Ostatko joulukinkun?

Kinkku tulee, ei tee heikkookaan :p

Oon kalkkuna teurastamolla ollu töissä joten nähty on mitä elukoille käy. Mun mielestä jos ei sitä eläintä kykenis ite lahtaamaan ja ruuaksi laittamaan, ei silloin tarvii lihaa syödäkään :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Alkuperäinen kirjoittaja nipo:
Totta kai ostetaan.

Ja ei, minua ei oikeasti kiinnosta edes katsella mitään eläinaktivistien linkkejä. Onhan se juu karua, että eläimiä tapetaan ihmisten ruoaksi. Mutta mulle ei mene myöskään läpi tuo propaganda.
Hmm... Vai propaganda.
Mä olen maalta kotoisin ja valitettavasti kaikki videolla näkyvä materiaali kertoo arkisesta todellisuudesta eläintuotannossa. Oletko koskaan käynyt sikalassa? Tai häkkikanalassa? Kannattaa tilaisuuden tullen poiketa, tiedät mitä syöt.
Juu minäkin olen maalta ja olen käynyt häkkikanalassa, sikalassa en. En usko, että se possujen elo on mitään ruusuilla tanssimista. Ei mulla ole mitään korkealiitoista uskoa siihen, että syötäväksi kasvatettavat eläimet olisi jotenkin valtavan "onnellisia" ja "iloisia" läpi lyhyen elämänsä.

Mutta ne on eläimiä. Sellaista se tuotantoeläinten elämä joskus on, tapettavaksi niitä kasvatetaan.
Onko sinusta eläinrääkkäys hyväksyttävää?

Eletyn elämän laadulla on merkitystä. Me kaikki kuolemme, sehän on fakta, mutta ei ole yhdentekevää, millaista elämä syntymästä kuolemaan on.
Länsimainen perusjamppa on luonnosta kauempana kuin koskaan. Lihaa syödään monissa perheissä joka päivä, sitä saa edullisesti kaupan kylmätiskistä. Sen tuotanto ja tappaminen on ulkoistettu kauas silmistä. Ihmisten mielikuvat ovat suoraan lastenkirjojen aurinkoisista kuvista, joissa lehmät laiduntavat kesäisillä niityillä vasikka vierellään ja possut röhkivät ulkoaitauksissaan auringossa paistatellen ja kastematoja kärsällään tonkien.
Syyllistää ei saa, ei koskaan eikä ketään. Ei kuluttajaa eikä tuottajaa. Ja koska kyseessä on vain eläin, ei tarvitse vaivata päätään :xmas:
 
BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja Tuhmahauva:
Kinkku tulee, ei tee heikkookaan :p

Oon kalkkuna teurastamolla ollu töissä joten nähty on mitä elukoille käy. Mun mielestä jos ei sitä eläintä kykenis ite lahtaamaan ja ruuaksi laittamaan, ei silloin tarvii lihaa syödäkään :xmas:
samaa mieltä...
 
Joo ostettava on kun ei oo omia possujakaan mitä teurastaa.
Koska ei olla vegaaneja muutenkaan, kuuluu myös kinkku joulupöytään.

Meillä oli viime vuonna luomukinkku eikä oltu siihen kovin tyytyväisiä, joten ostetaan tänä vuonna tehotuotettu.
 
tehotuottaja
Voi kauheeta :eek: En ole kyllä tuollaisessa sikalassa ikinä käynyt, vaikka monessa olen vieraillut, ja tehotuottaja olen itsekin!!

Taidampa taas lähteä pelaamaan palloa meidän possujen kanssa, jotka saa juosta väljästi 25x25 m karsinoissa, pohjalla puol metriä purua jota saa tonkia. Virikkeinä on korkeampi ruokailukoroke josta tykkäävät hyppiä ja sen reunaan rapsutella itseään, iso pallo karsinassa, kettinki kiinni aidassa jota tykkäävät kiskoa ja kilistellä, ja olkipaalin voi heittää sinne myös revittäväksi =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tehotuottaja:
Voi kauheeta :eek: En ole kyllä tuollaisessa sikalassa ikinä käynyt, vaikka monessa olen vieraillut, ja tehotuottaja olen itsekin!!

Taidampa taas lähteä pelaamaan palloa meidän possujen kanssa, jotka saa juosta väljästi 25x25 m karsinoissa, pohjalla puol metriä purua jota saa tonkia. Virikkeinä on korkeampi ruokailukoroke josta tykkäävät hyppiä ja sen reunaan rapsutella itseään, iso pallo karsinassa, kettinki kiinni aidassa jota tykkäävät kiskoa ja kilistellä, ja olkipaalin voi heittää sinne myös revittäväksi =)

:flower: :flower: sinulle, jos kertomasi on totta!

Mä olen valitettavasti käynyt vain hämärissä, ahtaissa ja saastaisissa sikaloissa, joissa aggressiivinen käytös oli ilmeistä ja jokapäiväistä. Hämmentävintä asiassa on se, ettei näissä sikaloissa lakia rikottu millään tavalla. Sikaa kohti tilaa tulee olla hesarin aukeaman kokoinen tila ja jos tämä vaatimus täyttyy, karsinassa sopii olla vaikka kuinka monta eläintä. Minkäänlaista kuiviketta ei useinkaan näkynyt, ei pahnoja, ei minkäänlaista virikettä.
 
BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi?:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Ei syödä sianlihaa ollenkaan.
Miksi???
Syöttekö sitten muuta lihaa, esim. kanaa?
syödään, paitsi riistaa ei.
Saako kysyä miksi ei?
Saahan sitä kysyä :D syödään sitä mitä tuolta tilalta saadaan. siinä se eka syy, toinen ettei sika eikä riista ole kosheria
 
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja miksi?:
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Ei syödä sianlihaa ollenkaan.
Miksi???
Syöttekö sitten muuta lihaa, esim. kanaa?
syödään, paitsi riistaa ei.
Saako kysyä miksi ei?
Saahan sitä kysyä :D syödään sitä mitä tuolta tilalta saadaan. siinä se eka syy, toinen ettei sika eikä riista ole kosheria
Ok. Liittyikö kosher juutalaisten ruokailuun, ja mites se erosikaan "normaalista" lihasta?
 
BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Ok. Liittyikö kosher juutalaisten ruokailuun, ja mites se erosikaan "normaalista" lihasta?
tuossa linkki, mutta nykyisin esim. suomessa veren valutus tapahtuu niin, että ruho pestään suolavedellä. Eli kuolleesta eläimestä pestään veri pois.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%A1er
 

Yhteistyössä