Onko paikalla ketään, jolla on nivelreuma?

  • Viestiketjun aloittaja heiiii
  • Ensimmäinen viesti
heiiii
Kuulostaako siltä, että pitäis mennä yksityiselle tutkimuksiin:
-aamulla nilkat on jäykät ja kivuliaat, kipu jatkuu koko päivän
-kipua on ollut myös polvissa ja ranteissa
-verikokeissa ei löytynyt reumatekijää
-turvotusta hiukan toisessa jalassa
 
Keittiönoita
keittiönoita, kävitkö yksityisellä? oliko sulla reumatekijä veressä, vai minkä perusteella diagnosoivat?
Yllättäen reumadiagnoosin tekikin terveyskeskuksen omalääkäri. Kävin kyllä sitä ennen yksityiselläkin ja työterveyshuollossa sekä terveyskeskuksessa. Reuman diagnosointiinhan täytyy olla riittävän monta oiretta ja jos niitä ei ole, niin diagnoosia ei tehdä. Alkuun mullakaan ei ollut reumatekijä koholla, mutta lopulta oli muistaakseni 250, kun normaali lienee alle 10.
 
heiiii
ok, kiitos. nyt vaan lääkäriltä loppui kiinnostus asiaa kohtaan, kun verikokeissa ja röntgenkuvissa ei näkynyt mitään. mitenkähän tässä nyt etenisi.. nuo kivut on aika raastavia!
 
Keittiönoita
ok, kiitos. nyt vaan lääkäriltä loppui kiinnostus asiaa kohtaan, kun verikokeissa ja röntgenkuvissa ei näkynyt mitään. mitenkähän tässä nyt etenisi.. nuo kivut on aika raastavia!
Muistan tuon vaiheen ennen diagnoosia. Mä kärvistelin kipujeni kanssa ja sitten lopulta halusin vaan lääkäriltä tietää, kuinka paljon noin kolmekymppisellä ihmisellä kuuluu normaalisti olla kipuja. Mutta silloin oli jo reumatekijäkin kohonnut ja sain lähetteen reumapolille.
 
IhanaValo
Miulla ei vissiinkään oo missään vaiheessa ollut sitä reumatekijää veressä. Etenkin sormet, kyynärpäät(yhteen aikaan toista kättä en saanu edes suoristettua turvotuksen takia), päkiät, polvet olivat kipeät/jäykät ja turvoksissakin välillä.
 
IhanaValo
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24176208:
Tällä hetkellä ei mikään. Joskus aiemmin oli metotreksaatti. Kultaa ja salatsopyriiniäkin kokeiltiin silloin alussa, mutta ne ei sopineet.
Miten sie sit jakselet, ilman lääkitystä?
Miulle tuo metotrexaatti tekee huonon olon.
 
Mulla sormien nivelissä kipua. Isovarvas jäykistynyt, ei taivu enää kunnolla.Lievää turvotusta siinä on.Päkiäkipuilua on myös.Selässä ja jaloissa aamukankeutta.Ranteissa ja nilkoissakin kipua, mutta se helpottaa iltapäivää kohden, kuten tuo kankeus yleensäkin.Etu- ja keskisormien rystysten välissä turvotusta. Löytyy kipua, mikä vaihtaa paikkaa, myös leposärkyä on .Verikokeista ei löytynyt reumatekijää, mutta lääkäri, joka itse sairastaa selkärankareumaa oli valpas ja määräsi otettavaksi tumavasta-aineet.Niistä löytyi nyt jotain...arvo pitäis olla alta 300, mulla se oli 640.Lähete lähti reumalääkärille.Mitäköhän reumalääkäri mahtaa tehdä / tuumia oireista?
 
Keittiönoita
Miten sie sit jakselet, ilman lääkitystä?
Miulle tuo metotrexaatti tekee huonon olon.
Mä aikoinaan pistin metotreksaatin lihakseen kerran viikossa. Seuraava päivä oli aina "krapulapäivä" eli oksentelin koko päivän. Pakko oli siis pistää lauantaisin ja olla pää ämpärissä sunnuntait. 3 vuotta pistelin ja sen jälkeen oireet oli poissa. Esikoinen alkoi juuri silloin kasvissyöjäksi ja huomasin, että kun söin samoja pöperöitä esikoisen kanssa, mulla ei ollut oireita.

Kun esikoinen sitten muutti omilleen, en viitsinyt enää tehdä eri pöperöitä itseäni varten vaan söin samaa kuin kuopuskin. Ja oireet tulivat takaisin. Kuulin silloin, että joillekin on auttanut lihan vaihtaminen tehotuotetusta luomuun. Kokeilin ja oireet hävisivät.

On mulla aikoja, jolloin niveliä vieläkin särkee ihan sikana. Mutta ei niin pahasti ja niin pitkään, että olisi välttämätöntä aloittaa metotreksaattipiikit uudestaan. Kärvistelen mieluummin vähän aikaa. Kyllähän tämä tauti etenee ja jossain vaiheessa on pakko ottaa lääkkeet käyttöön, mutta toistaiseksi mennään näin.
 

Yhteistyössä