Onko lapsi pakko käyttää neuvolassa joka vuosi?

  • Viestiketjun aloittaja äitipuoli
  • Ensimmäinen viesti
äitipuoli
Nelivuotias käyny viimeksi 2-vuotiaana, tuleeko sinne ajanvarauslappu sitten ku pitää mennä? Niinkuin hammastarkastukseen?

Vai varataanko aika itse? pITÄÄKÖ JOKU ROKOTUS OTTAA TUON IKÄISENÄ?
 
Jj
Voit sanoa sinne, että haluat pelkät rokotukset. Meidän neuvolassa on sellainen avo-neuvola kerran viikossa aamulla, johon mennään ilman ajanvarausta ja yksi "täti" ottaa lapsia vastaan numerojärjestyksessä. Sinne voi sitten pläjähtää hakemaan rokotukset eikä tarvi kuunnella mitään ininöitä eikä alistaa lasta palikkatestaukseen.

Tämä isossa kaupungissa. Jossain maalla on varmaan hankalampaa.
 
vieras
onko mistä pois jos lasta neuvolassa käyttäisikin kerran vuodessa?? siellä kuitenkin seurataan mm. näkö ja kuulo, kasvu, puheenkehitys, motoriset taidot jne. ja osataan ohjata tukea tarvitsevat jo varhaisessa vaiheessa apua saamaan ettei koulussa kiusattaisi jne.
oletan kuitenkin että itse käytte säännöllisesti gynellä tai hammaslääkärissä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jj:
. Sinne voi sitten pläjähtää hakemaan rokotukset eikä tarvi kuunnella mitään ininöitä eikä alistaa lasta palikkatestaukseen.
.
Jos on hyvin kehittynyt lapsi ja pärjää testeissäm ne tekee mielestäni ne palikka-jutut mielellään (ainakin kun on mukava neuvolatäti, joka osaa lasten kanssa seurustella). Ja jos lapsi niissä ei pärjä, on se todella hyvä ajoissa selivttä, jotta saa mahdollisesti tarpeellista hoitoakin ajoissa.


 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko mistä pois jos lasta neuvolassa käyttäisikin kerran vuodessa?? siellä kuitenkin seurataan mm. näkö ja kuulo, kasvu, puheenkehitys, motoriset taidot jne. ja osataan ohjata tukea tarvitsevat jo varhaisessa vaiheessa apua saamaan ettei koulussa kiusattaisi jne.
oletan kuitenkin että itse käytte säännöllisesti gynellä tai hammaslääkärissä...
juu, ihan kehittyny on, ollu samassa päiväkodissa kohta 2 vuotta..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko mistä pois jos lasta neuvolassa käyttäisikin kerran vuodessa?? siellä kuitenkin seurataan mm. näkö ja kuulo, kasvu, puheenkehitys, motoriset taidot jne. ja osataan ohjata tukea tarvitsevat jo varhaisessa vaiheessa apua saamaan ettei koulussa kiusattaisi jne.
oletan kuitenkin että itse käytte säännöllisesti gynellä tai hammaslääkärissä...
juu, ihan kehittyny on, ollu samassa päiväkodissa kohta 2 vuotta..
Miten se päiväkoti liittyy siihen? Eihän ne siellä testaile.
 
Jj
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
onko mistä pois jos lasta neuvolassa käyttäisikin kerran vuodessa?? siellä kuitenkin seurataan mm. näkö ja kuulo, kasvu, puheenkehitys, motoriset taidot jne. ja osataan ohjata tukea tarvitsevat jo varhaisessa vaiheessa apua saamaan ettei koulussa kiusattaisi jne.
oletan kuitenkin että itse käytte säännöllisesti gynellä tai hammaslääkärissä...
Jos sattuu olemaan itse suhteellisen järkiolentoinen tai jopa sellaisella alalla, että nämä jutut on tuttuja, niin ei ehkä tarvitse sitä neuvolaa ja jättää sen suosiolla niille, jotka tarvitsee sitä enemmän. Meillä ainakin neuvola on pahasti ylikuormitettu. Annan mieluusti meidän lapsen palikkatestiajan jollekin esikoisensa juuri synnyttäneelle.

Joku sanoo, ettei suutarin lapsilla ole kenkiä, mutta kyllä meillä on ihan hyvin mennyt. Homma hallussa.

Hammaslääkäristä sanoisin, että tässä kaupungissa lapset pääsee h-lääkäriin vain joka kolmas vuosi. Muuten vain särkytapaukset päivystykseen. Yritin meinaan tunkea omia lapsiani sinne tarkastukseen. Toi hammashoito kun ei ole mun vahvuuksieni joukossa.
 
terkkari
itse teen työkseni lastenneuvolaa enkä todellakaan jättäisi omiani neuvolan tarkastuksista pois vain sillä ajatuksella että kyllähän itse osaan/huomaan/huomioin...omat lapset on omia lapsia ja kotona käyttäydytään eritavalla kuin vieraiden kanssa, piilokarsastukset, lievät kuuloviat, lievät häiriöt hahmottamisessa jne. kun eivät muutenkaan näy jokapäiväisessä arjessa leikkeineen ja toimintoineen vaan niitä varten pitäisi kotonakin oikeasti tehdä niitä tutkimuksia...tylsää lapsen kannalta jos jotain siellä kouluiässä havaittaisiinkin :(
 
Jj
Alkuperäinen kirjoittaja terkkari:
itse teen työkseni lastenneuvolaa enkä todellakaan jättäisi omiani neuvolan tarkastuksista pois vain sillä ajatuksella että kyllähän itse osaan/huomaan/huomioin...omat lapset on omia lapsia ja kotona käyttäydytään eritavalla kuin vieraiden kanssa, piilokarsastukset, lievät kuuloviat, lievät häiriöt hahmottamisessa jne. kun eivät muutenkaan näy jokapäiväisessä arjessa leikkeineen ja toimintoineen vaan niitä varten pitäisi kotonakin oikeasti tehdä niitä tutkimuksia...tylsää lapsen kannalta jos jotain siellä kouluiässä havaittaisiinkin :(
Mutta sitten kun niitä terkkareita kaikki kaveritkin, niin kyllä se aika kumma olisi, jos lapselta jäisi piilokarsastus huomaamatta.

Yksi pointtini on se - vaikka alalla olenkin - että en usko tähän "varhaiseen puuttumiseen". Ihan silkkaa sitä itseään. Puututaan ja rääkätään vanhemmat hengiltä. Useimmissa tapauksissa lapsi kehittyy vaan omaa tahtiaan ja kehittyisi joka tapauksessa. Nykyisin tuhlataan hirveät määrät rahaa ja muuta resurssia sellaiseen puuttumiseen, mistä ei ole mitään hyötyä mutta paljon haittaa.

Kyllä vanhemmat osaa pitää huolta lapsistaan. Puhutaan, että vanhemmuus on hukassa, mutta samaan aikaan otetaan aktiivisesti sitä vanhemmuutta niiltä pois. Olin korvani pudottaa, kun neuvolalääkäri sanoi, että "hänen pitää nähdä" että lapsen ihottuma on parantunut. Ei siis riittänyt hänen mielestään, että minä ilmoitin, että kaikki on hyvin. On kuitenkin niin, että minun ei tarvitse viedä lastani lääkäriin. Enkä vie, jos siihen ei ole syytä.
 
Turhaa
Alkuperäinen kirjoittaja terkkari:
itse teen työkseni lastenneuvolaa enkä todellakaan jättäisi omiani neuvolan tarkastuksista pois vain sillä ajatuksella että kyllähän itse osaan/huomaan/huomioin...omat lapset on omia lapsia ja kotona käyttäydytään eritavalla kuin vieraiden kanssa, piilokarsastukset, lievät kuuloviat, lievät häiriöt hahmottamisessa jne. kun eivät muutenkaan näy jokapäiväisessä arjessa leikkeineen ja toimintoineen vaan niitä varten pitäisi kotonakin oikeasti tehdä niitä tutkimuksia...tylsää lapsen kannalta jos jotain siellä kouluiässä havaittaisiinkin :(
Meillä terkkari on poissaoleva ja kiireinen. Tapaaminen kestää yleensä noin vartin. Naputtaa tietokonetta. Kyselee, olenko huomannut mitään erikoista. Ei siinä paljon tutkimuksia tehdä. Lapsia 10-, 8- ja 2-v.
 
LL
Alkuperäinen kirjoittaja Jj:
Alkuperäinen kirjoittaja terkkari:
itse teen työkseni lastenneuvolaa enkä todellakaan jättäisi omiani neuvolan tarkastuksista pois vain sillä ajatuksella että kyllähän itse osaan/huomaan/huomioin...omat lapset on omia lapsia ja kotona käyttäydytään eritavalla kuin vieraiden kanssa, piilokarsastukset, lievät kuuloviat, lievät häiriöt hahmottamisessa jne. kun eivät muutenkaan näy jokapäiväisessä arjessa leikkeineen ja toimintoineen vaan niitä varten pitäisi kotonakin oikeasti tehdä niitä tutkimuksia...tylsää lapsen kannalta jos jotain siellä kouluiässä havaittaisiinkin :(
Mutta sitten kun niitä terkkareita kaikki kaveritkin, niin kyllä se aika kumma olisi, jos lapselta jäisi piilokarsastus huomaamatta.

Yksi pointtini on se - vaikka alalla olenkin - että en usko tähän "varhaiseen puuttumiseen". Ihan silkkaa sitä itseään. Puututaan ja rääkätään vanhemmat hengiltä. Useimmissa tapauksissa lapsi kehittyy vaan omaa tahtiaan ja kehittyisi joka tapauksessa. Nykyisin tuhlataan hirveät määrät rahaa ja muuta resurssia sellaiseen puuttumiseen, mistä ei ole mitään hyötyä mutta paljon haittaa.

Kyllä vanhemmat osaa pitää huolta lapsistaan. Puhutaan, että vanhemmuus on hukassa, mutta samaan aikaan otetaan aktiivisesti sitä vanhemmuutta niiltä pois. Olin korvani pudottaa, kun neuvolalääkäri sanoi, että "hänen pitää nähdä" että lapsen ihottuma on parantunut. Ei siis riittänyt hänen mielestään, että minä ilmoitin, että kaikki on hyvin. On kuitenkin niin, että minun ei tarvitse viedä lastani lääkäriin. Enkä vie, jos siihen ei ole syytä.
Mä olen lääkäri ja kumpikin lapsi neuvolassa käy vaikka joskus lääkärin sijaisena on saattanut olla mua kokemattomampi ja nuorempi, ja neuvolatätikin on nuori. En katso kavereitteni lapsia ammatillisessa mielessä ellei kaveri sitä erityisesti pyydä, tai ole jotain tosi silmiinpistävää. Miksi et halua että lapsen kuulo tai näkö tarkastetaan? Eihän se ole suuri vaiva jos kerran olet sitä mieltä että kaikki on ok.

En tiedä missä sä teet neuvolatyötä (vai teetkö ollenkaan) mutta totuus on se että enenevässä määrin siellä löytyy perheessä ongelmia, alkoholismia, väkivaltaa jne. Ja kouluterveydenhuollossakin nähdään miten lasten tilanne huonontunut kertoi kouluterkkarikaverini. Enenevässä määrin alkoholia ja huumeita aina nuoremmilla ikäluokilla. Välinpitämättömiä vanhempia, myös ns. hyvistä perheistä, lisääntyneitä lastensuojeluilmoituksia.

Lasta ei ole pakko neuvolassa käyttää, mutta yleensä ammattilaisia alkaa mietityttää miksi se on vanhemmille niin hankalaa. Miksi he eivät halua lapsen kasvua ja kehitystä seurattavan? Onko takana jotain ongelmia? Vai onko kyse vain kemioista, ja siitä että käyttävät lasta esim kerran vuodessa yksityisellä lääkärillä.
 
Jj
Käydään tosiaan silloin tällöin yksityisellä. Sinne saa ajankin niin, ettei tarvitse kesken työpäivän käydä. Sitä paitsi rakas kotikuntani kovin usein ehdottaa, että mene yksityiselle, jos voit. Sellainen lappu on mm. terveyskeskuksemme ilmoitustaululla. Neuvolassa ajat ei edes päde, vaan usein joutuu odottamaan noin puoli tuntia ylimääräistä.
 
nyt harmaana
itse en ole käyttänyt lapsia yli 3 vuoteen enkä käytä. Ja mistään ne ei neuvolassa seuraa kenen lapsi nyt mitäkin täyttää että pitäsi tulla näytille. Ei ne kuule edes muista että ollaan olemassa. Ja mitään ongelmia ei meidän perheessä ole, itse petyin neuvoaln toimintaan ja jätin käyttämättä. lisään vielä että itse hoitoalalla töissä ja joku alkais minua arveluttamaan lapsessa- kiikutan lapsen työpaikalleni niin saa työkaveri tsekata
 
LL
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
itse en ole käyttänyt lapsia yli 3 vuoteen enkä käytä. Ja mistään ne ei neuvolassa seuraa kenen lapsi nyt mitäkin täyttää että pitäsi tulla näytille. Ei ne kuule edes muista että ollaan olemassa. Ja mitään ongelmia ei meidän perheessä ole, itse petyin neuvoaln toimintaan ja jätin käyttämättä. lisään vielä että itse hoitoalalla töissä ja joku alkais minua arveluttamaan lapsessa- kiikutan lapsen työpaikalleni niin saa työkaveri tsekata
Ei varmaan nyt tiedäkään, mutta kouluun kun menevät niin voi herättää ihmetystä kun viimeisimmät tiedot on jostain kuuden vuoden takaa.

Kuten sanottu niin neuvola on vapaaehtoinen. Naurattaa vaan nämä "kyllä mä huomaan jos lapsessa on jotain vikaa." Tottahan jokainen tekee näön ja kuulon tarkastukset kotona, mittaa ja punnitsee säännöllisin väliajoin, tarkastaa kivekset, silmänpohjat jne. :D tai käyttää yksityisellä kerran vuodessa teettämässä nämä.

Edelleen, miten voi olla niin vaikeaa ettei kerran vuodessa voi lasta käyttää neuvolassa? Pitää olla todella korvaamaton työpaikallaan, jos se on este.
 
terkkarin täti
ja sitten vielä ihmetellään miksi koulut ovat täynnä epäsosiaalisia ongelmanuoria joilla koulussa huomataankin sitä ja tätä ja tuota ongelmaa perhesyistä puhumattakaan :) just joo, ja sitten vielä jurputetaan päälle että kuinka meidän nicopetterillä nyt muka löytyy jotakin, ei vanhainkodissa kukaan ollut sitä mieltä...loistavaa toimintaa mammat :) :)
 
TilkkuTyttö
Me ei käytetä paikallista neuvolaa, vaan käydään yksityisella. Siellä tosin kaikki tiedot kirjataan ylös ihan samalla lailla kuten neuvolassakin, ja kummastakin lapsesta löytyy seuranta dokumenttia näyttää sitten kouluun mennessä.
 
Jj
Meillä on pari lasta jo koulussa, yksi peruskoulunsa lopussa tänä keväänä. Ei ole ollut ongelmia. Tai siis jos on ongelmia ollut, niin ne on hoidettu. Uskomattoman stalinistinen näkemys tuo, että joka lapsi pitää kiikuttaa neuvolaan ja ellei vie, niin on jotain pahasti vialla perheessä. Entä jos ei tosiaan vain huvita? Entä jos ei ole tarvetta?

Ensinnäkään minua ei koulun ihmettelyt paljon liikuta. Kielsin myös mm. tiedon siirron päiväkodista kouluun. Minä nyt vain yksinkertaisesti vastustan tätä kyttäämistä. Lapsillamme kun ei ole ollut mitään erikoista, mistä pitäisin tarpeellisena tiedottaa. Kouluikäisillä ei koulussakaan ole ilmennyt mitään ihmeellistä, mitä nyt keskivertoa paremmin suoriutuvat. Opettajilta tullut aina myönteinen palaute.

Jotkut voivat vain tehdä asiat toisin. Suomessakin se on nykyään sallittua. Ymmärrystä ei kyllä joka tädiltä löydy.
 

Yhteistyössä