Osaako joku neuvoa lasten pelastusliivien valinnassa?

  • Viestiketjun aloittaja neuvoja vailla
  • Ensimmäinen viesti
neuvoja vailla
Lapset tarvitsisivat satunnaisesti pelastusliivit kanoottiretkiä varten. Meillä ei ole omaa venettä, saatikka kesämökkiä, joten ei ole mitään kokemusta pelastusliiveistä. Mitä eroja eri merkkien välillä on ja onko joku malli, jota ei kannata ostaa? Ajattelin, että käytetyt kelpaisivat ne 1-2 kertaa, jolloin niitä tänä kesänä tarvitaan. Vähän jo huutonettiä selasin ja totesin, että löytyy esimerkiksi kokoa 10-20 kg. Jos lapsi painaa vaikka 18-19 kg, pitääkö ostaa liivit, joiden painoraja on 10-20 vai 20-30? Ajattelin lähinnä, et jos liivit sopivat jo 10 kg painoiselle eli noin vuoden ikäiselle, niin mahtuuko ne enää 4-vuotiaalle. Kaupassa katsoin, et uudet liivit maksaa lähemmäs 30 euroa ja se ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta tässä kohtaa, kun tarve on niin pieni eli kerran, pari kesän aikana.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";23896597]Tärkeintä on että ostat pelastusliivit, et kelluntaliivejä, kun on noin pienistä kyse.[/QUOTE]

Mä olen luullut, ettei tuon ikäisille edes ole muuta kuin niitä pelastusliivejä, mutta ilmeisesti olin väärässä. Mut osaisko joku neuvoa tässä kokoasiassa?
 
Periaatteessa liivien kuuluu olla sopivat, eli käyttäjän paino on rajojen sisällä. Muuten liivit voivat kelluttaa väärässä asennossa.

Mutta en usko, etteikö 19 kg lapsi voisi ihan hyvin käyttää 20-30 kiloisen liivejä. Kannattaa katsoa, että liivit on kiinnitetty kunnolla tiukasti niin, etteivät ne onnettomuustilanteessa pääse nousemaan hartioista liian ylös (pää jäisi veden alle).

Itse ostaisin teidän tapauksessa nuo isommat liivit, varsinkin jos käyttökertoja on vain muutama.
 
"Pii"
Sovittakaa jos mahdollista, sillä pellarit pitää saada kunnolla kiinni ja niiden täytyy olla istuvat. Lapsilla käytetään vain varsinaisia pelastusliivejä, jotka kääntävät veden varassa selälleen ja kannattavat päätä.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";23896635]Mä olen luullut, ettei tuon ikäisille edes ole muuta kuin niitä pelastusliivejä, mutta ilmeisesti olin väärässä. Mut osaisko joku neuvoa tässä kokoasiassa?[/QUOTE]

Kyllä niitä on. Meillä on 15-35 kiloiselle kelluntaliivit, ei kylläkään käytössä.

Meillä on myös hyvin satunnainen tarve pelastusliiveille. Käytössä on Rukka- merkkiset liivit joissa painorajoitus on 0-15 kiloa. Meillä on niin pieni lapsi, että tuo painorajoitus varmasti riittää nelivuotiaanakin, mutta periaate tosiaan on että sopivat liivit pitää olla. Eli jos painorajat ovat 20-30 kiloa, niin niitä ei voi alle 20 kiloa painava lapsi käyttää. Meillä liivejä on käytetty kaksi kertaa lapsen ollessa nyt kolme, eli käytöä on tosi vähän, mutta säästetään kakkoselle ja sen jälkeen myydään eteenpäin, niin ei ne niin kalliiksi tule.
 
"vieras"
Meillä on Airiston liivejä, Rukan liivejä ja jotain Ocean-liiviä lapsilla. Ihan Motonetistä, Cittarista, yhdet jopa Lidlistä. Testasimme liivejä viime kesänä nakkelemalla lapsia järveen. :D

Testissä totesimme, että niiden haararemmien pitää olla yllättävän napakasti tiukalla, jotta liivi toimii hyvin ja mukavasti. Kaikki nuo meidän liivit toimi samalla lailla, yhtä hyvät on kiinnitykset ja säätö.

19kg lapselle hankkisin 20-30kg liivit.
 
"Nuuh"
Rukan liivit on aika leveää mallia, muista en tiedä. Kannattaa sovitella eri merkkejä kaupassa (takki päällä) joten tietää miten liivi istuu lapselle. Jos käytetyt ostaa niin käy tarkasti kaikki saumat läpi ja hihnojen kiinnitys kohdat.
 

Yhteistyössä