Onko töihin mentävä?

Onko töihin mentävä jos joku töissä sairastuu ja sinulla on vapaapäivä? Vai voiko tosiaan sanoa "ei minä en tule, minulla on muuta" minulle tehtiin näin ja mietin että onko se tosiaan oikein. Tulin kesken päivän sairaaksi, jouduin olemaan loppuun saakka
 
väärin oli, että sinä sairaana teit päivän työt loppuun. vapaapäivänä ei ole pakko tulla töihin,jos ei ole mitään päivystysvuoroakaan päällä.
korjatkaa minua, jos olen ihan mettässä :D
 
"vieras"
Mulle saattaa osastonhoitaja soittaa ja kysyä onnistuuko töihin meneminen.
Jos en pääse menemään niin se on sitten ok.
Sairaana meillä ei kuitenkaan töissä olla.
 
"vieras"
Munkaan mielestä vapaapvänä ei ole pakko tulla ja siitä pitäisi saada enemmän palkkaa jos tulee. Ei kyllä sinunkaan olisi tarvinnut sairaana töihin jäädä. Olisit lähtenyt kotiin. Tämmöiset on työnantajan ongelmia ei työntekijän..
 
Tottatosiaan
Vapaapäivä on vapaapäivä. Jos menee töihin, niin sittenhän se on ylityötä. Jos sä tulet sairaaksi, se on työnantajan ongelma hoitaa joku tekemään vuoro pois, ei sun.
 
niin. Meillä on vaan sellanen tilanne että on paljon porukkaa lomalla ja on hankala saada tuuraamaan.
Eli voinko siis itsekkin jatkossa tehdä niin että kun mulle soitetaan "pääsetkö töihin "sanna" on sairaana?" "Ei en pääse."

tosin tää muuttuu siinä vaiheessa ehkä moraalikysymykseks... tietää että firman homma kusee jos työntekijälle ei saada korvaajaa
 
Vapaapäivä on vapaapäivä. Jos menee töihin, niin sittenhän se on ylityötä. Jos sä tulet sairaaksi, se on työnantajan ongelma hoitaa joku tekemään vuoro pois, ei sun.
me ei kyllä saada sitä ylityönä. Jos joku on saikulla ja soitetaan että tule töihin niin se on ihan normaali työpäivä. Tosin tunnit eivät ylitä 37h kun myyjällä on niin huonot tunnit. Eli jos haet tässä takaa sitä että teet esim ma-pe 37h joka on max ja tulet töihin ylimääräisenä päivänä niin työ menee "ylitunneiksi" mutta tosiaan itellä on niin pienet tunnit.
 
niin. Meillä on vaan sellanen tilanne että on paljon porukkaa lomalla ja on hankala saada tuuraamaan.
Eli voinko siis itsekkin jatkossa tehdä niin että kun mulle soitetaan "pääsetkö töihin "sanna" on sairaana?" "Ei en pääse."

tosin tää muuttuu siinä vaiheessa ehkä moraalikysymykseks... tietää että firman homma kusee jos työntekijälle ei saada korvaajaa
tottakai vapaalla on oikeus sanoa, että olen vapaalle,en tule. onhan se kurjaa työnantajalle, mutta ei se ratkaisu ole sekään, että sairaat tekee sitten työt. pomon pitää palkata lisää tollasia tilanteita varten varalla olijoita.onhan noita vuokrafirmat pullollaan tekijöitä.
 
Jos olisin töissä, mihin ei voi ottaa lapsia mukaan, en voisi koskaan vapaapäivänä töihin lähteä. Ei tarvitse mitään tekosyitä olla. Luulen, että iso osa on ihan oikeasti estyneitä vapaapäivinään.
 
On työhön on mentävä, jos sinulla on voimassa oleva työsopimus ja pomo käskee.
Niinkö?

Mun mielestä vapaapäivänä voi kyllä vaikka sulkea puhelimen. Kostoksi ajattelin että teen näin :D vapaapäivänähän voi olla vaikka missä ettei pääse töihin. Tosin itse koen ton moraalisesti väärin. Poden tosi huonoa omatuntoa jos en mee kun pyydetään. eli siis vaikka ajattelen että joskus suljen puh, niin en kyllä pysty :D
 
Viimeksi muokattu:
Niinkö?

Mun mielestä vapaapäivänä voi kyllä vaikka sulkea puhelimen. Kostoksi ajattelin että teen näin :D vapaapäivänähän voi olla vaikka missä ettei pääse töihin. Tosin itse koen ton moraalisesti väärin. Poden tosi huonoa omatuntoa jos en mee kun pyydetään. eli siis vaikka ajattelen että joskus suljen puh, niin en kyllä pysty :D

Toki voi sitä joskus ajatella työnantajaa, asiakkaita ja työyhteisöä. Jos pystyy töihin menemään, niin mielestäni ei ole mikään pakko ihan omien periaatteiden mukaan olla menemättäkään. Mutta toki vapaapäivinään saa tehdä mitä haluaa, eikä tarvitse päivystää.
 
"vieras"
Tietääkseni ainakin ravintola-alalla menee niin, että vaikka toi 37.5h vkossa ei tulisikaan täyteen niin jos listaan on merkitty vp silloin ei tarvitse tulla ja jos tulee niin palkkaa pitää saada enemmän. Kesälomalla nyt ei todellakaan tarvitse töihin mennä. Silloinhan lomapvä säästyy tai se pitää saada rahana.
 
jaah
Ei ole pakko mennä vapaapäivänä töihin. Sairaana ei saa olla töissä. Vapaapäivänä _voi_ mennä töihin, jos niin molemminpuolisesti sovitaan, mutta työnteosta on saatava ylityökorvaus.
 
meillä on niin, et pomo kysyy ensi kaikilta ja jos ei vapaaehtoista ole, niin sit se "pakottaa"jonku menemään, ja jos ei vieläkään suostu, niin saa kirjallisen varotuksen. Työ historiani aikana on kerran käynyt, että on joku pakotettu töihin, muuten on aina löytyny työntekijä, joka joustaa, usein myös minä :)
 
Rollolainen
meillä on niin, et pomo kysyy ensi kaikilta ja jos ei vapaaehtoista ole, niin sit se "pakottaa"jonku menemään, ja jos ei vieläkään suostu, niin saa kirjallisen varotuksen. Työ historiani aikana on kerran käynyt, että on joku pakotettu töihin, muuten on aina löytyny työntekijä, joka joustaa, usein myös minä :)
tässä työnantaja tekee väärin. KETÄÄN EI VOI PAKOTTA YLITÖIHIN, ja varoitusta ei voi siitä anataa. Ihmisillä voi olla oikeasti tärkeitä menoja, joit aei voi siirtää, esim lääkärikäyntiä ym. täsä työnantja on nyt yrittänyt käyttää liikaa omaa valtaansa. tästä vois ottaa liittoon yhteyttä ja silloin tönantajalle tulee varoitus tai jos työntekijä irtisanotaan sen tkai että on kolme varoitusta saanut siitä että ei suostu ylitöihin voi työnantajan haastaa oikeuteen Laittomasta irtisanomisesta. YLITYÖSTÄ ON AINA OIKEUS KIELTÄYTYÄ.
 
Rollolainen
en oo kyllä ikinä saanu ylityökorvausta. Lain mukaan pitäs saada joku hätäraha jos ymmärsin oikeen. Eli siis kun hälytetään töihin.
eipä oo näkyny. hittsi monet firmat kusettaa...
kantsis pitää oikeuksistaan huolta rikä van valittaa. ei muuta kuin yhteys ensin työpaiakn luottamusmieheen jos ei auta nin styösuojeluvaltuutettuun,voi saada tkautuvasti rahat. TYÖNTEKIJÄLLÄKIN on ooikeudet, ei tyuänantaja voi määrätä mitä työntekijä tekee VAPAA-AIKANAAN ja jos vapaapäivänä hälyytetään täihin siit on maksettava lisää
 

Yhteistyössä