Onko oikein käyttää palkatonta työharjoittelijaa kesäloman sijaisena?

  • Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti
Viimeksi kun mä olin työharjoittelussa, kysyttiin jokusen kerran viikonlopuiksi töihin. Ja jimenomaa hoitamaan itsenäisesti talon toisen pään työpistettä. Ei ois ollut pakko koska en vielä ollut ammatillisesti pätevä mutta meninpä ja alle puolessa vuodessa mulla oli vakiduuni.

Mutta joo, ei toi haukkuminen asialliselta kuulosta, en edes haluaisi moiseen paikkaan vakinaiseksi.
 
alkuper.
No mutta häh. Siis jos sä olet siellä joka tapauksessa työharjoittelussa sen ajan niin miksi sit pitäisi joku uusi lisäksi palkata?

En tainnut ymmärtää.
Siis jos olen tullut opiskelemaan ihan jotain tiettyä asiaa, ja minulla on ohjaaja kuten harjoittelijoilla kuuluukin, niin minut laitettiin sijaistamaan tehtävään joka ei millään tavalla liity opiskeluuni. Ja siis tekemään samaa työtä kuin palkattu työntekijä. Tyyliin että olisi esim. opettelemassa markkinointia, ja laitettaisiin siivoojan sijaiseksi tämän ollessa lomalla.Ja jos kieltäytyy, pomo huutaa ja haukkuu törkeäksi.

Nämä työtehtävät ovat vain esimerkkejä mutta vähän sinnepäin.
 
vierailija
Opiskelijaa ei saa käyttää työvöimana, vaan opiskelija on aina ns. ylimääräisenä työvuoroissa mukana. Jos esim työvuorossa on normaalisti kaksi työntekijää, niin opiskelijan ollessa on ne kaksi vakkaria plus opiskelija. Jos on työvoimana (esim. vuorossa yksi vakkari ja opiskelija) niin siitä on tultava silloin opiskelijalle palkka. Näin meillä.
 
Siis jos olen tullut opiskelemaan ihan jotain tiettyä asiaa, ja minulla on ohjaaja kuten harjoittelijoilla kuuluukin, niin minut laitettiin sijaistamaan tehtävään joka ei millään tavalla liity opiskeluuni. Ja siis tekemään samaa työtä kuin palkattu työntekijä. Tyyliin että olisi esim. opettelemassa markkinointia, ja laitettaisiin siivoojan sijaiseksi tämän ollessa lomalla.Ja jos kieltäytyy, pomo huutaa ja haukkuu törkeäksi.

Nämä työtehtävät ovat vain esimerkkejä mutta vähän sinnepäin.
No juu, noin EI tietenkään saaa tehdä.
 

Yhteistyössä