Päivähoitoon sopeutuminen

  • Viestiketjun aloittaja Surusilmä
  • Ensimmäinen viesti
Surusilmä
Hei!

Minulla on aivan karsea olo.Tyttäreni 1, 4kk aloitti eilen päivähoidon ryhmiksessä.Eilinen oli mennyt vaihtelevasti, mutta kuulemma paljon oli itkettykin.Tänä aamuna itku alkoi heti, kun sanoin että äiti lähtee nyt.Voisiko joku edes yrittää kertoa lohduttavia asioita tai onko joku samassa tilanteessa?Miten pystytte keskittyä omiin töihinne ja soitatteko hoitopaikkaan kysyäksenne lapsen oloa?Monet sanovat, että kyllä lapset siihen tottuvat...mutta tässä vaiheessa tuntuu, että haluaisin vain mennä hakemaan lapseni pois ja mennä kotiin :'( Lapsi ei ollut syönyt eilen mitään eikä nukkunut hyvin.Oli kyllä juuri ennen hoidon alkamista flunssassa, joten ruokahalu voi olla poissa vielä senkin takia...ja vaikka oli nukkunut huonosti hoidossa ei nukkunut yölläkään hyvin vaan valvoi 03-05.Olo niin syvältä.....
 
uusavuton
Voi sua :hug: .

Meillä tuo kaikki on edessä. Auttaisikohan jos antaisit kotoa jonkun tosi rakkaan jutun mukaan sinne hoitoon? Vaikka oman paidan, jonkun tyynyn tai jotain? Eikä auta muu kuin yrittää korostaa turvallisuudentunnetta ja "nähdään kohta" aspektia. Raastavalta kyllä kuulostaa.

Pidä kuitenkin mielessä, että lapset ovat äärimmäisen sopeutuvia. Varmasti parin kerran jälkeen ymmärtää, että kyseessä on tilapäinen asia, äiti hakee sitten pois :) . Toisaalta meidän poika on melkein identtisen ikäinen ja nyt selkeä takertumisvaihe, mutta sehän tulee ja menee - joten ehkä teilläkin helpottuu automaattisesti kun "suhdanne" taittuu..

Mutta voimia. Yritä toki pehmentää laskua, mutta älä soimaa itseäsi. Teet parhaasi, ajattelet lastasi ja huolehdit - muuta ei voi toivoa. Tsemppiä, toivottavasti ratkeaa. :hug:
 
Meillä aloitettiin hoito vuoden alussa. Eka viikko oli ihan hirveä. Toinenkin vielä, mutta nyt menee jo ihan kivasti. tietysti välillä itkettää siellä, mutta on myös mukavaa useinkin. Ei enää itke kun jätän hoitoon tai haen sieltä. Odottele rauhassa muutama viikko. Ja jos vielä kuukauden kuluttua itkee aina kun jätät sen niin voisi vaikka harkita paikan vaihtoa. Meillä on siitäkin kokemusta esikoisen hoitoon mennessä.
 
kuten edellinenkin
Samaa mieltä kuin MAMITAI.

Esikoisen vein hoitoon, silloin ihan perhep.hoitoon suoraan äitiysloman jälikeen , jäi aina itkemään hillittömästi. Hoitaja kertoi mm. että lapsi ei ollut suostunut juomaan mustikkasoppaa, hänen kouluikäinen tyttärensä oli pitänyt sylissä ja hän oli juottanut väkisellä. :'(

Hoitotäti harmitteli myös sitä, ettei ole lupa jättää lapsia keskenään pihalle aitaamattomalle leikkipaikalle, jossa tie ja parkkialue ovat vieressä (rivitalo) niin että hän vain seuraisi ikkunasta :headwall: Ajattelin, että onneksi -omani oli tosiaan vain 9 kk ikäinen !

Onneksi kyseessä oli sijaishoitaja alun pitäenkin, omalle hoitajalle pääsi suunnilleen parin viikon päästä eikä yhtään mitään itkua eikä ongelmaa, IKINÄ ! tällä ihanalla hoitajalla !

Ap:n lapsi on ryhmäperhepäivähoidossa?
Eli ei kenenkään kotona perhep.hoidossa?

Kannattaa tosiaan seurata kuukauden verran, jos tilanne ei helpotu, kannattaa ottaa puheeksi asia tätien kanssa. Kysy myös, miten päivä menee, lopettaako itkun jne.

Eräs 2 v lapsi ei syönyt, ei pissannut koko hoitopäivän aikana, päiväkoti, ja vika oli kyllä hoitopaikassa, hoitajissa -sori lastenhoitajat.

Omallani oli onneksi ymmärtäväisiä hoitotätejä ja äitiä kovasti ikävöivä 2 v otettiin hienosti huomioon.
 
Johtuu varmaan lapsen luonteesta jne. miten hoidon aloittamiseen suhtautuu. meillä aloitettiin myös vajaa kuukausi sitten päivähoito perhepäivähoidossa.
Alussa minua jännitti kauheesti,että miten se lähtee menemään,mutta yllättäen hyvin lähti sujumaan :)
Meille sattui hyvä hoitaja. Kertaakaan ei poika ole sinne itkulla jäänyt jne. kun ovesta sisään pääsee niin sinne se heti mennä viipottaa ja vilkuttaa lähtiessäni.
Hyvällä mielellä olen saanut pojan sinne viedä =) Pojalla ikää nyt 1v6kk.

Mutta kipeäksihän se poika sitten tuli melkein heti,nuhaa,yskää ja kuumetta.. Mutta sitähän se hoitoon vieminen teettää..

Esikoisen kanssa oli sitten ihan toisenlaista,kun hän hoidon aloitti 1v8kk ikäisenä.. muistan miten se aina itkulla sinne hoitoon jäi ja minä tihrustin itkua kouluun mennessä.. mutta itkut kuulemma loppui heti,kun oven laitoin kiinni.. ajan myötä itkut loppuivat ja poika meni mielellään hoitoon..

joten voimia vaan,kyllä ne pienet siihen tottuu,kun huomaavat,että kyllä se äiti sieltä takaisin tulee! =) :hug:
 
Mulla itselläni vähän sama tilanne kuin ap:llä. Poika aloitti maanantaina perhepäivähoitajalla ja mua jännittää kamalasti kuinka sopeutuu tilanteeseen. Eilinen oli ollut kuulemma itkuinen päivä, kun taas tänään ei ollut itkenyt yhtään. Syömiset ja nukkumiset ovat olleet nihkeitä, mutta luulen että tasoittuu ajan kanssa. Hoitaja kyllä sanoi, että kaksi ekaa viikkoa ovat ne kamalimmat ja sitten alkaa sopeutumaan. Jännityksellä jään odottelemaan ajan kulumista. Onneksi itsellä työ jossa ei kerkiä paljon koti asioita miettimään.
 

Yhteistyössä