Päiväkodin kuntoutuspaikasta...

"..."
Häh :O Olen kyllä kuullut kuntouttavinperustein myönnettävästä hoidosta. Mutta ei sillä sinäänsä ole mitään merkitystä, Onko vanhemmat töissä vaiko ei. Maksu menee silti tulojen mukaan.
 
Meillä lapsi on nyt yhden päivän viikossa kuntottavalla paikalla ja loput neljä päivää on
sitten ihan tavallisella paikalla. Mutta otanpa nyt asiakseni selvitellä tämän, että ainakin sitten sykysllä olisi koko ajan kuntoutuspaikalla.
 
[QUOTE="...";26093393]Häh :O Olen kyllä kuullut kuntouttavinperustein myönnettävästä hoidosta. Mutta ei sillä sinäänsä ole mitään merkitystä, Onko vanhemmat töissä vaiko ei. Maksu menee silti tulojen mukaan.[/QUOTE]
Kuntoutuksen perusteella jotkut kunnat voivat alentaa kuntoutettavan osalta maksua.
 
"vieras"
Lääkärin todistuksella voidaan suositella kuntouttavaa päivähoitoa ja se on max. 5h/päivä ja se on ILMAISTA. Viiden tunnin yli kun menee niin siitä maksat normaalisti.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26093452]Lääkärin todistuksella voidaan suositella kuntouttavaa päivähoitoa ja se on max. 5h/päivä ja se on ILMAISTA. Viiden tunnin yli kun menee niin siitä maksat normaalisti.[/QUOTE]

Niin, ja siis ei oo mittään väliä oottako töisä vai kotona.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26093452]Lääkärin todistuksella voidaan suositella kuntouttavaa päivähoitoa ja se on max. 5h/päivä ja se on ILMAISTA. Viiden tunnin yli kun menee niin siitä maksat normaalisti.[/QUOTE]

Eikä ole ilmaista, vaan siitä sai maksaa täyden hinnan. Jollekin sosiaalitapauksille täällä se voi olla ilmaista, mutta normaalisti joutuu maksamaan kyllä ihan normaalit tulojen mukaiset päivähoitomaksut, meidän tapauksessa täydet.
 
"kasvattaja"
[QUOTE="vieras";26093601]Eikä ole ilmaista, vaan siitä sai maksaa täyden hinnan. Jollekin sosiaalitapauksille täällä se voi olla ilmaista, mutta normaalisti joutuu maksamaan kyllä ihan normaalit tulojen mukaiset päivähoitomaksut, meidän tapauksessa täydet.[/QUOTE]

Jos teillä on vaikeasti kehitysvammainen lapsi olette kyllä oikeutettuja ilmaisene päivähoitoon. Korkein oikeus on antanut asiasta päätöksiä. Eli oikeudessa voitatte varmasti.
 
Voi olla. Minusta se on kyllä hölmöä. Ymmärrän sen, että kuntouttava päivähoito on ilmaista, jos vanhemmat eivät ole töissä, mutta en sitä, että päivähoito on maksutonta, vaikka vanhemmat ovat töissä. Hoitoonhan heidän olisi lapsi laitettava silloin, oli hän vammainen tai ei.

Ja turha syyttää kateudesta, vuodenvaihteen jälkeen voi olla meidän perheessäkin tuo tilanne...
 
"alma"
Voi olla. Minusta se on kyllä hölmöä. Ymmärrän sen, että kuntouttava päivähoito on ilmaista, jos vanhemmat eivät ole töissä, mutta en sitä, että päivähoito on maksutonta, vaikka vanhemmat ovat töissä. Hoitoonhan heidän olisi lapsi laitettava silloin, oli hän vammainen tai ei.

Ja turha syyttää kateudesta, vuodenvaihteen jälkeen voi olla meidän perheessäkin tuo tilanne...
Kyse on siitä, että laki kuntoutuksesta kumoaa päivähoitolain, jolloin maksua ei voida periä. Mikään kehitysviivästymä, adhd-diagnoosi yms. ei riitä, vaikka kuntoutusta vaatiikin vaan pitää tosiaan olla vaikeatsi kehitysvammainen saadakseen ilmaista hoitoa.
Mikä minusta on toisaalta ihan oikein, kyllä kehitysvammaisten perheillä on menoa riittämiin, hyvä jos jossain helpotetaan.
 
[QUOTE="alma";26093762]Kyse on siitä, että laki kuntoutuksesta kumoaa päivähoitolain, jolloin maksua ei voida periä. Mikään kehitysviivästymä, adhd-diagnoosi yms. ei riitä, vaikka kuntoutusta vaatiikin vaan pitää tosiaan olla vaikeatsi kehitysvammainen saadakseen ilmaista hoitoa.
Mikä minusta on toisaalta ihan oikein, kyllä kehitysvammaisten perheillä on menoa riittämiin, hyvä jos jossain helpotetaan.[/QUOTE]

Kyllä minä tiedän, että se on lain säätämä juttu. Mutta en ymmärrä, miksi laki on tuollainen.

Ja joo, tiesin tuon lopunkin. Enkä kyllä vielä ole keksinyt, miten meidän menot lisääntyvät tästä, jos lapsen kehitysviivediagnoosi muuttuu kehitysvammadiagnoosiksi...

muoks. Mutta en minä kyllä sitä ole kuullut, että pitäisi olla vaikeasti kehitysvammainen. Minun tuttavapiirissäni monella on tuo tilanne eikä kenelläkään ole vaikeasti kehitysvammaista lasta. Määrittelemättömästi tms. kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
"alma"
Kyllä minä tiedän, että se on lain säätämä juttu. Mutta en ymmärrä, miksi laki on tuollainen.

Ja joo, tiesin tuon lopunkin. Enkä kyllä vielä ole keksinyt, miten meidän menot lisääntyvät tästä, jos lapsen kehitysviivediagnoosi muuttuu kehitysvammadiagnoosiksi...

muoks. Mutta en minä kyllä sitä ole kuullut, että pitäisi olla vaikeasti kehitysvammainen. Minun tuttavapiirissäni monella on tuo tilanne eikä kenelläkään ole vaikeasti kehitysvammaista lasta. Määrittelemättömästi tms. kyllä.
Oikeuteen asti menneissä tapauksissa on ollut kyse vaikeasti kehitysvammaisista, jotka tarvitsevat runsaasti apuvälineitä; joihin kuvittelisin kuluvan rahaa (kyse ei siis ole diagnoosista vaikeasti kehitysvammainen vaan oikeiden määritelmästä.)
 
hb
Meidän lapsi on ollut jo kolme vuotta kuntouttavassa päivähoidossa kehitysviiveen vuoksi. Lapsi on päiväkodissa kokopäiväisenä ja näin ollen päivähoitomaksu on PUOLET, koska se "kuntouttava aika" on se 5 tuntia ja se on ILMAINEN!
Ei meillekään kunta ilmoittanut asiasta mitään ja me maksoimme koko maksun kunnes puheterapeutti sanoi ettei teidän kuulu maksaa kuin se puolikas. Soitin päivähoidonohjaajalle ja samantien se muutettiin puolikkaaksi maksuksi.
 
Kyllä minä tiedän, että se on lain säätämä juttu. Mutta en ymmärrä, miksi laki on tuollainen.

Ja joo, tiesin tuon lopunkin. Enkä kyllä vielä ole keksinyt, miten meidän menot lisääntyvät tästä, jos lapsen kehitysviivediagnoosi muuttuu kehitysvammadiagnoosiksi...

muoks. Mutta en minä kyllä sitä ole kuullut, että pitäisi olla vaikeasti kehitysvammainen. Minun tuttavapiirissäni monella on tuo tilanne eikä kenelläkään ole vaikeasti kehitysvammaista lasta. Määrittelemättömästi tms. kyllä.
Kakki lapset on erilaisia ongelmineen, mutta yleisesti monet jutut on haastavampia ja tulevat kalliimmiksi kun on kysymys syvemmin kehitysvammaisesta vs lievän kehitysviiveen omaavasta lapsesta. Kehitysvammainen on ihan eri tasolla kuin ikätoverinsa, meillä esim tuo 7v esikoinen on monessa jutussa vajaa 1,5v kuopuksen tasoa. Kokoa ja voimaa on vaan enemmän ja se näkyy esim rikotussa irtaimistossa kotona. Lisäksi on tietty pakko kehitellä lukko- ja turvasysteemeitä mitä ei markkinoilla ole aina suoraan tarjolla, taaperoille suunnatuista hän menee läpi heittämällä.

On ikäviä tapoja kuten vaatteiden pureskelu miksi vastekustannukset on moninkertaiset normaaliin verrattuna. Muutenkin sopivien vaatteiden löytäminen on vaikeaa ja joitain (esim bodyja isommalle lapselle) voi joutua teettämään.


Liikkumiseen tarvitaan usein apuvälineitä. Pyörätuolin tai apuvälinerattaat voi saada lainaksi, mutta aina noita ei saa heti kun tarvisi ja siksi perheet usein joutuvat hankkimaan sellaisetkin rattaat (valjaineen) mitä ilman pärjäisivät muuten. Kommunikaatioon liittyvät apuvälineet, kurssit ja kuntouttavat lelut maksavat. Ylipäätään kaikessa joutuu miettimään lapsen erityistarpeita ja tekemään hankinnat sen mukaan eikä silloin aina riitä se halvin vaihtoehto.

Monia apuvälineitä saa lainaan, mutta odotusajat voi olla niin pitkät että tarve tulee ennen. Lapsen kanssa liikkuminen, normaalit kyläilyt yms voi olla niin vaikeita että niiden ajaksi pitää kustantaa lapselle hoitaja kotiin. Kaikki naapurin tytöt ei käy kun on kyse puhumattomasta, vaipoissaan olevasta kouluikäisestä. Poissaoloja töistä tulee usein lapsen lääkäreiden ja kuntoutusten takia, samoin noita matkakuluja. Asuntoon pitää usein tehdä joitain muutostöitä joista kaikkea ei korvata, samoin voi olla tarvetta isommalle asunnolle mitä tuon kokoinen perhe muuten tarvisi. Voi olla että täytyy muuttaakin että lapselle löytyisi parempi kasvuympäristö.


Kyllähän siinä kaikenlaista tulee, lisäksi tietty se että arki voi myös väsyttää erilailla kuin terveen tai sen lievän kehitysviiveen omaavan lapsen kanssa. Vanhempien parisuhde on kovilla ja on riski eristäytyä normaalista elämästä ja tuttavapiiristä, miksi on pakko yrittää myös välillä ottaa "lomaa" mikä sekään ei ole ilmaista koska normaalin sosiaalisen verkoston tarjoamaa hoitoapua on huonommin saatavilla.
 
kaikki erilaisia
Meillä päivähoito maksutonta vaikka kokopäivähoidosta kyse. Lapsella ei keva-diagnoosia, mutta tulee sen saamaan. Kulut vaihtelee paljon lapsesta riippuen, mutta tässä meidän kuluja pikaisesti laitettuna. Lääkemaksukatto n. 700 €/vuosi, matkakulujen katto m. 160 €/vuosi, polikäynnit/hoitojaksot n. 600 €/vuosi. Tähän lisäksi erilaiset apuvälineet, ei korvattavat lääkkeet, erityisruokavaliot jne. Eli kyllä niitä kuluja sairaudesta voi toisille tulla paljon, vaikka toisille ei tulisikaan. Minä olisin valmis maksamaan päivähoidosta, mutta tuntuu tuo ihan reilulta, että hoito on myös ilmaista.
 
Meillä päivähoito maksutonta vaikka kokopäivähoidosta kyse. Lapsella ei keva-diagnoosia, mutta tulee sen saamaan. Kulut vaihtelee paljon lapsesta riippuen, mutta tässä meidän kuluja pikaisesti laitettuna. Lääkemaksukatto n. 700 €/vuosi, matkakulujen katto m. 160 €/vuosi, polikäynnit/hoitojaksot n. 600 €/vuosi. Tähän lisäksi erilaiset apuvälineet, ei korvattavat lääkkeet, erityisruokavaliot jne. Eli kyllä niitä kuluja sairaudesta voi toisille tulla paljon, vaikka toisille ei tulisikaan. Minä olisin valmis maksamaan päivähoidosta, mutta tuntuu tuo ihan reilulta, että hoito on myös ilmaista.
Nuo kaikki kulut on tuttuja meillekin (samoin kuin nuo Madickenin mainitsemat). En väittänyt missään kohti, että meillä ei olisi kuluja, vaan että en ymmärrä, miten ne muka lisääntyvät siinä kohti, jos ja kun diagnoosi vaihtuu viiveestä vammaan.

Lisäksi ihmettelin sitä, miksi päivähoito voi olla maksutonta, vaikka vanhemmat ovat töissä. Minusta tuo laki on kertakaikkisen järjetön. Tuo jonkun mainitsema osapäivämaksu on jo vähän järkevämpi.
 

Yhteistyössä