Onko lastasi koskaan jouduttu viemään ambulanssilla sairaalaan?

  • Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti
a.p.
Montaakin. Sairaustapauksia 2, vakavia, kiire oli. Ja kolari, tosi paha, ei auttanut ambulanssikaan..:(
:(

Mulle heräs kauhee huoli, kun äsken katselin ikkunasta kun naapurin lasta vietiin... :( Ensihoitajat kanto sen ihan velttona, ilman vaatteita vain peitto päällä, ja ambulanssi seisoi pihassa sen jälkeen vielä noin 15min ennenkun lähti...

No joo, asia ei mulle kuulu mitenkään, mut kun kyseessä oman lapsen kaverit ja muutenkin tuttu perhe niin kyllä se nyt vähän mietityttää. :( Asia varmasti selviää ajan kanssa, sen verran puhelias aäiti on. :) Toivottavasti ei vakavaa kuitenkaan.

Omaa lastani on kerran viety lanssilla, ja kerran käyty katsomassa kotona, mutta ei ollut mikään vaarallinen tilanne.
 
saunatonttu-sandra
mun esikoinen sai lämpöhalvauksen, lanssi kävi kotona katsomassa ja konsultoi lastenlääkäriä, joka anto ohjeet... kolmonen sai pahan allergisen kohtauksen koivin siitepölyaikaan.. asumme reilu kilsan päässä sairaalasta joten nopeemmin sai muksun hoitoon ku hyppäs ooppeliin, muksu takapenkille ja nasta laudassa ensiapuun. ambulanssin tulo olis kestäny jopa vartin, nyt poika pääs hengittää lääkettä alle viidessä minuutissa
 
"vieras"
Kolme kertaa.
Ensimmäisellä kerralla, pojan ollessa 5 kk, oli hengenlähtö lähellä. Ensiapuun mennessäni ei hengittänyt juuri ollenkaan. Kutsuttiin jo Ilmarin ( pelastushelikopteri) lääkäri paikalle ( tod.näk siksi, että lapsi olisi laitettu uneen ja tehty trakeostomia, jos adrenaliini, kortisoni ja mitkä kaikki muutkaan lääkkeet mitä annettiin, eivät olisi auttaneet). Pojalla oli keuhkokuume. Ja ennekuin joku kommentoi, että olin odottanut lääkäriin vientiä liian kauan, kerron, että olin 3 tuntia ennen tuota käynyt samaisessa ensiavussa, jossa poika todettu terveeksi ( omasta mielestäni ei siis sitä ollut!). Noin pienillä keuhkojen toiminnan muutokset ovat minuuteista kiinni.

Kaksi muuta kertaa samaisten keuhko-ongelmien vuoksi ( kaikki siis alle vuoden vanhana). Pojalla astma.
 
tuota noin
:(

Mulle heräs kauhee huoli, kun äsken katselin ikkunasta kun naapurin lasta vietiin... :( Ensihoitajat kanto sen ihan velttona, ilman vaatteita vain peitto päällä, ja ambulanssi seisoi pihassa sen jälkeen vielä noin 15min ennenkun lähti...

No joo, asia ei mulle kuulu mitenkään, mut kun kyseessä oman lapsen kaverit ja muutenkin tuttu perhe niin kyllä se nyt vähän mietityttää. :( Asia varmasti selviää ajan kanssa, sen verran puhelias aäiti on. :) Toivottavasti ei vakavaa kuitenkaan.

Omaa lastani on kerran viety lanssilla, ja kerran käyty katsomassa kotona, mutta ei ollut mikään vaarallinen tilanne.
mikset soita ja kysy tartteeko he jotain jeesiä?
 
....
Kerran, ensimmäisen kuumekouristuksen jälkeen. Ambulanssin saapuessa pahin oli jo tietysti ohi, mutta kouristuksen aikana tilanne kyllä tuntui melko vakavalta - kun ei ollut koskaan vastaavaa nähnyt, eikä siihen ollut mitenkään osannut valmistautua. Toinen kouristus oli taas niin erilainen, että silloinkin ambulanssi soitettiin, mutta lasta ei kuitenkaan viety sairaalaan.
 
Lasta on voitu joutua lääkitsemään, varmaan siksi oli veltto. Jos ambulanssi ei lähtenyt pillit päällä eikä paikalle ilmestynyt lisää yksiköitä, en ensimmäiseksi epäilisi mitään aivan katastrofaalista.

Voithan ap kysäistä jos tarvitsevat apua, ovat ehkä nyt järkyttyneitä kuitenkin, tai jos toinen vanhempi lähtee sairaalaan niin tarvitsevat ehkä lastenhoitoapua?
 
....
Multa jäikin tuo ap:n toinen viesti ensin huomaamatta. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa.

Meillä ainakin poika on kuumekouristuksen jälkeen ihan veltto, ei pysy omilla jaloillaan pystyssä. Se, että lapsi on ilman vaatteitakin sopisi kuvaan, koska kuume pitäisi saada laskemaan. Eikä siinä toisaalta ole mitään kiirettä sairaalaan, jos itse kouristus on kuitenkin jo ohi.
 
"vieras"
viime syksynä esikoinen (pian 19) vietiin lanssilla kun häneltä meni polvi sijoiltaan, liukastui saunassa. Ambulanssimiehet laittoi polven paikoilleen, mutta hänet piti vietiin sairaalaan kuviin, pääsi seuraavana aamuna pois. Odottaa parhaillaan leikkaukseen pääsyä, polvesta repesi jotain.


kuopukselle (oli alle vuoden vanha) soitettiin kyyti kun hengitti flunssan yhteydessä niin vaikeasti. Ottivat happiarvot ja ne oli ok, päivystykseen mentiin sitten samana aamuna myöhemmin. Rs-virusta epäiltiin, oli myös korvatulehdus.
 
vierass
On vauvana muutaman kerran pitkien epilepsiakohtausten takia. Siirrettiin sitten toisesta sairaalastakin ambulanssilla lasten ja nuorten sairaalaan. Nykyään onneksi lääkitys purettu, kun kyse oli vauvaiän epilepsiasta ja ikää nyt 4v.
 
juu on
Poikaa viety 3 kertaa+2 kertaa käynyt kotona ambulanssi mutta mukaan ei ole tarvinnut lähteä vaan saanut tarvittavan hoidon kotona, diabeetikko, eli yleensä tilanteet liittyneet oksennustautiin tai muuten todella matalaan verensokeriin.
 
"jep"
Poika on viety 2 kertaa ambulanssilla, eka kerran oli hypoglykemia syynä eikä hoppua, toisella kerralla liikenneonnettomuus, onneksi saivat lääkärin paikalle pikaisesti ja poika kuljetettiin unessa sairaalaan.
Tyttö olisi viety kuumekouristuksen jälkeen ( 2 v) mutta lupasivat että voidaan mennä omalla autolla kun ei ollut enään hätää siinä vaiheessa.
 
a.p.
Lasta on voitu joutua lääkitsemään, varmaan siksi oli veltto. Jos ambulanssi ei lähtenyt pillit päällä eikä paikalle ilmestynyt lisää yksiköitä, en ensimmäiseksi epäilisi mitään aivan katastrofaalista.

Voithan ap kysäistä jos tarvitsevat apua, ovat ehkä nyt järkyttyneitä kuitenkin, tai jos toinen vanhempi lähtee sairaalaan niin tarvitsevat ehkä lastenhoitoapua?
Joo katsotaan. En ole sillain niin hyvä kaveri heidän kanssaan, että soittaa voisin, pihalla aina paljon jutellaan muttei numeroita olla vaihdettu... ja se äiti lähti ambulanssin matkaan. Heillä ei ole muita lapsia ja äiti on kotona päivät joten sillain eivät varmaan akuuttia apua tarvitse. Astma on lapsella, liittyiskö siihen sitten tuo... :( toivottavasti kaikki ok.
 
Meillä esikoinen kaks kertaa, molemmilla kerroilla kyseessä ollu kuumekouristus. Ekalla kerran tietenkin veivät kun oli ensimmäinen kohtaus, mutta toisella kertaa sitten pitkittyneen kuumekouristuksen vuoksi ja koska lapsi oksensi kouristuksen yhteydessä.

Yllättävän monen vastaajan lapsella ollut kuumekouristuksia, joskus kun tällä palstalla oon yrittäny kysyä muitten kuumekouristusvanhempien kokemuksia niin tuntu ettei kenenkään muun kohdalla ollu kouristuksia ollut.
 
tasan
1 v joutui terveyskeskuksesta ambulanssilla sairaalaan laryngiitin vuoksi.

Vein pirteän, hyvin syöneen, juoneen ja leikkineen lapsen päivystykseen korostuneiden hengitysäänien takia hiukka häpeillen. Olinhan jo soittanut neuvovaan puhelimeenkin ja siellä sanottiin, että voi seurailla kotona ja käyttää lääkärissä seuraavana päivänä.

Ei sitten terkkarin avaavat kierrokset riittäneet ja pääsimmekin kolmeksi yöksi sairaalaan... Anteeksi kun vaivaan päivystystä olo vaihtuikin sitten anteeksi kun en ymmärtänyt, että lapsella oli kunnon hengitysvaikeus. Piru vaan kun ei vaikuttanut erityisemmän kipeältä.
 

Yhteistyössä