Onko teistä työttömyys vain ihmisen oma vika?

  • Viestiketjun aloittaja Out
  • Ensimmäinen viesti
Out
Mikä on kansan yleinen mielipide tästä? Jos korkeasti koulutettu ihminen joutuu lomautuksen kautta työttömäksi, niin onko se oma vika? Ja näinä aikoina kun massairtisanotaan, niin onko oma vika jos ei löydä uutta työtä? Ja jos hakee sellaisiakin töitä, joihin on ylikoulutuettu ja ylikokenut, eikä pääse edes haastatteluun, sekin oma vika? Että ranteet auki vaan?
 
ärrh
no totta mooses! niinkuin kaikki muukin osattomuus on oma vika, koska ihminen voi kerran tappaa ittensä eikä sitä tee, niin on siis omaa syytään riesana. jotenkin näin taitaa joillakin aatos entää.
 
"xxx"
Lomautuksesta johtuva työttömyys on tietysti ymmärrettävää. Tosin siitäkin on jollain aikataululla päästävä yli. Monesta muusta työttömyystapauksesta voi kuitenkin sanoa, että työttömyys on ihmisestä itsestäkin osittain kiinni, ei vain olosuhetista. Tässä maassa on mahdollisuudet kouluttautua pitkälle ja mahdollisuudet kouluttautua aloille, joilla töitä on. Jos kouluttautuu marginaalialoille jossa paljon tunkua mutta vähän töitä, on se tietoinen valinta ihmiseltä valita riski joutua työttömäksi kovassa kilpailussa. Itse olen kouluttautunut pitkälle, ottanut vastaa niin pätkä kuin alempia tehtäviä, hankkinut kynsin ja hampain kansainvälistä kokemusta ja saanutkin paikkani työelämästä ilman työttömyyttä. Mutta siihen on pitänyt tehdä hitosti hommia kuin vain istua koulun penkillä hankkimassa se koulutus. Jos joskus tuken lomautetuksi ei auta kuin nousta suosta ja löytää taas toinen paikka.
 
Out
Eli vastoin tahtoani olisi etsittävä toinen ala. Taas uuden ammatin hankkiminen ei ole tahtotilani. En ole päässyt edes niille kursseille, mille olen hakenut. Eipä ihme, että itsemurha on päivitäin mielessä, kun yleisesti ollaan sitä mieltä, että oma vika.
 
v
Ei todellakaan ole oma vika. Nykyään vaaditaan työntekijöiltä mahdottomia, mikään ei tunnu riittävän. Meiläkin on töissä useampi paikka avoinna, koska vaatimukset ovat mielettömiä. Toisaalta talon sisältä saatetaan palkataan tehtävään joku, jolla ei kyseiseen työhön mitään koulutusta. En ymmärrä työpolitiikkaa.
 
jus
Eihän se oma vika ole. Mutta paikalleenkaan ei kannata jäädä junnaamaan. Moneen työhön voi olla ylikoulutettu, mutta mihinkään koulutukseen ei. Voi hankkia sitä allemmankin tasoista koulutusta ja sieltä kautta hakea uutta tuulta uralle. Se toki monasti meinaa palkan alennusta, mutta ei ainakaan lepää laakereillaan.h
 
...
Lyhytaikainen työttömyys ei useinkaan ole työttömän oma vika, mutta pitkäaikainen työttömyys kyllä pääsääntöisesti on. Jos ei omalta alalta löydy töitä, niin ei auta kun etsiä muualta tai tehdä väliajalla jotain vähän vaatimattomampia hommia.
 
...
[QUOTE="joo";23119755]mieheni on hakenut kuuteenkymmeneen alaansa vastaavaan työpaikkaan(2kk sisällä),mutta vielä ei ole tärpännyt.[/QUOTE]

Ei tuo ole edes mitenkään erityisen paljon, ainakaan jos kyse jostain vähänkään suositusta alasta ja esim. Helsingissä hakee.
 
Joskus on.

Silloin, kun välttelee töihin joutumista kaikin keinoin, ja töihin/kurssille jouduttuaan kiemurtelee sieltä pois jollain keinolla.

Ja silloinkin tavallaan, jos oma ala tai paikkakunta ei työllistä, mutta ei ole halua kouluttautua alalle joka työllistäisi, tehdä toisen alan töitä, tai vaihtaa paikkakuntaa.
 
Joskus on.

Silloin, kun välttelee töihin joutumista kaikin keinoin, ja töihin/kurssille jouduttuaan kiemurtelee sieltä pois jollain keinolla.

Ja silloinkin tavallaan, jos oma ala tai paikkakunta ei työllistä, mutta ei ole halua kouluttautua alalle joka työllistäisi, tehdä toisen alan töitä, tai vaihtaa paikkakuntaa.
Tässäpä ne kiteytyi omatkin mietteet.
 
epäilenpä
Eihän se oma vika ole. Mutta paikalleenkaan ei kannata jäädä junnaamaan. Moneen työhön voi olla ylikoulutettu, mutta mihinkään koulutukseen ei. Voi hankkia sitä allemmankin tasoista koulutusta ja sieltä kautta hakea uutta tuulta uralle. Se toki monasti meinaa palkan alennusta, mutta ei ainakaan lepää laakereillaan.h
Ootko nyt ihan varma? Tässä maassa tilanne on se, että ihminen joka opettaa jotain alaa yliopistossa, ei ole pätevä opettamaan samaa lukiossa. Asiassa on ehkä hyviäkin puolia, mutta ongelmaksi tulee sitten se, että ylikoulutettujen on vaikea sijoittua omalle tai lähialalleen alemmille tasoille. Se tarkoittaa sitä, että seuraavaksi he istuvat kursseilla, joiden puutteista voisivat järjestää vetäjälle opetuskurssin. Ja vastaavasti käytännön töistä vuosikymmeniä tehneet ihmiset joutuvat oman ammattitaitonsa kannalta alkeita opiskelemaan.

Kyllä se vaan on niin, että on ainakin joitakin ihmisiä joille mikä tahansa koulutus ei sovellu. On erikoista, että alemmantasoisiin töihin on ylikoulutettu, mutta omalta kannaltaan alkeiskurssille ei. Tilannehan on sitten ehkä toinen, jos todellakin saa valita koulutuksensa ihan ite.
 
??
[QUOTE="joo";23119755]mieheni on hakenut kuuteenkymmeneen alaansa vastaavaan työpaikkaan(2kk sisällä),mutta vielä ei ole tärpännyt.[/QUOTE]

Kannattaisiko hakea työtä johon on realistista päästä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja epäilenpä;23119818:
Ootko nyt ihan varma? Tässä maassa tilanne on se, että ihminen joka opettaa jotain alaa yliopistossa, ei ole pätevä opettamaan samaa lukiossa. Asiassa on ehkä hyviäkin puolia, mutta ongelmaksi tulee sitten se, että ylikoulutettujen on vaikea sijoittua omalle tai lähialalleen alemmille tasoille. Se tarkoittaa sitä, että seuraavaksi he istuvat kursseilla, joiden puutteista voisivat järjestää vetäjälle opetuskurssin. Ja vastaavasti käytännön töistä vuosikymmeniä tehneet ihmiset joutuvat oman ammattitaitonsa kannalta alkeita opiskelemaan.

Kyllä se vaan on niin, että on ainakin joitakin ihmisiä joille mikä tahansa koulutus ei sovellu. On erikoista, että alemmantasoisiin töihin on ylikoulutettu, mutta omalta kannaltaan alkeiskurssille ei. Tilannehan on sitten ehkä toinen, jos todellakin saa valita koulutuksensa ihan ite.
Olisi jännä tietää miten moni prosentti Suomen pitkäaikaistyöttömistä on hyvinkin korkealle koulutettuja ja työttömiä juurikin sen takia.
 
"vieras"
Ei tuo ole edes mitenkään erityisen paljon, ainakaan jos kyse jostain vähänkään suositusta alasta ja esim. Helsingissä hakee.
no ei valitettavasti ole.

mä hain kymmeniä paikkoja enkä saanut useampaan kuukauteen niistä yhtäkään. jostain syystä palkkaavat mieluummin maahanmuuttajia, ehkä siksi että heitä on helpompi kusettaa ja teettää laittomia työputkia ja jättää maksamatta lisiä jne :|
 
Saraldo
Joskus on.

Silloin, kun välttelee töihin joutumista kaikin keinoin, ja töihin/kurssille jouduttuaan kiemurtelee sieltä pois jollain keinolla.

Ja silloinkin tavallaan, jos oma ala tai paikkakunta ei työllistä, mutta ei ole halua kouluttautua alalle joka työllistäisi, tehdä toisen alan töitä, tai vaihtaa paikkakuntaa.
Muuten samaa mieltä, paitsi tuon paikkakunnan suhteen. Jos mun mies saisi töitä vaikkapa Helsingistä, se tarkoittaisi sitä, että meidän perhe hajoaisi aina ma-pe. Sillä mä en lähtisi täältä kirveelläkään, en edes toisen työn perässä. Mulla on täällä oma työ ja elämä, en olisi valmis uhraamaan niitä miehen työn takia. Jos olisi kyse todella hyväpalkkaisesta työstä ja suurinpiirtein ainoasta mahdollisuudesta, niin suostuisin tuohon viikot yksinhuoltajana -kuvioon. Muuten en.
 
tt
Minä olen alalla jolla opiskeluja aloittaessani mainostettiin olevan työvoimapula ja suurimmalla työnantajalla eläköitymäss satoja ihmisiä seuraavan kymmenen vuoden sisällä. No eipä niitä töitä sitten olekaan, kiitos nihkeän byrokratian ja eläkeikäisten haluttomuuden jäädä eläkkeelle. Olen eräänlaisella marginaalialalla, meillä on oltava tarkkaan rajattu koulutus, joten sinällään tunkua ei ole, mutta valtio kiristää meidän tehtäviä koko ajan, niin ettei uusia voi palkata. Organisaation rekrytointipolitiikka on, että ensin neljä vuotta määräaikaisena putkeen (aloitat siis alusta, jos olet hetken työttömänä puhumattakaan äitiyslomasta) ennen kuin vakinaistetaan. Samaan aikaan omassa 100 henkilön toimipisteessä on kymmenkunta henkilöä jotka saisivat jäädä eläkkeelle joko tänä vuonna tai olisivat jo saaneet jäädä, heistä yksi on ilmoittanut jäävänsä eläkkeelle, toiset aikovat odottaa että on pakko (meillä on ihan se normaali 63 vuoden eläkeikä kuitenkin 68 asti saa jatkaa). Olen jäämässä äitiyslomalle, eli joo tavalaan on oma syyni että jään työttömäksi, kun en siirrä lastenhankintaa kahdella tai kolmella vuodella, mutta nyt on alettu puhua organisaatiomuutoksesta, joten minut irtisanottaisiin joka tapauksessa ensivuonna.

Opiskeluja olen mittinyt kovasti, mutta en ole vielä keksinyt alaa, jolla niitä töitä ihan taatusti olisi, tuttavapiirissä kun on todella monen alan ammattilaisia ja kaikki valittavat kuinka työpaikat ovat kivenalla ja jos töitä on, niin oikeuksia poljetaan.
 
"Hei"
Tunnen ja olen nähnyt montakin, jonka omaa syytä on työttömyys. Voidaan yrittää kurssilta kurssille, marista, narista, vaatia erikoisoikeuksia, eikä tehdä töitä kunnolla. Työssäoppimmispaikoistakin viitsitään narista, eikä haluta tehdä kunnon työtä, saati koko päivää. En ihmettele, jos ei työnantaja halua palkata. Olen seurannut sivusta tätä ja kauhistuttaa, mihinkä ollaan menossa.
 
Saraldo
Kenen vika se työttömyys on jollei työttömän?
Moni joutuu työttömäksi olosuhteiden vuoksi, ei oma syytään. Jos esimerkiksi firma menee konkurssiin, työntekijöille joudutaan antamaan lopputili. Onko se silloin työttömän vika, että on työtön? Tai jos porukkaa vähennetään ja viimeksi tulleet saavat lähteä, onko se silloin työttömäksi jäävän vika?
 
???
Moni joutuu työttömäksi olosuhteiden vuoksi, ei oma syytään. Jos esimerkiksi firma menee konkurssiin, työntekijöille joudutaan antamaan lopputili. Onko se silloin työttömän vika, että on työtön? Tai jos porukkaa vähennetään ja viimeksi tulleet saavat lähteä, onko se silloin työttömäksi jäävän vika?
Ymmärrätkö mikä ero on työttömäksi jäämisellä tai olla työttömyydellä?
 
Olen varma että työttömyys ei useimmissa tapauksissa johdu hakijan huonoista työtaidoista tai -tiedoista, huonoista työnhakuosaamisesta tai laiskuudesta.

Työttömyys saattaa johtua esim. suhteiden puuttumisesta, lasketaanko tämä ap:n kysymykseen viitaten myös omaksi viaksi?
 
lähäri joka pesee myös pyllyjä
Siinä mielessä se on oma vika, kun esim. hoitoala tarvii väkeä pilvin pimein, mutta monia ei kiinnosta lähteä pyllyjä pesemään. Varsinkin korkeasti koulutetut eivät katso arvolleen sopivaksi lähteä ns. paskaduuniin ja jäävät mieluummin kotiin kaivelemaan sitä omaa persettään.
 
Saraldo
Ymmärrätkö mikä ero on työttömäksi jäämisellä tai olla työttömyydellä?
Olla työttömyys? Mä ymmärrän kyllä mikä ero on siinä, että jää työttömäksi tai että on jo työtön. Yhtä kaikki, työttömyys ei aina ole työttömän vika. Tai siis työttömyyttähän ei olisi ihan ilman työttömiä, mutta työttömäksi jääminen ei läheskään aina ole sen työttömäksi jääneen syytä.

Selkiskö?
 

Yhteistyössä