Outo juttu siivouksessa ja hygieniassa

  • Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti
"Sessi"
[QUOTE="susu";30841477]en sotke antibiootteihin.Koulussa olen tämän kuullut,meillä tuntia piti kolapu (koti-,laitostalous- ja puhdistuspalvelu)opettaja,jolla useaan otteeseen oli puhetta tästä.Monissa kodeissa myös desinfioidaan liikaa ja siksi sitten esim.ulkomaailmassa siedetään huonommin bakteereja ja viruksia ja ollaankin aina kipeitä.Yleisellä tasolla periaatteessa normaalissa kodissa ei desinfiointi aineita edes tarvita,tavallinen emäksinen pesuaine riittää.Eri asia on sitten sairaalat ja muut laitokset,jossa voi olla vaarallisia bakteereja.[/QUOTE]

OK, puhut ihan eri asiasta. Ei ne mikrobit niistä puhdistusaineista mihinkään muutu mutt ihminen joka elää liian puhtaassa ympäristössä ei siedä enää mitään, ts vastustuskyky heikkenee. Sitä varmaan tarkoitit?

Minun mielipiteeni on siltikin se että koti pitää pitää puhtaana ja kun tullaan kotiin pestään kädet tai käydään suihkussa tarpeen mukaan ja vaihdetaan puhtaat vaatteet. Sitten kun lähdetään ulos voidaan ihan hyvin siellä hevostalleilla syödä leipä karsinassa hevosen seurassa samalla kun rapsuttaa sitä kaveria. Ja voi antaa porkkanaa hevoselle ja vähän pyyhkiä pahimmat hevosenkuolat kädestä ennekuin jatkaa omaa syömistään.
Samoten, jos ollaan telttailemassa hygienian kanssa ei ole niin nuukaa, siellä pärjätään vähemmälläkin desinfioimisella ja syödään samoilla käsillä kun käydään riullakin, ehkä vähän huudellaan jos on mahdollisuus.

Silti, kun tullaan kotiin pidetään se koti puhtaana. Siellä on silloin minusta hyvä olla. Vastutuskykyä pitää saada mutta ei siitä että koti on likainen vaan kerätään ne vastutuskykyä lisäävät mikrobit kodin ulkopuolelta, eläimiltä ja luonnosta.
 
"Sessi"
[QUOTE="Carelia";30841462]Yhtälailla ne bakteerit muuttuvat desinfiointiaineita sietäviksi kuin antibioottiresistensseiksi ja samalla tietty desinfioimisaineet tappaa ne hyödylliset bakteerit. Joskus kakskyt ja risat vuotta sitten useimmilla karjatiloilla desinfioitiin lypsylaitteet, lypsyliinat jne. päivittäin kloriittifortella. Nykyään ei monikaan ko. ainetta käytä. Kiehuvan kuuma vesi, vuoropesut happamella ja emäksisellä pesuaineella toimivat paremmin.

Liika puhtaus synnyttää resistenttejä bakteerikantoja on mun motto kotisiivouksen suhteen.[/QUOTE]

Ei pidä paikkansa sekoitat kaksi eri asiaa.

Antibiooteille vastustuskykyisiä mikrobeja on havaittu jo useamma vuosikymmenen ajan ja ne on nimetty: MRSA, ESBL, CPE muutama mainitakseni. Vastaavia esim. Kloorille vastustuskykyisiä mikrobeja ei ole olemassakaan.

Kloorin käyttöä on vähennetty se on totta koska kanaa ei kannata tappaa kanuunalla, noin kuvainnollisesti :)
On siis havaittu että miedommatkin aineet tepsii aivan yhtä hyvin eivätkä ne ole niin haitallisia ympäristöllekään.

Ymmärrätkö nyt?
 
"Sessi"
[QUOTE="Carelia";30841468]www.vtt.fi/inf/pdf/publications/2002/P480.pdf

VTTltä löytyy tietoa desinfiointi vs. bakteerit aiheesta[/QUOTE]

Tuolla puhutaan siitä että pitää käyttää oikeaa liuosvahvuutta ja oikeaa ainetta ruokateollisuudessa tuotantolaitteita puhdistettaessa. Kyse on listeriasta joka on haitallinen varsinkin raskaana oleville mutta ei tartu ihmisestä ihmiseen.
Tottakai ruokatehtaissa pitää olla oikeanlaiset aineet käytössä ja oikeat työtavat. Aivan kuten kodeissakin.

Kylläkai mikrobeja kiusaamalla saa joitakin muunnoksia aikaiseksi niissä mutta tuo nyt ei koske laisinkaan kotisiivousta.

Että miten tuo nyt liittyy kotisiivoamiseen ja siihen että ihmisen vastustuskyky heikkenee kun ei ole yhteydessä maaperän mikrobeihin jotka lisäävät vastutuskykyämme?
 
"Carelia"
[QUOTE="Sessi";30841558]Tuolla puhutaan siitä että pitää käyttää oikeaa liuosvahvuutta ja oikeaa ainetta ruokateollisuudessa tuotantolaitteita puhdistettaessa. Kyse on listeriasta joka on haitallinen varsinkin raskaana oleville mutta ei tartu ihmisestä ihmiseen.
Tottakai ruokatehtaissa pitää olla oikeanlaiset aineet käytössä ja oikeat työtavat. Aivan kuten kodeissakin.

Kylläkai mikrobeja kiusaamalla saa joitakin muunnoksia aikaiseksi niissä mutta tuo nyt ei koske laisinkaan kotisiivousta.

Että miten tuo nyt liittyy kotisiivoamiseen ja siihen että ihmisen vastustuskyky heikkenee kun ei ole yhteydessä maaperän mikrobeihin jotka lisäävät vastutuskykyämme?[/QUOTE]

Ne mikrobin pirulaiset oppivat sietämään niitä desinfiointiaineita eli aina vaan järeemmällä tykillä pitää ampua, että saa niitä hengiltä. Sitten kun niitä ammutaan sillä järeämmällä tykillä niin siinä menee niitä hyvispöpöjä ja niitä jotka valmentaa meidän omia puolustusmekanismeja taudinaiheuttajia vastaan. Voi mulla olla puurot ja vellit sekaisin. Kotisiivouksessa ei liene yleensä tarve desinfiointiaineiden käytölle. Kotona riittää puhtaus eli liattomuus mulle. Desinfiointiaineet on haavanpuhdistusaineina ja käsidesiä käytetään jos on oksutautia, muuten pyrin välttämään noita. On se siinä mielessä meillä toiminut, että viiden hengen huushollissa on 2 hlö ollut 2 krt vatsataudissa ja yksi henkilöä kerran kahdeksan vuoden sisällä. Mukulat on ollut tänä aikana 2-13 vuotiaita.
 
"Sessi"
[QUOTE="Carelia";30841596]Ne mikrobin pirulaiset oppivat sietämään niitä desinfiointiaineita eli aina vaan järeemmällä tykillä pitää ampua, että saa niitä hengiltä. Sitten kun niitä ammutaan sillä järeämmällä tykillä niin siinä menee niitä hyvispöpöjä ja niitä jotka valmentaa meidän omia puolustusmekanismeja taudinaiheuttajia vastaan. Voi mulla olla puurot ja vellit sekaisin. Kotisiivouksessa ei liene yleensä tarve desinfiointiaineiden käytölle. Kotona riittää puhtaus eli liattomuus mulle. Desinfiointiaineet on haavanpuhdistusaineina ja käsidesiä käytetään jos on oksutautia, muuten pyrin välttämään noita. On se siinä mielessä meillä toiminut, että viiden hengen huushollissa on 2 hlö ollut 2 krt vatsataudissa ja yksi henkilöä kerran kahdeksan vuoden sisällä. Mukulat on ollut tänä aikana 2-13 vuotiaita.[/QUOTE]

Ruokateollisuuden mikrobit on aivan eri asia kuin mitä kotona on. Siellä kotona on juurikin sitä suolistobakteeria mitä käsillä levitetään. Koti siis pidetään puhtaana ihan tavallisia puhdistusaineista käyttäen ja tavallisilla siivousmenetelmillä. Vastustuskyky haetaan pihalta, luonnosta ja eläimien kanssa kun ollaan tekemisissä.

Mikrokuituliina on muuten ihan hyvä oikein käytettynä. Se poistaa yhtä paljon likaa pinnalta kuin joku tavallinen rätti jonkun tappaja-aineen kanssa.
Mutta edelleenkin, pidetään kodin pinnat puhtaina riittävällä siivoamisella ja haetaan hyödylliset bakteerit ulkoa.
 
jarleena
[QUOTE="Sessi";30841539]OK, puhut ihan eri asiasta. Ei ne mikrobit niistä puhdistusaineista mihinkään muutu mutt ihminen joka elää liian puhtaassa ympäristössä ei siedä enää mitään, ts vastustuskyky heikkenee. Sitä varmaan tarkoitit?

Minun mielipiteeni on siltikin se että koti pitää pitää puhtaana ja kun tullaan kotiin pestään kädet tai käydään suihkussa tarpeen mukaan ja vaihdetaan puhtaat vaatteet. Sitten kun lähdetään ulos voidaan ihan hyvin siellä hevostalleilla syödä leipä karsinassa hevosen seurassa samalla kun rapsuttaa sitä kaveria. Ja voi antaa porkkanaa hevoselle ja vähän pyyhkiä pahimmat hevosenkuolat kädestä ennekuin jatkaa omaa syömistään.
Samoten, jos ollaan telttailemassa hygienian kanssa ei ole niin nuukaa, siellä pärjätään vähemmälläkin desinfioimisella ja syödään samoilla käsillä kun käydään riullakin, ehkä vähän huudellaan jos on mahdollisuus.

Silti, kun tullaan kotiin pidetään se koti puhtaana. Siellä on silloin minusta hyvä olla. Vastutuskykyä pitää saada mutta ei siitä että koti on likainen vaan kerätään ne vastutuskykyä lisäävät mikrobit kodin ulkopuolelta, eläimiltä ja luonnosta.[/QUOTE]

Onko mulla sitten paskanen koti kun en käytä koskaan Kloritea?Puhtaus ei tarkoita mulle desinfiointia.Desinfiontiaineet on ympäristöllekkin huono juttu!
 
"susu"
Bakteerit tulevat vastustuskykyiseksi desinfioimisaineille tässä aineistoa:http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/varo-myrkkyja-tata-et-tiennyt-kodin-puhdistusaineista/3200104
 
"Sessi"
Onko mulla sitten paskanen koti kun en käytä koskaan Kloritea?Puhtaus ei tarkoita mulle desinfiointia.Desinfiontiaineet on ympäristöllekkin huono juttu!
Ei kodin puhtaana pitämiseen tarvita klooria. Pinnat pitää vaan puhdistaa tarpeeksi usein ja oikein välinein. Useimmiten pelkkä nihkeytetty Mikrokuituliina riittä. Tosin kosteat tilat vaatii kyllä jotain aihettakin mutta ihan tavallinen tolu tms riittää.
 
"Sessi"
[QUOTE="susu";30841644]Bakteerit tulevat vastustuskykyiseksi desinfioimisaineille tässä aineistoa:Varo myrkkyjä! Tätä et tiennyt kodin puhdistusaineista - Lifestyle - MTV.fi[/QUOTE]

En nyt tiedä kelle haluat vastata mutta olen tolkuttanut koko ajan että kotona ei käytetä mitään klooria. Kloorille yksikään bakteeri ei ole vastustuskykyinen, joten sitä käytetään jos on tarve. Kotona on hyvin harvoin tarve käyttää klooria.

Silti koti pidetään puhtaana kun siivotaan aivan tavanomaisin menetelmin tarpeeksi usein.
 
"susu"
"Että missä sitä tutkimustietoa olisi jossa puhdistusaineelle olisi jonkinlainen "lika" tullut vastustuskykyiseksi tai mikrobi?"http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/varo-myrkkyja-tata-et-tiennyt-kodin-puhdistusaineista/3200104 ja
http://www.nicehouse.fi/kuluttaja/ajankoht/antibact.htm
 
"Sessi"
[QUOTE="susu";30841658]"Että missä sitä tutkimustietoa olisi jossa puhdistusaineelle olisi jonkinlainen "lika" tullut vastustuskykyiseksi tai mikrobi?"http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/varo-myrkkyja-tata-et-tiennyt-kodin-puhdistusaineista/3200104 ja
Kuluttaja - Antibakteeriset aineet[/QUOTE]

Tässä taas arvellaan jotakin. Ei noissa ole mitään tutkimuksia, tieteellistä todistusaineistoa että oikeasti kodin siisteys olisi haitallista.
Edelleenkin, tavanomaiset aineet ja tarpeeksi usein siivotaan. Siinä se.
 
"susu"
Sä haluat vaan sulkea mielestäsi mahdollisen vaaran.Ihan maalaisjärjellä ajateltuna tuo on ihan mahdollista kyllä.Mutta desinfioi sinä vaan kotiasi.Minä pesen höyrypesurilla,ilman kemikaaleja :)
 
"Sessi"
[QUOTE="susu";30841676]Sä haluat vaan sulkea mielestäsi mahdollisen vaaran.Ihan maalaisjärjellä ajateltuna tuo on ihan mahdollista kyllä.Mutta desinfioi sinä vaan kotiasi.Minä pesen höyrypesurilla,ilman kemikaaleja :)[/QUOTE]

No voi hyvänen aika sentään! Minähän olen tässä monta kertaa jo sanonut että tavanomaiset pesuaineet ja tai Mikrokuituliina. Koti pestään tarpeeksi usein. Klooria ei tarvita. Mitä osaa tuosta et nyt ymmärrä?
 
"Sessi"
[QUOTE="susu";30841683]Mainitsit Tolun
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/tolu-mänty-1-l-yleispuhdistusaine[/QUOTE]

Niin, kohtuudella käytettynä ihan hyvä yleipuhdistusaine. Mutta kuten olen jo aikaisemmin todennut Mikrokuituliina oikein käytettynä on ihan yhtä hyvä.
Pääasia siis on että koti pidetään puhtaana ja vastustuskykyä lisäävät mikrobit haetaan elimistöön kodin ulkopuolelta. Ei ne mikrobit siellä kotona jalostu mitenkään erityisen "terveellisiksi" jos sitä omaa paskaa siellä kasvattaa.
 
[QUOTE="Sessi";30841694]Niin, kohtuudella käytettynä ihan hyvä yleipuhdistusaine. Mutta kuten olen jo aikaisemmin todennut Mikrokuituliina oikein käytettynä on ihan yhtä hyvä.
Pääasia siis on että koti pidetään puhtaana ja vastustuskykyä lisäävät mikrobit haetaan elimistöön kodin ulkopuolelta. Ei ne mikrobit siellä kotona jalostu mitenkään erityisen "terveellisiksi" jos sitä omaa paskaa siellä kasvattaa.[/QUOTE]

Miksi se on pääasia? Ehkä joku oma sääntösi, mutta tuskin sitä kannattaa täällä totuutena toitottaa. En minä ainakaan näe mitään syytä ryhtyä siivoushysteriaan kotona, meillä on esim. lemmikkejä joiden kautta tulee -hui- mikrobeja kotiin. Ja kesällä kävellään ulkona paljain jaloin ja samoilla jaloilla kävellään sisälläkin. Eikä käsiäkään aina sisään tullessa pestä.
 
"susu"
[QUOTE="Sessi";30841737]No oli nyt kuka vaan niin ei enää ollut sanottavaa hänellä :)[/QUOTE]

Kun ei jaksa jankuttaa.Jokaisen kodissa on oma bakteerikanta halusit tai et,meillä on koiria,jotka tuovat tassuissaan ulkoa ties bakteeria,mutta olen lukenut,että perheessä,jossa on lemmikkejä ollaan paljon terveempiä eikä ole allergioita.Meillä ei hengitellä Tolun höyryjä,vaan pestään lattiat höyrypesurilla tai mäntysuovalla ja vedellä,samoin muut pinnat.Hengissä ollaan,eikä olla sairasteltu paljoakaan.
 

Yhteistyössä