Onko täällä yhtään oikeustieteellisessä opiskelevaa tai valmista juristia?

Olen aikeissa hakea ensi keväänä tiedekuntaan ja perheellisenä naisena olisi muutama kysymys muille perheellisille / naisille!

- onko opiskelu niin vaativaa kuin kuvittelit? Opiskelitko aikuisena / perheellisenä?
- missä ajassa valmistuit / aiot valmistua?
- missä ammatissa toimit?
- miten koet naisena työllistymisen alalla? Tasavertainen alalla toimiviin miehiin nähden?
- miten pystyt yhdistämään perhe-elämän juristin ammattiin? Ylitöitä?
 
iuk
- onko opiskelu niin vaativaa kuin kuvittelit? Opiskelitko aikuisena / perheellisenä? Opiskelu ollut aika lailla sitä, mitä olen kuvitellutkin. Oikeudenalojen perusteissa istutaan luennoilla, luetaan 800-1400 sivua kirjallisuutta (+lait) ja käydään tentissä. Monet valinnaiset menevät samaa rataa. Erikoistumisjaksoilla on sitten seminaaritöitä (15-20 sivua) sekä itse niitä seminaareja. Kielet sitten menevät vähän eri kaavoin. Tämä siis todella tiivistetty "mutkat suoriksi" -esitys opiskelusta oikiksessa (ainakin Turussa). Aloitin opiskelut 28-vuotiaana kahden lapsen äitinä, kolmas syntyi opiskeluaikana (olin 1,5 vuotta pois opiskeluista).

- missä ajassa valmistuit / aiot valmistua?
Mulla menee opiskeluun 6,5 vuotta, valmistun ensi keväänä. Elämässä ollut kaikenlaista muutakin rautaa tulessa tässä ohessa, joten...:D Ihan mahdollista on perheellisenäkin valmistua esimerkiksi 5 vuodessa.

- missä ammatissa toimit?
Opiskelen vielä, mutta näyttää vahvasti siltä, että päädyn valtion hommiin hallinto-oikeudelliselle puolelle.

- miten koet naisena työllistymisen alalla? Tasavertainen alalla toimiviin miehiin nähden?
Vaikea sanoa. Riippuu paljon varmaan siitäkin, millaisia juttuja sitten valmiina juristina haluaisi tehdä. Kaikki omat jo valmistuneet naispuoliset opiskelukaverini ainakin ovat löytäneet alan töitä hyvin pian valmistumisensa jälkeen. Harjoittelupaikat ovat monesti niitä, joiden kautta saa sen ekan varsinaisen työpaikkansa. Mullekin sanottiin harjoittelupaikasta, että ilmoittele samantien kun olet valmistumassa, haluaisimme sinut tänne töihin.

- miten pystyt yhdistämään perhe-elämän juristin ammattiin? Ylitöitä?
Riippuu kovasti siitä, mille puolelle ajattelet sijoittautua. Kaverini, joka on yksityisellä puolella ns. yritysjuristina, joutuu päivystämään puhelimen päässä käytännössä aina. Jos asiakkaat eivät saa juristia kiinni, niin käy nopeasti niin, että ovat entisiä asiakkaita. Sitten taas esimerkiksi valtion hommissa sulla on tietty työaika, jonka jälkeen ei kyllä kukaan kotiin soittele. Monissa valtion paikoissa lienee nykyisin niin, että ylityöt halutaan korvata nimenomaan vapaa-aikana, ei rahana.
 
oik. yo 2010
- onko opiskelu niin vaativaa kuin kuvittelit? Opiskelitko aikuisena / perheellisenä?
Paljon lukemista on, mutta se oli tiedossa jo hakiessa. Ikää 24 vuotta ja kaksi lasta löytyypi (3- ja 5-vuotiaat). Ensimmäistä puolta vuotta lukuunottamatta lapset ovat olleet kotona hoidossa, viikonloput olen ollut töissä. Hieman sumplimista siis, mutta aikalailla "tavoitetahtia" opinnot ovat sujuneet ja arvosanatkin keskitasoa. Luennoilla toki olen istunut niin vähän kuin mahdollista. Syksyllä lapset aloittavat päiväkodissa ja esikoulussa, jolloin mammakin pääsee keskittymään kunnolla opiskeluun.
- missä ajassa valmistuit / aiot valmistua?
Olen aloittanut opinnot syksyllä 2010 ja tarkoitus olisi valmistua jouluksi 2014, mutta viimeistään keväällä 2015.
- missä ammatissa toimit?
Tällä hetkellä vasta opiskelen. Nykyinen viikonlopputyö ei liity alaan.
- miten koet naisena työllistymisen alalla? Tasavertainen alalla toimiviin miehiin nähden?
Uskon, että töitä löytyy, vaikka tosin muutto etelään voi olla pakollinen, mikäli täältä pohjoisemmasta ei löydy töitä. Tämän en usko olevan sukupuolesta kuitenkaan kiinni.
- miten pystyt yhdistämään perhe-elämän juristin ammattiin? Ylitöitä?
Tämä jää nähtäväksi. Itse toivon löytäväni työn ainakin aluksi julkiselta puolelta.
 

Yhteistyössä