osittainen hoitovapaa

  • Viestiketjun aloittaja takaisin töihin
  • Ensimmäinen viesti
takaisin töihin
Hei,

Olen menossa takaisin töhin vuoden vaihteessa. Lapsi täyttää 3 vuota maaliskuussa. Haluaisin tehdä lyhennettyä työviikkoa, mieleuiten 4 päiväistä viikoa jos se työnantajalle sopisi. Olen ihan tumpelo näissä termeissä ja tuki ja hakuasioissa, voisiko jokua auttaa?Eli onko minulla siis käytännössä oikeus jäädä tällaiselle osittaiselle hoitovapaalle, onko työnanatajan siihen suostuttava vai pitääkö välillä olla joku tietty aika töissä? mistä saa tukea tuohon tulon menetykseen (Kela) vai saako mistään? Mikä on yleisin lyhennystapa ( 30h/vko töitä vai...).Kuinkahan paljon ne tulot käytännössä laskevat...Auttaakaa nyt avutonta... :( :snotty:
 
mutsi3
on oikeus olla osittaisella, kela saattaa korvata pari kymppiä (lue kelan sivuilta) ja tulot tippuu yllättävän paljon elu mulla joku vuos sitten tippu tulot > 400 euroo ennen veroja kk mutta oli se sen arvoista!!!!
 
takaisin töihin
Onko osittaiselle vapaalle mahdollista jäädä siis heti töiden alkaessa (jostain luin puolen vuoden töissäolojaksosta)? Kuinka monta kertaa sitä voi pitää, eli jos ilmoitan työnantajalle olevani ensin puoli vuotta, voinko jatkaa vaikka kuinka monta kertaa lapsen kouluikään asti vai onko siinä jotain rajottaita, kuinka te olette sopineet asiat työnantajienne kanssa?
 
Ensiksikin etten unohda, kela antaa osittaista hoitorahaa alle 3-vuotiaiden vanhemmille ja eka- ja tokaluokkalaisten vanhemmille.

Lyhennetylle työviikolle pääsee suoraan hoitovapaalta / äitiyslomalta, mikäli on ollut samalla työnantajalla ennen tuota vapaan alkua sen 6 kk ajan.
 
Vielä lisään, että minä teen säännöllistä päivätyötä, ja teen juuri tuollaista 4-päiväistä työviikkoa. Tuloni ovat nyt 80% normaalista palkastani. Verotus on hieman edullisempaa kun tulot laskevat. Lisäksi saan päiväkodista alennusta säännöllisistä poissaoloista 16% päivähoitomaksusta, 4% per päivä. Ja saan tuon kelan tuen tietysti, kun minulla on alle 3-vuotias. Käteen sitä minullekin tulee n. 50 euroa. Olen suhteellisen hyväpalkkaisessa työssä, joten omalla kohdallani palkka kyllä laski useamman sata euroa, mutta pienemmissä tuloissa sen merkitys ei välttämättä ole niin suuri.

Mutta tuo ylimääräinen vapaapäivä on minulle ja lapsilleni valtavan tärkeä. Ehdimme viettää aikaa yhdessä ja saan tehdyksi myös kotitöitä, jolloin viikonloppuna on aikaa enemmän olla sitten yhdessä perheenä.
 
takaisin töihin
Kiitos vastauksista,

Vielä haluaisin tietää, että kuinka monta kertaa tätä osittaista vapaata voi jatkaa, siis jos sanon ensin pitäväni puoli vuotta ja sitten taas puoli jne. niin meneekö työnantajalla herne nenään kouluikään mennessä? Tai siis, onko minulla oikeus tehdä niin, että jatkan aina puolen vuoden pätkissä vaikka kuinka monta kertaa? Siis jos ei oikeasti tiedä, kuinka kauan olisi sopiva aika?? Kuinka muut olette tehneet?
 
Klaava harmaana
Itse tein aikanaan niin, että sovin osittaisesta hoitovapaasta toistaiseksi eli käytännössä papereihin merkittiin lopetusajankohdaksi se, milloin nuorin lapsin on käynyt tokaluokan. Tarvittaessa pystyin sitten kuukauden varoitusajalla palaamaan normaaliin työaikaan.

Onnistuisko sinulla tällainen toistaiseksi-sopimus? Työnantaja voisi varautua siihen jo etukäteen pidemmäksi aikaa ja jos tilanteesi muuttuu, niin voisit palata tarvittaessa normaaliin työaikaan.
 
Itseasiassa en suosittele tuollaista toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta. Meillä ainakin pitää loppupäivämäärä siihen laittaa. Suosittelen mielummin laittamaan päivän jonnekin lähelle.

Minulle kävi nimittäin niin, että laitoin päivämäärän pitkälle. Sitten mies lomautettiin, työpäiviä vain 2 viikossa -> tulomme romahtivat, kun minunkin tuloni olivat pienemmät. Ilmoitin työpaikallani rupeavani tekemään 5-päiväistä työviikkoa, mutta sepä ei käynytkään, koska meillä oli säästöt ja leikkaukset käynnissä, vaikka töitäkin olisi ollut, en saanut siirtyä tekemään viisipäiväistä työviikkoa.

Työnantajan ei siis ole pakko noihin muutoksiin suostua.

Mutta sitä kuinka usein noita voi tehdä, en tiedä. Tavallisesta hoitovapaastahan on se 2 jakson sääntö. Tästä en löytänyt mitään. Ja meillä ainakin näitä sopimuksia ovat työtoverini voineet tehdä vaikka vain kuukaudeksi kerrallaan.
 
äiti täälläkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 19:51 takaisin töihin kirjoitti:
Kiitos vastauksista,

Vielä haluaisin tietää, että kuinka monta kertaa tätä osittaista vapaata voi jatkaa, siis jos sanon ensin pitäväni puoli vuotta ja sitten taas puoli jne. niin meneekö työnantajalla herne nenään kouluikään mennessä? Tai siis, onko minulla oikeus tehdä niin, että jatkan aina puolen vuoden pätkissä vaikka kuinka monta kertaa? Siis jos ei oikeasti tiedä, kuinka kauan olisi sopiva aika?? Kuinka muut olette tehneet?
Minulla on sellainen mielikuva, että tässä osittaisessa hoitovapaassa ei ole mitenkään rajattu, että kuinka monessa jaksossa sen voi ottaa. Meillä se on ollut ihan sovittavissa työnantajan kanssa. Muistaakseni olen hakenut sitä puoli vuotta kerrallaan.

Kelan maksama korvaus on tosiaan onneton, 70 e brutto/ kuukausi. Sillä ei toisaalta ole mitään merkitystä, itselläni on vain merkinnyt aika, jota olen saanut.
 
tinga
Kelan papruihin laitoin sen päivämäärän kun lapsi täyttää komevuotta, siellä riittää ilmoitus kun ei enää olekaan osittaisella. Työnantajasta riippuu toi sen pään haut. Minä olen ollut osittaisella joulukuusta lähtien ja työnantaja kesällä kysyi että mitä tuumaan jatkanko siihen saakka kun neiti täyttää kolme ja sovittiin että näillä näkymin jatkan ellei suuria muutoksia tule muuhun elämään ja sovittiin myös kuukauden parin varoitusajasta työnantajalle jos lopetan aikasemmin osahoidon.
 
emiiro
Myös minä olen osittaisella hoitovapaalla ja ainakin meillä tuota sopimusta voi jatkaa vaikka kuinka monta kertaa.Ainoana ehtona on että se pitää aina ilmoittaa 2 kk ennen kuin aloittaa eli mä itse uusin sopimuksen aina 2kk ennen kuin vanha sopimus loppuu.Olen tehnyt kerralla puolen vuoden sopimuksia koska vapaata ei voi keskeyttää kuin erittäin painavista syistä esim.ero,jossa jäät yksinhuoltajaksi.Nyt seuraavaksi ajattelin kyllä tehdä vuoden sopimuksen.Rahallisesti häviän noin 350? kuukaudessa mutta silti se kannattaa.Mä itse teen säännöllistä kaksi vuorotyötä eli viikko aamua ja viikko iltaa viikonloput vapaata ja juhlapyhät.Lyhennyksen toteutan tällä hetkellä siten että aamuvuorolla menen töihin kaksi tuntia myöhemmin eli teen klo.9-15.00 ja ilta vuorolla teen ma-ke normaalit 8 tuntia,to lähden 2 tuntia aikasemmin ja perjantait on vapaat.Kelalta saan sen 70? miinus verot.Mielestäni tämä mahdollisuus kannattaa kyllä käyttää hyväksi!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 19:51 takaisin töihin kirjoitti:
Kiitos vastauksista,

Vielä haluaisin tietää, että kuinka monta kertaa tätä osittaista vapaata voi jatkaa, siis jos sanon ensin pitäväni puoli vuotta ja sitten taas puoli jne. niin meneekö työnantajalla herne nenään kouluikään mennessä? Tai siis, onko minulla oikeus tehdä niin, että jatkan aina puolen vuoden pätkissä vaikka kuinka monta kertaa? Siis jos ei oikeasti tiedä, kuinka kauan olisi sopiva aika?? Kuinka muut olette tehneet?
jos lapsesi täyttää 3 v. maaliskuussa 07 niin sinulla on sinne asti mahdollisuus pitää sitä osittaista hoitovapaata. ei enää sen jälkeen. ainoa mitä voit tehdä niin sopia työnantajan kanssa osa-aikatyöstä tämän jälkeen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 08:06 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 19:51 takaisin töihin kirjoitti:
Kiitos vastauksista,

Vielä haluaisin tietää, että kuinka monta kertaa tätä osittaista vapaata voi jatkaa, siis jos sanon ensin pitäväni puoli vuotta ja sitten taas puoli jne. niin meneekö työnantajalla herne nenään kouluikään mennessä? Tai siis, onko minulla oikeus tehdä niin, että jatkan aina puolen vuoden pätkissä vaikka kuinka monta kertaa? Siis jos ei oikeasti tiedä, kuinka kauan olisi sopiva aika?? Kuinka muut olette tehneet?
jos lapsesi täyttää 3 v. maaliskuussa 07 niin sinulla on sinne asti mahdollisuus pitää sitä osittaista hoitovapaata. ei enää sen jälkeen. ainoa mitä voit tehdä niin sopia työnantajan kanssa osa-aikatyöstä tämän jälkeen.
Osittaista hoitovapaata voi tehdä senkin jälkeen kun lapsi on täyttänyt 3 vuotta. Tuo oikeus on siihen saakka kunnes lapsi menee 3. luokalle eli tokan luokan loppuun.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 17:28 mie vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.09.2006 klo 08:06 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.09.2006 klo 19:51 takaisin töihin kirjoitti:
Kiitos vastauksista,

Vielä haluaisin tietää, että kuinka monta kertaa tätä osittaista vapaata voi jatkaa, siis jos sanon ensin pitäväni puoli vuotta ja sitten taas puoli jne. niin meneekö työnantajalla herne nenään kouluikään mennessä? Tai siis, onko minulla oikeus tehdä niin, että jatkan aina puolen vuoden pätkissä vaikka kuinka monta kertaa? Siis jos ei oikeasti tiedä, kuinka kauan olisi sopiva aika?? Kuinka muut olette tehneet?
jos lapsesi täyttää 3 v. maaliskuussa 07 niin sinulla on sinne asti mahdollisuus pitää sitä osittaista hoitovapaata. ei enää sen jälkeen. ainoa mitä voit tehdä niin sopia työnantajan kanssa osa-aikatyöstä tämän jälkeen.
Osittaista hoitovapaata voi tehdä senkin jälkeen kun lapsi on täyttänyt 3 vuotta. Tuo oikeus on siihen saakka kunnes lapsi menee 3. luokalle eli tokan luokan loppuun.
saakos jostain sit jotain tukee?
 
Olen palaamassa helmikuussa töihin ja teen 30 h/vkossa. Onneksi työnantaja suostui nelipäiväseen työviikkoon. Osittainen hoitovapaahan on lakisääteinen., mutta työnantaja voi päättää miten se pidetään. Enitenhän siinä hyötyy alle kolmivuotiaan kohdalla kun tekee nelipäivästä viikkoa eli saan kelan- rahan ja kahdesta lapsesta hoitomaksu alennukset 4% päivästä eli laskin jos pidän lapset viisi päivää kuussa kotona se on n. 80 euron alennus hoitomaksuun. Laskin verotuksen laskemisen ja työmatkat niin tappio on varmaankin n. 300 euroa kuussa.
 

Yhteistyössä