Onneksi en oo raskaana tätä nykyaikaa

  • Viestiketjun aloittaja päivien viemää
  • Ensimmäinen viesti
päivien viemää
Tää äitien raskaudenaika mennyt ihan oudoksi 12-26vuoden aikana jolloin oon lapseni saanut.

Nyt ei voi syödä oikeen mitään,hemmetin tarkkoja joka ruuassa.

Ei tuolloin näin ollut.
Mielestäni nyt on raskaampaa/pelottavampaa odottaa.

Täälläkin kokoajan joku kysyy ,voinko syödä sitä tai tätä kun neuvolas näin sanottiin



esim tuosta äidistä,voinko syödä voileipäkaakkua.
Ennen ei edes moisesta pelätty saatika kielletty


(4 tervettä lasta saanut)
 
vieras
No se on niin, että tieto lisää tuskaa.

Ne jotka on joskus aiemmin menettäneet vauvansa sen takia, että ovat saaneet listerian riskielintarvikkeesta niin olisivat ehkä olleet iloisia, jos asia oltaisiin jo silloin tiedostettu. Tai mikä tahansa asia niin ehkä oli huoletonta, kun ei tiennyt jotain riskiä ja tuntuu siltä, että mitä väliä kun ei kerran ole itselle tapahtunut mitään. Mutta entä ne jotka olisivat ehkä saaneet pitää lapsensa tai lapsi olisi terve, jos olisi toiminut nykytiedon valossa.... ehkä he ajattelevat toisin.
 
höh
No nykyään nyt on enemmän ruoissa kaikenmaailman makeutusjuttuja sun muita mitä ei ennen ollut. Eikä se lista nyt mikään mahdoton ole. Aika looginen minusta.

Mä ainakin oon ollut todella onnellinen että odotan juuri nyt, enkä anna jonkun ruokalistan pilata odotusaikaani. Nyky jutuissa on paljon hyviäkin puolia. Ja tärkein on kuitenkin tämä odotus ja vauva <3
 
Raskaana ollessa ei saa harrastaa mitään, liikkua pitäis mutta ei kuitenkaan sais, syödä ei saa, juoda ei saa (en tarkoita alkoa), hampaat on pestävä vaikka häijyä tekee jne.

Ja kun lapsi syntyy niin tyhjän päälle jäät :eek: ei kukaan sen jälkeen paljon murehdi.
 
Ja sehän nyt on jokaisen itse päätettävissä mitä syö tai on syömättä. Eikä niitä kaikkia juttuja tarvi kuunnella taikka lukea jos niin kovasti ne alkaa ahdistamaan tai häiritsemään. Kyllä mä ainakin olen tyytyväinen että nykyään asioita tutkitaan ja ollaan ehkä yli-tarkkoja jossain asioissa,ite kun kuitenkin sitten loppupeleissä päätän mitä uskon ja mitä en ja mitä suosituksia noudatan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
No nykyään nyt on enemmän ruoissa kaikenmaailman makeutusjuttuja sun muita mitä ei ennen ollut. Eikä se lista nyt mikään mahdoton ole. Aika looginen minusta.

Mä ainakin oon ollut todella onnellinen että odotan juuri nyt, enkä anna jonkun ruokalistan pilata odotusaikaani. Nyky jutuissa on paljon hyviäkin puolia. Ja tärkein on kuitenkin tämä odotus ja vauva <3
Tähän en malta olla lisäämättä että monet äidit käyttää ei keinomakeutettuja tuotteita raskausaikana koska haluavat välttää niitten vaikutuksen lapseen, mutta käyttävät sitten synnytyksen jälkeen taas ihan 'normaalisti' näitä 0 kcal tuotteita....
 
päivien viemää
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
No nykyään nyt on enemmän ruoissa kaikenmaailman makeutusjuttuja sun muita mitä ei ennen ollut. Eikä se lista nyt mikään mahdoton ole. Aika looginen minusta.

Mä ainakin oon ollut todella onnellinen että odotan juuri nyt, enkä anna jonkun ruokalistan pilata odotusaikaani. Nyky jutuissa on paljon hyviäkin puolia. Ja tärkein on kuitenkin tämä odotus ja vauva <3


En voi ees aatella odottavani nyt.Onneks muksut tehty.He terveitä.
Jos oottaisin nyt ja mul kerrotaan et voi syödä sitä tai tätä,ei oo kivaa.

Nyt onkin nykymaailma,ei entinen
 
päivien viemää
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ennen ei ollut nettiä, missä kysellä että saako raskaana ollessa syödä voileipäkakkua.

Joku sitäkin takuulla mietti.


Eikä neuvolatätei jotka puhuu noita samoja.Joita on nykyään.
Mul neuvola-aikaan puhutiin vaik että älä syö maksaa liikaa ,mutta kohtuudella,nyt ei voi kuulemma mitään syödä
 
ööh
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Raskaana ollessa ei saa harrastaa mitään, liikkua pitäis mutta ei kuitenkaan sais, syödä ei saa, juoda ei saa (en tarkoita alkoa), hampaat on pestävä vaikka häijyä tekee jne.
quote]

Onko joku terkka oikeasti voinu antaa tuommosen kuvan jollekin äidille?! No nhan joku tietty voinu... Eihän liikkumisessa "kielletä" kun tietyt lajit, joissa vatsaan kohdistuvien iskujen riski on suurempi. Myös juomaan juuri kehoitetaan verimäärän kasvaessa jne...enkä mä ainakaan edes haluis olla pesemättä hampaita montaa kuukautta vaikka pahaa tekikin. Pahempaa se maku suussa olis tehny jos niitä hampaita ei olis pessy... Vähän jänniä väitteitä ilman perusteluja.
 
juuh
Niinhän se menee. Sama homma kaikessa muussa: aatelkaapa vaikka, miten "huoletonta" oli autolla ajelu lapsen kanssa vielä 70-luvulla. Lapsi vaan sinne takapenkille pötkölleen jos väsytti. Luultavasti oisin tikahtunut nauruun ja pitänyt ylihysteerisenä naapurin rouvaa, joka olisi lapselle laittanut kypärän päähän luistelemaan tai pyöräilemään lähtiessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päivien viemää:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ennen ei ollut nettiä, missä kysellä että saako raskaana ollessa syödä voileipäkakkua.

Joku sitäkin takuulla mietti.


Eikä neuvolatätei jotka puhuu noita samoja.Joita on nykyään.
Mul neuvola-aikaan puhutiin vaik että älä syö maksaa liikaa ,mutta kohtuudella,nyt ei voi kuulemma mitään syödä
Voihan :), mutta sitten on näitä ylihysteerisiä odottajia jotka eivät tajua mitä tarkoittaa "kohtuudella", "harkiten", ja "olisi hyvä välttää ".
 
päivien viemää
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Niinhän se menee. Sama homma kaikessa muussa: aatelkaapa vaikka, miten "huoletonta" oli autolla ajelu lapsen kanssa vielä 70-luvulla. Lapsi vaan sinne takapenkille pötkölleen jos väsytti. Luultavasti oisin tikahtunut nauruun ja pitänyt ylihysteerisenä naapurin rouvaa, joka olisi lapselle laittanut kypärän päähän luistelemaan tai pyöräilemään lähtiessä.


Kerronpa -83 lapsella ei ollut turvaistuinta ,vaan kantokoppa,jossa verkkopäällä.ei mtn auta jos ois liikenneonnettomuus tullut.Eikä ollut edes tuvavöitä.
-86 oli turvaistuin ja -90 tuli turvavyöt autoon
 
Alkuperäinen kirjoittaja päivien viemää:
Alkuperäinen kirjoittaja janskum:
Mie oon myös monesti kiittänyt, etten nykyään oo raskaana...mitään ei vois syödä eikä tehdä...kamalaa.. =)


Koska oon lapsesi/lapset saanut?

-91, -92 ja 2000 ja silloin sai kyllä syödä mitä vaan..paitsi maksaa ei liikaa, mutta ei tullut mieleenkään epäillä, saako syödä voileipäkakkua, karkeista en koskaan kattonut mitä ne sisältää jne.jne. ja ihan terveitä ja normaaleja lapsia on noista tullu :D ...
 
päivien viemää
Alkuperäinen kirjoittaja janskum:
Alkuperäinen kirjoittaja päivien viemää:
Alkuperäinen kirjoittaja janskum:
Mie oon myös monesti kiittänyt, etten nykyään oo raskaana...mitään ei vois syödä eikä tehdä...kamalaa.. =)


Koska oon lapsesi/lapset saanut?

-91, -92 ja 2000 ja silloin sai kyllä syödä mitä vaan..paitsi maksaa ei liikaa, mutta ei tullut mieleenkään epäillä, saako syödä voileipäkakkua, karkeista en koskaan kattonut mitä ne sisältää jne.jne. ja ihan terveitä ja normaaleja lapsia on noista tullu :D ...

maksa mulkin jauhettu -83-1997,muuten elin ja söin normaalisti.
Minua ei ees neuvolas sanottu vahdi tätä tai tätä syömistä.


Onko 1997 maailma niin muuttunut,että täällkin äidit kysyy,voinko ottaa voileipäkaakkua tai voinko syödä suklaakaakkua ta voinko syödä pullaa jossa en tiiä mitä se sisältää jne.. nää minusta ei oo tervettä
 
vieras
mä en tiedä mistä tutun lapsen epämuodostuma johtuu, mutta ei paljon äiti syömisiään seuraillut.. En nyt sano siis, että olisi jostain tuorejuustosta tullut, mutta mielessä kävi että voisko olla sitten siitä. Tai sitten muuten vaan huono tuuri. Kumminkin itte aion olla tarkka raskausaikana siitä, mitä suuhuni laitan.
 

Yhteistyössä