Onko teillä aina yllätysvieraille tarjottavaa? Jos on niin mitä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen :D Meillä ei syödä pullaa, keksiä ja piirakoita ym. muuten kuin silloin kun on vieraita, ja jääkaappipakastimen pakastin alkaa muutenkin jo käydä meille liian pieneksi, niin sinne ei viitsi jemmata mitään pullapusseja tilaa viemään. Keksipakettia pidän yleensä varalla ja voin laittaa vaikka voileipiä yllätysvieraille, mutta sen kummempaa meillä ei ole, ellei vieraat ilmoita etukäteen että ovat tulossa.
 
"riina"
Nykyään käy niin harvoin yllätysvieraita, etten viitsi pitää yleensä varalla mitään. Sorrun kuitenkin herkkuihin jossain vaiheessa itse. Ja jos yllätysvieras tulee oikein huonoon aikaan, voi olla, ettei ole edes leipää tarjolla...
 
Aina on jotain leipomuksia pakkasessa, tällä hetkellä sieltä löytyy kaksi pussia hillomunkkeja, kolmasosa pellillistä omenapiirasta ja tiikerikakku. Aina, kun leivon niin pistän vähän pakkaseenkin vierasvaraksi.
 
hohhoijaa hanki elämä
Ei meillä juuri käy yllätysvieraita. Omat aikuiset lapset perheineen laukkaavat pitkin viikkoa sisään ja ulos, ja niiden varalta pitää aina olla jonkinlainen valmiusvarasto sapuskaa ja muuta pakastimessa ja kaapeissa. Jos sitten joku ns. yllätysvieras on tullut, niin kai se on mennyt huomaamatta niillä samoilla sapuskoilla.
 
pullapöksy
En pidä yllätysvieraista ja sen tietävät muutkin. Miehen suku, joka on korvesta kotoisin, harrasti sitä aikanaan ja loukkaantuivat joka kerta, jos ei ollut laittaa mitään pöytään. Lopulta oppivat ilmoittamaan ajoissa.

Vieraanvarainen pitää olla, mutta talo elää tavallaan. Yllätysvieraiden täytyy tajuta, ettei heitä varten ole varauduttu.
 
mnjaah
On mulla yleensä jotain itseleivottua pullaa tai piirakkaa pakkaiseissa.
Ja jos vieraat ilmoittavat tulosta edes puoli tuntia aikaisemmin, niin äkkiä nyt jonkun piirakan pyöräyttää :) Olenkin tunnettu siitä, että meillä on aina pöytä koreana vieraille.
 
Meillä onneksi harvemmin käy yllätysvieraita, mutta ei välttämättä olisi mitään makeaa tarjolle. Nyt on pakastimessa vaniljajäätelöä ja hedelmälautasella hedelmiä, niistä saisi äkkiä jotain. Keksejä ei ole, eikä leivonnaisia missään. Suolapähkinöitä on :D

Olen tehnyt sitten leipää kun joku on tullut, laittanut päälle salaattia, juustoa, kinkkua - mitä nyt jääkaapissa sattuu olemaan. Yleensä meillä on salaattiaineksia, että vieraat saa vaikka leipää ja salaattia. Jonkun kääretortun nyt tekee siinä samalla kun vieraat syö, mutta en jaksa enkä viitsi. Yllätysvieraan pitäisi kyllä itse huolehtia vehnäsistä.
 
tuttuja vieraita
Ei pidetä yleensä mitään vierasvarastoja ja harvemmin sattuu makeaa olemaan silloin kun joku pöllähtää tulla. Voileipää olen laitellut kahvin kanssa sitten esille tai tarjonnut ruuan jos on siihen aikaan sattunut tulemaan. Joskus on käynyt niinkin, että ei ole ollut kahviin edes maitoa antaa kun ei ole kaupassa tullut käytyä, mutta eipä ole sen kummemmin nolottanut kun yllättäen on kerta tultu. Yleensä nämä yllättäjät tuovat jonkun makeispussin tai jotain mukanaan jota voi kahvilla tarjota.
 
Eipä meillä ole juurikaan mitään tarjottavaa. Silloin tällöin, noin 4 kertaa vuodessa leivon pullaa ja silloin laitan sitä vierasvaroiksi pakkaseen. Mutta sitten ku pullat loppuu, niin ne loppuu. Keksejä ei meillä aikuiset syö, lapsille löytyy kylläkin aina muumikeksiä ja gluteenittomia keksejä.

Meillä ei kyllä muita yllätysvieraita käykään ku mun isä tai sisko, ja niille kelpaa "kaljupääkahvit".
 
Minäkään en pidä yllätysvieraista, mutta harvemmin niitä tuleekaan. Anoppi pöllähtää joskus ilmoittamatta, mutta nykyään on jopa soittanut monesti, kai se on aistinut etten pidä yllätysvierailuista. Meillä vaan ei lähikauppoja ole ja lähimmässä käyntiin menee tunti ainakin niin ei sitä lähdetä jos joku soittaa voiko puolen tunnin päästä tulla, mutta sekin on kiva että ilmoittaa ees sen verta etukäteen niin ehtii vähän raivata pöytää tai leluja ;)
 
"vieras"
Kaapeista ei yleensä löydy mitään herkkuja varmuuden vuoksi. Jos niitä sinne tässä tarkoituksessa ostetaan, tulee ne syötyä vaikkei vieraita kävisikään. Yleensä kaapeista löytyy jonkinlaisia leipomistarvikkeita, joten kaipa sitä jotain ehtisi tehdä jos yllärivieraita ilmeistyisi. Todennäköisesti multa menis pasmat niin sekaisin, jos joku ilmestyisi yhtäkkiä ovelle, etten mitään sais kuitenkaan tehtyä.

Onneksi kukaan ystävistä ei harrasta näitä totaaliylläreitä eli ilmesty vaan ovelle. Kyläilystä yleensä sovitaan vähintäänkin pari tuntia ennen.
 
lucifer
pakkasesta löytyy pullaa, kääretorttua, raakapakaste piirakoita, kakkuja, marjapiirakkaa. ja aina löytyy raaka-aineet nopeisiin suolaisiin piirakoihin jotka saa valmistettua kahvia keitellessä ja rupatellessa.ja marjapiirakoita on samoin nopea pyöräyttää.

meillä on harvase päivä "vieraita" joten kahvileipää ja suolaista menee, onneksi kävijät osaa ite etsiä pakastimista ja keittää kahvinsa niin ei tarvi passata kaikkia.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nyt olis yllätysvieraille tarjottavaa, kun olen ollut herkkulakossa. Eikä tietenkään ketään tule silloin. Muuten meillä ei säily mitkään vierasvarat paria päivää kauempaa. :ashamed: Meillä ei kyllä käy yllätysvieraita, kun kaikki tietää, etten mä tykkää siitä. Tai tietävät jo tuoda jotain tullessaan, jos kuitenkin yllättäen poikkeavat. :D
 
"vieras"
Meillä ei avata ovea yllätysvieraille ollenkaan, joten ei ole tarvetta pitää herkkuvarastoja varuilta vieraita varten. Mielestäni on sopimatonta mennä rimputtelemaan ihmisten ovikelloa jos ei vaivaudu ilmoittamaan tulostaan, kaikilla on kuitenkin nykyään kännykät. Kyläilyt sovitaan aina etukäteen, joten ehdin varautua vieraiden tuloon niin siivoamalla kuin laittamalla pöydän koreaksi. Meillä ei ole oikeastaan koskaan kaapeissa herkkuja omalle porukalle, koska ne eivät kauaa säilyisi. Jos jotain hyvää laitetaan, se syödään kerralla pois.
 

Yhteistyössä