Pääseekö sektion jälkeen tukihenkilö mukaan heräämöön?

  • Viestiketjun aloittaja "Maisa"
  • Ensimmäinen viesti
vierassss
seinäjoella mulle tehtiin sektio puudutuksessa ja mies oli mukana mutta kun vauva saatiin ulos niin isä laitettiin vauvan kanssa pois salista. ompelun jälkeen mun piti päästä synnytyssaliin miehen ja vauvan kanssa mut koska synnärille olikin tullut ruuhkaa sillä välin niin jouduin heräämöön ja sinne ei isä eikä vauva päässyt. pari tuntia olin heräämössä ja sit pääsin osastolle. epäilen että sektion jälkeen ei kyllä kukaan äiti yritä karata siitä sängystä, sen verran tujut on kivut siinä vaiheessa ;)
 
.,.,.,.,.,.
Mua pidettiin synnytyskomplikaatioiden ja kokoonkursimisen jälkeen heräämössä koska jostain syystä mua ei voitu viedä teholle (olin niin sekaisin että en muista syytä ja en jälkeenpäin kysynyt). Ja todellakin siellä seurattiin vuotoja jne. alapäästä. Olis ollu todella kamalaa jos siellä olisi ollut paikalla joitakin tolkuissaan olevia ulkopuolisia - muista leikkauksista toipujia kyllä oli. Vauva ja isä kävivät heräämössä imetyksen ajan. Paljon en siitäkään muista muuta kuin että hoitaja laittoi vauvan rinnalle, kirjaimellisesti veti nännin vauvan suuhun.
 
Raskaana
Kiireellinen sektio puudutuksessa Tyksissä 3 kk sitten: mies oli salissa mukana ja odotti mua vauvan kanssa heräämössä. Siitä vauva mun paidan alle ja siinä oltiin pari tuntia. Mies oli vieressä koko ajan. Verhon takana oli toinen äiti ja mies ja vauva oli sielläkin koko ajan paikalla.
 
"henni"
Tyksin hätäsektio 1,5 sitten.
Isä oli heräämössä jo odottamassa vauvan kanssa kun minut tuotiin sinne. Saivat olla koko ajan vieressä. Myös silloin kun mulle laitettiin epi sielä. Huoneessa oli myös muita.
Mutta tyksilän heräämö onkin vain äideille. Muissa sairaaloissa voi olla kaikki potilaat sekaisin.
 
vieras...
Kaksi sektiota KYS:ssa, kiireellinen ja suunniteltu. Kummassakaan ei tukihenkilö päässyt heräämöön vaan oli ensin seuranta-ajan vauvan kanssa synnytyssaleilla ja siirtyi sieltä vauvan kanssa osastolle odottamaan minua. Molemmilla kerroilla on ollut teoreettinen mahdollisuus saada vauva ensi-imetykselle heräämöön, mutta se tarkoittaa sitä että osastolta pitäisi irrota kätilö mukaan, eli käytännössä ei.

Molemmissa sektioissa olen myös heilutellut varpaita jo leikkaussalissa, toisella kerralla nostin jo sujuvasti itse peppua kun siirryin leikkaustasolta sänkyyn (ja tunsin mm. ompeleiden laiton pienenä pistelynä, tähän kyllä heti tarjottiin lääkettä jos olisin halunnut). Ekalla kerralla makuuttivat heräämössä yli kaksi tuntia, yli tunnin sen jälkeen kun heräämöhenkilökunnan puolesta olisin ollut valmis (tästä olin jälkikäteen tosi vihainen, ensikohtaamiseni vauvan kanssa lykkääntyi ja sillä välin syöteltiin pullosta maitoa), toisella kerralla heräämökeikkaan meni tunti.
 
-------vier--------
Naistenklinikalla isä pääsi käymään pikaisesti heräämössä hätäsektion jälkeen kertomaan mm. vauvan kuulumiset. Olin niin tokkurassa, etten tajunnut juuri mitään.
 
vierass
Tyksissä ei mies päässyt mukaan kiireelliseen sektioon mutta heräämössä oli ja vauvakin sinne tuotiin. Olin siellä useamman tunnin (5h lapsen syntymästä vielä) ja sen jälkeen vielä tehostetussa hoidossa useamman päivän, joten saattoi olla vähän poikkeustilanne.
 

Yhteistyössä