Onko se muka niin kamalaa, jos lapsen koulun joulujuhlat ei kiinnosta?

"surullinen"
Omat vanhempani osallistuivat aikoinaan hyvin harvoin koulun joulujuhliin tai muihin juhliin ja se on kyllä jäänyt mieleeni hyvin ikävänä kokemuksena. Muistan vieläkin sen hylätyksi tulemisen ja häpeänkin kokemuksen, kun omat vanhemmat eivät olleet paikalla ja muilla oli... Olisi ollut hyvin tärkeää, että he olisivat olleet katsomassa niitä pieniäkin esityksiä, mitä me lapset pidimme.

Itse aion osallistua ihan kaikkiin lapsiemme juhliin ja esityksiin, mihin kutsu vain tulee!
 
"piia"
En jaksa lukea koko ketjua.

Mulla oli lapsena kova suru siitä, ettei äiti tullut juhliin. JOskus oli työ esteenä, toisinaan jäi vaan kotiin. Silti sieltä lavalta etsin salin läpi, josko äiti olisi sittenkin tullut katsomaan esitystäni.

Nyt on lapseni ensimmäinen kerhojuhla takana. Oli ihanaa, kun heti esiintymään tullessaan lapsi otti katsekontakstin ja hymyili leveästi.

Lähinnä nauratti ne esitykset. Ei tietysti 3-5v palon voi vaatia. En olisi mielelläni jäänyt juhlasta pois.
 
"sipsi"
Olen käynyt tuon ainokaisen jokaisen kevät- ja joulujuhlan, päiväkodista alkaen. Tänä vuonna sitten perinne loppuu, kun siirtyy syksyllä yläkouluun, eikä vanhemmille ole enää juhlia. Surku :( Kukin tavallaan, mutta paljon sitä joutuu itsekin tekemään kaikkea, mikä ei niin mukavaa ole-teen juuri lähtöä inhottavaan opiskelija-arviointiin...

Minusta ne lasten juhlat on olleet ihania :heart: Tänä jouluna tytön luokka ei esiintynyt, mutta kyllä minulla oli tippa linssissä, kun katselin niitä pienten esityksiä. Ekaluokkalainen naapurintyttö toi minulle joulukortinkin, kun esityksessä tontut jakoivat kortteja yleisölle. Jännitti varmaan, ja toi sitten miulle salin perälle saakka, kun oli tuttu ihminen :heart:

Keväällä on ison itkun paikka, kun kutoset kukitetaan, ja opet laulaa "turvallista matkaa"- laulun... Pienestä tytöstä on kasvanut nuori neiti, ja ilolla olen hänen juhlissaan mukana ollut. Ihana, että päiväkoti ja koulu viitsii niitä järjestää!
 
"Tiina"
[QUOTE="näinpä";22718810]niin vanhemmat yleensä, mut ei tosiaan kaikki:([/QUOTE]

Totta! Ei munkaan isäni käynyt koskaan katsomassa mitään joulujuhlia tms. esityksiä. Äiti oli, joten se kyllä riittikin. Mutta kummasti sen muistaa ikävän muistona, vaikka silloin ajattelikin, että ei haittaa. Kyllähän se kertoo siitä, että asia ei kiinnosta. Mielummin makaa kotona sohvalla tai katsoo telkkaa tms. muuta tärkeää. Pari tuntia vuodessa lapsen esityksen katsomista ei tuntuis olevan liian hankalaa.
 
Minusta
[QUOTE="vieras";22718762]On, minusta on kamalaa jos lapsen koulun joulujuhlat eivät kiinnosta.[/QUOTE]

on kamalaa että jotkut vetää omia johtopäätöksiä siitä jos ei käy joulujuhlissa tai vanhempainilloissa. Silti voi olla kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä ja muistakin asioista.Ei se tee kenestäkään huonompaa vanhempaa vaikka nuo jättää väliin.Mutta toki te voitte nostaa itsenne jalustalle hyökkäämällä toisen kimppuun.Mutta muistakaa että se joka itsensä ylentää, se alennetaan.
 
"vieras"
on kamalaa että jotkut vetää omia johtopäätöksiä siitä jos ei käy joulujuhlissa tai vanhempainilloissa. Silti voi olla kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä ja muistakin asioista.Ei se tee kenestäkään huonompaa vanhempaa vaikka nuo jättää väliin.Mutta toki te voitte nostaa itsenne jalustalle hyökkäämällä toisen kimppuun.Mutta muistakaa että se joka itsensä ylentää, se alennetaan.
No minä ajattelen asiaa siltä kannalta, miten itse koin asian kouluikäisenä. Joskus kumpikaan vanhemmista ei päässyt työesteen vuoksi paikalle, ja olin todella surullinen. Sitten näin yleisössä vanhimman sisareni, silloin jo lukiolaisen, ja juhlat oli pelastettu.

Minä ainakin näyttelin vanhemmille aina reipasta, etteivät he olisi huolestuneet tai murehtineet. En siis ikinä sanonut, että haittasihan se, jos ei ollut jossain tilaisuudessa mukana. Ja meillä pääsääntöisesti vanhemmat pyrkivät osallistumaan, mutta jos oli vaikka päivystys niin ei tietenkään onnistunut.

Toinen tunnettu raamattusitaattihan sanoo, että minkä te teette yhdelle näistä pienimmistä, sen te teette minulle.
 
hyvä tyyli
Mahtava tyyli ap:lla. Olisihan tuohon alkuun voinut laittaa, että mua ei kiinnosta nyt oikein lapsen joulujuhlat koska mulla on paniikkihäiriö, poikani on robottimainen eikä sitä kiinnosta ne juhlat itseäkään, olen raskaana ja väsytää ja pissattaa ja en pysty keskittymään esityksiin.

Mutta hyvin lennokas ja yliampuva tyyli taas oli. Ja kärkkäät vastaukset tottakai jo valmiina vastaan sanojille, oikein karvat pystyssä jo valmiiksi :D.
 
on kamalaa että jotkut vetää omia johtopäätöksiä siitä jos ei käy joulujuhlissa tai vanhempainilloissa. Silti voi olla kiinnostunut lapsensa koulunkäynnistä ja muistakin asioista.Ei se tee kenestäkään huonompaa vanhempaa vaikka nuo jättää väliin.Mutta toki te voitte nostaa itsenne jalustalle hyökkäämällä toisen kimppuun.Mutta muistakaa että se joka itsensä ylentää, se alennetaan.
Kuka mut mahtaa alentaa? Olikos tässä jotain uskonnollista hömppää mukana?

Kyllä se kiinnostus lasten koulunkäyntiin on muutakin kuin torkan numeroiden katsomista ja läksyissä auttelua. Tuollaiset lastenjuhlat on pienille meinaten aika merkityksellisiä. Kiva olla siellä kun muilla on vanhempia ja itse on yksin. Lapsuudessa tehdään niitä muistoja joita aikuisena hellitään. Aikuisten tehtävä on mielestäni suuri tässä. Miten pieni voi itse tietää mikä on tärkeää. Ja nuo vanhempainillat on tarkoitettu lasten vanhemmille. Siellä saa tärkeää tietoa oamn lapsen koulunkäynnistä ja myös koulusta kokonaisuudessaan, sen oppimiskäsityksistä. Ja ennen kaikkea tutustuu opettajaan. Mulle ainakin on tärkeää tietää millaisessa seurassa mun lapseni viettävät suuren osan arkipäiväänsä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä tyyli;22718956:
Mahtava tyyli ap:lla. Olisihan tuohon alkuun voinut laittaa, että mua ei kiinnosta nyt oikein lapsen joulujuhlat koska mulla on paniikkihäiriö, poikani on robottimainen eikä sitä kiinnosta ne juhlat itseäkään, olen raskaana ja väsytää ja pissattaa ja en pysty keskittymään esityksiin.

Mutta hyvin lennokas ja yliampuva tyyli taas oli. Ja kärkkäät vastaukset tottakai jo valmiina vastaan sanojille, oikein karvat pystyssä jo valmiiksi :D.
Minunko pitäisi vain todeta, että joo, olenpa huono äiti ja ei, ei kiinnosta lapset yhtään? Miksi myötäilisin vastauksia, kun en ole samaa mieltä? Jos mulla on kärkkäät vastaukset, niin katsopas muiden vastauksia? Ja jos ei joulujuhla kiinnosta, niin kyllähän siihen kaiketi löytyy syyt aina? Minä ne satuin nyt luettelemaan myöhemmin, koska tässä nyt aikamoinen väärinkäsitysten ryöppy palstan tyyliin on tullut vastaa.

Ja tosiaan, moni toistelee, miten lapselle on tärkeää. Joo, ehkä muiden, mutta tosiaan omalleni tuo nyt tuntuu olevan vähemmän tärkeä. Innostun ja olen mukana niissä asioissa, jotka ovat lapsellekin tärkeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta juu, nyt tämä lapsistaan välittämätön white trash-äiti lähtee hoitamaan välttämättömiä asioita, jotta joulu menisi nappiin. Tosin eiköhän tuo nyt pilalla ainakin esikoisen kannalta ole, kun ei sinne typerään juhlaan mennä. :rolleyes:

Kiitos teille, jotka ymmärsitte olla vetämättä johtopäätöksiä minusta äitinä ja jotka ette liioittele joulujuhlan merkitystä lapsen ja joulun kannalta. :flower:
 
Hyvää Joulua
Mutta juu, nyt tämä lapsistaan välittämätön white trash-äiti lähtee hoitamaan välttämättömiä asioita, jotta joulu menisi nappiin. Tosin eiköhän tuo nyt pilalla ainakin esikoisen kannalta ole, kun ei sinne typerään juhlaan mennä. :rolleyes:

Kiitos teille, jotka ymmärsitte olla vetämättä johtopäätöksiä minusta äitinä ja jotka ette liioittele joulujuhlan merkitystä lapsen ja joulun kannalta. :flower:
sinulle ja perheellesi
 
"naa"
Jos ei tykkää käydä, niin ei tykkää. Se on perheen sisällä sovittu asia. Minä jäisin mielelläni pois, mutta lapsille se on todella tärkeää, että olen paikalla. Koska ovat sen suoraan minulle ilmoittaneet, raahaan itseni paikalle. Lähinnä nuo tapahtumat aiheuttavat minussa ahdistusta ihmispaljouden vuoksi.
 

Yhteistyössä