Otetaanhan taas välillä hauskoja murresanoja..

  • Viestiketjun aloittaja pohojos-pohojanmaalta
  • Ensimmäinen viesti
Lohjalaine
Tääl lohjal meil o aika paljo vaikutteit turu murteest ja raumalt. Lyhennetää sanoja esim. on ja en sanoista tulee o ja e. Sitte on paljo näitä sanoja kute kattasin= Mä kattasin pöydän. Me ei sanota katoin, koska se sitte tarkottaa katsomista esim. Mä katoin kans eilen sitä pelii. Ja jos joku tulee ovesta sisään nii kysytää ketä tuli, ei kuka tai ketkä.
 
vierailija82
Mutta veitti on kyllä täällä Turun puolessakin veitti. "Mää oti veitten kätte."
Mä sanon kans veihti (pohjois-Pohjanmaalla), mut mun veli joka asuu Turussa sanoo veitti. On eroa. :)


Kaveri sanoi kerran, että kun hän oli vasta muuttanut Ouluun ja ostanut uuden puhelimen, oli hän mennyt hieman hämilleen, kun joku hänen oululaisista kavereista oli kysynyt häneltä, että "oot uuden puhelimen laittanut?". Ai mihin laittanut, tuohon pöydällekö? :)

Mä oon kyllä tosi huono erottamaan murteita toisistaan, kun mun perheessä käytetään Turun, Oulun, pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun murteita. Me ollaan sekasikiöitä! :)
 
vieralilja
Mä sanon kans veihti (pohjois-Pohjanmaalla), mut mun veli joka asuu Turussa sanoo veitti. On eroa. :)


Kaveri sanoi kerran, että kun hän oli vasta muuttanut Ouluun ja ostanut uuden puhelimen, oli hän mennyt hieman hämilleen, kun joku hänen oululaisista kavereista oli kysynyt häneltä, että "oot uuden puhelimen laittanut?". Ai mihin laittanut, tuohon pöydällekö? :)

Mä oon kyllä tosi huono erottamaan murteita toisistaan, kun mun perheessä käytetään Turun, Oulun, pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun murteita. Me ollaan sekasikiöitä! :)
eiks Oulu ole Pohjois-Pohjamaalla eli Oulun murre siten Pohjois-Pohjanmaan murretta tai ainakin yksi versio niistä
 
vierailija....
eiks Oulu ole Pohjois-Pohjamaalla eli Oulun murre siten Pohjois-Pohjanmaan murretta tai ainakin yksi versio niistä
Niin, mutta Oulun murre eroaa esimerkiksi Oulaisten, nivalan, Kuusamon murteista. Pohjois-Pohjanmaa on kuitenkin laaja alue eikä täällä kaikki todellakaan puhu kuin oululaiset. Oululaiset ja Oulun lähikunnista sanotaan esim. Lukkiitko nää ja tätä en ole kuullut käytettävän Oulun eteläisissä osissa, joka on siis tosi laaja alue. Välillä tuntuu, että viereisten paikkakuntienkin välillä on murteissa jonkinlaisia eroja, joista tunnistaa mistä ihminen on lähtöisin. Näin ainakin väittävät.
 
vieralilja
Niin, mutta Oulun murre eroaa esimerkiksi Oulaisten, nivalan, Kuusamon murteista. Pohjois-Pohjanmaa on kuitenkin laaja alue eikä täällä kaikki todellakaan puhu kuin oululaiset. Oululaiset ja Oulun lähikunnista sanotaan esim. Lukkiitko nää ja tätä en ole kuullut käytettävän Oulun eteläisissä osissa, joka on siis tosi laaja alue. Välillä tuntuu, että viereisten paikkakuntienkin välillä on murteissa jonkinlaisia eroja, joista tunnistaa mistä ihminen on lähtöisin. Näin ainakin väittävät.
Myös Nivalan murre poikkeaa aika lailla Kuusamon murteesta. Mää väittäsin että ei ole olemassa sellaista kuin Pohjois-Pohjanmaan murre koska alue on laaja ja paikallliset murteet poikkeaa kovasti toisistaan.
 
vierailija...
Myös Nivalan murre poikkeaa aika lailla Kuusamon murteesta. Mää väittäsin että ei ole olemassa sellaista kuin Pohjois-Pohjanmaan murre koska alue on laaja ja paikallliset murteet poikkeaa kovasti toisistaan.
Mä olen kyllä täsmälleen samaa mieltä! Mutta käytin pohjois-Pohjanmaan murretta (jota käytetään ihan yleisesti), koska en halunnut kirjoittaa tänne paikkakuntaa, josta olen lähtöisin ja jossa on aika voimakas murre.
 
vierailijako87
Kainuussa kuultua: elä kehtoo vehtoo ku eihä tuota kehtoo kahtoo! (y) Eli meniskö jotakuinkin: älä viitsi vehdata, kun en viitsi tuollaista katsella? Vai menikö tämäkin nyt jollekin murteelle..
 
Mansem muari
Miksikäs teilläpäin sanotaan vesikauhaa?

Nappo, nappu ja naappu-nimityksiä olen kuullut. Mihin murteisiin ne kuuluvat? Tietääkö joku vielä muita nimiä?

Mää oon Tampereelta, nääs, ja meilläpäin se on kuuppa.


Rikkalapio on meilläpäin sihveli. Sihveli ja kihveli tulevat kumpikin ruotsin kielen sanasta skyffel.
 

Yhteistyössä