Outo ihottuma

  • Viestiketjun aloittaja heinämamma
  • Ensimmäinen viesti
heinämamma
Ajattelin kysyä että onko kukaan törmännyt tällaiseen ihottumaan, mikä oli meidän pojalla reisissä monta viikkoa, sitä hoidettiin fucicort-rasvalla ja nyt se alkaa olla haalistunut, mutta lääkäreiltä en saanut selvää vastausta mitä se voisi olla. Yksi lääkäri väitti sen olevan märkärupea, mutta sitä se ei missään tapauksessa ollutt (väitän kolmen lapsen kokemuksella). Poika on nyt 2-vuotias ja iho alkoi oireilla kesäkuun alussa, ensin oli nokkosrokko, sitten tulehtuivat mäkärän ja paarman puremat, niin että piti syödä antib.kuuri niihin ja samoihin aikoihin ilmaantui tuo ihottuma, se alkoi pienistä pisteistä, levisi sitten puoliympyrän muotoisiksi läikiksi ja lopulta läikät yhdistyivät isoiksi tulehtuneiksi länteiksi.
 
Minusta näyttää kyllä allergiselta reaktiolta jollekin. Tuli vaan mieleen,että johtuiskos siitä ab-kuurista? Jos läiskät kerran ilmaantuivat kuurin aikoihin. Mun poika nimittäin sai vauvana allergisen reaktion ab-kuurista ja läiskät oli hyvin saman näköisiä :(
 
Olen samaa mieltä, että reaktiolle se vaikuttaa minustakin. Voi olla antibiootti, riippuen kuinka kauan on aikaa kulunut siitä kun kuuri on loppunut ja kuin vahva kuuri oli. Onko ollut kutinaa oireena?
 
heinämamma
läikät olivat jo ennen antibioottikuuria, selitin vähän epäselvästi. Iho ei ole ollut kunnossa sen ensimmäisen nokkosihottuman jälkeen. Eräs lääkäri sanoi, että jos jossain päin ihoa on tulehdusta, niin helposti tulee muuhun kohtaan myös tulehdus. Mäkärän pistot tulivat juhannusaattona, ja 28.6. sai antibioottikuurin. Muistan kun käytiin niitä mäkärän puremien aiheuttamia vesikelloja näyttämässä jo juhannuspäivänä lääkärissä, niin silloin jo kysyttiin tuosta reisien ihottumasta, läikät olivat pieniä vielä silloin.

Sitten kun 28.6. jouduttiin uudelleen viemään lääkäriin kun vesikellojen tilalla oli avohaavat ja ne näyttivät märkivän, reisin läikät olivat jo rengasmaisia. Lääkäri antoi silloin ensin fucidin-rasvaa, mutta siitä ei ollut mitään apua. Tuo kuva on otettu 30.6.

Kun 3.7. käytin uudelleen lääkärissä, saatiin se fucicort ja se lääkäri väitti ihottuman olevan märkärupea. Käytin vielä saman viikon perjantaina poikaa eri lääkärillä ja hän sanoi että se on jotain ekseemaa, syntyperää ei tiedä, mutta että ei missään tapauksessa kyseessä ollut märkärupi.

Mutta kiitos kovasti kun vastasitte, allergiaa epäilen itsekin, en vain keksi mille poika olisi herkistynyt. Luulen kuitenkin ettei se antibioottikuuri tällä kertaa vaikuttanut asiaan.
 
heinämamma
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2006 klo 17:51 Riquli kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että reaktiolle se vaikuttaa minustakin. Voi olla antibiootti, riippuen kuinka kauan on aikaa kulunut siitä kun kuuri on loppunut ja kuin vahva kuuri oli. Onko ollut kutinaa oireena?
Kutinaa oli jossain vaiheessa kun ne läikät näytti ärtyneen punaisilta, silloin käytettiin jo fucidin-rasvaa, josta ei sitten apua ollut. Antibioottina oli Kefeksin, jota hän on saanut ennenkin korvatulehdukseen.
 
heinämamma
vielä kasvatan itse tätä ketjua. Silloin 3.7. kun oltiin käytetty lapsi lääkärissä, niin sieltä pois tullessa paarma pääsi puremaan kotipihassa ja seuraavana päivänä käsi oli näin pahasti tulehtunut



Harmittaa kun minulta loppuu hoitovapaa ja lapset lähtevät hoitoon nyt elokuun alussa ja poika on noin yliherkkä hyönteisten pistoille ja ties mille allerginen :( . Ohjeeksi näihin puremiin saatiin käyttää zyrteciä yöpakkasiin asti. Ja paikallishoidoksi sibicortia. Tuon jälkeen lasta puri paarma vielä kasvoihin ja toinen poski turposi kuin sikotaudissa, pelkäsin että leviää kaulan puolelle, mutta se laski onneksi parissa päivässä pois.
 
Lapsesi tarvitsee kuvista päätellen kunnon allergialääkityksen ja selvityksen allergioistaan (allergiatestit). Sinuna veisin hänet ihotautilääkärin vastaanotolle mahdollisimman pian että hän näkisi ihon juuri tuollaisena. Reaktiot ovat niin vahvoja että niiden aiheuttaja tulisi selvittää. Ihmettelen miksi et ole jo yksityisellä lasta käyttänyt? Lapsesi terveyden/turvallisuuden kannalta olisi oleellista selvittää nuo allergiat ja mahdolliset jatkuvat lääkitykset ennen hoitoon menoa. (allergiareaktio voi tulla myös hengitysteihin jolloin lapsi on jo vaarassa ilman oikeaa hoitoa).
 
heinämamma
lapsi on menossa allergiatesteihin, mutta ne voidaan kuulemma tehdä vasta talvella, näin sanoi tämä viimeisin lääkäri, neuvolan kautta saadaan lähete. Olin kyllä jo päättänyt että käytän yksityisellä lääkärillä jos ei ihottuma ala lähteä, ja nyt iho on enää vähän ruskea niiltä kohdin missä läikät olivat. Ihottuma näkyy siis vain noissa ottamissani kuvissa.

Mikäli niitä nyt alkaa tulla uudelleen, varaan ilman muuta yksityislääkärille ajan, samaa tietä saatiin tytölle (6 v) astmadiagnoosi, kun terveyskeskuslääkärit vain määräsivät yskänlääkkeitä.
Olen lopen kyllästynyt näihin vaihtuviin terveyskeskuslääkäreihin, jotka vähättelevät asioita, mutta maaseudulla asuvana on vähän rajalliset mahdollisuudet, lähin yksityislääkäri on sadan kilometrin päässä.


Kysyisin vielä edelliseltä vastaajalta, että millaisia ne kunnon allergialääkkeet sitten ovat? Meillä on tuo zyrtec käytössä eikä sen kummempia kuulemma lääkärin mukaan ole, kun olin huolissani juuri siitä, että jos lapsi seuraavan kerran alkaa tukehtua. Sanoi, että sitten tuodaan terveyskeskukseen, jossa pistetään adrenaliinia. Käsittääkseni kortisoni kuitenkin laskisi turvotuksen noista hyönteisten pistoista nopeammin, mutta sitä ei olla saatu. :/
 
Millä annostuksella teil on tuo zyrtekki?
Meijän neitillä on tippoina, vaikuttaa tosi nopeeta ja 5tippa/2krt vuorokaudessa, tarvittaessa max. 3krt. Meillä tuli itikan/mäkärän puremista tuommoisia mitä oli kuvassa kun paarma oli purrut, mut lääkitys auttaa, ja sen kyllä huomaa heti jos unohtaa aamulla antaa lääkkeet, kyllä maalla on mukavaa, varsinkin kun tänä kesänä ötökät on ollu tosi ärhäköitä.
 
heinämamma
meillä on liuoksena 1-2 x 2 ml. Nyt on annettu sitä 2 kertaa kun on pahin aika, mutta jatkossa annetaan kerran päivässä. Onneksi poika ottaa sen suht mielellään, vaikka maku on vissiin aika voimakas. Ja olen kans huomannut, että se laskee turvotuksen aika nopeaan. Minulla itselläni oli kans nuorempana sama ongelma, kesän ensimmäiset mäkärän ja paarman puremat tulehtuivat, niin että kerran sain verenmyrkytyksen mäkärän pistosta ja söin pitkään antibioottia. Mutta nyt viime vuosina en ole huomannut, et turpois tavanomaista enemmän.
 
sädetikku harmaana
Heippa!
Minkä perusteella lääkäri sanoi, että testit voi tehdä vasta talvella????!!!! :eek: HUHHUH!

Kehottaisin menemään pikapuoliin yksityiselle allergiatesteihin. Lapsesi tuntuu todella allergiselta ainakin hyönteisten puremille! Ampiaisen pistosta voi mennä vaikka hengitystiet tukkoon (en halua pelotella).

Voimia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 23:35 sädetikku harmaana kirjoitti:
Heippa!
Minkä perusteella lääkäri sanoi, että testit voi tehdä vasta talvella????!!!! :eek: HUHHUH!

Kehottaisin menemään pikapuoliin yksityiselle allergiatesteihin. Lapsesi tuntuu todella allergiselta ainakin hyönteisten puremille! Ampiaisen pistosta voi mennä vaikka hengitystiet tukkoon (en halua pelotella).

Voimia.

Oiskohan sen takia,että silloin ei ole siitepölyä...niin testitulokset varmempia???
Näin mulle sanottiin,että testit tehdään myöhään syksyllä tai aikaisin keväällä
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 06:59 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2006 klo 23:35 sädetikku harmaana kirjoitti:
Heippa!
Minkä perusteella lääkäri sanoi, että testit voi tehdä vasta talvella????!!!! :eek: HUHHUH!

Kehottaisin menemään pikapuoliin yksityiselle allergiatesteihin. Lapsesi tuntuu todella allergiselta ainakin hyönteisten puremille! Ampiaisen pistosta voi mennä vaikka hengitystiet tukkoon (en halua pelotella).

Voimia.

Oiskohan sen takia,että silloin ei ole siitepölyä...niin testitulokset varmempia???
Näin mulle sanottiin,että testit tehdään myöhään syksyllä tai aikaisin keväällä
kyllä meille testit tehtiin heti. sanoi kyl et jos lapsi hikoilee kovin niin testi voi mennä ketuille, sit tarvii tehdä talvella uusiks. mut ei mennykään ketuille helteistä huolimatta :)
 
heinämamma
käsitin asian niin, ettei allergiatestejä tehtäisi kesällä sen takia, että siitepölyt ja homeet häiritsee tuloksia. Mutta itsekin olen selaillut eri palstoja täällä netissä ja olen huomannut, että testejä tehdään milloin tahansa. Niin, että kysynpä nyt heti elokuussa lääkäriltä asiasta kun käydään neuvolassa ja jos mitään ei luvata, niin varaan yksityiseltä ajan.
 
mamma -75
eikös kyypakkauksen tabletit sisällä antihistamiinin lisäksi kortisonia. eli kannattaa varmaan pitää sitä saatavilla, jos alkaa hengitysteissä oireita tuntumaan... toivottavasti selviää, kuvat olivat aika hurjan näköisiä...
 

Yhteistyössä