Onko teillä todettu kromosomeissa vikaa? Miten tutkittu?

Yhä enemmän tämä ajatus pyörii päässä. Johtuuko meidän ongelmat kromosomeista?

Ikää meillä on molemmilla yli 35-vuotta. Mulla on entisen mieheni kanssa kaksi tervettä lasta 10 vuoden takaa. Nykyisen mieheni kanssa ollaan yritetty yhteistä lasta (miehelleni ensimmäistä) 1,5 vuotta. Ensimmäinen raskaus alkoi heti, mutta nt-ultrassa kuulimme huonoja uutisia. Keskeytettiin raskaus kromosomivian vuoksi. Sen jälkeen aloitettiin heti uusi yritys. Vuoden hartaan yrityksen jälkeen vihdoin testiin tuli haamu, joka alkoi vuotaa pois seuraavana päivänä.

Ollaan jonossa IVF hoitoihin kunnalliseen sairaalaan. Yksityisellä on jo tutkittu lapsettomuuden syitä, mutta mitään niistä ei selvinnyt. Myöskään hormonihoidoista (clomifen + lugesteron) ei tullut toivottua plussaa.

Luin netistä, että on mahdollista tehdä kromosomi testejä IVF hoidoissa saaduille alkioille. Onko jollekin tehty tälläinen hoito? Tehdäänkö näitä myös kunnallisella puolella? Pelottaa kauheasti lähteä hoitoihin, jos kromosomeja ei tutkita. En todellakaan haluaisi kokea keskeytystä enää. Se oli hirveää!

Toisaalta vauvakuume on valtava ja ollaan valmiita lähes mihin vain saadaksemme vihdoin lapsen. Olisi ihanaa kuulla muiden kokemuksia näistä asioista. Tuntuu, etten kuulu oikein mihinkään listaan täällä. En ole lapseton mutta toisaalta en ole myöskään samassa tilanteessa kuin useimmat tuolla vauvakuume puolellakaan. Laittakaa viestiä vaikka yksärinä, jos ette halua täällä julkisesti puhua näistä kipeistä asioista.
 
Hei Barbamama!

Onko miehesi siittiöiden kromosomit tutkittu? Tavallisessa spermatestissä ne eivät välttämättä näy.. ainakin Felicitas tekee tarkemmat analyysit, maksaa muistaakseni about 250 euroa..
 
Sharlin: Ei ole tutkittu. Tehtiin vain se normi spermatesti ja sen tulokset olivat erinomaiset määrän ja liikkuvuuden suhteen. Ei meille edes ehdotettu kromosomi testejä vaikka tiesivät meidän taustan.

Meillä on tosiaan ihan kohta aika kunnalliseen sairaalaan ensimmäiselle käynnille. Koitan puhua siellä, että testaisivat nämä jutut. En vain oikein tiedä miten siellä suhtaudutaan. Pelkään hiukan sitäkin, etteivät ota meitä ollenkaan hoitoihin, kun raskaus alkoi nyt luomusti vaikka menikin heti kesken. Nyt on taas hirveä ahdistus päällä, ettei tämä onnistu ikinä. Keskenmeno tapahtui siis eilen :'(

Yksityiselle tietysti pääsisi kaikkiin tutkimuksiin ja hoitoihin, mutta siihen ei meidän rahat riitä.
 
Olen kärsinyt lapsettomuudesta yli 8 vuotta. Entisen miehen kanssa yriteltiin 5v,ei alettua tutkia tms.
Nykyisen kanssa mennyt jotakuinkin 1,5 vuotta. Viime vuonna tulin raskaaksi clomeilla,oli kemiallinen kaiketi kun vuoteli pois jo muutaman päivän kuluttua :(. Tulin toisen kerran raskaaksi clomeilla samana vuonna syksyllä,sekin meni kesken.

Oltiin jo kunnallisella jonoissa ja lääkäri päätti sitten että tutkitaan kromosomit. Ne oovat kuulemma normaalit tutkimukset kun aletaan tutkia keskenmenojen syitä. Yleensä vasta kolmen km:n jälkeen aletaan tutkia,mutta kun mulla on mennyt jo vuosia muutenkin niin lääkäri päätti että tutkitaan nyt kuitenkin.

Minulta ja mieheltä otetiin verikokeet ihan sairaalan labrassa. Vastauksissa meni n. 1kk. Kokeista selvisi että minulla on ns. harmaa alue toisessa x-kromosomissa,eli olen olen fragile x- kantaja :( Tämä tuli niin yllärinä,että kyllä se järkytti! Raskaaksi tulo muutenki tosi hankalaa ja sit vielä tämä!
Fragile x on siis yksi kehitysvammaisuuden "muoto" ja yleensä poika-lapselle tulee. Tyttö voi olla kantaja kuten mä. Tämä on niin outoo,ei meidän suvussa ole kehitysvammaisia.
Ollaan IVF menossa,eli huomenna punktio ja ke siirto jos munasolu hedelmöityy.
Meillä vain 2 follia ja lääkäri sanoi että frax voi vaikuttaa munasoluihin ja niiden määrään..

Eli keskenmenojen jälkeen tutkitaan kromosomit,mutta voit varmasti pyytää niitä testejä jos mieltäsi painaa. Voimia teille!
 
Kiitos kaikille viesteistä! Helpotti tosi paljon =)

Muistankin Tipetsu tapauksesi, kun aikoinaan kirjoiteltiin tuolla keskenmenon jälkeen kuumeilevissa samaan aikaan. En vaan yhtään muistanut miten ne kokeet tehtiin. Siis ihan normi verikokeet? Ihme juttu, ettei näitä ole vielä testattu meiltä :O
 
Barbamama35: Löysin sattumalta sun kysymyksen täältä. Perusoletus kohdallanne varmaankin se ettei sinulla ainakaan vikaa ole koska olet jo kaksi tervettä lasta saanut. Voisi olettaa, jos jotakin olisi, se löytyisi miehen kromosomeista, mikäli miehelläsi ei entisestään omia lapsia ole. Meille sanottiin että miehen siittiöt voivat myös muuttua, vaikka se olisi joskus ihan hyvänlaatuista kromosomeiltaan ollutkin. Siittiöihin voi tulla esim. liiallista DNA:n hajoamista, joka saattaa aiheuttaa huonolaatuisia alkioita jotka eivät jakaudu normaalisti. Tällaisen perusDNAtestin voi teetättää yksityisellä hintaan 180€. Lääkärimme sanoi että yleisesti tällaiseen testiin on syytä vasta jos useampi IVF hoito epäonnistunut, ei lapsia ollenkaan ennestään tms. Olemme itse samassa tilanteessa kun ei tulosta synny, jossain on oltava suurempi syy kuin vain sattumaa.:|
 
Ihan lyhyesti vaan. En jaksanut lukea kaikkia viestejä, joten sori jos tulee toistoa:

Kromosomit tutkitaan yleensä verinäytteestä. Ainakin yksityiseltä puolelta voi pyytää lähetteen tutkimukseen. Jos omalla klinikalla ei tehdä näitä tutkimuksia, niin lähettävät verinäytteen sellaiseen laboratorioon, jossa tutkimus voidaan tehdä.

Siittiöille taas voidaan tehdä siittiöiden fragmentaatiotesti. Testillä pystytään tutkimaan siittiöiden DNA:n pilkkoutumista.

Alkiodiagnostiikalla voidaan tutkia yksittäisen alkion kromosomit ja karsia ns. epätoivotut alkiot pois ja valita alkionsiirtoon terveet yksilöt. Alkiodiagnostiikkaa tehdään ainakin yksityisellä puolella (saatetaan tehdä julkisellakin - en osaa sanoa). Arvelisin, että yksityisellä puolella alkiodiagnostiikka ei ole kovin halpaa. Saa varautua rahanmenoon...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä