Oppisopimus... kertokaa jos tiedätte

Eli mulle iski nyt joku ihme into päästä opiskelemaan, ja aattelin oppisopimusta, mutta jos haen oppisopimus paikkaa onko mulla oltava se paikka/sopimus jossa oppisopimusta teen niin valmiina kun haen sinne? Ymmärsikö kukaan?
 
Turkilmas
Ymmärsin ja juu pitää =) . Siis aloita siitä että hommaat työpaikan jostain ja tietty niin että työnantaja suostuu oppisopimukseen. Sitten marssit oppisopimustoimistoon josta sitten setä/täti tulee sun kanssasi työpaikallesi kirjoittamaan sopimuksen =)
 
Ei vaan ota selvää mihin alaan haluisit kouluttatua, tilää esitteitä tai katsele netistä niin osaat vähän valasta työnantajaa ja tiedät koska koulutus alkaa. Ja sit vaan haet työpaikan ja ilmotat koululle et tulisit opiskelemaan. Ja työpaikalla saa alottaa vaikka vuosi etukäteen ennen koulutuksen alkamista :) Mä oon tykännyt tosi paljon oppisopimuskoulutuksesta! Saa tehdä töitä hyvällä palkalla ja ei tarvi kuluttaa persettä koulun penkillä ja silti saa uuden ammatin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Ei vaan ota selvää mihin alaan haluisit kouluttatua, tilää esitteitä tai katsele netistä niin osaat vähän valasta työnantajaa ja tiedät koska koulutus alkaa. Ja sit vaan haet työpaikan ja ilmotat koululle et tulisit opiskelemaan. Ja työpaikalla saa alottaa vaikka vuosi etukäteen ennen koulutuksen alkamista :) Mä oon tykännyt tosi paljon oppisopimuskoulutuksesta! Saa tehdä töitä hyvällä palkalla ja ei tarvi kuluttaa persettä koulun penkillä ja silti saa uuden ammatin :)
Juu, no kiitti! Kun tuossa nyt alkais jo kuukauden päästä koulu avustajan tutkinto joka kiinnostaa todellakin. mutta sen nyt alkais jo kuukauden päästä. Eli soittelen sellasiin paikkoihin missä koulu avustajia tarvitaan ja kyselen että pääsiskö vai marssinko työkkäriin? Voi menikö tämä nyt kuitenkin liian vaikeeksi, nyt vaan pitäis laittaa töpinäksi kun vielä oli intoa hakea. Kesä lomalla olen ollut ja huomenna pitäis töihin ja nyt sain tälläsen inspiksen :whistle:
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja taroda:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
ennekuin alat etsimään työpaikkaa kannattaa selvittää onko paikkakunnallasi järjestää teoriaa sille alalle ja jos ei missä lähin
Koulutus keskus on tiedossa mutta työ työ paikka??
työpaikan joutuu etsimään itse. kunta ei palkkaa herkästi, yksityiset palkkaa. toki riippuu kunnasta. ja alasta, mitä ajattelit mennä opiskelemaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja taroda:
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
ennekuin alat etsimään työpaikkaa kannattaa selvittää onko paikkakunnallasi järjestää teoriaa sille alalle ja jos ei missä lähin
Koulutus keskus on tiedossa mutta työ työ paikka??
työpaikan joutuu etsimään itse. kunta ei palkkaa herkästi, yksityiset palkkaa. toki riippuu kunnasta. ja alasta, mitä ajattelit mennä opiskelemaan?
Koulu avustaja :whistle:
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja taroda:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
eli koulunkäyntiavustajaa.. no ehkä kannattais kysellä jonkun erityislapsen/ vaikeasti vammautuneen henkilökohtaiseksi avustajaksi. :)
Juu koulun käynti avustaja, olen vaan niin tohkeissani että jää sanoja kirjottamatta.
joo, kirjotettiin samaan aikaan...en ole kielioppipilkunnuolija. :)

mutta siis, vaikeasti vammaisen lapsen avustaja voisi varmana käydä tuon tutkinnon, jos siis lapsi on kouluikäinen. kannattaa pistää työkkäriin hakemus. :)
ja kannattaa sinne kunnanpäättäjillekkin soittaa, vaikka usein väittävät ettei ole rahaa. (ja miten oppisopimus muka veisi enemmän rahaa kun valmistuneen palkkaus, en käsitä!! :kieh: )
ite oon lähihoitajaksi opiskelemassa, perusopinnot ovat päiväopiskeluna, mutta suuntautumisen ajaksi pitäisi hommata oppisopimus.
arvaa vaan mitä vastataan aina joka paikasta.. :/
tosi ärsyttävää. halpaa työvoimaa tarjolla, ei vaan viitsi palkata, kun joutuisi pitämään palkkalistoilla vuoden.. sijaisuudet on kai sitten halvempia.
tiedä häntä mitä tässä sitten tekisi...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Ei vaan ota selvää mihin alaan haluisit kouluttatua, tilää esitteitä tai katsele netistä niin osaat vähän valasta työnantajaa ja tiedät koska koulutus alkaa. Ja sit vaan haet työpaikan ja ilmotat koululle et tulisit opiskelemaan. Ja työpaikalla saa alottaa vaikka vuosi etukäteen ennen koulutuksen alkamista :) Mä oon tykännyt tosi paljon oppisopimuskoulutuksesta! Saa tehdä töitä hyvällä palkalla ja ei tarvi kuluttaa persettä koulun penkillä ja silti saa uuden ammatin :)
EI SAA! puoli vuotta ennen koulun alkua saa aloittaa. ei sen enempää ennen. eikä sitä ilmoiteta koululle vaan oppisopimustoimistolle. he sitten varaavat paikan koulusta ja tekevät oppisopimuksen. he myös kertovat työnantajalle tuosta jos ei itse osaa kertoa.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tungen samaan ketjuun kysymään, et mitenkäs noi palkka systeemit menee oppisopimuksessa? Saako jotain harjottelijan palkkaa vai kuinka?
se riippuu vähän, nyrkkisääntö on että opparilla saa vähintään 80% peruspalkasta. mutta tosiaan, riippuu mistä roikkuu. ja aina voi neuvotella. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tungen samaan ketjuun kysymään, et mitenkäs noi palkka systeemit menee oppisopimuksessa? Saako jotain harjottelijan palkkaa vai kuinka?
Tuolla sivuilla oli kun kävin katsomassa että 15e pv joku opiskelija raha tms ja sitten jos on lapsi niin lisäksi 17e pv ja siinä luki että opiskelijalle ja työn antajalle ilmainen, tiedä sitte ymmärsinkö oikein.
 

Yhteistyössä