Onko täällä äitejä joiden ainoa oma tulo on lapsilisä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
eli et saa palkkaa, työttömyyskorvausta, tt-tukea tai mitään muuta vaan ainoastaan lapsilisät? Eli todennäköisesti käytännössä perheenne tulot ovat puolisosi palkka ja lapsilisät. Miltä tilanne teistä tuntuu?
 
vierailija
Ööööö:confused:
Lapsilisät eivät ole vanhempien tuloja vaan lasten kuluihin tarkoitettu tuki.
Toki on äitejä ja isiä jotka kuvittelevat, että lapsilisillä voi ostaa mäyräkoiran ja laittaa hiukset kampaajalla nätiksi.

Meillä lapsilisät kuluu lasten tarpeisiin.
Vanhemmat eletään tällä hetkellä miehen palkalla ja omalla pienmuotoisella tulolla.
 
Ööööö:confused:
Lapsilisät eivät ole vanhempien tuloja vaan lasten kuluihin tarkoitettu tuki.
Toki on äitejä ja isiä jotka kuvittelevat, että lapsilisillä voi ostaa mäyräkoiran ja laittaa hiukset kampaajalla nätiksi.


Meillä lapsilisät kuluu lasten tarpeisiin.
Vanhemmat eletään tällä hetkellä miehen palkalla ja omalla pienmuotoisella tulolla.
Eiköhän jokainen vanhempi käytä aika paljon enemmän lapsiinsa kuin tuon tuen?
 
Millä tavalla tällainen äiti on mielestäsi hullu? Jos tapaat livenä tällaisen henkilön (usko pois, heitä on ihan oikeasti olemassa) niin menetkö hänelle päin naamaa kertomaan kuinka hullu hän on???
No ei noita nyt liene kovin paljon ole. En ole törmännyt.
Jos törmäisin, niin tuskin nyt suoraan hulluksi haukkuisin, mutta hienovaraisemmin kyllä kehottaisin menemään töihin.
 
Tuo on todella lyhytnäköistä jäädä kotiin vuosikausiksi (ellei rahaa ole yli omien tarpeiden). Eläkeiässä viimeistään tulee monelle mieleen, että olisi kannattanut kerätä hiukan enemmän eläkekertymää.
 
vierailija
Niin tietysti.
Mutta tässä nyt keskustellaan aiheesta, ja jokaisella lienee oikeus kertoa oma mielipiteensä asiasta.
Tottakai on oikeus mielipiteeseen meillä kaikilla. Itse vaan peräänkuulutan "elä ja anna toisten elää" -meininkiä, eli että hyväksytään muilta nekin elämäntavat ja -ratkaisut joita ei itse koskaan tekisi. Jos joku juttu on ihmiselle ja perheelleen ok niin miksi sitä ulkopuolisten pitää tuomita ja kehottaa toisin tekemään. Mielipiteitä siis toki saa olla mutta mielipide ja tuomitseminen on minusta kaksi eri asiaa, ja tuosta tuomitsemisesta toivoisin päästävän eroon.
 
Tottakai on oikeus mielipiteeseen meillä kaikilla. Itse vaan peräänkuulutan "elä ja anna toisten elää" -meininkiä, eli että hyväksytään muilta nekin elämäntavat ja -ratkaisut joita ei itse koskaan tekisi. Jos joku juttu on ihmiselle ja perheelleen ok niin miksi sitä ulkopuolisten pitää tuomita ja kehottaa toisin tekemään. Mielipiteitä siis toki saa olla mutta mielipide ja tuomitseminen on minusta kaksi eri asiaa, ja tuosta tuomitsemisesta toivoisin päästävän eroon.
Jos joku tekee jotain todella typerää, niin mielestäsikö ei saa sanoa, että "tuo on typerää, ei kannata".
Että pitää vain hiljaa hymistellä ja antaa toisen itse kantaa seuraukset.
 
vierailija
Minulla on ollut tuollainen tilanne, mutta ei onneksi enää. Oli kaameaa ruinata mieheltä rahaa sukkahousuihin, bussilippuun jne...

Sellainen tilanne on mahdollinen, että äiti on opiskelija ja mies töissä. Opintotukikuukaudet loppuvat (kaikilta tuntemiltani opiskelijaäideiltä on loppunut ennen valmistumista) ennen kuin tutkinnon saa valmiiksi. Tällöin ei ole oikeutettu mihinkään tukeen, ja saa vain lapsilisän.

Toimeentulotukeakaan ei saa, jos miehen tulot ovat riittävät tai jos jommalla kummalla on säästöjä esim. ASP-tili tms.

Onneksi satuin sairastumaan. Jos en olisi sairastunut, olisimme luultavasti eronneet miehen kanssa, jolloin olisin päässyt 6kk jälkeen toimeentulotuen piiriin.
 
vierailija
Minulla oli tuo sama tilanne jokin aika sitten. Eli olin kotona yhteensä reilut parikymmentä vuotta.
Tuloina vain kotihoidontuki niin kauan kuin sai ja lapsilisät lapsille. Miehen palkalla elettiin. Nyt teen muutamaa tuntia viikossa töitä.
 
vierailija
Minulla oli tuo sama tilanne jokin aika sitten. Eli olin kotona yhteensä reilut parikymmentä vuotta.
Tuloina vain kotihoidontuki niin kauan kuin sai ja lapsilisät lapsille. Miehen palkalla elettiin. Nyt teen muutamaa tuntia viikossa töitä.
Miltä alalta olet onnistunut löytämään muutaman viikkotunnin osa-aikatyön? Itsellä tilanne että yritän löytää juuri tuollaista pienimuotoista osa-aikatyötä mutta tuntuu että huonosti on sellaista tarjolla.
 

Yhteistyössä