Onko sinulla koskaan ollut virtsankarkailua?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kuulostaa olevan naisilla kauhean yleistä että joskus lirahdellut lenkkeillessä tai muualla ja itselläni ei ole koskaan näin käynyt. Onko tuo iän myötä tapahtuvaa vai synnytyksetkö sellaiset vaivat useille tekee? Onko yleistäkin siis?
 
Itselläni ei (vielä) ole, mutta käsittääkseni tosi yleistä lapsia saaneilla. Joskus raskausaikana lueskelin kaikkia kauhujuttuja, mitä raskausaika ja synnytys tekee kropalle, ja muistan jotain kohtuullisen isoja prosenttilukuja olleen paitsi virtsankarkailussa myös esim. kohdunlaskeuman suhteen. Mieleeni on syöpynyt jotain järkyttäviä turso-kuvia aiheesta. Toimisi muuten huomattavasti paremmin nuorten ehkäisyvalistuksessa kuin joku kuiva diaesitys.
 
vierailija
Ensimmäisen lapsen synnytyksen jälkeen alkoi lirahtelu ollessani 34 v. Aivastaessa, yskiessä, juostessa ja hyppiessä. Johtuu myös esivaihdevuosista ja tila vaihtelee kuukautiskierron mukaan. Pahimmillaan on aina juuri ennen kuukautisia, kun estrogeenitasot romahtavat. Muu aika menee ilman oireilua.

Sain paikallista hormonikorvaushoitoa ohentuneita emättimen limakalvoja vahvistamaan ja se on auttanut asiaan paljon. Nykyään ei enää lirahtele juurikaan. Ikää kohta 45 v.
 
vierailija
Alatiesynnytyksen jälkeen alkoi vaivat (ei vikaa lihaksissa). Lirahtelua jatkuvasti ja joka paikassa. Lääkkeet sain, ei auttaneet. Oireet vaikeuttivat jo sosiaalista elämää ja työntekoa.

Parikymmentä vuotta kärsin koko ajan lisääntyvistä vaivoista ja sitten menin leikkaukseen yksityiselle. Kieltämättä elämäni parhaiten sijoitetut 1500 euroa. Voin jälkeen elää! Voin jopa käydä elokuvissa tai syömässä ravintolassa - ah, olen saanut elämäni takaisin!
 
leikkausta harkitseva
Alatiesynnytyksen jälkeen alkoi vaivat (ei vikaa lihaksissa). Lirahtelua jatkuvasti ja joka paikassa. Lääkkeet sain, ei auttaneet. Oireet vaikeuttivat jo sosiaalista elämää ja työntekoa.

Parikymmentä vuotta kärsin koko ajan lisääntyvistä vaivoista ja sitten menin leikkaukseen yksityiselle. Kieltämättä elämäni parhaiten sijoitetut 1500 euroa. Voin jälkeen elää! Voin jopa käydä elokuvissa tai syömässä ravintolassa - ah, olen saanut elämäni takaisin!
Mitä lääkkeitä sait ensin ja millainen leikkaus sinulle lopulta tehtiin?
 
vierailija
Mitä lääkkeitä sait ensin ja millainen leikkaus sinulle lopulta tehtiin?
Kentera-laastari, joka on vanhanaikainen lääke. Työterveys ei sitä kuitenkaan suostunut vaihtamaan, vaikka aiheutti sivuoireita.

Minulla oli sekamuotoinen inkontinenssi, joten leikkaava lääkäri ei luvannut leikkauksesta olevan edes hyötyä. Leikkaus auttaa yleensä vain ponnistusinkontinenssiin, mutta ei pakkoinkontinenssiin.
Olin kuitenkin NIIN epätoivoinen, että halusin kokeilla, tuoko leikkaus ratkaisun. Leikkauksessa laitettiin virtsaputkea tukemaan verkkomainen nauha.
Jälkitarkastuksessa lääkäri antoi Betmiga-lääkkeen reseptin, mikäli koen siihen tarvetta. En ole lääkkeitä edes hakenut apteekista.

Oletko itse harkitsemassa leikkausta? Onko sinulla jo lääkitys? Kumpi muoto inkontinenssista vai seka?
 
vierailijatrrr
Mulla oli, 3 lapsen synnytysten jälkeen. Tai siis tuli jo ensimmäisen jälkeen, mutta kolmannen jälkeen kävin fysioterapiassa ja kun ei auttanut, niin leikkauksessa. Ihan julkisella puolella.
 
vierailija
Kun ainoa lapseni oli 4-vuotias ajattelin pyrähtää juoksuun läheisellä hiekkakentällä ja hups, lirahti. Menin puskaan ja otin pikkuhousunsuojan pois. Ostin Vagitrim-kuulat ja aloin treenata lantionpohjalihaksia. Myöhemmin ostin come-laitteen, joka on myös hyvä treenaamiseen. Olen nyt 59-vuotias ja kerran elämässäni on siis lirahtanut.
 
vierailija
Kerran elämässäni on lirahtanut muutama vuosi sitten, odotin toista lastamme, aivastin kaupassa ja vähän lirahti :D Lantiopohjalihaksista olen kyllä huolehtinut mutta tuon jälkeen muistin taas tehdä niitä vähän useammin ja jäi ainoaksi kerraksi onneksi. Molemmat lapset tulleet alateitse ja välillä ollut parikymmentä kiloa ylipainoakin (raskauksissa ei ole tosin kertynyt). Olin ja olen parinkympin puolella.
 
vierailija
Kerran elämässäni on lirahtanut muutama vuosi sitten, odotin toista lastamme, aivastin kaupassa ja vähän lirahti :D Lantiopohjalihaksista olen kyllä huolehtinut mutta tuon jälkeen muistin taas tehdä niitä vähän useammin ja jäi ainoaksi kerraksi onneksi. Molemmat lapset tulleet alateitse ja välillä ollut parikymmentä kiloa ylipainoakin (raskauksissa ei ole tosin kertynyt). Olin ja olen parinkympin puolella.
 

Yhteistyössä