Onko lapsen välttämättä saatava samanlainen jäätelö kuin on aikuisella?

  • Viestiketjun aloittaja "jätski"
  • Ensimmäinen viesti
"jätski"
Tuota täällä on useinkin, että jos otan jonkin herkkujätskin pakkasesta, niin lapsikin haluaa samanlaisen ja lisäksi hän ei edes näitä isompia jätskejä jaksaisi syödä loppuun, vaan yrittää loppua jätskistä antaa meille isoille syötäväksi.

Äsken otin isomman jätskin siis pakkasesta ja lapsipa olisi kanssa halunnut samanlaisen. Sanoin, että tämä jätski on loppu ja siitäkös riemu nousi. Nyt lapsi ärisee ja äksyilee pöydän alla. Olen vain sitä mieltä, että lapsen ei välttämättä aina tarvitse saada samaa juttuja, kuin on aikuisella ja pettymykset kuuluvat elämään, lapsen on opittava niitä sietämään.

Muutenkin lapsi on kumman äksyinen ja äreä ollut tässä lähipäivien aikana. Hän rumasti sanottuna kuin "perseeseen ammuttu karhu". Pitkälle tänne syksyyn hän jaksoikin olla kiltisti myös täällä kotona. Kai hän sitten haluaa höyryjä päästellä täällä kotona, kun koulussa on kiltisti.

Ikää lapsella on loppusyksystä 8v.
 
"vieras"
Onko vajaa kaksivuotiaalle pakko antaa ruokapöydässä kaikkea minkä haluaa toisten lautasilta?

Ystäväni tekee näin ja se harmittaa mua aina kun ruokaillaan yhdessä.
Lapsi haluaa jotain lautaselta, alkaa nurisemaan jolloin äiti antaa omastaan lapselle.
Tämä sitten käydään läpi jokaisen ruoka-aineen kohdalla.
 
No ei oo välttämätöntä saada. Joskus on niin, että oon ostanu meille jätskit ja likka syö jo omansa ja voin syödä omani vasta parin päivän päästä. Ei likka sen takia tinttaale. Likka täyttää joulukuus 9v.
 
her
Meillä on usein muksuille omat jädet. Toistaseks on riittänyt, kun sanoo, että nämä on aikuisten kokoa ja nämä lasten. Jos tarjottu ei kelpaa, ei saa ollenkaan. Aika äkkiä on loppunu, jos aiheesta on kiukuttelua noussut.
 
vbhnvbg
[QUOTE="vieras";27232182]Onko vajaa kaksivuotiaalle pakko antaa ruokapöydässä kaikkea minkä haluaa toisten lautasilta?

Ystäväni tekee näin ja se harmittaa mua aina kun ruokaillaan yhdessä.
Lapsi haluaa jotain lautaselta, alkaa nurisemaan jolloin äiti antaa omastaan lapselle.
Tämä sitten käydään läpi jokaisen ruoka-aineen kohdalla.[/QUOTE]

Siis miksei sille lapselle voi laittaa samoja ruokia omalle lautaselle??? Kyllä meillä on periaatteena että lapsi saa ihan mielellään syödä samaa ruokaa kuin muut ja laitetaan tarjolla sitä mitä muidenkin lautasilla on.

Sama juttu jäätelön kanssa. Ei meillä 1½v. jaksa syödä tuuttia mutta sellainen hänelle annetaan ja syö sen minkä syö. 3, 6 ja 8v. saa valita itse tasan sellaisen jäätelön kuin haluaa.
 
"eee"
Kyllä minusta pitää olla samanlainen. Vanhemmat ottaa sitten vähän pienemmän vaikka. Onhan se epistä, jos toinen saa komean jättistuutin ja lapsi joutuu tyytymään johonkin vähemmän herkullisen näköiseen.
 
halipupu harmaana
Meillä 8v. jaksaa kyllä syödä isonkin jäätelön ja saa samanlaisen kuin aikuiset. Parempi syödä herkut lasten mentyä nukkumaan, niin saa nautiskella rauhassa.
 
"plop"
Meillä on kaikilla omanliset ja kokoiset jätskit. Esikoiselle ja kuopukselle Hyla tai laktoositon, isällä laktoositon, keskimmäiselle maidoton ja minulle tavallinen. Meillä lapset ymmärtää ihan hyvin, että jokisella voi olla erilainen ja se ei ole keltään pois, kun jokainen kuitenkin sen jätskin saa :D Tähän ovat kylläkin ihan pienestä jo tottuneet, että kaikilla on omat rajoituksensa ja äidin juttuja ei lapset voi syödä (laktoosin tai maidon takia)
 
"elina09"
Ei tarvitse. Jotkut jätskit (esim. Magnum !) selkeästi suunnattu aikuisille... lapsille on sitten näitä muumipuikkoja mitälie... :) ja kuten joku jo totesikin, pääasia että sen herkun saa, eikä tuuttien/puikkojen eri koot tai maut ole keneltäkään pois.
 
[QUOTE="elina09";27233260]Ei tarvitse. Jotkut jätskit (esim. Magnum !) selkeästi suunnattu aikuisille... lapsille on sitten näitä muumipuikkoja mitälie... :) ja kuten joku jo totesikin, pääasia että sen herkun saa, eikä tuuttien/puikkojen eri koot tai maut ole keneltäkään pois.[/QUOTE]

Häh, miksi lapsille kamalia esanssipuikkoja ja herkkujäätelöitä vain aikuisille?

Mutta voin kyllä sanoa lapselle että pitää valita pienempi, jos tiedän että tyyppiin ei mene sillä hetkellä iso jättituutti. Tai jos tiedän, että joku maku on aina jäänyt syömättä, niin ei saa hetkeen samaa ostaa. Tässä siis on takana tuhlaamisen välttäminen. Mutta muuten kyllä saa ihan valita minkä jäätelön haluaa.Toki jos mä olen ostanut kaupasta itselleni jäätelön X ja lapsi jäätelön Y, niin mun jäätelöä ei saa syödä :D

Meillä ei juurikaan syödä samaa jäätelöä - kaikki tykkää erilaisista.
 
Ei ole
Meillä ainakin katsotaan sen mukaan mistä kukakin tykkää ja minkä jaksaa syödä. Turha jollekin 2-vuotiaalle mitään Daim tuuttia on ostaa, ei se sellaista kuitenkaan jaksa. Maistaa toki voi jos tekee mieli.

Ihan käsittämätöntä on toi että ostetaan kaikille sama ja yhtä paljon. Johan järkikin sanoo ettei 13 kg lapsi syö yhtä paljon kuin 83 kg mies. Oli kyse tavallisesta ruuasta tai herkuista. Ei meillä lapeta lautasellekaan jäätäviä määriä sapuskaa ja sitten heitetä roskiin. :O Lautaselle otetaan sen verran mitä kuvitellaan syövän, sitten lisää jos vielä jää nälkä.
 
Häh, miksi lapsille kamalia esanssipuikkoja ja herkkujäätelöitä vain aikuisille?

Mutta voin kyllä sanoa lapselle että pitää valita pienempi, jos tiedän että tyyppiin ei mene sillä hetkellä iso jättituutti. Tai jos tiedän, että joku maku on aina jäänyt syömättä, niin ei saa hetkeen samaa ostaa. Tässä siis on takana tuhlaamisen välttäminen. Mutta muuten kyllä saa ihan valita minkä jäätelön haluaa.Toki jos mä olen ostanut kaupasta itselleni jäätelön X ja lapsi jäätelön Y, niin mun jäätelöä ei saa syödä :D

Meillä ei juurikaan syödä samaa jäätelöä - kaikki tykkää erilaisista.
Siksi lapselle esanssipuikko,se kamala kun ei lapsi syö niitä magnumeja jne...Eise kyl yleensä pyydäkään suuria jätskejä eikä nurise sitä että hän saa vaikka mansikkaeskimon ja isänsä jättistuutin. Minä siltä väliltä kun en suuria jaksa syödä. Jokaselle maun mukaan. Lapsen ei tarvi saada aina samaa kun aikuisen.
 
meillä lapset ei jaksa syödä isoja jätskejä. esim jos käydää spice icessa, ja ottavat ne nalle/mörkö/kissa mikälie jäätelöt, niin aina jää kummallakin (5v&6v) syömättä loput.
joten kaupassakin monesti sanon jos jotain jättistuuttia haluavat, että on liian iso.
eikä ne monesti edes sellaista ottaisi vaikka olisin suu kiinni siinä vieressä
 

Yhteistyössä