Onko spinaali puudutus hyvä??

Olen menossa 2.8 synnytystapa suunnitteluun ja mietin mitä kivunlievityksiä näin etukäteen pyytäisin.
epiduraalin sain esikosta, mutta sen laitto epäonnistui joten siitä ei ollut paljoa apua. muita kokemuksia kivunlievityksistä ei ookkaan ilokaasua lukuunottamatta.

Oisko spinaali parempi kuin epiduraali?? Eikös se oo ainkin helpompi laittaa??
 
Mä voin sanoa kokemuksesta että spinaalipuudutus avasi mulle sen taivaan... Mulla kans epiduraali meni ihan mönkään, puudutti vain toisen jalan... :$ Ja heti kun sain spinaalin, rupesi avautuminenkin etenemään. Avauduin 5cm tunnin aikana, ja sen jälkeensain ruveta ponnistamaan. Ensimmäisen 5cm avautumiseen oli mennyt 26 tuntia... Suosittelen.
 
olen synnyttänyt kaksi lasta ja molemmilta olen saanut spinaalin. ja minulle se on kyllä auttanut.ei minkään laisia kipuja.toisessa synnytyksessä vei jopa niin hyvin kivut et en tienny millon tuli supistus. sitä spinaalia ei vaan voi laittaa kuin ihan loppu vaiheessa. sen kesto on n.pasi tuntia.en muista et voiko sitä uusia.

moni pelotteli et siittä voi tulla kaiken näkösiä jälki juttuja, mutta minua kätilö lohdutti et se on aika pieni toden näköisyys et tulee, ja kaikki nekin on hoidettavissa olevia.

et minä suosittelen.
 
Soiku
Olen tähän ennenkin vastannut, mutta laitanpa taas. Spinaali oli myös mulle tosi upea juttu taukoamattomien supistusten kivunlievitykseen. Se oli nopea laittaa ja vaikutus alkoi välittömästi. Ainut miinuspuoli oli se, että tuntia myöhemmin olin jo täysin auki ja olisin saanut alkaa ponnistaa, mutta mulla ei ollut minkäänlaista tuntoa alapäässä. Ensikertalaisena mulla ei ollut mitään hajua, miten ja milloin pitäisi ponnistaa, joten ponnistusvaihe pitkittyi turhaan. Lopulta nimittäin supparit loppuivat kokonaan ja ponnistusvaihetta jouduttiin jouduttamaan oksitosiinilla. Mutta kaikesta huolimatta mä suosittelen spinaalia lämpimästi, aion itsekin siihen kallistua tämän toisenkin kohdalla, mikäli tarve niin vaatii.
 
mie
Aivan mahtava. Ensin epiduraali epäonnistui ja auttoi vaan tunnin. Sitten meinasivat laittaa uudestaan sen mutta huomasivat jo olevani 8 cm auki ja laittoivat spinaalin. Ja voi luoja miten kaikki huolet hävisivät. Mitään en tuntenut. Tunsin vaan solahduksen kun vauva syntyi. Ompelukin oli ihan kivutonta sen puudutuksen ansiosta. Olenkin kehunut synnytystäni todella hauskaksi ja kivuttomaksi kokemukseksi. Avautumis vaiheessa olin ihan pierussa ilokaasusta, iskin vaan miehelleni silmää siinä pedillä. ;)
 
Hyvä, tehokas puudutus, käytetään yleensä uudelleen synnyttäjillä, pistetään vain kerran, vaikuttaa noin 2 tuntia. Joten laitettaessa sais synnytys olla hyvässä käynnissä, et ei ehi vaikutus loppua kesken, toki oksitosiini-tipalla voidaan laittaa omille supistuksille tukea tarvittaessa.
 
Esikoisen synnytyksessä epiduraalista ei oikein ollut apua, mutta pikkukakkosen synnytyksessä sain spinaalin ja se oli MAHTAVA!!! Lisäksi hörpin vähän ilokaasua. Esikon synnytys oli aivan helvettiä, mutta tämä viimeinen oli niin upea kokemus, että mietin tässä, josko vielä kerran =) =) =) .
 
sain spinaalin...ei ollut mitään apua,kun meni väärään paikkaan vaikka 4kertaa pisti...loppujen lopuks puutu vaan jalat!!! myös parakervikaali puudutus laitettiin mutta sekin epäonnistui... \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 09:55 hessu kirjoitti:
sain spinaalin...ei ollut mitään apua,kun meni väärään paikkaan vaikka 4kertaa pisti...loppujen lopuks puutu vaan jalat!!! myös parakervikaali puudutus laitettiin mutta sekin epäonnistui... \|O
Missä sairaalassa? Ku mulle sanottiin että se on helppo laittaa ja melkein kuka tahansa lääkäri sen osaa..
Minä nimittäin olen vaihtanut ajatuksen pelko sektiosta siihen, että spinaali auttaa varmasti .
 
Kaikki puudutukset ovat hyviä jos ne satutaan laittamaan oikeaan aikaan ja onnistutaan vielä laittamaan hyvin.

Vaikka kaverilla spinaali olisi auttanut todella paljon voi omalla kohdalla vaikutus olla päinvastainen. Tai vaikutusta ei ole lainkaan. Tiedän tapauksia joissa spinaali ei ole auttanut yhtään.

Spinaali laitetaan samoin kuin epiduraali, joten ei sen laittaminen sen helpompaa voi olla.
 
Rh-neg
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2005 klo 09:55 hessu kirjoitti:
sain spinaalin...ei ollut mitään apua,kun meni väärään paikkaan vaikka 4kertaa pisti...loppujen lopuks puutu vaan jalat!!! myös parakervikaali puudutus laitettiin mutta sekin epäonnistui... \|O
Olen kuullut useimmiten että spinaali vie kivut. Mutta niinkuin joku muu jo kirjoitti, kaikki on henkilökohtaista, jokaisella oma keho toimii eri tavalla. Minulla spinaali ollut sektioissa ja kokemus aivan kauhea. Spinaalin puudutus epäonnistui ja tunsin kun leikattiin, mutten kipuja. Paha olo oli kauhea. Nyt kolmatta odotellessa hieman pelottaa tuleva sektio, ja olen jutellut asiasta. Lääkäri sanoi, että spinaali on laitettu väärään kohtaan ja siksi puudutus epäonnistunut. Nyt en tiedä, mitä haluan, kun tulee aika päättää sektiosta jos ei äkkilähtöä tule sitä ennen. Epiduraalissa sektion aikana on se hyvä puoli, että sitä voi pumpata lisää koko ajan. Lääkäri puhuikin viimeksi toisen poikani syntymän jälkeen jostain kipupumpusta, jos kolmanteen sektioon olen menossa. Kannattaa vain reilusti puhua avoimesti ja esittää toivomus. Yleensähän nämä puudutukset onnistuvat ihan hyvin! Tsemppiä..
 
Miulla oli suunniteltu sektio 28.07, spinaalipuudutus tehos tosi hyvin, vaikkakin oli rankkaa makailla ommeltavana ja heräämössä, kun vauva oli jo osastolla isin kanssa. Mein suloisen esikoispojan mitat oli 2850g ja 44cm. Sektioon päädyttiin perätilan takia. Nyt ollaan jo oltu kotona pari päivää.. Olo ei vois olla onnellisempi.
 
Kiitokset vastauksista!!

Yleensä olen pärjännyt ilman puudutuksia, mutta nyt ponnistusvaihe hirvittää joten aion pyytää sen sitten loppuvaiheessa.

Kävin sillä suunnittelureissulla eilen ja kohdunsuu oli vielä tiukasti kiinni ja vauvakin vielä ylhäällä, joten ei vielä vähään aikaan synnyttämään päästä. rv 37+1 eli onhan tässä vielä aikaa ;)
 

Yhteistyössä