Onko monia perheitä joiden lapsilla ei ole ollut lainkaan korvatulehduksia?

  • Viestiketjun aloittaja "juupas"
  • Ensimmäinen viesti
lääkäri
Monella lapsella korvatulehdukset eivät oireile. Pikku flunssan jälkeen korvatulehdus voi olla päällä monta viikkoa, mutta lapsi ei silti ole itkuinen, raavi korvaa tms. Tulehdus paranee usein itsestään, ja tällaiset tulehdukset jäävät huomaamatta. Mikä on ihan hyvä asia, niin ei tule syötyä turhaan antibiootteja.

Eli moni luulee, että heillä ei ole ollut korvatulehduksia, vaikka oikeasti useimmiten kyse on oireettomuudesta.
 
Aika hyvin :)

Mun 1v4kk ei vielä oo ainakaan ollu korvatulehdusta, kaks kertaa olla nuha-kuumeessa. Söin joitain vitamiineja raskausaikana, rela-tippoja ei oo laps saanu, d-vitamiinilisää kyllä. Kotihoidossa on ja imetin 8kk.
Minä luulen että siinä kyse ihan anatomian vaihteluista.
Osalle tulee helpommin, osalle ei tule.

Olen kyllä imettänyt kaikkia suhteellisen pitkään, mutta en usko että se pääsyy.
 
sairastellu niin ootteko ite käyttäny raskausaikana maitohappobakteerikapseleita tai muita vastaavia? Entä onko lapsi/lapset saanu synnyttyään relatippoja tms.?
meidän pojilla ei ole ollut yhtään korvatulehdusta ja muutenkin suht terveenä ollaan pysytty. En ole syönyt maitohappo bakteereja eikä ole käytetty rela-tippoja.
Tuo korvatulehdus taipumus on kuulemma perinnöllistä esim. mulla ja miehellä on molemmilla ollut pienenä vain 1 korvatulehdus.
 
Mun kummipoika (nyt jo yläasteella) on TODELLA harvoin ollut kipeänä. Edes pienenä ei sairastellut. Sitten kun joskus pöpöt iskee kehittyy melkein joka kerta keuhkokuumeeksi.

Vastustuskyky kehittyy sairastaessa.
 
........
sairastellu niin ootteko ite käyttäny raskausaikana maitohappobakteerikapseleita tai muita vastaavia? Entä onko lapsi/lapset saanu synnyttyään relatippoja tms.?
Mitään tällaisia ei olla käytetty. En myöskään ole imettänyt molempiakaan, kuten yllä kirjoitin. lapseni 4v ja 3v.

D-tippoja ei myöskään olla annettu kovin aktiivisesti =) Ovat saaneet ne korvikemaidosta ensimmäisn vuotensa.
 
sairastellu niin ootteko ite käyttäny raskausaikana maitohappobakteerikapseleita tai muita vastaavia? Entä onko lapsi/lapset saanu synnyttyään relatippoja tms.?
Meillä on 3 v vanhempi, eikä yhtään korvatulehdusta ole vielä kummallakaan ollut. Maitohappobakteereita ei ole käytetty sen kummemmin raskausaikana kuin lapsillekaan. Esikoisella on elämäänsä aikana ollut yksi vatsatauti, silloin kyllä annoin maitohappobakteereja.

Jos syitä haluaa hakea, niin muutama mahdollinen: Perintötekijät (kumpikaan vanhemmista ei kovin sairasteluun eikä varsinkaan korvatulehduksiin taipuvainen), C-vitaminoitujen tuoremehujen juominen (älkää kertoko hammaslääkärille), ei päivähoitoa. Imetetty on ainakin yksi vuosi, mutta en tiedä onko se olennaisinta.
 
"vieras"
Esikoinen sai ensimmäisen korvatulehduksen n. 3 vuotiaana ja muutama on sen jälkeen ollut. Kakkonen sai 7 vuotiaana ja kolmonen 5 vuotiaana.

Ei olla mitään maitohappobakteereita tai muita harrastettu. Meillä ei tupakoida, toisin kuin naapurissa joiden lapset on ollut korvatulehduskierteessä ihan pienestä pitäen, juuri putkitettiin kaksi heidän lapsistaan.
 
"vieras"
meillä viidestä lapsesta kaksi on ollut korvakierrelapsia putkituksineen, kaksi täysin korvatulehduksetonta (13v syönyt kerran elämässään antibioottikuurin, 9v ei kertaakaan), yksi lapsista siitä välistä.
 
"Vierailija"
3-v eikä yhtään korvatulehdusta eikä antibioottikuuria. Viimeisen vuoden aikana yhden kerran nuhassa. Hoidossa aloitti 1 v ja 4 kk:n ikäisenä. Kumpikaan ei ole syöny maitohappobakteereja ym. mut imetin melkein 1-vuotiaaksi.
 
Esikoisella (5,5v) ja keskimmäisellä (3,5v) ei ole ollut yhtään korvatulehdusta.
Pienimmällä (1,5v) on todettu yksi korvatulehdus, mutta sekin meni onneksi ohi ilman antibiootteja.

Ja joku kyseli niistä maitohappobakteereista ja muista, niin ei olla käytetty mitään sellaisia.
 

Yhteistyössä