Ovatko ihmiset yleensä tosissaan, jos toivottavat toiselle esim. "hyvää syksyä"?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aika harmittomia juttuja. Ja jos minä toivotan hyvää syksyä tutulle, niin kyllä tarkoitan sitä, enkä mielessäni itsekseen huonoa syksyä hänelle.

Noh, eipähän ne mitään oikeasti vaikuta.

Parempi tapa tää on kuin monilla kansoilla käytössä oleva small talk. Se nyt on täysin tyhjänpäiväistä peenjauhantaa. Toivottavasti ei ikinä pesiydykään tänne!
 
Kyllä me toivotetaan asiakkaalle hyvää kesän/syksyn/talven/kevään jatkoa. Kuitenkin n. kerran vuodessa nähdään.
 
vierailija
Joo, jos toivotan jollekin hyvää syksyä, niin kyllä todellakin toivon toiselle sitä.
En turhaan sano yleensäkään mitään, mitä en tarkoita. Joten toivotukset eivät ole itselleni turhia fraaseja.
 
vierailija
No mitäs sitten kuvittelet, että joku asiakaspalvelija vaikka erityisesti toivoo kaikille ikävää loppuvuotta??

Kyllä kai suurin osa meistä ihmisistä toivoo kanssaihmisille tapahtuvan mukavia asioita. Mutta tällaiset "hyvää syksyä" toivotukset on tietysti enempi fraaseja ja hyviä käytöstapoja, osoitus siitä että oli mukavaa olla tekemisissä kanssasi ja toivottavasti molemmilla jatkuu hyvissä merkeissä tästä eteenpäin.
 
vierailija
Vaikka se onkin fraasi, kuten muutkin hyvät käytöstavat, niin minä ainakin tarkoitan sitä. Useimpien ihmisten elämä on ajoittain rankkaa, vaikeaa tai yksinäistä. Joillakin se on sitä ihan koko ajan. Ihmisenä tiedän sen, ja tiedän kuinka tärkeää silloin on se, että vuorovaikutus toisten kanssa on myönteistä ja empaattista. Mitä lyhyempiä kohtaamiset ovat, eli mitä vähemmän kontaktipintaa ja luottamusta asiakkaan tai toisen ihmisen kanssa on, sitä tärkeämpää on että puheen avulla luodaan hyvää ilmapiiriä.
Aikuisille toivotan aina hyvää jatkoa ja hyviä vointeja, ja työssä meillä aina kiitetään lapsiasiakkaita ja kehutaan ja kannustetaan. Ne on ihan samoja asioita, tehdään siitä hetkestä myönteinen että voidaan paremmin toimia yhdessä. Yksiyiselämässä tsemppaan myös aina kavereita, ei niilläkään ole aina helppoa.
 
vierailija
Ei mun mielestä ole turhia fraaseja, hyvät käytöstavat kunniaan. Monella tuntuu olevan käytöstavat nykyisin kateissa täysin, joten omaa mieltä lämmittää paljon, että joku sanoo hyvää syksyä/kevättä/kesää/talvea.
 

Yhteistyössä