Osaatko 10 kertotaulut ulkoa

  • Viestiketjun aloittaja Borkku
  • Ensimmäinen viesti
Borkku
Tosta kertotaulun ulkoa opettelemisesta ku oppilaiden (sekä oman tyttären) kanssa saa vääntää kättä, et onko ne niin pakollisia vai ei, niin tuli mieleen et miten ne vanhemmilta sujuu :D

Ite tein testin tänään koulussa jos oikein muistan laskuja oli 76 ja kaikki meni oikein ja aikaa kulus 1.57min testin tekemiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
osaan tietty, eiks kaikki osaa?
No ei todellakaan osaa
AI jaa. :eek: Olen kyllä ihan puhtaasti ajatellut että kaikki ns. normaalijärjellä varustetu osaa kertotaulut. Nehän on ihan perusjuttuja. Mutta hyvä kun valaisit. EHkä ne unohtuu?
Kiitti :snotty: vaikka kuinka monta kertaa opettelisin ja kuinka monta kertaa töissäkin niitä käytiin oppilaiden kanssa läpi + omien lasten, ne eivät jää minun päähäni. Ei vaan jää. :snotty:
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
osaan tietty, eiks kaikki osaa?
No ei todellakaan osaa
AI jaa. :eek: Olen kyllä ihan puhtaasti ajatellut että kaikki ns. normaalijärjellä varustetu osaa kertotaulut. Nehän on ihan perusjuttuja. Mutta hyvä kun valaisit. EHkä ne unohtuu?
Kaikilla ei koulussa ole ollu sellasta matikan opea joka olis ne kaikilta vaatinu. Tää on valitettavaa mun mielestä, koska noiden opettelu ei perustu mihinkään laskemiseen vaan ihan pelkästään muistiin ja ne menee kyllä melkeenpä jokaisen jakeluun jollakin keinolla ku vaan ne sinne taotaan :D

Meillä menossa tekniikka "klapilla päähän" ja tää toimii oikeesti :D
 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis KYMMENEN kertotalun? Osaan kaikki yhdestä kymmeneen, osan sujuvammin kuin toiset, jos sitä tarkoitat. Nii ja en kaikkia muista heti ulkoa, mutta osaan laskea.
No yhdestä kymmeneen mä tarkotin noita kertotauluja en ainoastaan sitä jossa kertojana on luku 10.
 
Osaan. Kertotaulujen osaamiseen perustuu myös jakolaskut (esim. ne jakokulmat) ja tietenkin kaikki prosenttilaskut, että koululaisella on todella vaikea selvitä myöhemmistä tehtävistä jos ei kertotauluja osaa (toki nykyisin on kaikilla laskimet, mutta minusta ne pitäisi kieltää kokonaan kouluissa).
 

Yhteistyössä