Outo juttu siivouksessa ja hygieniassa

  • Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti
vieras...
No, siis se,että moni pesee varmaan viikottain vessanpöntön sisustan, paikan, mihin ei kukaan koskaan koske, hyvin tarkkaan vahvalla pesu/desinfiointiaineella.

Ja sitten taas joitan ovenkahvoja, valokatkaisimia ja muuta tällaista, mihin kosketaan jatkuvasti (usein monen ihmisen toimesta), ei pyyhitä kuin silloin tällöin, kun satutaan muistamaan
 
Laitoshuoltaja
Varmaan totta. Mä en tee niin. Töissä on klooripäivä kerran viikossa. Siiloin pestään kaikki käsienpesualtaat ja wc:t klooripitoisella puhdissusaineella. Kotona en käytä kovin usein klooripitoista puhdistusainetta. Aloitan wc:n ja muiden tilojen siivouksen pyyhkimällä oven kahvan ja sen ympäristön.
Mulla on 25v. kokemus ja ammattitutkinto. Aikan noloa jos ei osaa siivota oikein.
 
Minä en ole koskaan ymmärtänyt miksi wc-pönttö pitäisi pestä antibakteerisella aineella. Ovenkahvat, valokatkaisijat, kännykät, kaukosäätimet ym. ovat tietenkin melko likaisia paikkoja, mutta enpä minä niitäkään jaksa kovasti puunata. Ja meillä sairastetaan hyvin harvoin, työkaverit ovat tämän tästä kipeiden lasten kanssa kotona tai sairastavat itse.

Rätit pesen joka käytön jälkeen, mutta sama rätti, jolla olen siivonnut vessan, voi olla ensi kerralla pölyjen pyyhinnässä. Keittiörätit on erikseen, mutta kyllä nekin saattavat olla pyörimässä samassa koneessa muiden rättien kanssa 60 asteessa. Jonkun mielestä hyvin ällöttävää, mutta edelleen: meillä ei sairasteta.
 
LAitoshuoltaja
Niin, ja sit vielä se, että ne rätit millä siivotaan, usein vain levittävät likaa paikasta toiseen ja ovat jo aloittaessa bakteeripesiä.
Mitäh? Meillä käytetään mikrokuitupyyhkeitä. Ne pestään 75-90 asteessa käytön jälkeen. Siivousvaunussa on joka tilaan oma siivouspyyhe joka menee pyykkipussiin käytön jälkeen. Siivousyyhkeessä on 4 puolta jota käytetään pyyhkimiseen.
Kotona mulla on ammattisiivouksen aineet ja välineet. Ja siivouspyyhkeet menee kotonakin pesuun käytön jälkeen. En pese niitä vaatteiden kanssa.
 
Spencer Hastings
Mitäh? Meillä käytetään mikrokuitupyyhkeitä. Ne pestään 75-90 asteessa käytön jälkeen. Siivousvaunussa on joka tilaan oma siivouspyyhe joka menee pyykkipussiin käytön jälkeen. Siivousyyhkeessä on 4 puolta jota käytetään pyyhkimiseen.
Kotona mulla on ammattisiivouksen aineet ja välineet. Ja siivouspyyhkeet menee kotonakin pesuun käytön jälkeen. En pese niitä vaatteiden kanssa.
Se että sä osaat työsi, ei tarkoita että todellakaan kaikki siivoojat osaisi. Laitoshuoltajat yleensä muutenkin tietää mitä tekee, mutta samaa ei voi sanoa esim. kaikista toimisto ja porrassiivoojista.
 
Laitoshuoltaja
Se että sä osaat työsi, ei tarkoita että todellakaan kaikki siivoojat osaisi. Laitoshuoltajat yleensä muutenkin tietää mitä tekee, mutta samaa ei voi sanoa esim. kaikista toimisto ja porrassiivoojista.
Ylleensä heillä ei ole mahdollisuutta pestä niitä koneessa. Eikä tarpeeksi monta siivouspyyhettä ja moppia. Mä en ole koskaan ollut firmalla töissä. Enkä mene. Huonompi palkka yleensä ja vähemmän palkallista vuosilomaa.
 
Spencer Hastings
Ylleensä heillä ei ole mahdollisuutta pestä niitä koneessa. Eikä tarpeeksi monta siivouspyyhettä ja moppia. Mä en ole koskaan ollut firmalla töissä. Enkä mene. Huonompi palkka yleensä ja vähemmän palkallista vuosilomaa.
Niin no sekin on totta, että yhä harvemmin kiinteistöjä hoitaa koko kiinteistön "omat" siivoojat, vaan ne on vaihtuvia firmoja ja vaihtuvia työntekijöitä, jolloin en kyllä yhtään tiedä niiden rätinpesumahdollisuuksista. Mutta siitä huolimatta firmoilla pitää olla tarpeeksi puhtaita välineitä. Ja en menisi itsekään sellaiselle töihin, Kaupungilla on liian hyvät olot :D
 
Laitoshuoltaja
Niin no sekin on totta, että yhä harvemmin kiinteistöjä hoitaa koko kiinteistön "omat" siivoojat, vaan ne on vaihtuvia firmoja ja vaihtuvia työntekijöitä, jolloin en kyllä yhtään tiedä niiden rätinpesumahdollisuuksista. Mutta siitä huolimatta firmoilla pitää olla tarpeeksi puhtaita välineitä. Ja en menisi itsekään sellaiselle töihin, Kaupungilla on liian hyvät olot :D
Jep :)
 
Spencer Hastings
Niin ja vaikka olisikin mahdollisuus käyttää monen sortin liinaa ja moppia vaikka yhteen taloon, niin silti sitä ei kaikki siivoojat tee. Meillä on esim. vanhempia siivoojia, jotka ei jotenkaan yhtään suostu opetella uusia työskentelytapoja, vaan vetää sillä yhdellä aukinaisella rätillä paikat miten sattuu.

Ja kotisiivouksessa itsekin desinfioin kahvoja, katkaisimia, kaukosäätimiä, uunin nappuloita ym. mutta mielestäni kotona se ei ole niiiiin tarkkaa. En todellakaan siivoa kotiani yhtä hyvin, miten siivoan töissä :D
 
nbb
Apua..kun mun siivous kotona kaatuu jo siihen kun ensin pesen pesuaineella lavuaarin hanan, sitten lavuaarin, ja sit alan miettii et enhän mää nyt enää voi tällä samalla rätillä huuhdella sitä hanaa, koska lavuaari oli likaisempi. Ja sit mun vähintää pitäis pestä kädet välillä. Ja aaaargh enhän mää ole töissä, ett tää on vaan koti... Ja missä mun ffp3 maski, näö pöpöt jo leijailee mun kitusiin. ja enhän mää voi pestä koneessa näitä rättejä, kun ei ole sit työpaikan hygienia-pyykinpesuainetta...aaaarggg! -No hitto, pesen vaan ton vessanpöntön, ainakin näyttää ja tuoksuu hyvältä
 
Laikkari myös
Klooripäiviä ei ole aikoihin suositeltu.
Mitä vähemmän klooria sen parempi.
Päivitä tietosi, ei aina ole vakuuttavaa pitkä työhistoria , vaan monesti juuri valmistunut tai koulua käyvä tietää nykysuositukset paremmin.
 
....
Keittiön pyyhettä en laita joka kerta pesuun. Vaan ne joita käytän siivouksessa.
Öö, eikö se pyyhkinen tolla rätillä ole siivoomista kans? En nyt ymmärrä, koska oon ihan maalikko näissä siivousjutuissa. Itse ainakin pyyhin tolla ihan ruokaa keittiön kaikilta pinnoilta: tiskiallas, liesi ja muut sen ympäryksen tasot ja ruokapöytä, uuninpäällys, seinät, kaapinovet...jos siis tahroja yms.
 
Laitoshuoltaja
Öö, eikö se pyyhkinen tolla rätillä ole siivoomista kans? En nyt ymmärrä, koska oon ihan maalikko näissä siivousjutuissa. Itse ainakin pyyhin tolla ihan ruokaa keittiön kaikilta pinnoilta: tiskiallas, liesi ja muut sen ympäryksen tasot ja ruokapöytä, uuninpäällys, seinät, kaapinovet...jos siis tahroja yms.
Keittiössä olevalla pyyhkeellä pyyhin vain pöydät. Kaappien ovet yms. toisella pyyhkeellä ja se menee sitten käytön jälkeen pesuun.
 
nbb
Eikä ole taloudellista pestä niitä muutamua rättejä 90asteen muuten tyhjässä pesukoneessakaan. Mut ei niitä voi pestä muunkaan pyykin kanssa. Eikä niitä voi jättää mihkää jemmaankaan, koska bakteerit vaan lisääntyy....
Tää on nii kauheeta......!
 

Yhteistyössä