Ostaisitko jonkinlaiset sisarusrattaat, kun esikoinen juuri täyttää 3v toisen syntyessä?

  • Viestiketjun aloittaja kysyn
  • Ensimmäinen viesti
kysyn
Liikutaan paljon julkisilla ja käydään asioilla ja kaupungissa, joten kysyn miten muut, onko sisarusrattaat jääneet käyttämättä tuolla ikäerolla. Arki puistoiluun riittää tietysti seisomalauta, mutta mahtaako 3v pysyä siinä esim. kaupungilla käydessä? Käytettynä ostaisin ilman muuta, jos nyt ostan ollenkaan. Mutta siis muiden kokemuksia kaipailen.
 
No ei
Liikutaan paljon julkisilla ja käydään asioilla ja kaupungissa, joten kysyn miten muut, onko sisarusrattaat jääneet käyttämättä tuolla ikäerolla. Arki puistoiluun riittää tietysti seisomalauta, mutta mahtaako 3v pysyä siinä esim. kaupungilla käydessä? Käytettynä ostaisin ilman muuta, jos nyt ostan ollenkaan. Mutta siis muiden kokemuksia kaipailen.
Ei tuon ikäinen rattaissa istu. Seisomalautaakin harkitsisin vain, jos on pitkiä matkoja, muuten saa kävellä.
 
"vieras"
Ostaisin. Meillä 3- vuotias nukahtaa vielä helposti rattaisiin, kun liikutaan pidempiä matkoja. Meidän kaupungissa on mukulakivikadut ja niillä seisomalauta on kyllä kidutusta lapselle, mieluummin jättäisin sen kokonaan ostamatta ja hereillä ollessa lapsi kävelisi itse.
 
tavallinen äiti
Ei meillä ole 3v enää missään rattaissa istunut, kyllä sen ikäinen jo kävelee ihan itse. Seisomalauta tarvittaessa mukaan, saa huilata välillä mikäli ei jaksa kävellä.
 
kantoliina
kannnattaa myös miettiä, et mahtuuko noin iso enää tupliin tai muihinkaan rattaisiin. Eikö tuplat yleensä ole melko pienikokoiset, koska niiden kanssa pitäisi mahtua kulkemaan oviaukoista yms. ? Joten kaiken järjen mukaan niihin ei voi kovin iso lapsi mahtua kunnoalla istumaan. Meidän lapsilla on ikäeroa reilusti alle 2-v, eikä silti tarvittu tuplia. Mä käytin kantoliinaa ja kantoreppua ja tavallisia rattaita. Talvella pulkkaa ja kesällä esikoinen pyöräili ja pienempi istui rattaissa. Eli mä suosittelisin laittamaan vauvan kantoliinaan siinä tapauksessa, että esikoinen ihan välttämättä tarvitsee rattaat.
 
"aloittaja"
No itsekin mietin vähän, että en ehkä ainakaan etukäteen osta. Sit vasta jos tuntuu olevan tarvetta. Tuo esikko kun on tähän asti ajanut noilla rattailla, kun niilllä on helppo lähteä kaupungille, niin ei osaa arvioida miten hyvin sitten kävelee. Kotikulmilla tietty kävelee jo nyt hyvin, mutta tuo kaupungin meno on ainoa, miksi niitä edes olen harkinnut. Seisomalauta otetaan ilman muuta, koska jos väsy/kiukku iskee, en todellakaan ala kantamaan. Tuo liina idea on muuten kans hyvä. Täytyy ottaa sekin harkintaan.
 
"vieras"
Tää on sellainen asia mikä riippuu ihan siitä minkälaisia matkoja teillä kävellään päivittäin. Jos ne matkat on 500 m bussipysäkille ja takaisin tai kilometri leikkipuistoon, niin seisomalauta voi riittää. Jos ne matkat taas on 8km lenkkejä päivittäin tai vähän lyhyempiäkin, mutta ajoittuvat hankaliin ajankohtiin (esim. muskarista paluu juuri ennen lounasta ja päiväunia) kannattaa niitä rattaita vakavasti harkita. Kiukkukohtauksiin seisomalauta ei kyllä auta yhtään. Kun kiukku yllättää, mikä sen lapsen siinä laudalla pitää? Ei mikään. Toki kannattaa odottaa että kakkonen syntyy ja katsoa miten menee, mutta hieman kannattaa jo etukäteen katsella, että jos tarve tulee, millaiset olisivat hyvät.
 
Juurikin toistepäin eli puistoiluun yms kaupassakäyntiin/lenkille ne tuplarattaat JOS tarvetta ja pitkiä matkoja mutta julkisilla liikkumiseen ja kaupungille seisomalauta!

Meillä tytöt 1v3kk ja elokuussa 3v, eli ikäeroa 1v5kk eikä mitään tarvetta tuplille paitsi lenkkeillessä jossa meilä käytössä pyörän peräkärry ratasosalla.
 
Riippuu paitsi käveltävistä matkoista ja lapsen jaksamisesta (kuten yllä on sanottu), myös siitä, millaisessa ympäristössä aiot kulkea.

Meillä ikäeroa on reilu 2,5 vuotta, ja aluksi ajattelin pärjätä ilman tuplia, mahdollisesti seisomalaudalla. Esikoinen jaksaa halutessaan kävellä hyvin, ja meillä on palvelut lähellä.

Päädyin kuitenkin tilaamaan tuplat, koska liikumme paljon ison kaupungin keskustassa. Ratkaisun viimeisteli se, kun tajusin joutuvani luotsaamaan lapsia myös Keski-Euroopassa.

Vaikka taapero jaksaisikin kävellä, en luota siihen että hän kävelisi haluttuun suuntaan pelkällä "puheohjauksella". Useimmiten varmasti näin, mutta kaupungissa noita karkailuja ei saisi tulla lainkaan. Pikkukylässä, asuinlähiössä tms tilanne saattaisi olla toinen, mutta siitä minulla ei ole kokemusta.
 
Mä sanoisin että riippuu nukkuuko isompi teillä vielä päikkäreitä?

Itse koin että niin kauan kun esikoinen nukkui päikkäreitä oli tuplat tarpeelliset käytössä (ei tarvinnut sumplia menoja lasten unien mukaan).

Meillä kyllä 3v olis vielä mielellään istunut vaunuissa (ei enää nukkunut päikkäreitä ja myytiin tuplat pois) mutta pärjättiin hyvin pelkän seisomalaudan turvin. jos joskus tuli tilanne että esikoinen ei sitten jaksanutkaan kököttää laudalla, nakkasin isomman selkään ja työnsin pienempää vaunuissa.

niin ja meillä kuopus ei kertakaikkiiaan oppinut olemaan liinassa.
 
kantoliina
kannnattaa myös miettiä, et mahtuuko noin iso enää tupliin tai muihinkaan rattaisiin. Eikö tuplat yleensä ole melko pienikokoiset, koska niiden kanssa pitäisi mahtua kulkemaan oviaukoista yms. ? Joten kaiken järjen mukaan niihin ei voi kovin iso lapsi mahtua kunnoalla istumaan. Meidän lapsilla on ikäeroa reilusti alle 2-v, eikä silti tarvittu tuplia. Mä käytin kantoliinaa ja kantoreppua ja tavallisia rattaita. Talvella pulkkaa ja kesällä esikoinen pyöräili ja pienempi istui rattaissa. Eli mä suosittelisin laittamaan vauvan kantoliinaan siinä tapauksessa, että esikoinen ihan välttämättä tarvitsee rattaat.
 

Yhteistyössä