Opetan tokaluokkalaisen tyttöni lyömään!

  • Viestiketjun aloittaja "Tiikeriemo"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiikeriemo"
Koulumatkalla oli pojat tulleet huitomaan, kunnes oli mennyt lyömiseksi. Pojat olivat vielä vedonneet siihen, että ei olla enää koulun alueella. Tyttö on ikäistään pienemmän kokoinen.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun tämä poika kiusaa, on mm. sylkenyt päälle.

Itselläni on kahden vuoden verran kokemusta kuntonyrkkeilystä, joten nyt alan treenaamaan tuota neitiä lyömään ITSEPUOLUSTUKSEKSI. Painotan sitä, että jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, mutta jos joku omankokoinen tai isompi rikkoo hänen koskemattomuutensa, on rikkoja sillä hetkellä luopunut omastaan.

Tässä kylässä ei tarvi antaa kun kerran jollekkin selkään, eikä kukaan enää toiste yritä.
 
"vieras"
kukin tekee mitä tahtoo,mut voi tytölles käydä viellä pahasti jos menee jotain lyömään takas,eikä tämä rupeekkaan itkee,niin sieltä voi ruveta sit iskuja satelee takas,nim.kokemusta omaava..siinä vaiheessa vika ei ole tytön vaan sinun joka rohkasi kokeilla takaisin lyömistä.
 
Blue
Itsepuolustusta pitää jokaisen lapsenkin osata. Sitä vaan ei saa kuka tahansa opettaa (äiti tai isä) vaan sen pitää antaa "ammattilaisen" opettaa esim. harrastuksessa tms. Koska siinä tulee mukana se moraalikasvatuskin samalla.
 
Mie meinasin kanssa viedä lapset vanhempi-lapsi-karateen heti kun ikä sallii just tuosta syystä, että osaa puolustaa itseään tarvittaessa. Lapset osaa olla julmia toisilleen, enkä halua, että minun kakarat jää jalkoihin.
 
"Tiikeriemo"
Itsepuolustusta pitää jokaisen lapsenkin osata. Sitä vaan ei saa kuka tahansa opettaa (äiti tai isä) vaan sen pitää antaa "ammattilaisen" opettaa esim. harrastuksessa tms. Koska siinä tulee mukana se moraalikasvatuskin samalla.
Omaan korkean moraalin, jonka olen siirtänyt lapsilleni. Mielestäni olen paras antamaan omille lapsilleni moraalikasvatusta.
 
"Tiikeriemo"
[QUOTE="Kinkku";27879102]Ei hyvää päivää. Opetatteko te oikeasti lapsillenne, että on OK lyödä toista? Meillä ei sallita väkivaltaa missään tilanteessa.[/QUOTE]

Jos sinua tultaisiin hakkaamaan, olisitko hiljaa paikallasi ja odottaisit, että se hakkaaminen loppuu jossain vaiheessa? Karkuun olisi turha yrittää, koska se toinen on sinua nopeampi, ja tietäisit sen.
 
"Kinkku"
[QUOTE="Tiikeriemo";27879132]Jos sinua tultaisiin hakkaamaan, olisitko hiljaa paikallasi ja odottaisit, että se hakkaaminen loppuu jossain vaiheessa? Karkuun olisi turha yrittää, koska se toinen on sinua nopeampi, ja tietäisit sen.[/QUOTE]

No varmaankin suojaisin itseäni. Tottakai noin voisi käydä, mutta ei tulisi kuuna päivänä mieleenkään opettaa lapsilleni, että lyöminen on sallittua. Saatika, että vielä opettaisin lapselleni miten lyödään. Aivan älytöntä.
 
Blue
[QUOTE="Tiikeriemo";27879103]Omaan korkean moraalin, jonka olen siirtänyt lapsilleni. Mielestäni olen paras antamaan omille lapsilleni moraalikasvatusta.[/QUOTE]

En ole kanssasi samaa mieltä. Vanhempi on aina vanhempi ja on jotain asioita mitä vanhemmat siirtävät tahtomattaankin lapsiinsa ja tässä kohtaa tietyissä asioissa (kuten juuri tässä itsepuolustusasiassa) mennään sitten pieleen. Siitä antaa osviittaa esim. juuri tuo sinun nimimerkkisi (et ehkä tullutkaan tietoisesti ajatelleeksi kuinka paljon se kertoo suhtautumisestasi tähän asiaan).
 
kyllä
[QUOTE="Kinkku";27879102]Ei hyvää päivää. Opetatteko te oikeasti lapsillenne, että on OK lyödä toista? Meillä ei sallita väkivaltaa missään tilanteessa.[/QUOTE]

Mielummin lyö takaisin kun on vain passiivisesti lyötävänä.
 
Blue
[QUOTE="Kinkku";27879144]No varmaankin suojaisin itseäni. Tottakai noin voisi käydä, mutta ei tulisi kuuna päivänä mieleenkään opettaa lapsilleni, että lyöminen on sallittua. Saatika, että vielä opettaisin lapselleni miten lyödään. Aivan älytöntä.[/QUOTE]

Sekä tytöille että pojille on hyvä opettaa itsepuolustus. Sitä harvemmin tarvitaan vielä lapsena, mutta nuorena tulee tilanteita jolloin hyökkäys (raiskaus) tai lyönnit tulee osata estää niin että itse säilyy vahingoittumattomana.

Mutta edelleen olen sitä mieltä että äiti joka on kaksi vuotta harrastanut kuntonyrkkeilyä (opetan lapseni lyömään...) ei ole oikea henkilö tähän hommaan.
 
"Tiikeriemo"
En ole kanssasi samaa mieltä. Vanhempi on aina vanhempi ja on jotain asioita mitä vanhemmat siirtävät tahtomattaankin lapsiinsa ja tässä kohtaa tietyissä asioissa (kuten juuri tässä itsepuolustusasiassa) mennään sitten pieleen. Siitä antaa osviittaa esim. juuri tuo sinun nimimerkkisi (et ehkä tullutkaan tietoisesti ajatelleeksi kuinka paljon se kertoo suhtautumisestasi tähän asiaan).
Ei ole mitään vikaa olla tiikeriemo. Minulle henkilöhohtaisesti se tarkoittaa aktiivisuutta lapseen liittyvissä asioissa, ei sitä, että opetan pentuni hyökkimään mukuloitten kimppuun. Minusta asia on hyvinkin yksinkertainen, itseänsä saa puolustaa hyökkäyksen aikana (sitä se on, kun hakataan toistuvasti), mutta muuten ei lyödä. Jos toisen kimppuun käydään, silloin juostaan hakemaan apua. Jos hyökkääjä on itseä heikompi, pidetään loitolla ja haetaan apua.
 
"Kinkku"
Sekä tytöille että pojille on hyvä opettaa itsepuolustus. Sitä harvemmin tarvitaan vielä lapsena, mutta nuorena tulee tilanteita jolloin hyökkäys (raiskaus) tai lyönnit tulee osata estää niin että itse säilyy vahingoittumattomana.

Mutta edelleen olen sitä mieltä että äiti joka on kaksi vuotta harrastanut kuntonyrkkeilyä (opetan lapseni lyömään...) ei ole oikea henkilö tähän hommaan.
Kyllä itsepuolustusta kannattaa harjoitella ja hyvä tosiaan nuorena osata. Tästä ap:n jutusta kyllä sain semmoisen käsityksen, että ihan LYÖMÄÄN opetetaan. Eli vistitetään lapselle, että on hyväksyttyä satuttaa toista.
 
kyllä
[QUOTE="Kinkku";27879174]Ja nuo kaksiko ovat ainoat vaihtoehdot, mitä tilanteessa voi tehdä.[/QUOTE]

Voihan sitä juosta karkuun ja jatkaa pelkäämistä, että lyönnit toistuvat tai yrittää suojata itseään pahimmilta iskuilta. Parempi mätkiä kunnolla takaisin niin oppii kiusaaja olemaan.
 
"Tiikeriemo"
Sekä tytöille että pojille on hyvä opettaa itsepuolustus. Sitä harvemmin tarvitaan vielä lapsena, mutta nuorena tulee tilanteita jolloin hyökkäys (raiskaus) tai lyönnit tulee osata estää niin että itse säilyy vahingoittumattomana.

Mutta edelleen olen sitä mieltä että äiti joka on kaksi vuotta harrastanut kuntonyrkkeilyä (opetan lapseni lyömään...) ei ole oikea henkilö tähän hommaan.
Tällä palstalla otsikon on pakko olla provosoiva, muuten se ohitetaan lukematta itse sisältöä. Lyömään opettamisella tarkoitan sitä, että osaa lyödä säkkiin ja päärynäpalloon oikealla tavalla. En todellakaan ole mikään ammattinyrkkeilijä, eikä tarvi ollakkaan.
 
"Kinkku"
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;27879216:
Voihan sitä juosta karkuun ja jatkaa pelkäämistä, että lyönnit toistuvat tai yrittää suojata itseään pahimmilta iskuilta. Parempi mätkiä kunnolla takaisin niin oppii kiusaaja olemaan.
No... olen edelleen eri mieltä, mitä olisi paras tilanteessa tehdä. Mutta tosiaan mielipiteitä on monia.
 
"Kifa"
Vie lapsesi oikealle itsepuolustuskurssille, esim. Karate tai taekwondo. Itsepuolustuksessa lyömistä tärkeämpää on tietää milloin ei lyödä ja siihen ei joku kuntonyrkkeily kyllä anna pohjaa. Oikea ip- opetus antaa ensinnäkin itsevarmuutta - kiusaajat kun valitsevat yleensä uhreikseen niitä joista näkee päälle että pelkäävät tai alkavat itkeä. Toiseksi siellä opitaan milloin kannattaa vain häipyä paikalta ja miten se onnistuu jos joku vaikka pitää kiinni - vahingoittamatta toista osapuolta. Ja kolmanneksi, opitaan että jos on pakko vahingoittaa niin mitä fyysisiä ja juridisia seuraamuksia siitä voi olla. Koska jos tyttösi potkaisee munille sitä naapurin 8-vee räkänokkaa niin raastuvassa ollaan vaikka miten olisi se toinen tönäissyt ensin.
 
Blue
[QUOTE="Tiikeriemo";27879201]Ei ole mitään vikaa olla tiikeriemo. Minulle henkilöhohtaisesti se tarkoittaa aktiivisuutta lapseen liittyvissä asioissa, ei sitä, että opetan pentuni hyökkimään mukuloitten kimppuun. Minusta asia on hyvinkin yksinkertainen, itseänsä saa puolustaa hyökkäyksen aikana (sitä se on, kun hakataan toistuvasti), mutta muuten ei lyödä. Jos toisen kimppuun käydään, silloin juostaan hakemaan apua. Jos hyökkääjä on itseä heikompi, pidetään loitolla ja haetaan apua.[/QUOTE]

Edelleen olen sitä mieltä että sinä et itse näe niitä piiloviestejä joita tänne näkyy nimimerkissäsi, aloituksessasi yms. ja jotka sitten istutat (tietamättäsi) lapseesi kun opetat hänelle tätä asiaa. Ja myöhemmin voi käydä niin että pahoinpitelysyyte napsahtaakin sille itseään puolustaneelle (niin kuin on käynyt niin monesti) eikä sille hyökkääjälle, koska siihen asiaan reagoidaankin väärällä lailla.

Mutta joo, en jankkaamaan tästä ala. Kasvatan vain omani eri lailla, jo senkin takia että tiedän mihin tuo tie voi viedä. Jokainen tehköön niin kuin parhaaksi katsoo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;27879216:
Voihan sitä juosta karkuun ja jatkaa pelkäämistä, että lyönnit toistuvat tai yrittää suojata itseään pahimmilta iskuilta. Parempi mätkiä kunnolla takaisin niin oppii kiusaaja olemaan.
Ensin yritetään puhumista, sitten virallista tietä. Jos tarvitaan väkivaltaa niin viisainta on kerätä joukkovoimaa taakseen niin tehoaa paremmin eikä tarvitse satuttaa niin pahasti. Toisaalta moni kiusaaja saattaa lopettaa jo siihen että häneltä saa huulen tai nenän vuotamaan verta. Tälloin hän todennäköisesti vain vaihtaa kohdetta eikä kiusaaminen varsinaisesti lopu.

Raiskauksissa pelkkä lyöminen ei auta, vaan karkuun on päästävä keinolla millä hyvänsä. Raiskaajaa isketään heikkoihin kohtiin ja olisi hyvä saada hänen dna:taan kynsien alle. Nainen on kuitenkin heikoilla tuossa, aikidon tai jujutsun tapainen laji voisi toimia hyvin, krav maga ehkä parhaiten.
 
Hmm...
Provosta taitaa olla kysymys, jos kaksi vuotta kuntonyrkkeillyt mamma opettaa lastaan tappelemaan. Olen itsekin kuntonyrkkeilyä harrastanut, ja tiedän ettei siellä tappelemaan opi, vaikka säkkiä joskus hanskoilla löisi.

Mitä oikeisiin kamppailulajeihin tulee, niin käsittääkseni treeneihin saa lopullisen porttikiellon, jos käyttää taitojaan tappelemiseen. Miehelläni on musta vyö yhdessä harvinaisemmassa lajissa, ja hän muistaa aina sanoa että parasta itsepuolustusta on pois kävely, koska siitä ei joudu oikeuteen.

Tietysti lapsen statusta ryhmässä voi kohottaa, jos hän treenaa jotakin kamppailulajia. Mutta kuntonyrkkeily äidin kanssa ei kuulosta siltä.
 

Yhteistyössä