Oulaskankaalla synnyttäneet, etenkin Oulun lähikunnista sinne matkanneet!

Olis pari kysymystä teille :)
Asun Oulun naapuruskunnassa ja haluaisin synnyttää OAS:ssä, OYS ei kiehdo mua ollenkaan, tuntuu ettei siellä ole aikaa kohdata synnyttäjä ja kätilön tahtiin mennään.
Kerroitteko neuvolassa, että haluatte synnyttää oas:ssa? Miten suhtautuivat siellä?

Soititteko etukäteen oasiin, että olisitte sinne tulossa synnyttämään?
Kävittekö tutustumassa etukäteen sairaalaan? Onko siellä ylipäänsä sellasta mahdollisuutta?
Kiitos jos joku bongaa tämän ja vastaa :)
 
Hei!
Itse harkitsin samaa asiaa jo esikoista odottaessani, mutta hänen laskettu aika sattui heinäkuulle ja silloin oasin synnytysosasto oli kiinni, joten päädyttiin sitten kuitenkin Oyssiin. Minullakin kiinnostaisi siis kuulla kokemuksia!! Omat kokemukset kun Oyssista on aivan hirveät, en edes ala erittelmään muuten kuin että kaikki mikä nyt pieleen mennä voi, meni pieleen. Synnytyssähläyksen jälkeen ikäänkuin pisteenä iin päälle saivat vielä kohdunkin kaavittua siihen kuntoon, että hyvä jos ikään saa enää toista lasta. Jos semmonen ihme vielä tapahtuu, niin supistusten alettua suunnataan nokka kohti oasia. Tai sanotaanko näin että synnytän mieluummin vaikka saunassa, kuin menen enää ikinä Oysiin, ellen ole välittömässä hengen vaarassa. Oasista olen kuullut paljon positiivisia kokemuksia :)
 
Olen kaikki kolme lastani käynyt synnyttämässä OAS:ssa, asun siis Oulussa. Synnytykset olleet 2006, 2008 ja 2010.

Olen neuvolassa kertonut päätöksestäni jokaisella kerralla. Ekan kohdalla kauhisteltiin, siunailtiin ettei moista ole ennen kuultu (johtui varmaan tosin ko. terveydenhoitajatädistä, joka oli juuri jäämässä eläkkeelle ja ohjeisti mm. synnytysvalmennuksessa vuonna 2005, ettei OYS:ssa käytetä jakkaraa tai synnytetä esim. kyykkyasennossa, nämä kun ovat kätilölle niin kovin huonoja työskentelyasentoja - nämä samat prinsiipit olen kyllä kuullut vielä tänä vuonnakin joskin vähemmän suoraan tokaistuna). Toisen ja kolmannen kohdalla oli minun puoleltani lähinnä ilmoitusluontoinen asia kun on olleet ihan normaalit raskaudet, eikä asiaa ole enää neuvolassakaan hämmästelty niin paljon kuin ekalla kerralla (tosin eri neuvola...).

OYS ja OAS kuuluvat samaan sairaanhoitopiiriin ja OAS:aan saa mennä synnyttämään ilman mitään maksusitoumuksia tai muita "lupia" vaikka ekalla kerralla minullekin koitettiin muuta väittää. Ekalla kerralla kävin tutustumassa ja lääkärin vastaanotollakin siellä, toisella ja kolmannella kerralla olen vain esitietolomakkeen toimittanut ja sitten h-hetkellä on ajeltu Oulaisiin :)

Ihana paikka, suosittelen!
 
Tein itse kätilötyön harjoittelua viime talvena Oulaskankaalla ja kyllä täytyy sanoa että nyt toista lasta odottaessani harkitsen myös siellä synnyttämistä, vaikka Oulussa asunkin. Kaikkien ystävien yliopistosairaalakokemus -kertomusten jälkeen oli ilahduttavaa huomata, kuinka synnyttäjälähtöistä synnyttämisestä on Oulaisissa tehty ja synnyttäjää oikeasti kuunnellaan. Oulainenhan on myös yksi harvoja paikkoja Suomessa, jossa saa synnyttää veteen.
 
mp75, kiitos tuhannesti vastauksestasi!! Täytyypä nyt seuraavalla kerralla neukkulaan ilmottaa, että mikäli raskaus sujuu kaikin puolin normaalisti, tulen minäkin synnyttämään oasissa :) Pitänee myös soitella oasiin ja kysellä, että haluavatko, että käyn siellä loppuraskaudessa pyörähtämässä, itse kyllä haluaisin nähdä paikan etukäteen.

Sassykatti, mä oon kans kuullu ankeita juttuja oyssistä, niin se paikka ei todellakaan houkuttele mua. Kaveri sai lapsen viime vuonna siellä ja oli kuulemma iltasin soitellu peiton alta miehelleen ja itkeny, että haluaa kotiin ku on niin kurja olla siellä :/ Toinen ystävä synnytti ensimmäisensä tänä vuonna siellä ja eipä ollu kukaan osastolla sitten tarjonnu apua imetyksen opetukseen, vauvan pesuun ja hoitoon jne...
 
Pakko kommentoida kyllä tähän, että mut on kaksi kertaa sektioitu oysissa ja molemmilla kerroilla aivan ihanat kätilöt osastolla! Nuoria, nättejä, pirteitä tyttösiä siellä töissä, ja kaikki ammattiapu käsien ulottuvilla. Ei kyllä todella ole mitään moitittavaa!! Ja vaikka nyt kävin siellä toisen lapsen saamassa, niin silti taas neuvoivat uudelleen imetysasioita ja kylvetysjuttuja ym kaiken mahdollisen. Siellä järjestettiin mulle perhehuonekin ihan vain sen takia, etten uskaltanut jäädä sairaalaan ilman miestä. Ja eräs ilta yks ihana kätilö tuli oikein istumaan meidän huoneeseen ja halusi jutella yli puolituntia kaikista vauva-asioista.

Olen käynyt myös Oasissa kohdunulkoisen raskauden takia. Siellä oli vanhempia työntekijöitä ja kun jouduin kaavintaan, niin kukaan ei puhunut mulle mitään sillon kun veivät mua saliin, vaan juttelivat vaan toisilleen että "viel tunti töitä niin pääsis viikonlopun viettoon" ym!!! Ja mä olin ihan paniikissa kun sellaseen uuteen toimenpiteeseen jouduin. Ennen nukahtamista sanoin että mua puristaa päästä ja rintakehästä, niin vastaus oli tylysti "No, kohta se on ohi kun nukahdat". Lisäksi olisin halunnut rauhottavan lääkkeen hyvissä ajoin ennen saliin viemistä, niin antoivat sen vasta sitten, kun lähtivät mua jo kuskaan salia kohti. Eipä paljon kerennyt vaikuttaa...
Oas on tosi pieni sairaala ja jos vauvalla ei olekaan kaikki ok, niin herkästi pistävät ambulla oysiin.

Ajattelin vaan kertoa omat kokemukseni, koska moni kuvittelee että Oys olisi muka ihan kamala paikka. PÖTYÄ!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siruliinu:
Ajattelin vaan kertoa omat kokemukseni, koska moni kuvittelee että Oys olisi muka ihan kamala paikka. PÖTYÄ!
Hyvä, että jollakin on hyviäkin kokemuksia OYS:ista.
Itsekkin olen siellä kaksi kertaa synnyttänyt, eka kerralla oli töykeitä kätilöitä synnytyssalissa, enkä saanut imetysohjausta lainkaan osastolla ollessa.
Toisella kerralla synnytys meni todella hienosti ja kätilö ei olisi voinut parempi olla. Mutta osastolla oletettiin että tiedän ja osaan kaiken, kun olen toista kertaa jo asialla, joten jäin aika vähälle huomiolle, olisin kuitenkin kaivannut tukea imetykseen ja hieman neuvoja vauvan puhtaanapitoon, esikoinen kun on poika ja kakkonen tyttö. Toisaalta sain kyllä tukea ja ymmärrystä yöhoitajalta, kun vauvani joutui lastenosastolle sokeritippaan.

Jossain kohtaa sattui myös tietokatkoksia, sillä minun olisi pitänyt mittailla sairaalassa verensokeria, kun oli r-diabetes mutta kukaan ei muistanut siitä kertoa ennenkuin olin lähdössä kotiin. Toinen juttu oli se että minun piti syödä kohtua supistavaa lääkettä kaksi tabl. päivässä, tämänkin sain tietää vasta kotiinlähtiessä kun hoitaja toi tabletteja kotiin. Sitä ennen olin saanut yhden tabletin, kun olisi pitänyt saada neljä....

OAS:iin olisin mennyt minäkin synnyttämään kakkosen, ellei olisi tullut r-diabetesta, ja ihan hyvä etten sitten mennyt kun oasissa ei ilmeisesti ole lastenosastoa, joten vauva olisi lähetetty oysiin sokeritippaan.
 
Itse pohdiskelen myös Oulaskangasta synnytyssairaalana. Asutaan toisessa sairaanhoitopiirissä (tosin aivan rajalla) eli olen saanut lupauksen maksusitoumukseen, sinänsä asiassa ei ole ongelmaa. Synnytin esikoiseni Kysissä ja kokemus oli sanoinkuvamattoman hirveä, osastollaoloaika karmivaa. Meillä on siis noin 130km kumpaankin sairaalaan joten eipä paljon tarvinnut miestä toivoa vierailuille, toki kävi mutta tuon matkana ajaminen eestaas töiden jälkeen 7 päivää putkeen olisi käynyt hieman kalliiksi. Mies olisi jäänyt töistä pois jos olisi saanut olla kanssamme perhehuoneessa, lopputuloksena se että olin kyllä perhehuoneessa, yksin, mutta mies ei sinne saanut tulla koska paikka pidettiin varapaikkana (minkä toki ymmärrän, mutta tosiaan olin viikon yksin siinä huoneessa ja mies olisi tarpeen tullen voinut mennä hotelliin yöksi jos joku olisi kiireesti paikkaa tarvinnut).

Kuulin kuitenkin toisenlaisen version Oasista, eli yksi tuttava on siellä synnyttänyt kaksi lasta ja sanoi että siellä ei ole kuin venäläisiä todella kovakouraisia lääkäreitä joita ei paljon äiti kiinnosta. Onko näin? Haaveilen niin paljon lempeästä synnytyksestä, ilman epejä sun muita kun niistä ei mainittavaa hyötyä ollut esikoisenkaan kanssa. Toinen mikä houkuttelisi olisi pehehuone sekä lapsilähtöisyys, myöskin se että saisi käydä vierailijoita.

Mietinnän alla myös se että esikoinen oli 4 päivää teholla infektion vuoksi, entäs jos tämä toinenkin joutuu? Miten sitten käytäntö menee, Kysiin vai Oysiin, ja pääseekö äiti mukaan?
 
Minäkin kyselisin että miten tuo OASiin meno käytännössä tapahtuu? Asun siis Oulussa ja kyselinkin jo neuvolassa mutta yllättäen heillä ei ollut moisesta mitään tietoa. Olen nyt rv21, pitääkö mun jotenkin ilmottautua sinne etukäteen, vai soitanko vaan että moro, tuun teille sitten kun aika koittaa?
OYSiin en aio mennä jos ei tarvitse, mielummin synnytän lapseni kotona jos niikseen tulee.
 
Minäkin kyselisin että miten tuo OASiin meno käytännössä tapahtuu? Asun siis Oulussa ja kyselinkin jo neuvolassa mutta yllättäen heillä ei ollut moisesta mitään tietoa. Olen nyt rv21, pitääkö mun jotenkin ilmottautua sinne etukäteen, vai soitanko vaan että moro, tuun teille sitten kun aika koittaa?
OYSiin en aio mennä jos ei tarvitse, mielummin synnytän lapseni kotona jos niikseen tulee.
Minä laitain sähköpostia OAS:iin, jollekkin tyyliin synnytysosaston vastaavalle tms. Hän vastasi viestiin ja olisin voinut sopia erikseen sitten tutustumiskäynnin. Esitietolomake laitettiin neuvolasta molempiin sairaaloihin.
Mullahan tyssäs se OAS:iin meno, mutta onneksi sain OYS:issa kuitenkin hyvän kokemuksen, vaikken sitä etukäteen uskonutkaan.
 
Minäkin kyselisin että miten tuo OASiin meno käytännössä tapahtuu? Asun siis Oulussa ja kyselinkin jo neuvolassa mutta yllättäen heillä ei ollut moisesta mitään tietoa. Olen nyt rv21, pitääkö mun jotenkin ilmottautua sinne etukäteen, vai soitanko vaan että moro, tuun teille sitten kun aika koittaa?
OYSiin en aio mennä jos ei tarvitse, mielummin synnytän lapseni kotona jos niikseen tulee.
Yhteydenotto synnytysosastolle ja sovi vaikka tutustumiskäynti, itse kävin tutustumassa ennen esikoisen syntymää mutten tietty enää kakkosen ja kolmosen kohdalla kun oli tuttu paikka. Ko. käynnin yhteydessä kävin lääkärilläkin, teki synnytystapa-arvion sisätutkimuksineen (vuonna 2005), en tiedä mikä on nykykäytäntö. Esitietolomake sitten OAS:aan.

Kakkosen kohdalla oli uhkana, että joudutaan käynnistämään ja sitäkin varten varattiin aika OAS:aan, ei onneksi sitten jouduttu käynnistämään kuitenkaan. Kolmannen kohdalla sama homma ja tuolloin väitettiin neuvolassa, että käynnistyksen vuoksi olisi pakko mennä OYS:aan, mutta ilmeisesti ei ollut ihan oikeaa tietoa (tuolloinkaan ei onneksi käynnistystä).
 
Kiitokset neuvoista, otanpas sitten yhteyttä vaan OASiin, tarkoitus oli soittaa sinne tänään mutta pääsi unohtumaan. Huomenna sitten.. Olen lukenut juttuja ja kysellyt ihmisiltä kokemuksia, ja mulla vaan vahvistuu olo että OYSiin en halua synnyttämään jos tilanne ei sitä ehdottomasti vaadi.
 
Voisiko joku kertoa on Oulaskankaan sairaalan synnäri aina kiinni heinäkuun? Meidän la on juurikin heinäkuulla ja olin niin kovasti toivonut voivani synnyttää tuolla. Jos OAS on kiinni, ainoa paikka on sitten OYS ja se on ensisynnyttäjälle hirveä pelon paikka, vaikka itse synnytys ei sinänsä pelotakaan :'(
 
Luulempa, että jokaisesta synnytyssairaalasta riittää niitä huonoja sekä hyviä kokemuksia.

Itse synnytin oysissa ja hyvät kokemukset sieltä jäi mulle loppujenlopuksi. Anestesialääkäriä sai tosin odotella tunnin, kun epiduraalin halusin, mutta siitäkin selvittiin ja lopulta sain sen parin hutiyrityksen jälkeen. Synnytyksessä oleva kätilö oli mitä ihanin ja osastolla oli myös suurin osa tosi mukavia. Osastolla harmitti kun vierailuajat oli rajoitettu isiltä ja taitaa ne olla vieläkin.. Joten aika kävi pitkäksi aluksi, mutta onneksi oli tosi mukava äiti tyttönsä kanssa vieressä. :)

Itse ajattelin oysin olevan hyvä synnytyssairaala, koska apu on lähellä, jos jotain sattuukin minulle tai vauvalle.
 
Voisiko joku kertoa on Oulaskankaan sairaalan synnäri aina kiinni heinäkuun? Meidän la on juurikin heinäkuulla ja olin niin kovasti toivonut voivani synnyttää tuolla. Jos OAS on kiinni, ainoa paikka on sitten OYS ja se on ensisynnyttäjälle hirveä pelon paikka, vaikka itse synnytys ei sinänsä pelotakaan :'(
En kyllä tiedä tuosta sulusta, mutta voithan soittaa sinne ja kysyä.

Ja ei sitä OYS:a kannata pelätä, siellä on ammattitaitoinen henkilökunta. Kaikkien kanssahan ei tietysti aina kemiat pelaa, mutta suosittelen menemään avoimin mielin synnyttämään.

Minulla ainakin on hyvät kokemukset, esikoisen synnytin reilu 10 kk sitten. Synnytys oli pitkä ja vaikea, mutta kiitos osaavan henkilökunnan koko perhe selvisi siitä hyvin. Voisin mennä uudestaan vaikka heti huomenna :)
 
Hei

Minä olen synnyttänyt 2006 OAS heinäkuussa. Ja kaksi muutakin synnytystä on ollu OAS:ssa. En oo koskaan kuullutkaan että ois heinäkuun kiinni. OAS on erittäin ihana paikka! En voi kun lämmöllä muistella ja suositella paikkaa. Kätilöt ovat olleet ainakin minun kohdallani erittäin ammattitaitoisia ja kuuntelevat tosi hyvin äitejä. Kohtelu on muutoinkin kunnioittavaa ja lämmintä. Voih, toivottavasti vielä pääsen sinne joskus synnyttämään! Uhkaavat vaan sitäkin lakkauttaa :(
 

Yhteistyössä