Päiväkirurginen leikkaus- miten toimii?

"..."
Riippuu mitä tehdään. Yheensä ruuan jälkeen pääsee pois, mutta voi mennä kahvin jälkeenkin, iltapäivästä vasta. Ihan kaikista kivusta, pahoinvoinnista, kotiutuspapereista yms kiinni noi.
 
"vieras"
Kunnon mukaan sieltä pääsee pois, huonossa tapauksessa ei pääse samana päivänä vaan passitetaan osastolle. Itselleni oli varattu ihan tavallinen leikkausaika, koska oli mahdollisuus, että joudutaan tekemään suurempikin operaatio ja komplikaatiot ovat hyvin yleisiä, mutta kaikki oli sujunut hyvin ja itse leikkaus meni kuulema todella helposti. Lähdin kotiin varmaan joskus viiden maissa, söin ennen lähtöä. Siellä katsotaan, että voi hyvin ja muistaakseni yhtenä ehtona oli, että virtsaaminen onnistui. Pääsin siis päiväkirurgista halvemmalla.
 
Aamulla piti ilmoittautua, vaihtaa sairaalavaatteet, oli leikkaavan lääkärin, sairaanhoitajan ja fysioterapeutin tapaamiset, sitten leikattiin ja heräämössä niin kauan, että spinaalipuudutus häveni. Olin koko päiväkirurgisen osaston viimeinen lähtijä, illalla joskus kuuden jälkeen pääsin pois kun puolilta päivin oli leikattu.

Ja siis akillesjänneleikkaus kyseessä.
 
Leikkurin hoitaja
Itse en ole päikissä töissä mutta joskus sitäkin puolta nähnyt. Kotiutumisaikasi riippuu siitä monentena potilaana olet kyseisen salin listalla, itse leikkauksesta (mikä onkaan?), nukutetaanko vai puudutetaanko ja ylipäätään miten toivut leikkauksesta ja ovatko kivut hallinnassa? Tietyt kotiutuskriteerit tulee täyttyä, ne selviävät paikan päällä. Useat päiväkirurgiset leikkausosastot menevät kiinni klo 20, joten yleensä siihen mennessä.
 
Aina olen joutunut osastolle leikkauksen jälkeen ja siksi tämä on nyt uutta, kun pääsenkin samana päivänä pois! :)
tosin tämäkin voi muuttua, kun tämä kirurgi ei tutkinut tietojani ja soitti, että leikataan!
Astman takia olen aina joutunut yöksi jäämään, mutta..
Mahaani siis leikataan!
 
Aamulla piti ilmoittautua, vaihtaa sairaalavaatteet, oli leikkaavan lääkärin, sairaanhoitajan ja fysioterapeutin tapaamiset, sitten leikattiin ja heräämössä niin kauan, että spinaalipuudutus häveni. Olin koko päiväkirurgisen osaston viimeinen lähtijä, illalla joskus kuuden jälkeen pääsin pois kun puolilta päivin oli leikattu.

Ja siis akillesjänneleikkaus kyseessä.

Meillä taitaakin olla sama sairaala kyseessä.. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
"vieras"
aamulla menet osastolle, tapaat ehkä lääkärin, odotat leikkaustasi, menet leikkaukseen, heräät heräämössä ja sen jälkeen makaat osastolla siihen asti että katsovat kuntosi olevan tarpeeksi hyvä kotiutettavaksi. Jos kunto ei iltaan mennessä ole tarpeeksi hyvä, jäät yöksi.
 
[QUOTE="vieras";25398511]aamulla menet osastolle, tapaat ehkä lääkärin, odotat leikkaustasi, menet leikkaukseen, heräät heräämössä ja sen jälkeen makaat osastolla siihen asti että katsovat kuntosi olevan tarpeeksi hyvä kotiutettavaksi. Jos kunto ei iltaan mennessä ole tarpeeksi hyvä, jäät yöksi.[/QUOTE]

Heräämöstäkö siirretään osastolle toipumaan??
 
[QUOTE="...";25398628]Mun piti sappileikkauksen jälkeen päästä pois mut oli niin perkeleelliset kivut, että jouduin jäämään yöksi. Mahaleikkaukset ON kipeitä.[/QUOTE]

Tiedän! :'(
Reilu vuosi sitten mua leikeltiin kolmesti ja mahasta..
En todellakaan olisi ollut valmis kotiin, enkä tosin olisi edes päässyt!
Kävely ei onnistunut, kun tikit painoi ja sattuin niin pirusti!

Nyt tosin samasta kohtaa leikataan ja jänskättää, että noinkohan olen valmis kotiin samantien!
 
"..."
Tiedän! :'(
Reilu vuosi sitten mua leikeltiin kolmesti ja mahasta..
En todellakaan olisi ollut valmis kotiin, enkä tosin olisi edes päässyt!
Kävely ei onnistunut, kun tikit painoi ja sattuin niin pirusti!

Nyt tosin samasta kohtaa leikataan ja jänskättää, että noinkohan olen valmis kotiin samantien!
Auts! Mutta kunnon mukaan lähdet, älä pidä kiirettä koska sairaalassa sulla on kuitenkin parempi kivunlievitys kun kotona! Jos oot kovin kipeä, jää yöksi.
 
[QUOTE="...";25398676]Auts! Mutta kunnon mukaan lähdet, älä pidä kiirettä koska sairaalassa sulla on kuitenkin parempi kivunlievitys kun kotona! Jos oot kovin kipeä, jää yöksi.[/QUOTE]

Niin täytyy tehdä!
Tosin täällä ei kovin helpolla varmasti pidetä, vaikka kivut kuin kovat..
Kerran laittoivat kotiin, vaikka sanoin, että kivut on edelleen kovat.. Sitten Tosin nopeasti kotoa jouduin takaisin sairaalaan ja samalle osastolle!
Lääkärin ilme oli näkemisen arvoinen silloin!! :whistle: :D
 
"..."
Niin täytyy tehdä!
Tosin täällä ei kovin helpolla varmasti pidetä, vaikka kivut kuin kovat..
Kerran laittoivat kotiin, vaikka sanoin, että kivut on edelleen kovat.. Sitten Tosin nopeasti kotoa jouduin takaisin sairaalaan ja samalle osastolle!
Lääkärin ilme oli näkemisen arvoinen silloin!! :whistle: :D
muista mainita asiasta jos on kovat kivut ja meinaa pistää kotiin. (mulla ohjeissa on ollut että osastolle tarvittaessa jatkohoitoon, jos olo sallii niin samana päivänä kotio)

Tsemppiä!!
 
[QUOTE="...";25398738]muista mainita asiasta jos on kovat kivut ja meinaa pistää kotiin. (mulla ohjeissa on ollut että osastolle tarvittaessa jatkohoitoon, jos olo sallii niin samana päivänä kotio)

Tsemppiä!![/QUOTE]

Varmasti sanon, jos yhtään tuntuu siltä!

Kiitoksia kovasti! :)
 
hyvin se menee
Kiitän! :)

Täytyy siis varuilta ottaa lääkekassi matkaan mukaan, koska koskaan ei ole minun astmalääkkeitä osastoilla ja sit olen tylysti ilman.. ihme ja kumma!
Kannattaa omat astmalääkkeet olla mukana, vaikka et osastolle joutuisikaan jäämään, jos heräämössä tarvitset tms. On sitten varmasti saatavilla. Merkkejä niin paljon ettei sairaalassa pysty kaikkia valmisteita olemaan :/
 
Kannattaa omat astmalääkkeet olla mukana, vaikka et osastolle joutuisikaan jäämään, jos heräämössä tarvitset tms. On sitten varmasti saatavilla. Merkkejä niin paljon ettei sairaalassa pysty kaikkia valmisteita olemaan :/
On mulla aina avaavat ja hoitavat ollut leikkaussalissa jo mukana, mutta kaikki loputkin otettava varuilta sitten mukaan!
Onhan tuo totta, että merkkejä on monia... vaikka keuhkopolikin siinä on ja varmasti siellä olisi erilaisiakin, mutta tietääpähän aina tästälähin olla aina kaikki mukana! :)
 
On todella yksilöllistä päki -potilaiden toipuminen operaation jälkeen. Toiset kotiutuu jo ennen puoltapäivää, toiset vasta illalla tai seuraavana päivänä. Meidän sairaalassa ei ikinä kotiuteta kipeitä potilaita. On tietyt kriteerit potilaiden kotiutumiseen ja niihin kuuluu ehdottomasti kipu hallinnassa ja kipulääkkeiden ohjaus, täytyy olla juonut ja syönyt, ei pahoinvointia, kävely ja virtsaaminen ja muu yleisvointi hyvä. Sitten vielä täytyy olla kotiolot sellaiset, että joku on kotona, ei saa olla vuorokauteen yksin.
 
On todella yksilöllistä päki -potilaiden toipuminen operaation jälkeen. Toiset kotiutuu jo ennen puoltapäivää, toiset vasta illalla tai seuraavana päivänä. Meidän sairaalassa ei ikinä kotiuteta kipeitä potilaita. On tietyt kriteerit potilaiden kotiutumiseen ja niihin kuuluu ehdottomasti kipu hallinnassa ja kipulääkkeiden ohjaus, täytyy olla juonut ja syönyt, ei pahoinvointia, kävely ja virtsaaminen ja muu yleisvointi hyvä. Sitten vielä täytyy olla kotiolot sellaiset, että joku on kotona, ei saa olla vuorokauteen yksin.
On varmasti yksilöllistä!
Eikä tietenkään saisikaan kotiuttaa, ennen, kuin kipu hallinnassa ym.!
Olen taas lääkkeiden kannaltakin "huono" lääkittävä, kun kaikki ei minulle käy..
 

Yhteistyössä