Onko se todella etävanhemman velvollisuus kustantaa lapsen matkat?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onpa ahdistava keskustelu...Minulle ainakaan raha ei ole niin tärkeää, että alkaisin tuosta vääntämään...Se maksaa, joka on AIKUINEN ja osaa ajatella lastaan...Apua. Mutta tsemppiä, se ei aina ole helppoa, tiedän kokemuksesta, mutta ole sinä se fiksumpi...
Lyhyet matkat eivät varmaankaan ole niille fiksuille vanhemmille ongelma, mutta jos matkaa on jo useita satoja kilometrejä ja tapaamisia vain parikin kuukaudessa, summa alkaa olla huomattava. Tuntuu ainakin yksinhuoltajan taloudessa.
 
vieras
Meillä mies kävi asiasta lastenvalvojan luona, joka oli sitä mieltä, että vanhemmat maksavat matkakulut puoliksi. Näin myös tapahtuu. Etälapset asuvat 200km päässä.
 
vieras
Mun mielestä kuuluis etävanhemman maksaa, sillä lähivanhempihan maksaa muuten lapsesta aiheutuvat kulut ja lapsihan asuukin lähivanhemman luona, että en mä ihan ymmärrä miksi lähivanhemman pitäis alkaa roudaamaan lasta/lapsia etävanhemman luokse ja maksaa ne kulut, eiköhän sillä ole muutenkin ihan tarpeeks menoa ja meininkiä elämässä lapsien kanssa. Toisin kuin etävanhemmalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jessi75:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessi75:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Näinhän se käytännössä menee. Lähivanhempi voi muuttaa lapsineen vaikka Kuuhun halutessaan. Yhteishuoltajuus ei toimi käytännön elämässä, se on vain kaunis sana.
ei pysty muuttamaan suomen rajojen ulkopuolelle ilman etävanhemman suostumusta
Turkulaiselle olis Tukholma Rovaniemeä lähempänä.
so? suomen rajojen ulkopuolella
So?
 
vieras
Aika monessa tapauksessa äiti (lähivanhempi) vie lapsen puoleen matkaan tai kokonaan perille. Isät (etävanhempi) ovat liian laiskoja tähän hommaan. Et tässä tapahtuu se vääryys, mutta äidit ajattelee lapsen parasta. Isät sitten vittuilee, että nyt pääset huoraamaan tms.
 
uusivaimo
Lakipykälien mukaan matkat kustannetaan puoliksi. Meillä mies maksaa kaikki matkakustannukset tapaamisiin ja lisäksi täydet elarit, koska äiti on todettu elatuskyvyttömäksi. Äiti on yksinhuoltaja ja uhannut monesti muuttaa mahdollisimman pitkälle, jos ei mieheni maksa lisää ja lisää.. Huoh.. No, siinä vaiheessa jos äiti muutta lapsen kanssa Ivaloon, ei tapaamiset enää onnistu, koska ei miehelläni ole varaa lennättää lasta jokatoinen viikonloppu lentokoneella Helsinkiin, eikä se edes olisi lapsen edun mukaista. Tässä valtiossa yksinhuoltaja voi kyykyttää etävanhempaa mennen tullen..:(
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja uusivaimo:
Lakipykälien mukaan matkat kustannetaan puoliksi. Meillä mies maksaa kaikki matkakustannukset tapaamisiin ja lisäksi täydet elarit, koska äiti on todettu elatuskyvyttömäksi. Äiti on yksinhuoltaja ja uhannut monesti muuttaa mahdollisimman pitkälle, jos ei mieheni maksa lisää ja lisää.. Huoh.. No, siinä vaiheessa jos äiti muutta lapsen kanssa Ivaloon, ei tapaamiset enää onnistu, koska ei miehelläni ole varaa lennättää lasta jokatoinen viikonloppu lentokoneella Helsinkiin, eikä se edes olisi lapsen edun mukaista. Tässä valtiossa yksinhuoltaja voi kyykyttää etävanhempaa mennen tullen..:(
Sekä päinvastoin myös. Ei mikään lainsäädäntö voi estää aikuisten ihmisten kiusantekoa toisilleen.
 
Onhan se.

Ja muutenkin oon huomannut tossa systeemissä pieniä epäkohtia.

Kuten nyt vaikka sen, että sen lisäksi, ett kun maksan elareita, tulee mulle tietysti lapsista kuluja, viettäväthän ne kymmenen päivää kuusta luonani.

Ruoka, asuminen... Ja asumiseenhan mä en saa mitään apuja, koska lapset ovat kirjoilla isällään.

Mulla lapsista on vain rahallisia menoja. Ei tule euron euroa mistään milloinkaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Onhan se.

Ja muutenkin oon huomannut tossa systeemissä pieniä epäkohtia.

Kuten nyt vaikka sen, että sen lisäksi, ett kun maksan elareita, tulee mulle tietysti lapsista kuluja, viettäväthän ne kymmenen päivää kuusta luonani.

Ruoka, asuminen... Ja asumiseenhan mä en saa mitään apuja, koska lapset ovat kirjoilla isällään.

Mulla lapsista on vain rahallisia menoja. Ei tule euron euroa mistään milloinkaan.
Joo, tämä on kyllä niin hanurista, että... Ainoastaan toimeentulotuensaajat voivat hakea jotain muutaman euron ylläpitokorvausta + korvausta matkakuluihin.
 
j
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Järkevintähän ois että se maksaa jonka tykö lapsi on menossa. Eli ko lapsi mennee etävanhemman tykö, etävanhempi maksaa matkan sinne ja sitte ko lapsi lähtee etävanhemman tyköä lähivanhemman tykö niin lähivanhempi maksaa sen matkan. Puoleksi siis. Helppoa.
Juu, tätä mieltä mäkin oon.
Samaa mieltä.
 
öö
Muistaako kukaan sellaista tai tietääkö pitääkö paikkaansa että jos lähivanhempi muuttaa lasten kanssa kauemmas (ovat vaikka ennen asuneet samalla paikkakunnalla etän kanssa) niin se on lähivanhemman velvollisuus maksaa matkat? Kun muistan kuulleeni tällaisen jutun joskus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja haluaa tietää faktan:
Mutta mitä siis sanoo laki ??
eikö kellään ole mustaavalkoisella näyttää?
mutu-juttuja vain..
Itse olen ihan mustavalkoisella asiaa käsitellyt. Matkakulut huomioitu elareissa, joskaan elarisumma ei muuttunut miksikään koska isällä on sen verran kuitenkin elatuskykyä. Ja noissa yleisissä ohjeistuksissakin lukee, että etä maksaa tapaamiskulut.
 
Jatkan tähän samaan vanhaan ketjuuni, kun tuli nyt ajankohtaiseksi. Ex on lakannut elatusmaksujen maksamisen heinäkuussa, kahtena kuukautena on pistänyt jotain, mutta neljä kuukautta on ollut täysin maksamatta. Ja minähän muutin lasten kanssa 80km päähän exästä elokussa. Kelalta tuli nyt takautuvasti jotain ja ex sai jonkun perintälaskun, siltä osin asia on mennyt eteenpäin. Mutta. Nyt se sälli soittelee että mun pitäisi vielä lapsiakin kuskata? Eli että hän jättää elatusmaksut hoitamatta ja haluaa että mä vielä ajan ton matkan edes-takaisin kahdesti kuussa? Mitä helevettiä - ei kai mua voi sellaiseen velvoittaa? Siis lain mukaan :D

Mä nimittäin kyllä totesin heti että ihan turha luulla, sillä on itselläänkin auto käytössä...
 
hm
Onhan se.

Ja muutenkin oon huomannut tossa systeemissä pieniä epäkohtia.

Kuten nyt vaikka sen, että sen lisäksi, ett kun maksan elareita, tulee mulle tietysti lapsista kuluja, viettäväthän ne kymmenen päivää kuusta luonani.

Ruoka, asuminen... Ja asumiseenhan mä en saa mitään apuja, koska lapset ovat kirjoilla isällään.

Mulla lapsista on vain rahallisia menoja. Ei tule euron euroa mistään milloinkaan.
minä saan ne 200 euroa lapsilisää. olemme ydinperhe. lasten kustannukset sitten, ruokaa, harrastukset, vaateet jne. ovat ainakin tonnin, asumiskuluja huomioimatta.

Kaikkihan me joudumme lapsemme elättää. ei se lapsilisä sitä kata.
 
Jatkan tähän samaan vanhaan ketjuuni, kun tuli nyt ajankohtaiseksi. Ex on lakannut elatusmaksujen maksamisen heinäkuussa, kahtena kuukautena on pistänyt jotain, mutta neljä kuukautta on ollut täysin maksamatta. Ja minähän muutin lasten kanssa 80km päähän exästä elokussa. Kelalta tuli nyt takautuvasti jotain ja ex sai jonkun perintälaskun, siltä osin asia on mennyt eteenpäin. Mutta. Nyt se sälli soittelee että mun pitäisi vielä lapsiakin kuskata? Eli että hän jättää elatusmaksut hoitamatta ja haluaa että mä vielä ajan ton matkan edes-takaisin kahdesti kuussa? Mitä helevettiä - ei kai mua voi sellaiseen velvoittaa? Siis lain mukaan :D

Mä nimittäin kyllä totesin heti että ihan turha luulla, sillä on itselläänkin auto käytössä...
No huh huh. Sullahan ei tietenkään ole mitään oikeutta hankaloittaa lasten ja isän tapaamisia, mutta ei kai nyt kukaan voi vaatia että sun täytyy ne noin hankalimman kautta järjestää, kyllä se sen velvollisuus on joka lapsiaan haluaa tavata. Aika ikävää sitten jos ei välitä sen vertaa että viitsisi heitä hakea : / Vahvasti mutu-fiiliksellä siis sanoisin faktana että ei varmasti voi laki velvoittaa sua kuljettamista hoitamaan.
 

Yhteistyössä