Onko teidän vanhemmat vahtineet teitä silmä kovana, kun olette olleet lapsena rannalla?

  • Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Mun ei ainakaan ole. Äiti inhoaa vettä ja otti aina rannalla aurinkoa, kun mä ja pikkuveli uiskenneltiin. Tosin ei me mitään 4-vuotiaita oltu, ennemminkin 8 ja 10 tai sitä luokkaa. Mä en kylläkään edes sukellellut, en ole koskaan tykännyt siitä (enkä osannutkaan), ja koska uimataitonikaan ei ole huippuluokkaa ja olin aika arka lapsi, niin en uskaltanut mennä niin syvään veteen ettei jalat ylettyis enää pohjaan.

Mietin vaan, että onko muka kaikkien muitten vanhemmat vahtineet muksujaan herkeämättä? Luulenpa että ei, mä ainakin olen kaverini kanssa käynyt kahdestaan uimassa n. 11-vuotiaasta asti, ja aina siellä oli paikalla muitakin koulukavereita, eikä todellakaan vanhempiensa kanssa. Eikä ollu edes kännyköitä keksitty ;)
 
Äiti on vahtinut aina. Kiitos hänelle siitä.. Asuimme joen rannassa.

Siinä naapurissa asuu perhe, jossa kuusi lasta ja ovat saaneet n. 3-vuotiaasta olla yksin rannassa. Yksi meinasi hukkua, mutta isoveli pelasti.
 
me ollaan kouluikäisistä (sitte ku ollaan hyvin osattu uida) käyty veljemme kanssa fillareilla rannalla. kerran on äiti tullu perässä, kun paloautoja lähti järvelle päin pillit soiden. muuten ollaan kyllä oltu rannalla monta kertaa päivässä ihan keskenämme. =)
 
Mitenhän sitä on tosiaan hengissä?
Yksin käytiin uimassa noin 9-vuotiaasta asti, tai siis minä 9v ja veli 7v. Äkkijyrkkä joki, missä ei edes teoriassa ollut ohikulkijoita tms. joilta pyytää apua. Ei kännyköitä, ei mitään.
 
Turkilmas
Ei todellakaan. Me muutettiin joen viereen kun mä olin 7-vuotias ja siitä lähtien kävin yksin uimassa tuossa joessa. Se oli mielettömän äkkisyvä, kovavirtainen ja pyörteitä täynnä, mutta siellä mä kuitenkin polskuttelin.

En tiedä onko äitini valvonut mun uimista ennen tuota, en muista edes sitä milloin ja missä olen oppinut uimaan.
 
ei meillä aikuista ole kouluikäisinä ainakaan olla mukana. ja lisäksi asuttiin lähellä voimalaitosta.
itse olin 8vuotias, sisko 11v kun oltiin saman ikäisten kavereiden kanssa uimassa, pikkuveli joka oli 4-5v oli mukana rannalla ja tippui laiturilta ja meinasi hukkua, saatiin onneksi ylös sieltä.
Meillä tuo 11v ei saa edes mennä rannalle ilman aikuista puhumattakaan pienemmistä.
 
mää vaan
juu, äiti oli ihan vauhko aina rannlla. ekan kerran sain lähteä rannalle kaverin (11v.) ja sen ison veljen (17v.) kanssa kun olin 10v. ja kaverin veljen kaveri oli siellä rannalla rantavahtina! Nyt itse huomaan panikoivani lasten kanssa rannalla ollessa.
 
niin ja en muista yhtäkään läheltäpiti-tilannetta ees olleen, kaitpa me osattiin sitten uida niin hyvin. en muista missä iässä olen oppinut uimaan, mutta tosi nuorena. ihan pienestä asti ollaan äidin kanssa paljon käyty uimassa.
 
vieras
Lammenrannalla asuttiin ja about siitä kun kouluun mentiin niin sisarusten kanssa siellä porukalla kyllä muistaakseni oltiin no osattiin uida jo kaikki mutta silti meno oli kyllä välillä aika hurjaa :(
 
Eivät vahtineet. Viisivuotiaana olin kuulemma Kalajoella humpsahtanut/ kaatunut ja (muistaakseni) isoveljeni oli käynyt nostamassa minut pois. Alle kouluikäisenä kävi myös niin, että kaverien kanssa leikkiessä tipahdin laiturilta ja muistan selvästi kuinka yksi poika meni ihan paniikkiin ja juoksi hakemaan apua ja toinen (minua nuorempi) poika sai jotenkin nostettua minut ylös.. Tämä jälkimmäinen jäi mieleeni hurjan selvästi, koska itsekin säikähdin ja tajusin vajoavani veden alle. Kerran myös leirillä ollessani ranta loppui kesken ja muistan että olin pulassa, tällä kertaa tosin pääsin itse pois.

Opin kyllä uimaan kouluiässä ja vietin monta mukavaa päivää rannalla myös ilman vanhempia. Hypittiin ja uitiin monta tuntia keskenään. =)
 
Äiti on valvonut, mutta isä ei. Sen seurauksena meinasi pikkuveljemme hukkua mökillä :( siellä kun oltiin isän kanssa.
En tiedä johtuuko tästä, mutta olen äärimmäisen tarkka lasten kanssa rannalla enkä päästä pienempiä edes muiden vahdittavaksi. Muistan vaan vieläkin veljen ilmeen siellä vedenalla, seisottiin siskon kanssa laiturilla ja veli vajosi veden alle siinä vieressä.'
Painajaisia tästä oon nähny vielä aikuisenakin.
 
nanna
Ovat vahtineet silmäkovana. Isä oli aina mukana ja äitikin vahti rannalta (ei tykkää uimisesta). Yläaste ikäisinä ollaan saatu mennä kahdestaan pikkusiskon kanssa uimaan ja luotettu että pidetään toisistamme huolta.
 
vieras
No ei ole vahtinu. Mä sit meinasinkin hukkua 6 vuotiaana. Hyppäsin laiturilta 3 m syvään järveen uimataidottomana, uimarengas livahti päältäni. Siinä räpiköin, muistan sen aivan tarkasti, kuinka pääsin pintaan ja sit taas menin veden alle. Siskoni 9v ui monen muun uimataitoisen kaa siinä lähistöllä ja leikki, yhtäkkiä huomas, että mä painun veden alle, tulen pintaan ja taas veden alle. Sit en enää tullu ylös. Mun sisko sai mut viime hetkillä ylös. Muistan kuinka mä takerruin siihen ihan hulluna. Mä muistan ku sisko huusi, että älä tarraa kaulaan tai hän meinaa mennä pohjaan. Päästiin just just laiturille.

Vanhemmat oli kaupassa.
 

Yhteistyössä