Onko normaalin kuuloiset työajat?

  • Viestiketjun aloittaja Mitä ajattelet
  • Ensimmäinen viesti
Mitä ajattelet
Olen siis kahden lapsen yksinhuoltaja. Tpinen lapsi koulussa ekalla luokalla ja toinen päiväkodissa vikaa vuotta, eli 5 ja 7 vuotiaita.
Ja tälläisillä työajoilla yritän pyörittää tätä rumbaa.
Työmatkat tuohon lisäksi, yhteensä menee n. 40 minuuttia päivässä.
Tässä seuraavat 3 vk eteenpäin, maanantaista lukien.

MA 13.55-18.55
TI VAPAA
KE VAPAA
TO 5.35-16.45
PE 9.00-21.10
LA 10.30-17.30
SU 9.00-16.15
MA 5.30-16.45
TI 5.30-16.45
KE VAPAA
TO VAPAA
PE 6.00-17.40
LA 17.00-00.35
SU 16.55-00.55
MA 13.55-18.55
TI PEKKANEN
KE 10.10-18.45
TO 5.50-15.20
PE 5.30-18.00
LA VAPAA
SU VAPAA

Ja ihan vaan siksi kyselen kun erehdyin ääneen sanomaan yhdelle ystävälle et Hohhoijakkaa tätä elämää. Niin ei kuulemma ole mitään verrattuna hänen työhönsä, jossa siis paljon öitä. Mutta kuitenkin ihan normi 8h työjaksot.
Enkä siis todellakaan vähätellyt hänen työtään vaan itse vain huokailin tätä omaa elämääni.
Mutta et kuka näistä työajoista voi sanoa et on tosi toimivat yhden huoltajan lapsiperheessä niin kertoo mulle ihmeessä.
Ja tiedän iteppä olen tieni valinnut. Tosin suurin syy tähän hommaan on vain ja ainoastaan se et on ala missä on töitä. Ja lyhyt koulutus. Et pääs heti leivänsyrjään kiinni.
Aika aikansa kutakin. Kun olis edes vakituinen paikka niin hakisin sitä osittaista hoitovapaata, eli tekisin lyhyempää päivää kun on ekaluokkalainen. Mutta ei tässä viitsi edes sellaisia kysellä kun on määräaikainen soppari vaan.
 
kysäisen
No ymmärrän että nuorempi on kaiketi vuoropäiväkodissa? Meneekö se vanhempikin sinne niiksi öiksi ja illoiksi kun olet poissa vai kuka heitä hoitaa, äitisikö?
 
Mitä ajattelet
Joskus äitini hoitaa. Joskus eräs ystäväni tulee aamulla meille vie lapset päiväkotiin ja kouluun. Ja äitini hakee ne sitten 16 jälkeen. Joskus hätähätä tapauksissa oma isäni hakee ja vie lapset yhdelle toiselle ystävälleni, jolla ei ole autoa käytössä.
Siellä myös lapseni joskus nukkuvat jos mulla siis noita yövuoroja. Haen lapset aamulla sitten.
Mutta ihan hirveetä sumplausta tää on. Ja meinaa oma polla hajota kun järjestelet tätä elämää ja aina olen töissä.
Sopimusta jäljella 2kk, joten voihan se olla et luovutan tälläisen työn kanssa. Jos ei pomo suostu muuhun järjestelyyn. Ja en tosiaan jaksa uskoa et suostuu.
 
kysäisen
No. Melkeinpä tekisin lapsistasi lastensuojeluilmoituksen, onneksi ei tunneta...

Ei kahden noin pienen äidillä voi olla tuollaista työtä. Lapsethan ovat ihan heitteillä.
 
pia
miten niin lapset heitteillä :O On se kumma jos ihminen koittaa leipänsä eteen töitä tehdä ja laspsiakin on hoitamassa aikuinen että se olisi heitteille jättöä :O

Ihan totta hei!!! Ikävähän tommonen työvuororupeama on ihan koko perheen kannalta, mutta lastensuojeluilmoitus että ihminen tienaa leipänsä, hohhoijaa!!!!
 
Mitä ajattelet
Alkuperäinen kirjoittaja kysäisen;29546791:
No. Melkeinpä tekisin lapsistasi lastensuojeluilmoituksen, onneksi ei tunneta...

Ei kahden noin pienen äidillä voi olla tuollaista työtä. Lapsethan ovat ihan heitteillä.
ÖÖÖ. Okei.
Siis miten ne on heitteillä? Siis mähän olen töissä ja lapsilla aina hoitaja kun eivät ole koulussa/päiväkodissa.
Ja oikeesti olin melkein 2 vuotta työtön, sitten opiskelin tän ammatin ja nyt ollut töissä vuoden verran. Näillä nurkilla Suomen suurin työttömyysaste, joten pitäskö mun sit vaan jäädä työttömäks.
 
kysäisen
miten niin lapset heitteillä :O On se kumma jos ihminen koittaa leipänsä eteen töitä tehdä ja laspsiakin on hoitamassa aikuinen että se olisi heitteille jättöä :O

Ihan totta hei!!! Ikävähän tommonen työvuororupeama on ihan koko perheen kannalta, mutta lastensuojeluilmoitus että ihminen tienaa leipänsä, hohhoijaa!!!!
Mikä on elämässä tärkeää milloinkin.

Jos näistä lapsista huolehtii kuka milloinkin vuoroon arvotaan (- osallistuvatko omaiset ja tutut mielellään vai vähemmän mielellään?) ja äiti on koko ajan hermot riekaleina, niin kuvitteletko, että lapset eivät ole heitteillä?

Lapsi tarvitsee myös vanhemmaltaan rauhallista aikaa jutella, turvallista oloa, vakautta, rytmejä. Minusta tuossa rumbassa lasten psyykkinen kehitys on suuressa vaarassa vaurioitua. Joten tekisin lastensuojeluilmoituksen, joka siis on ilmaus huolesta, joka lastensuojelun pitää sitten selvittää. Ilmoitus johtaisi siihen, että joku ainakin tutkisi tilanteen ja arjen, ja selvittäisi perheen mahdollisen tuen tarpeen.
 
Mitä ajattelet
Alkuperäinen kirjoittaja kysäisen;29546825:
Mikä on elämässä tärkeää milloinkin.

Jos näistä lapsista huolehtii kuka milloinkin vuoroon arvotaan (- osallistuvatko omaiset ja tutut mielellään vai vähemmän mielellään?) ja äiti on koko ajan hermot riekaleina, niin kuvitteletko, että lapset eivät ole heitteillä?

Lapsi tarvitsee myös vanhemmaltaan rauhallista aikaa jutella, turvallista oloa, vakautta, rytmejä. Minusta tuossa rumbassa lasten psyykkinen kehitys on suuressa vaarassa vaurioitua. Joten tekisin lastensuojeluilmoituksen, joka siis on ilmaus huolesta, joka lastensuojelun pitää sitten selvittää. Ilmoitus johtaisi siihen, että joku ainakin tutkisi tilanteen ja arjen, ja selvittäisi perheen mahdollisen tuen tarpeen.


Siis miten niin olen hermot riekaleina?? Missä näin sanoin. Ja mikäköhän se tuki olis jota meidän perhe nyt sit vois tarvita tai mitä lastensuojelun kautta tarjoaisivat?? Pystytkö kertomaan siitä lisää? Siis vaikka vaan et minkätyylisiä tukijuttuja siellä vois olla.
Mieluusti ottaisin sitä kautta vaikka lastenhoitajan kotiin. Mutta siis tukeahan lastenhoitoon on. Ja kuinka mieluista se hoitajille on niin eivät ainakaan vielä ole valittaneet. Ja yritän tietty ite olla mahdollisimman avulias kaikille auttajille.
En niinkään rahallisesti.
Mutta otan ystäväni lapsia työpäivän jälkeen meille, että hän pääsee salille.
Käytän äitiäni kaupassa ja asioilla.
Sellasta mihin nyt vaan kykenen tän työn luonteen takia...
Mut et lastensuojeluilmo...en tiiä. Olen vaan ollut tekevinäni töitä tässä.
 
Mitä ajattelet
Alkuperäinen kirjoittaja kysäisen;29546868:
Lapsesi näkevät sinua kahtena päivänä viikossa.

Pitäisikö oheishuoltajuus hankkia äidillesi tai ystävättärellesi.

Okei.
Mitäs mun nyt sit pitäs sun mielestä tehdä??
Lopettaa työt vai?
Tällä alalla työajat vaan ovat tuollaisia,joten ei auta työpaikan vaihto ei.

Ja kyllähän ne näkee mut usein iltasinkin. Tai aamusin vien kouluun niitä. Ja jos meen illaks töihin niin kerkeenhän mä olla siinä päivälläkin vielä lasten kanssa.
Toki myönnän et vähemmän kuin haluaisin tai 8-16 työajalla olevat näkevät lapsiaan.

Mutta mutta mutta.
 
Mitä ajattelet
Tuossahan on 127 tuntia (+risat)
Paljonko teillä on viikkotyöaika, vai teettekö jaksotyötä?
Ja ei todellakaan kuullosta normaaleilta työajoita, useita yli 11 tunnin päiviä. Mikä ala on kyseessä?


Noi tunnit ei ole työtunteja vaan niiden sisään sisältyy siis tietty palkaton ruokatauko + sitten epämääräinen määrä ns. sidonnaisuustunteja.
Jonka ajan siis vietän keskellä päivää, joskus alle tunnin joskus useampi tunti päivässä, mun tapauksessa toisella paikkakunnalla.
Nuo ajat ovat siis töihin tuloaika ja töistä lähtöaika.
Ja olen linja-autonkuljettaja.
 
Mitä ajattelet
Niin ja 2 viikon jaksoissa tehdään. Ja silloin työaika on 80h. Johon ei siis sisälly tietenkään ruokis, ja noi sidonnaisuustunnit. Mutta niillä se päivä pitenee mukavasti.
 
hohoho
Älä välitä noist negoista tyypeistä. Sä sentään elätät ITSE perheesi. Nostan hattua! Kyllä muuten lapsille se taloudellinen turvallisuus on huomioitava. Pystyy vapailla tarjoamaan paremmin ns.elämyksiä ja lapsilla on ilmeisesti useita heistä välittäviä aikuisia läsnä arjessa.
Juu moni haluaa pitää sitä "äitimyyttiä" yllä mutta suurinta rakkautta on antaa hyvä, ahkeran ja työteliään ihmisen malli. :) Eihän tuo ap:n tilanne loppuelämää kestä.. Tekee nyt hyvin hommat nii kenties vakinaistuessa voi säätää työaikojakin sopivammiksi? Ei se yhteiskunnan tuilla "lasten vuoksi" ole kaikkien mielestä parhain esikuva.. Kun ei edes enää taaperoista ole kyse.
Onhan nuo suht rankat vuorot mutta vapaitakin kivasti viikolla. Ehtii tuossa sitä laatuaikaakin viettää aivan hyvin lasten kanssa.
 
Ok. Itsellä ei ole palkatonta ruokatuntia vaan ruokatauko joka kuuluu työaikaan, joten en koskaan muista ettei se kaikilla mene niin.
Tauot työajan keskellä on tosi ikäviä : /
Jaksamista sinulle, minä en jaksaisi tuollaisia työaikoja.
 
Huomautus
Ajattelin oletko siivousalalla vai R-kioskissa vai missä...mutta joo, tuntemallani linja-autokuskilla kans tuollaiset työajat. Lapsi ei todellakaan ole heitteillä kun on hoitajakin ja vietät vapaat ajat lapsen kans. Aivan mielipuolista että joku tekis ls-ilmon. Entisaikaan oli hyvinkin yleistä eikä lapset siitä kieroon kasvaneet.
Mitä tuttavaasi tulee, ainahan ne toiste ongelmat on pienempiä kuin omat ja työajat muilla paremmat kuin itsellä...kauankohan kaverisi jaksaisi noita aikoja. Säännöllinen vuorotyökin on helpompaa, kun on se rytmi.
 
bussikuskin akka
Arvasin! Mieheni ajaa myöskin linja-autoa ja tuskailee työaikojaan. Ne on suoraan sanottuna perseestä! Työkamppeet voi olla päällä 12 tuntia, mutta sopivasti katkottuna työtunteja onkin vain normimäärä. Kuulemma linja-autonkuljettaja ei kuulemma tarvitse kuin työpaidan ja yöpaidan...
 

Yhteistyössä