Opiskelijat! Paljonko pisteitä vuodessa? Millä tahdilla? Olen laiska.

  • Viestiketjun aloittaja "hiphei"
  • Ensimmäinen viesti
"hiphei"
Ihan mielenkiinnosta. Itse opiskelen kolmatta vuotta yliopistossa, ikää 27 ja tällä hetkellä pisteitä on jotain 90 eli aika vähän kai verrattuna siihen, mitä olis suositeltavaa:D mut pääaineen opinnot on melkein tehty ja kandiprojekti kohta valmis, että ei kai ne vähät pisteet niin hirveästi haittaa. Ja kevään aikana tulee lisää. Meillä on kyllä myös paljon matemaattisia aineitla ja laboratoriokursseja, jotka pitää tehdä tietyn aikataulun mukaan, että jos olisi vaan kirjatenttejä, niin tekishän sitä nopeammin;)

Mietin vaan, kun jotkut painaa 80-90 pistettä yhdessä vuodessa ja mä luuseri oon tehnyt sen kolmessa vuodessa. Mut ku on niin kiva nukkua aamulla pitkään ja harrastaakin. Mut keskiarvo on kyllä sit melkein 5 kaikissa kursseissa, kun on ollut aikaa tehdä huolella.

Minkälaisella tahdilla te muut olette tehneet opintoja? Onko teille tärkeää valmistua vain pian vai haluatteko myös nauttia opiskeluajasta? Itse haluan toki valmistua, mutta haluan kyllä myös nauttia sinänsä kiireettömästä opiskeluajasta ja elämästä:)
 
"vieras"
Mä opiskelen ammattikorkeakoulussa eli ei ole ihan sama asia, mutta mulla on nyt tullut tuo 90 opintopistettä kahdessa vuodessa. Meillähän on ns. valmiit lukujärjestykset eli ei itse tarvitse suunnitella. Tottahan kursseja voi ottaa ylimääräisiäkin, mutta en ole viitsinyt. Kivempi kun ei tarvitse niin hiki hatussa opiskella.
 
"jenny"
mulla on nyt kahdessa vuodessa 120 opintopistettä. Ainakin puoliin kursseista sisältyy laboratorioharjottelua niin on pakko käydä. Saatko edes opintotukea enää kun noin hitaasti edistyt?
 
"hiphei"
[QUOTE="jenny";23482581]mulla on nyt kahdessa vuodessa 120 opintopistettä. Ainakin puoliin kursseista sisältyy laboratorioharjottelua niin on pakko käydä. Saatko edes opintotukea enää kun noin hitaasti edistyt?[/QUOTE]

Saan mä nyt taas, oli se useamman kuukauden poikki. Sen ajan tein sitten vaan enemmän töitä tai elelin säästöillä. Pitää jatkossa nyt sen verran kuitenkin pitää tahtia yllä, että tuki juoksee.
 
Ncm
Viime vuonna tein 105 op. Nyt tahti on rauhoittunut, koska teen vaativampaa työtä ja työ vie myös enemmän aikaa. Viime vuonna mun duuni oli 25 tuntia viikossa, nyt 40 tuntia viikossa sekä pitempi työmatka ja töissäkin opiskelua uusiin tehtäviin liittyen. Plus, että nuo 105 op olivat kanditason opintoja, nyt maisteritasolla. Teen 30 op vuodessa.

Kuulostaa itsestänikin ahdistavan vähäiseltä, mutta ei riitä aika ja rahat nostaa määriä. 15 op maksaa minulle n. 2000 euroa.
 
Normaalit 60 pistettä vuodessa, opiskelen humanistisessa. Lisäksi tietysti työt, eli 2-4 työvuoroa viikossa. Tähän ei juuri ylimääräistä sitten mahdukaan, ja aion ennen gradun ottamista ulos "pyhittää" yhden vuoden pelkästään kielille. Opintotukea on tullut nostettua vain 4-5 kuukaudelle/vuosi, koska työtulot kattavat suuren osan menoista.
 
"ihmettelijä"
No huh miten vähän olet tehnyt. Itse opiskelen ammattikorkeakoulussa bioanalytiikka ja meillä on läsnäolovelvollisuus monilla kursseilla ja sen lisäksi teen kieliopintoja ja ajattelin myös ottaa rinnalle toisen pääaineen. Noin 100 pistettä teen vuodessa, tälle vuodelle tulee ehkä jopa enemmän. Lisäksi lapsi, mies, työt ja rakas harrastukseni zumba vievät aikaa paljon.

Mä oon aina vähän ihmetellyt näitä, jotka käytönnössä ovat vain kirjoilla oppilaitoksessa je edistyvät todella hitaasti opinnoissaan. Mä en jaksaisi opiskella niin hidastempoisesti. Toisaalta pienen lapsen äitinä osaan organisoida ajankäyttöäni todella hyvin, että sekin vaikuttaa tietysti. Tahti tietysti rauhoittuu hetkeksi ensisyksynä, kun pikkukakkonen syntyy, mutta siihen mennessä olenkin melkein valmis ensimmäisestä pääaineestani.
 
w.astaus
Opiskelen sosiaalityötä (yhteiskuntatieteilijä siis) ja olen vuodessa tehnyt n. 75 pinnaa. Meillä on eritäin sitovia ja aikaa vieviä harjoitteluita ja läsnäolopakko-kursseja, jotka ovat usein päällekkäin, ja tämä tahtikin on sen vuoksi tuottanut ongelmia. Keskiarvo on kuitenkin vähintään 4 kaikissa kokonaisuuksissa, useimmissa viisi. Nopeammalla tahdilla en olisi enää tähän pystynyt, vaan keskiarvo olisi tippunut. Valmistun n. vuoden alle tavoiteajan.
 
"vieras"
Ottakaa huomioon eri oppilaitosten / tiedekuntien / laitosten erot. Itse olen ainakin huomannut, että meidän laitokselta saa tosi "huonosti" opintopisteitä suhteessa kurssien työmääriin. Vastaavasti joissakin sivuaineissa riittää yksi tentti ja tulee 5 opintopistettä. Eli ei nämä asiat ihan ole verrannollisia.
 
"hiphei"
Tosi ahkeria olette! Mä en itse ehkä pystyisi tekemään tyyliin yli 80 pistettä vuodessa ja vielä työt ja kaikki mahdollinen siihen päälle. Ehkä mä en ole vain opiskelijatyyppiä.. On kiva, että on reilusti vapaa-aikaa ja voi nukkua pitkään jos huvittaa.
 
Ncm
[QUOTE="vieras";23482865]Ottakaa huomioon eri oppilaitosten / tiedekuntien / laitosten erot. Itse olen ainakin huomannut, että meidän laitokselta saa tosi "huonosti" opintopisteitä suhteessa kurssien työmääriin. Vastaavasti joissakin sivuaineissa riittää yksi tentti ja tulee 5 opintopistettä. Eli ei nämä asiat ihan ole verrannollisia.[/QUOTE]

Joo, valtsikassa pystyi painamaan ihan kohtuullista tahtia, mutta tämä teknillinen tdk on asia tyystin erikseen. Pisteitä irtoaa vain suurella työllä. Jokaista viittä pointsia kohden on tehtävä laajahko "lopputyö" ja jokaisen 15 pointsin suorittamisen jälkeen tulee vielä tosi karmiva tentti, josta näen painajaisia.
 
"jaapa"
Joo, valtsikassa pystyi painamaan ihan kohtuullista tahtia, mutta tämä teknillinen tdk on asia tyystin erikseen. Pisteitä irtoaa vain suurella työllä. Jokaista viittä pointsia kohden on tehtävä laajahko "lopputyö" ja jokaisen 15 pointsin suorittamisen jälkeen tulee vielä tosi karmiva tentti, josta näen painajaisia.
Kyllä se valtsikassakin on ihan ainekohtaista. Sosiaalityössä ei voi tenttiä läheskään niin paljon kuin monissa muissa aineissa, ja pinnojen eteen saa tehdä monilla kursseilla todella paljon (esim. 6 pinnaa siitä, että tekee 7 eri harjoitusta/esseetä, on pienryhmissä 7 kertaa + päälle se harjoitteluun käytetty aika.) Tentittävissä aineissa saman saa siitä, että lukee kolme-neljä kirjaa, mikä nopeuttaa hommaa huomattavasti.
 
"vieras"
Olen opiskellut kaksi vuotta amk:ssa ja opintopisteitä on kasassa 130. Ja osa-aikatyössä olen myös käynyt koko ajan. Kuulostaa kyllä hieman laiskalta sinun opinnot..
 
Ncm
[QUOTE="jaapa";23483275]Kyllä se valtsikassakin on ihan ainekohtaista. Sosiaalityössä ei voi tenttiä läheskään niin paljon kuin monissa muissa aineissa, ja pinnojen eteen saa tehdä monilla kursseilla todella paljon (esim. 6 pinnaa siitä, että tekee 7 eri harjoitusta/esseetä, on pienryhmissä 7 kertaa + päälle se harjoitteluun käytetty aika.) Tentittävissä aineissa saman saa siitä, että lukee kolme-neljä kirjaa, mikä nopeuttaa hommaa huomattavasti.[/QUOTE]

Oma kokemus valtsikassa rajoittuu antropologiaan ja kehitysmaatutkimukseen. Molemmista sai pointseja ilman tenttejä, yleensä parin sivun esseellä.
 
vierass
Etenkin ammattikorkeakoulun op-määriä ei voi verratakaan yliopiston opintopisteisiin... Ja ihan yliopiston sisälläkin valtavat erot. Sen näkee jo muuntokertoimista kun vaihdettiin opintoviikot pisteisiin. Kielikeskuksen opinnoissa muuntokerroin oli 2, esim. lääkiksen opinnoissa 1,5... Ja tosiaan, teknillisessa tiedekunnassa se vasta kovan työn takana onkin se opintopiste.
 

Yhteistyössä