Onko täällä muita migreenipotilaita?

Mikä sinulla on lääkityksenä, esto+kohtauslääke ja mahdolliset muut?
Kauanko olet sairastanut?
Mikä sinulla laukaisee kohtauksen ja miten estät niitä?
Kuka sinua hoitaa, (yksityinen vai kunnallinen) neurologi, yleislääkäri?

Mulla on ollut migreeni 12v, joskus on auraa (näköhäiriöt, tunnottomuus, puhekyvyn menetys) ja joskus ei, kohtauksia välillä pari kerta/viikko ja joskus 1-2krt/kk.
Lääkityksenä minulla atacand+migard, tuo yhdistelmä lääkärin mukaan mulle toimivin.

Kunnallisella puolella en neurologille pääse, mutta yksityiselle olen välillä mennyt.

Tällä hetkellä en tiedä mikä kohtaukset aiheuttaa, nyt on 2 päivän sisällä ollut taas 2 kohtausta ja viikon sisällä useampi :(

Tämä on niin invalidisoiva sauraus että voimat on loppua, en voi kohtauksen tullessa tehdä yhtään mitään ja lapsetkin pitäisi hoitaa isännän ollessa töissä :(

Kumpa keksisin jonkun keinon näiden estämiseen.
 
Yli 20v on diagnoosista.Sairaus todettiin ekan lapsen syntymän jälkeen, mutta oli niitä kohtauksia todennäköisesti jo aiemmminkin, mutta ilman näköhäiriöitä.Pääsääntöisesti olen pärjännyt buranalla, mutta sitten alkoi kohtauksia olla niin tiuhaan tahtiin, että kokeiltiin estolääkitystä eli emconcor 2,5mg kerran päivässä.Se on aika hyvin toiminut, mutta ei tietenkään kokonaan poista oireilua.Kesällä tahtoo pukata migreeniä tiuhempaa, kun on kuuma, auringonpaistetta ja niskajumi on myös sellanen.Suklaa altistanee minut herkemmin saamaan kohtauksia.Yleislääkäri hoitanut ja diagnosoinut.Suvussa kulkee tämä tauti.16v tyttäeni sairastui hetki sitten.Oli sen vuoksi tiputuksessa ja sai sieltä nopean avun.
 
"vieras"
Minulla ei ole diagnosoitu mutta olen huomannut hormonaalisten tekijöiden laukaisevan kohtauksen, eli ovulaation aikaan tulee usein. Raskausaikoina ei ole ollut migreeniä kertaakaan.

Olen myös huomannut, että jos syön paljon irtokarkkeja ja ylipäätään makeisia tai muuta "lisäainemoskaa" niin kohtauksia on huomattavasti useammin. Nyt olen jättänyt nuo karkit pois, syön mahdollisimman puhdasta ja terveellistä ruokaa ja ehkäpä siitä johtuen pari vuotta on mennyt tosi hyvin ja kohtauksia on ollut ihan vaan pari kertaa ja lieviä.
 
"menninkäinen"
Buranalla pärjään vielä jos vain ehdin ottaa sen ajoissa. Toisinaan tulee näköhäiriöitä ja toisinaan puutumista ja näköhäiriöitä yhdessä. Yhden kerran on ollut niin paha migreenikohtaus,että ei mennyt ohi yhtään millään.. vasta sairaalassa tiputuksessa loppui.

Nyt olen viimeisen kahden vuoden aikaan saanut vain tuon yhden migreenikohtauksen,joka vei sairaalaan asti. Raskaus ilmeisesti minun kohdallani helpotti migreeniä,kun sitä ei ollut raskausaikana yhtään kertaa. Ja imetyksen aikaan tosiaan vain tuo yksi. Aiemmin oli noin 1-2 kohtausta kahden kk.n sisään.

Sukuvika tämä on meilläkin; äidilläni, kahdella sisaruksellani, minulla ja tälle vuotta myös teinilläni.
 
fdghg
Ei mua kukaan hoida. Todettu joskus yli 20v sitten, ja sen jälkeen en ole lääkärissä migreenistä käynyt. Reseptien uusinta kun ei lääkärikäyntiä vaadi. En tiedä mikä kohtaukset aiheuttaa, niitä on 1-5 kuukaudessa. Joskus pärjää buranalla, usein tarttee imigrania. Todella harvoin tulee kohtaus niin pahaksi, ettei imigran auta ja pitää vaan maata ja oksentaa.
 
"harmaana"
Migreeni ollut lapsesta asti, mutta nyt vasta ruvennut hankalaksi! :/
puhekyky menee / tunnottomuuksia kehossa ja jumalaton särky ja tasapaino vaikeus!
Ei ole tiedossa mikä laukaisee ja tulee, kun on tullakseen!

Lääkityksenä panacod / tramal / tradolan retard + suoneen kortisoni, jos muu ei auta!
Sairaalaan joudun usein makaamaan viikoiksi, ennen, kuin kipu saadaan hallintaan + muut oireet


Migreenilääkkeet kielletyllä listalla, joten ei herkkua!
 
"Helmi S"
Mulla on ollut aurallinen migreeni alle 10-vuotiaasta. Kulkee suvussa, ei ole lääkärin diagnoosia eikä siis myöskään reseptilääkkeitä siihen. Reilulla annoksella Buranaa olen pärjännyt, jos ehtii heti ottaa lääkkeet. Migreenikohtauksia mulla on n 1 krt / 2kk. Laukaisevia tekijöitä on ainakin stressi ja huonosti nukutut yöt. Kirkkat valot voi laukaista, samoin esim. ukkosilma. Ruoka-aineitakin olen epäillyt,. mutta en ihan tiedosta varmasti. Juusto mahdollisesti. Ja hormonit vaikuttaa. Kun hormonikierukka laitettiin pari vuotta sitrten, kohtauksia tuli alkuun paljon tiuhemmin.

Olen menossa lääkäriin asiasta, jos saisi jotain jykevämpää lääkitystä. Mulla migreenin auraoireet tekee mut aika toimintakyvyttömäksi. Ei pysty tekemään töitä, ei ajamaan autoa, ei oikein hoitamaan lapsiakaan. Puhekin puuroutuu. Ajatus ei kulje. Ja näköoireet on pahat. Onneksi mulla on melko harvoin noita kohtauksia. Sympatiat niille, jotka joutuu useammin tuohon kurimukseen.
 

Yhteistyössä