Onko yo todistus arvokkaampi ku amistodistus?

  • Viestiketjun aloittaja MinäÄiti
  • Ensimmäinen viesti
Chala
Yo-todistus on yhtä tyhjän kanssa.. Itse olen sellaisen joskus pakertanut eikä mitään hyötyä ole siitä ollut. Jos olisin ollut silloin fiksu, olisin mennyt amikseen, sitä kautta kun amk:kin pääsee ihan yhtälailla kuin yo-toikalla. Tyhmä minä :(
 
Ei ole. Mutta käytännössä olen huomannut, että Yo- lakkia muistetaan 'paremmin' tai helpommin.

Mulla ja siskolla oli aikoinaan yhteiset juhlat- mulla ammattiin valmistuminen, siskolla ylioppilas. Yhteiskutsu lehdessä.
Arvatkaa kumpaa noteerattiin enemmän... :snotty:
 
MinäÄiti
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
Ei ole. Mutta käytännössä olen huomannut, että Yo- lakkia muistetaan 'paremmin' tai helpommin.

Mulla ja siskolla oli aikoinaan yhteiset juhlat- mulla ammattiin valmistuminen, siskolla ylioppilas. Yhteiskutsu lehdessä.
Arvatkaa kumpaa noteerattiin enemmän... :snotty:
Mä tiedän yhden perheen jossa 10 lasta. kaikki muuta paitsi yks poika ni on käyny lukion. No kaikille muille on kerätty kylänvoimin shekki ja mummot on mielissään lahjottanu rahaa.Mutta tämä joka kävin 4vuotta amista niin ei saanu mitään.
ei ihme että poika oli vähän katkera.
 
vieras
Niin, kyllä kuitenkin itsekin toivon, että lapset ylioppilaiksi tulee. Yleissivistys ei ole koskaan huono asia. Ja toisekseen, sen kolmen vuoden jälkeen on ehkä hiukan kypsempi miettimään, että mitä haluaa.. Itse en ole harmitellut päivääkään lukion käymistä, vaikka siis kävin myös amiksen. Työt on kyllä tullut amiksen papereilla helpommin. Ja myös amk:n oli helpompi päästä niillä papereilla. Vaikka ei ne yo paperitkaan todellakaan huonot olleet!
Tietty riippuu pitkälti siitä myös, että mitä haluaa.

Ja ehkä yo:ta juhlitaan sen takia, että asenteet ovat vasta nyt muuttumassa, vanhemmat ihmiset arvostavat vielä nykyään enemmän lukiota vaikka tulevaisuudessa varmaan entistä enemmän juhlitaan myös niitä amiksen ym koulun käyneintä. Toisinaan ärsyttää itseänikin, sillä molemmat koulut ovat omasta mielestäni ihan yhtä tärkeitä, mutta silti ammattiin valmistuvia joenkin pidetään huononpina. Asenteet toivottavasti muuttuu! Omat lapset saa taatusti juhlat, opiskelivatpa sitten kummassa vain.
 
Mä valmistun nyt ammattiin ja olen
ikäväkseni huomannu sen että vain lukiolaiset huomataan. Me ei saada pitää lakkeja vappuna(?) eikä meille ole mitään penkkareita, wanhojen tansseja, ei mitään.
 
Helekutti
Mun oli käytävä lukio aikuisena koska haluamalleni insinöörilinjalle oli kovat vaatimukset eikä amispapereilla käytännössä edes pyyhkinyt persettä. Vasta kun on käynyt molemmat niin tajuaa että eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Amistossa ei ollut tietoakaan matematiikasta, fysiikasta, kemiasta. Äikän tunneillakin katseltiin leffoja, enkussa taso oli huonompi kuin peruskoulussa. Eihän sillä lukiolla mitään tee jos aikaa duunarina pysyä lopun elämäänsä mutta on ihan turha kuvitella pääsevänsä pelkällä ammattitutkinnolla yhtään mihinkään korkeakouluun. Joutuu opiskelemaan paljon ekstraa jonka olisi oppinut lukiossa samassa ajassa.
 

Yhteistyössä