Onko paikalla muita sijaisperheenä, tukiperheenä tai lomaperheenä toimivia?

  • Viestiketjun aloittaja saniainen_
  • Ensimmäinen viesti
"entinen"
tukiperhe täällä. Lomaperheeksi haluttiin jokunen vuosi sitten, mutta ei niin palavasti, että olisi niillä pelan korvauksilla siihen ruvettu. 15 euroa päivä kulukorvausta oli sen sortin vitsi, että siihen jäi.
 
"mä"
[QUOTE="entinen";23510397]tukiperhe täällä. Lomaperheeksi haluttiin jokunen vuosi sitten, mutta ei niin palavasti, että olisi niillä pelan korvauksilla siihen ruvettu. 15 euroa päivä kulukorvausta oli sen sortin vitsi, että siihen jäi.[/QUOTE]

siis mitä??
rahan takiako sä sitä hommaa meinasit?
 
"entinen"
[QUOTE="mä";23510423]siis mitä??
rahan takiako sä sitä hommaa meinasit?[/QUOTE]

No siis ihan varmaan joo. Aivan hurjille taksoillehan tässä pääseekin!

Huoh. En todellakaan, mutta kun korvaus alkaa olla sitä tasoa, että se ei peitä edes kustannuksia kunnolla, niin jätän homman niille, joilla on vielä avarampi sydän.
 
"minä"
Meillä mietinnässä, josko syksyllä tukiperheeksi.

Ja mitä joku rahasta sanoi, niin kyllä siitä nyt täytyy kulut ees pois saada, ei meillä ainakaan ole varaa sitä hommaa tehdä vain hyväntekeväisyydestä. Peruslähtökohta toki on auttaminen, mutta jos vaikka lapsi on 12 viikonloppua eli 24 päivää vuodessa, eli lähes kuukauden meillä, niin kyllä siitä on ihan kiva saada sellanen korvaus, että voi huoletta ostaa ruuat ja kattaa kulut. Tukiperheenä toimimisesta tosin saa myös pienen palkkionkin, vai miksi sitä nyt virallisesti sanotaan.
 
"mä"
[QUOTE="entinen";23510455]No siis ihan varmaan joo. Aivan hurjille taksoillehan tässä pääseekin!

Huoh. En todellakaan, mutta kun korvaus alkaa olla sitä tasoa, että se ei peitä edes kustannuksia kunnolla, niin jätän homman niille, joilla on vielä avarampi sydän.[/QUOTE]

Hyvän päätöksen teit, tosiaan niille joilla on avarampi sydän :)
 
"entinen"
[QUOTE="mä";23510490]Hyvän päätöksen teit, tosiaan niille joilla on avarampi sydän :)[/QUOTE]

Älä unohda sanaa "vielä". Meillä kun ei kukkaro salli sellaista avarasydämisyyttä, joka käy hirveän kalliiksi... Varsinkin kesäaikaan, kun olisi mukava tehdä kaikkea pientä kivaa, johon helposti uppoaa aina muutama euro per lapsi.

Pakko on tosiaan jättää nuo hommat niille, joilla on vielä avarampi sydän ja lihavampi pankkitili. :D
 
saniainen_
[QUOTE="entinen";23510397]tukiperhe täällä. Lomaperheeksi haluttiin jokunen vuosi sitten, mutta ei niin palavasti, että olisi niillä pelan korvauksilla siihen ruvettu. 15 euroa päivä kulukorvausta oli sen sortin vitsi, että siihen jäi.[/QUOTE]

Hei!
Miksette jatkaneet tukiperheenä?
 
saniainen_
[QUOTE="mä";23510490]Hyvän päätöksen teit, tosiaan niille joilla on avarampi sydän :)[/QUOTE]

Niiiiiin avarasydämisiä ei vaan tunnu olevan. Tukiperheistä on huutava pula, vaikka siis saavatkin sen pienen korvaukset (kulukorvauksen lisäksi).

Minusta raha voi olla hyvinkin hyvä motivaatio toimia vaikka tukiperheenä. Jos on taidot, tiedot ja halu niin mitä haittaa on siitä että siitä saa vaikka sen 20e/päivä-verot. Jos tuo summa tekee onnelliseksi, niin eihän se mitään haittaa. Niinä hetkinä kun tukilapsi rikkoo jotain, on hankala tms. voi se pieni summa auttaa jaksamaan lisää =) Jokainen voi laskea mikä tuntipalkka tuosta hommasta on =)

Onko tosiaan niin nykypäivänäkin että lomalapsista ei saa kun kulukorvauksen?
 
saniainen_
Mukavaa olisi kyllä sijaisäitien taipaleesta sijaisvanhemmaksi? Itse mietittiin lähemmän 10v asiaa ja kun saatiin "oma perhe" kuntoon (lapset ja talo ja elämä vakaaksi) niin oli sopiva aika tutustua sijaisvanhemmuuteen.
Aloitimme tukiperheenä olemisella.
 
saniainen_
[QUOTE="entinen";23510715]Lapset ei enää tarvinneet tukiperhettä ja uusia ei heti löytynyt. Ja sinä odotteluaikana saatiin itse uusi oma lapsi, jonka kanssa sekä alku että kaikki siitä eteenpäin on ollut niin rankkaa, että oltaisiin ennemminkin itse tukiperheen tarpeessa. :)[/QUOTE]

ok, vaikka ikävä kuulla että olette kovin työllistyneitä. Toivottavasti aika tuo helpotusta =)
 
saniainen_
[QUOTE="entinen";23510729]PeLahan ei maksa mistään kuin kulukorvauksen. Kunnat maksavat hoitopalkkionkin, mutta "meidän kunta" ei järjestänyt lomakotitoimintaa.[/QUOTE]

Aivan, tuntuu muutenkin että perhehoidossa on "viidakon lait" on monessa kohtaan. Lapset ja perhehoitajat ovat todella eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, millä paikkakunnalla asuvat.

Muutenkin huostaanotto järjestelmään pitäisi vielä muokata. Tuki/sijais/loma perheeksi ryhtynyt saa olla salapoliisi, valveutunut ja aktiivinen että tietää miten toimia.
 
"Keinoemo"
Meille oli yllätys, että kun lapsen meillä asuminen siirrettiin avohuollon puolelta perhehuoltoon huostaanoton myötä, pieneni kulukorvaus ja hoitopalkkio yhteensä lähes 400 eurolla. Sopimuksen sisältö on sama muuten, päättymisaikaa vaan ei ole enää määritelty. Ja palkkiot pieneni. Ja tämä saman kaupungin sisällä.
 
"tiina"
Olen joskus miettinyt että olis kiva kun saisi lapsen edes 1krt/2kk iikonlopuksi hoitoon, tukiperhettä emme ilmeisesti saa koska en ole yksinhuoltaja.
Jotekin ei uskalla ihan millään lehti-ilmoituksellakaan etsiä hoitajaa, olemme sitten olleet ilman. Voisin myös hoitaa vastavuoroisesti jonkun toisen perheen lasta.
Olin ajatellut että 100 euroa olisi varaa maksaa hoitajalle, jota ei kylläkään taida ikinä mistään löytyä..
 
"madame"
Aivan, tuntuu muutenkin että perhehoidossa on "viidakon lait" on monessa kohtaan. Lapset ja perhehoitajat ovat todella eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, millä paikkakunnalla asuvat.

Muutenkin huostaanotto järjestelmään pitäisi vielä muokata. Tuki/sijais/loma perheeksi ryhtynyt saa olla salapoliisi, valveutunut ja aktiivinen että tietää miten toimia.

ihmettä tällä tarkoitat?? eikö tukiperhe ole vain sitä varten että hoidatte lasta/lapsia joskus, ja sillä selvä. ei se vaadi mitään salapoliisin työtä, hoitaa vaan oman hommansa hyvin. eikä yritä olla jotain muuta kuin on.
 
"entinen"
[QUOTE="madame";23511054]ihmettä tällä tarkoitat?? eikö tukiperhe ole vain sitä varten että hoidatte lasta/lapsia joskus, ja sillä selvä. ei se vaadi mitään salapoliisin työtä, hoitaa vaan oman hommansa hyvin. eikä yritä olla jotain muuta kuin on.[/QUOTE]

Joo, lapsenhoitotyön kannalta näin. Mutta jos haluaa pitää kiinni omista oikeuksistaan jne. tarvii kyllä olla melkoinen salapoliisi, että saa selville, miten muualla on ja voi "hankkia todisteita" siitä, että oma "palkkaus" on pielessä.
 
saniainen_
[QUOTE="madame";23511054]ihmettä tällä tarkoitat?? eikö tukiperhe ole vain sitä varten että hoidatte lasta/lapsia joskus, ja sillä selvä. ei se vaadi mitään salapoliisin työtä, hoitaa vaan oman hommansa hyvin. eikä yritä olla jotain muuta kuin on.[/QUOTE]

ööö, en tajua oikein tätä viestiä. Ensinnäkin tukiperheet saa aika eriarvoista "palkkaa" ja kulukorvauksia. Osa kunnista korvaa esim. sirkuskäynnin (lapsen osalta) ja osa ei mitään. Jos lapsella havaitsee jotain ongelmia, niin missä tapauksissa kannattaa mainita sossulle jne. Kyllä tukiperheellä on usein aika isokin merkitys lapselle, ja hyvä niin. Lapsista ei aina tiedä läheskään kaikkea oleellista (esim. sairauksista ja käytösongelmista) joilla on iso merkitys tukiperheelle.

"eikä yritä olla jotain muuta kuin on" lausetta en myöskään ihana tajua. Ensinnäkin me toimimme myös sijaisperheenä (ja mielestäni se ei ole ihan pieni juttu) ja kaikki asiat ja sopimukset pitää osata itse kysyä ja selvittää. Ei ole mitään valmista pakettia minkä mukaan tietäisi miten toimia. Pelkkä pride koulutus ei anna moneenkaan asiaan vastauksia.

Kyse on muustakin kun omasta palkkauksesta, yleensä siitä että LAPSI saisi kaiken sen mikä hänelle kuuluu (kyse taas paljon muustakin kun rahasta) lapsen oikeuksista jne. Ihan käytännön tasolla on monia arjen askareita mitä joutuu pohtimaan =)

Onneksi meidän tapauksessa omien ammattien kautta on jo tietämystä ja näkemystä, mutta jos ihan "pystymetsästä" ja esim. lapsettomana lähtee vaikka tukiperheeksisin niin kyllä siinä monenlaista kysymystä ja ihmetystä vastaan tulee.
 
saniainen_
[QUOTE="tiina";23511037]Olen joskus miettinyt että olis kiva kun saisi lapsen edes 1krt/2kk iikonlopuksi hoitoon, tukiperhettä emme ilmeisesti saa koska en ole yksinhuoltaja.
Jotekin ei uskalla ihan millään lehti-ilmoituksellakaan etsiä hoitajaa, olemme sitten olleet ilman. Voisin myös hoitaa vastavuoroisesti jonkun toisen perheen lasta.
Olin ajatellut että 100 euroa olisi varaa maksaa hoitajalle, jota ei kylläkään taida ikinä mistään löytyä..[/QUOTE]

Jos omaa jaksamista on niin voisihan koittaa sopia tuollaista vaikka ystäväperheen/sukulaisperheen kanssa, joilla olisi sopivan ikäistä ja lapsille mieleistä seuraa. (esim. kerho tai koulukaveri) Yleensähän tuollainen toimii jo aika pienilläkin, "sinä otat yhdeksi yöksi mun lapset, minä seuraavana viikonloppuna sun lapset"
Näin on helpointakin toimia, tuntee ehkä suurinpiirtein jo lapset ja tämän vanhemmat. Ja jatkossakin olisi helpompaa toimia kun voisi paremmin luottaa toiseen ja lapset tykkäisivät toisistaan.
Toisinaanhan tukiperheenä olo on vain hauskaa jos esim. omat lapset/lapsi ja "tukiperhelapset" tykkäävät toisistaan tuntuu vain siltä että hyvät ystävät tulevat kylään. Tietysti aina ei näin helpolla pääse =) Mielekästä hommaa kuitekin.
 
"Keinoemo"
Tiedän perheitä, joille ei olla esim. annettu lapsesta kunnolla taustatietoja tai on annettu suorastaan virheellisiä tietoja. Sitten on tullut tietynlainen lapsen oirehtiminen ihan puskista. Se on minusta NIIIIIN väärin. Sijaisperheet tekevät työtään niin suuresta sydämestä, antavat kodin lapsille, joilla ei sellaista ole. Sosiaaliviranomaisten pitäisi tehdä KAIKKENSA, että näiden perheiden elämä olisi mahdollismman mutkatonta. Samoin olen kuullut usealta, että nihkeästi tulee joiltakin sossuilta tietoa taloudellisista oikeuksista. Nimenomaan on kyse LAPSEN oikeuksista teittyihin tukiin ja avustuksiin.

Meillä on kaikki sujunut hyvin, niin sossujen kuin biovanhempienkin kanssa.
 

Yhteistyössä