Osaako teidän alle kouluikäiset laskea?

  • Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
Meidän 5-vuotiaalla on parina viime kuukautena ollut suurikin innostusvaihe laskemiseen. Tasan 5-vuotiaana osasi laskea vain kymmeneen ja sekin tuntui olevan vähän sellainen ulkoa opeteltu juttu, ei niin että olisi oikeasti ymmärtänyt laskemisen päälle. Mutta sitten innostui asiasta, opetteli ensin laskemaan kahteenkymmeneen ja pian jo sataan ja ylikin. Osaa laskea yhteenlaskuja jo hyvin, miinuslaskujakin jonkin verran ja kertolaskuistakin on kiinnostunut.
 
2v luetteli esim portaita noustessaan numerot 1-8, tiesi kuvasta oliko 2,3 vai 4 esinettä jne.
5v innostu laskutehtävistä. Nyt on 7 ja matikassa fiksu. Sen sijaan äidinkieli on vaikeaa. Saa onneksi edetä koulussa matikkaa omaan tahtiinsa ja opettaja antaa loistaa sen rinnalla että lukeminen yms hankaa.
 
Vierras
5v laskee kahteenkymmeneen, 4v kymmeneen ainakin.

5v laskee sormilla yhteenlaskuja alle 10 numeroilla, miinuslaskuja vähän huonosti hahmottaa mutta osaa kyllä kertoa esim jos on viis omenaa ja kaksi syödään niin montako jää.

4v ei varmaan itsenäisesti laske pluslaskujakaan vielä. Ipadilla on joku matikkapeli jossa olen sen nähnyt kyllä niitäkin tekevän ohjelman opastamana.
 
vieras...
Eskarilainen on poikkeuksellisen matemaattinen tyyppi. Tällä hetkellä laskee helppoja kerto- ja jakolaskuja, yhteen- ja vähennyslaskut mennyt jo monta vuotta. Pohtii äärettömyyyttä ja sen sellaista. Hahmottaa, tai jotenkin "näkee" maailman numeroiden kautta, pystyy laskematta esim. sanomaan monta esinettä jossain on on, tämä onnistuu ainakin kahteenkymmeneen esineeseen. Esikoinen oli hyvä matikassa, nyt jo isompi koululainen ja matikka aina ollut helppoa, mutta kuopus on kyllä ihan omassa luokassaan.
 
"muuan"
Osa lapsista on osannut vähemmän, osa enemmän. Kaikki kuitenkin jonki verran. Matikka onkin sujunut koulussa kaikilta ihan hyvin.

Paras suoritus tähän mennessä on 5 vuotiaana omatoimisesti laskettu ekaluokan matikan kirja.
 
HippuTAR
Mun just 6v. täyttäny osaa laskea viiteentoista. Pluslaskut osaa kun tulos on korkeintaan kymmenen. Miinuslaskuja osaa kun suurin käytetty numero on korkeintaan 5. Kertolaskuja osaa siihen asti et tulos on korkeintaan 10.
On itekseen opetellu noi täs viimesen kuukauden aikana, aiemmin ei numerot oo kauheesti kiinnostanu.

Mä oon hiukkasen (no joo,aika paljo) ylpee tosta pojasta :heart:.
(Muutenkin tietysti, ja kaikki lapset on yhtä rakkaita taitoineen ja taidottomuuksineen jne. Ettei tarvii kenenkään alkaa siitä aukomaan.)

Aiemmat tenavat ei oo matikasta ollu missään vaiheessa kiinnostunut ja se on noilla kahdella vanhimmalla ollut koulussa vaikein ainekkin sit. Äikkä on tosin niillä ollut aika helppoa ja tota 6v.:tä ei kirjaimet kiinnosta sit yhtään pätkää...
 
HippuTAR
[QUOTE="muuan";30613100]Osa lapsista on osannut vähemmän, osa enemmän. Kaikki kuitenkin jonki verran. Matikka onkin sujunut koulussa kaikilta ihan hyvin.

Paras suoritus tähän mennessä on 5 vuotiaana omatoimisesti laskettu ekaluokan matikan kirja.[/QUOTE]

Minkästasoisia muuten nykyään on ekalla matikan laskut?
Se tolla pojalla kyllä on tos ongelma että ei tykkää tehdä kynällä mitään... Edes numeroita.
 
"muuan"
Mä en ihan tän hetkistä tilannetta tiedä. Tuo poika jossa viestissä mainitsin on jo ysillä =)

Mielestäni matikka on kuitenkin melko vaativaa. Sataan asti käsitellään lukuja ja niillä +/- laskuja. Esim. kymmenylitys laskuissa on monille tosi hankalaa.

Ainakin meidän nuorimman koululaisen ope käytti ekalla paljon muutakin toimintaa matikan opetukseen kuin kynää ja paperia. Ne laski 'kananmunilla' ja jollain hajotuskoneilla jne jne. Tietty paperia ja kynääkin tarvittiin.
 
viera.s.
Meillä melkein 4v laskee sataan ja laskee vähennys- ja yhteenlaskuja ihmeen hyvin ilman sormien apua. Hän mietti kaupassa leluhyllyllä, että tuo maksaa 8 euroa, minulla on 5 euroa, tarvin siihen vielä 3. Olin hieman hämmästyksissäni, vaikka tiesin lapsen osaavan laskea ikäisekseen hyvin. Hän laskee myös kymmenittäin. Legoillessaan mietti, että montako legoa hänellä on. Alkoi laskemaan niitä siitä sitten kymmenen pinoihin ja laski kymmenittäin. Hän ajattelee monet asiat matematiikan kautta.
 
"..."
:D

Minkätasoisesti?
Ikää on kohta 5v. Osaa laskea kahteenkymmeneen sujuvasti, kolmeenkymmeneen vaihtelevasti, eli joskus unohtuu joku numero.
Osaa hyvin laskea esineitä/kirjasta tiettyjä kuvia pyydettäessä.
Aika hyvin osaa laskea leikkikolikoilla (meillä on sellainen kauppalautapeli) oikean hinnan ostoksille. Eli osaa esim. lisätä vitosen kolikkoon kaksi ykköstä, jos tuote maksaa 7 rahaa.

Numerot oli pitkään todella hakusessa verrattuna kirjaimiin. Kirjaimet oppi jo 2 vuotiaana. Niistä on selvästi ollut kiinnostuneempi.
 
v.ieras
Eskarilainen laskee plus ja miinusladkuja, helppoja kerto ja jakolaskuja. Tokaluokkalaisen tasolla....tokaluokkslsinen taas ek osaa esim 1+9 laskea ilman sormia....psljon hankaluutta kun nut lasketaan jo sadoilla miinusta ja plussaa ja kertorsulu 5 asti myös
 
Tarkoitatko laskea vai luetella numeroita? Meillä molemmat ovat osanneet ennen kouluikää. Nuorempi täyttää kohta 5, osaa yhteen ja vähennyslaskuja. Ymmärtää myös negatiiviset luvut , eli tietää mitä on esim 10-20. Helpot kertolaskut kuten 2x2 sujuu myös.
Ekaluokkalainen osaa sitten laskea jo vaativampia laskuja ja tänään opetteli yksinkertaisia kertomia :D Mitään ei olla pakotettu oppimaan, vaan aina lähtenyt siitä että lapset itse on halunneet oppia ja kyselleet (ennen kuin joku tulee urputtamaan)
 

Yhteistyössä