa myös mukavuutta ja käytännöllisyyttä. Onhan ne lökäfarkut ja karvakauluksinen untuvatakki mätsäävän lippiksen kanssa varmaan tosi cool neljävuotiaalla,mut veikkaan että pulkkamäessä palvelee hieman paremmin se tavallinen (ruma?) toppapuku.[/QUOTE]

"Asusteita" löytyy muualtakin, kuin tietyistä merkeistä. Esim. lindexiltä. Ja joo, noilla termeillä minulla on kolme asustelasta, joista nuorin kohta 3kk :O Pulkkamäessä sun muissa ollaan luonnollisestikin tilanteeseen sopivissa varusteissa, kuten talvella liikkuessa muutenkin tai sadesäällä. Sisävaatteet silti voi olla fiinit, kun käydään neuvolassa tai kylässä ja ulkoiluvaatteetkin, kun liikutaan kaupungilla.
 

Yhteistyössä