Ovatko saamelaiset Suomen alkuperäiskansa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
On, erittäin suuri merkitys onkin. Teen sukuselvitystä, koska tieto isälinjastani katkeaa isoisäni jälkeen. Haluan tietää kuka hänen isänsä oli, ja mikä sukunimi ”kuuluisi” minulle oikeasti?

Olihan se tärkeä tieto että se linja ainakin tulee lännestä, sain edes jonkinlaisen maton jalkojeni alle. Olemmehan me siis viikinkien ”sukua” pettämättömän Y-DNA testin mukaan
outoa että et saa selville isoisäsi isää

jos isoisäsi oli sodassa niin kantakortissa pitäs olla isänsä nimi
 
vierailija
On, erittäin suuri merkitys onkin. Teen sukuselvitystä, koska tieto isälinjastani katkeaa isoisäni jälkeen. Haluan tietää kuka hänen isänsä oli, ja mikä sukunimi ”kuuluisi” minulle oikeasti?

Olihan se tärkeä tieto että se linja ainakin tulee lännestä, sain edes jonkinlaisen maton jalkojeni alle. Olemmehan me siis viikinkien ”sukua” pettämättömän Y-DNA testin mukaan
Mutta sinähän olet sukupuuttoon kuollut kala?
 
vierailija
On, erittäin suuri merkitys onkin. Teen sukuselvitystä, koska tieto isälinjastani katkeaa isoisäni jälkeen. Haluan tietää kuka hänen isänsä oli, ja mikä sukunimi ”kuuluisi” minulle oikeasti?

Olihan se tärkeä tieto että se linja ainakin tulee lännestä, sain edes jonkinlaisen maton jalkojeni alle. Olemmehan me siis viikinkien ”sukua” pettämättömän Y-DNA testin mukaan
Mikä siinä on tärkeää?
 
outoa että et saa selville isoisäsi isää

jos isoisäsi oli sodassa niin kantakortissa pitäs olla isänsä nimi
Sitä on sukututkijatkin selvittäneet tuloksetta. Ei merkintää missään, eikä ii:n äiti tehnyt haastehakemusta.
Hänet ehkä maksettiin hiljaiseksi, perimätiedon mukaan miehellä oli merkittävä asema, joten olisi varmaan ollut skandaali tuo lehtolapsi.

Pitää kaiken varalta selvittää tuo kantakorttimahdollisuus kuitenkin, kiitti vinkistä 👍
 
Sitä on sukututkijatkin selvittäneet tuloksetta. Ei merkintää missään, eikä ii:n äiti tehnyt haastehakemusta.
Hänet ehkä maksettiin hiljaiseksi, perimätiedon mukaan miehellä oli merkittävä asema, joten olisi varmaan ollut skandaali tuo lehtolapsi.

Pitää kaiken varalta selvittää tuo kantakorttimahdollisuus kuitenkin, kiitti vinkistä 👍
ootko tehny DNA testiä? monet avioliiton ulkopuolella syntyneet/jälkeläiset on löytäneet dnan avulla biologisia sukulaisiaan ja sitä kautta on voitu päätellä arvoituksellinen isyys
 
vierailija
On, erittäin suuri merkitys onkin. Teen sukuselvitystä, koska tieto isälinjastani katkeaa isoisäni jälkeen. Haluan tietää kuka hänen isänsä oli, ja mikä sukunimi ”kuuluisi” minulle oikeasti?

Olihan se tärkeä tieto että se linja ainakin tulee lännestä, sain edes jonkinlaisen maton jalkojeni alle. Olemmehan me siis viikinkien ”sukua” pettämättömän Y-DNA testin mukaan
Vielä 100 vuotta sitten moni muutti sukuni.en suomalaisemmaksi
 
vierailija
Ja aivan oikein, jos sinä menet ainoana miehenä sinne kuuhun ja siität aluksi yksin siellä naisia, niin kaikilla pojilla on tismalleen sama haploryhmä kuin sinulla. Paitsi jossain vaiheessa satojen tai jonkun tuhannen vuoden kuluttua tapahtuu mutaatio, jolloin se hieman muuttuu. Mutta siinäkin huolimatta selviää että sinä olet se ensimmäinen kuussa syntyneiden lasten esi-isä.
Nimenomaan minä olen se kuussa syntyneiden lasten esi-isä. Ei kukaan kiinalainen. Vaikka se haploryhmä on tuhansia vuosia sitten kehittynyt siellä suunnalla. Samalla tavalla kuin ne kuulapset eivät olisi Kiinasta tai kiinalaisia, eivät suomalaiset ole Kiinasta tai kiinalaisia tai Aasiasta ja aasialaisia. Ainoastaan se haploryhmä on kehittynyt siellä. Ja ennen sitä kaikkien nykyihmisten tausta on Afrikassa.
 
Nimenomaan minä olen se kuussa syntyneiden lasten esi-isä. Ei kukaan kiinalainen. Vaikka se haploryhmä on tuhansia vuosia sitten kehittynyt siellä suunnalla. Samalla tavalla kuin ne kuulapset eivät olisi Kiinasta tai kiinalaisia, eivät suomalaiset ole Kiinasta tai kiinalaisia tai Aasiasta ja aasialaisia. Ainoastaan se haploryhmä on kehittynyt siellä. Ja ennen sitä kaikkien nykyihmisten tausta on Afrikassa.
Isälinjan Y-haploryhmä mutatoituu hyvin pitkällä aikavälillä, mutta päälinja on silti sama. Se nyt on vaan niin että suurin osa suomalaisista miehistä, eli yli 60% kuuluu N -haploryhmään joka kävi Kiinassa asti kääntymässä kun lähtivät Afrikasta vaeltamaan. Mutta eivät he silti ole ns. kiinalaisia. Itse kuulun läntiseen I(1)-M253 linjaan.
 
ootko tehny DNA testiä? monet avioliiton ulkopuolella syntyneet/jälkeläiset on löytäneet dnan avulla biologisia sukulaisiaan ja sitä kautta on voitu päätellä arvoituksellinen isyys
Juu, mielenkiinnosta kaikki 3, eli isä- ja äitilinjan sekä serkkutestin. Nyt on tilanne päällä kun on löytynyt taas uusia sukulaisuuksia mutta tutkinta jatkuu. USAstakin tuli ihmettelyä, että miksi me ollaan sukua keskenämme. En tiedä mutta selvitys jatkuu siinäkin
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
vierailija
"Saamelaiset ovat tuman DNA:n valossa geneettisesti vähemmän kaukana suomalaisista kuin muista eurooppalaisista. Tämä osoittaa saamelaisten ja suomalaisten polveutuvan suhteellisen lyhyt aika sitten eläneistä yhteisistä kantavanhemmista "
 
vierailija
se on vähän niin ja näin, iso osa Suomessa nyt asuvista saamelaisista on Norjasta tulleiden saamelaissukujen vesoja

osa on alkuperäsiä Suomen metsäsaamelaisia mutta turskanjuksaajat ei piä niitä oikein minään
Sehän se onkin hurjaa ja kurjaa, että eniten saamelaisia syrjivät toiset saamelaiset ja vieläpä juurikin ne muualta tulleet poronhoitajat, joiden kieli on säilynyt koska ovat muualta tulleita.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis

Yhteistyössä